koutsi sanoi:
Onhan lippa ja visiiri eri asioita, mutta jos aurinkovisiiri on riittävän tumma, niin se toimii osin läpinäkyvänä lippana. Shoein sisäänrakennettu visiiri ei ole sama eikä edes samankaltainen käytännössä kuin sunax. Minulla on vertaulukohtana shoei neotecin visiiri ja toisessa kypärässä shoei multitecissä sunaxin visiirilippa. Kannattaa kokeilla - sunax steel maksaa pari kymppiä
Genau! Mulla kanssa tuo Neotech- mikä onkin ehdottoman hyvä ja laadukas kypärä, etenkin se sisävisiiri "normikesä-aurinkokeleillä", yläaurinkoa vastaan, mutta: talviajoon, crossi, enduro, trial, kiihdytys, jne, huimapyörä, kaikkiin ajo-modeihin yksi ja sama ainoa kypärä vaan ei käy!
Kypärä, (kuten myös renkaat, ajoasut, ja myös itse pyörät), ovat AINA kompromisseja, ja siksi niitä pitää olla useampia eri tilanteen ja käytön mukaan, (tallissa 5 ja sisällä vaatekomerossa 2 - juu ja kaikki nuo siis mp-kypäriä!)
Nyt olin hakemassa ja etsintäkuuluttamassa talviajo- jutauskypärää, (talvi-tourinkia), jolloin vaatimuksena on:
- avattava, (ruokailut juomiset jutustelet, huutamiset, jne,) ja että avausmekanismi ei jäädy!
- integraali (suoja keliä, pakkasta, lumisade)
- kuulokesyvennykset, (PMR-)
- kirkas visiiri, (pimiäajo)
- Pin-lock, (huurtuminen tiettyyn pakkaslukemiin asti), tai mielummin sähkövisiiri (ei ongelmia)
- lippa, (tienpinnan sekä matalalla paistavan auringon häikäisy)
Ja totta kai tuo tst:n mainitsema suojaus on tärkeää, mutta se tulee ainakin meikäläisellä talviajohommissa pririteettinumerolla "joku muu, kuin yksi", koska hyvä kypärä ehkäisee jo ennaltaan tuollaiset tilanteet, joissa iskun torjuntaa tarvitaan! Että ihan "muovikypärälläkin" mennään, jos sikseen.....
Usein kaikkein yksinkertaisimmat ratkaisut ovat parhaita, joten tuo
koutsin mainitsema Sunax, tuntuisi olevan se kaikista kätevin, (ja edullisin), etenkin kun sen voi tarvittaessa siirtää kypärästä toiseen!
Mutta tästähän tulikin yllättävän HYVÄ keskustelu- threadi, joka toivottavasti herättää
enemmänkin keskustelua!
Erittäin suojaavakin kypärä kun voi olla muutoin huonosti suunniteltuna turvaton käyttäjälleen liikenteessä!