• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autotalliin lämmin tila ?

tontze sanoi:
Rakenna trailerin päälle ulos.

Alkaa olla Suomessa kohta ainoa vaihtoehto; vanha traktorikärry hiekkapuhallukseen ja maalaukseen ja siihen päälle rakentaa mitä tarvitsee. Jos yrität rakentaa omalle maallesi ns laillisesti, menee erilaisiin suojelurahoihin helposti 80% budjetista (jos siis rakennat itse halvoista kamoista).

Ja jos toimit sääntöjen mukaan niin kiinteistöverokin nousee.

Miksi muuten pyörä pitäisi säilyttää lämpimässä? Eikö riittäisi jos kosteuden tiivistyminen olisi estetty?

vetomies sanoi:
Alkaa olla Suomessa kohta ainoa vaihtoehto; vanha traktorikärry hiekkapuhallukseen ja maalaukseen ja siihen päälle rakentaa mitä tarvitsee. Jos yrität rakentaa omalle maallesi ns laillisesti, menee erilaisiin suojelurahoihin helposti 80% budjetista (jos siis rakennat itse halvoista kamoista).

Sen takia monella kesämökillä on savusauna ihan rannassa lautan päällä, kun lupien mukaan se pitäisi rakentaa 25m päähän rantaviivasta! ! ! ! !

Wildhillman777 sanoi:
Ok. Kiitti vinkeistä! Tuossa on vielä varasto kyljessä, eli varasto ja talli onkin jo tuplakyprokilla erotettu.
Miten, noin periaatteessa, tarviiko tuollainen välttämättä ilmanvaihdon? Jos sinne ei lumisia mopoja ajelis? Toisaalta mietin ilmalämpöpumppuakin.. mutta taitais jollakin öljytäytteisellä patterilla saada pienemmän sähkölaskun? Taitaa kuitenkin jo ilma itsessään olla sen verta kosteaa, että esim. juuri tuo painovoimalla toimiva räppänäilmanvaihto olis tarpeen?

Mä en enää muuta talliin huolisi kuin il-pumppua,kätevä,saa kosteudenpoistoa,lämmitystä,tuuletusta ja jaksaa hyvin pitää 60 neliön tallin lämpöisenä.

gixxerman sanoi:
Mä en enää muuta talliin huolisi kuin il-pumppua,kätevä,saa kosteudenpoistoa,lämmitystä,tuuletusta ja jaksaa hyvin pitää 60 neliön tallin lämpöisenä.

Lämpimän tallin rakentaminen alkoi tällä viikolla ja tuo lämmitys on viä vähä hiinä ja hiinä laitanko lattialämmityksen sähköllä vai il-pumpun. Tuo pumppu olisi juurikin siksi kätevä että ilma vaihtuisi kun siellä tallissa tulisi talvisin säilytettyä esim mettäkamoja jotka olisi hyvä olla kuivat seuraavaksi päiväksi yms. Lisäksi mönkkärin mukana tulee väkisinkin lunta mukana sisälle vaikka paine-ilmalla isompia puhalteleekin pois.
Talli itsessään on pieni 35m2 ku ei tontille isompaa enää mahdu.

Zwäng sanoi:
Lämpimän tallin rakentaminen alkoi tällä viikolla ja tuo lämmitys on viä vähä hiinä ja hiinä laitanko lattialämmityksen sähköllä vai il-pumpun. Tuo pumppu olisi juurikin siksi kätevä että ilma vaihtuisi kun siellä tallissa tulisi talvisin säilytettyä esim mettäkamoja jotka olisi hyvä olla kuivat seuraavaksi päiväksi yms. Lisäksi mönkkärin mukana tulee väkisinkin lunta mukana sisälle vaikka paine-ilmalla isompia puhalteleekin pois.
Talli itsessään on pieni 35m2 ku ei tontille isompaa enää mahdu.

Jos tehokkaan kosteudenpoiston haluaa, niin se il ei yksinään riitä. Sehän vatkaa vaan sitä sisäilmaa. Jotenkin hallitusti sitä ilmaa pitää saada ulos ja sisään. Tosin jos massia riittää, niin sitä tallia voi pitää todella lämpimänä, niin se kuivaminen joutuu. Mutta se tarkoittaa yli 20 asteen sisälämpötiloja kesät talvet.

juhhyto sanoi:
Jos tehokkaan kosteudenpoiston haluaa, niin se il ei yksinään riitä. Sehän vatkaa vaan sitä sisäilmaa. Jotenkin hallitusti sitä ilmaa pitää saada ulos ja sisään. Tosin jos massia riittää, niin sitä tallia voi pitää todella lämpimänä, niin se kuivaminen joutuu. Mutta se tarkoittaa yli 20 asteen sisälämpötiloja kesät talvet.

ILP:n kuivaus kondensoi veden ja valuttaa ulos. Ja pakkasilla tämä on se ongelmapaikka, kun tuo valutusletku jäätyy, eikä ilman kuivaus enää toimikkaan.

juhhyto sanoi:

Kellokytkimen takana olevalla ilmankuivaimella olen ite hoitanut hommaa, tosin tallissa kovallakin pakkasella +8-10 ja normikelillä talvella +13-15.
Yleensä tallissa ei ole mitään oikein kosteaa mutta mönkkärin joskus sulattelen

seppo02 sanoi:
Kellokytkimen takana olevalla ilmankuivaimella olen ite hoitanut hommaa, tosin tallissa kovallakin pakkasella +8-10 ja normikelillä talvella +13-15.
Yleensä tallissa ei ole mitään oikein kosteaa mutta mönkkärin joskus sulattelen

Tätä samaa itsekin funtsinu tai sitten lattialämmitys sähköllä ja painovoimainen ilmanvaihto. Lämpötilan pidän juurikin noissa lukemissa.

Zwäng sanoi:
Tätä samaa itsekin funtsinu tai sitten lattialämmitys sähköllä ja painovoimainen ilmanvaihto. Lämpötilan pidän juurikin noissa lukemissa.

Jep mulla on lattialämmitys, hyvä kun kuivuu lattia nopsempaan ja ei oo sellaisen kylmän nihkeän oloinen vaikka lämpö onkin alhainen. Edellisessä tallissa oli patterit. On tuossa painovoimainenkin ilmanvaihto mutta tehostan tuolla kuivurilla jos tarpeen.
Jos tuo tarvii saada lämpimämmäksi talvella niin voimavirtapuhaltimella se on tunnissa 25 astenen

Back