• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autotalli, lämpöeristys ja lämmitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiggeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tiggeri

praeses pristini
MotOrg ry jäsen
No niin, saan vuokralle kylmän autotallin, peltiseinät, betonilattia jne. Sähköt tulee.
Mietiskelin tuossa millaista viritystä lämpöjen puolesta tuonne alkaisi taikomaan? Villoja/ styroksia seiniin ja silleen...ehkä levyä päälle jos oikein innostuu. Olisko tuonne järkevää laittaa jonkinlainen puolilämpimänä (~5 astetta) talvella pitävä lämmitys? Ja millainen?
"Tarvittaessa-tyyppinen" työlämmitys varmaan joka tapauksessa...säteilylämmittimellä vai millä?
Valaiskaapa remonttireiskat nyt lähes ummikkoa näillä vesillä.

(parille - kolmelle pyörälle löytynee talvisäilytys vuokralle Hki-koillinen...ei vielä tietoa onko kylmä, puolilämmin vai mikä
smile_org.gif
)

Onhan se mukavampaa plussan puolella mopoa räplätä.
Öljytäytteiset sähköpatterit ei paljoa maksa, rautakaupasta löytynee. Termostaatti taitaa olla vakiovaruste, puhaltimella varustetut maksavat hippasen enemmän. Hinnat varmaan paristakympistä ylöspäin.

Tere vaan.
Itsekin mietiskelin viimetalvena, josko tuon oman tallin eristäisi... pirun kalliita vaan nuo eristeet nykyään
confused_orig.gif

Olis pitänyt tehdä talli lämpimäksi, samalla kuin rakensin, mutta...

Ja sitten vastaus osioon: Jokin sähkölämmitys, jolla pidät tallin plussan puolella on varmasti kokonaisedullisin ja tallin kokoon suhteutettu master (polttoöljy)lämmitin lämpimäksi saattamiseen.
Nuo pienet masterit tai vastaavat, eivät hirveitä maksa...
Lämpöeristyksen laatuhan vaikuttaa suoraan lämmityskustannuksiin, että jokin keskitie kannattaa pyrkiä tavoittamaan kustannuksissa...

Itsellä on myös kylmä talli ja silloin, ne harvat kerrat talvella, kun tarvii lämpöä ajan kaasupuhaltimella lämmön ylös. Useimmiten ongelmana on liika lämpö jolloin ovea täytyy pitää auki.
cool.gif
Esim lämmin auto luovuttaa koko illan ilmaista energiaa.

itse ostin talon pari talvea sitten ja kompleksiin kuulu ns kylmätalli.Lohkaisin tallin perältä n 8 neliön kokoisen tilan pyörääni varten väliseinällä.
Eka talvena koetin pitää tilaa lämpimänä öljytäyttöisellä patterilla(600w) mutten ollut tyytyväinen siihen.Patteri hohkasi "punaisena" mutta säilytystila pysyi aika kylmänä (n 5 astetta).Lopputalvesta älysin ostaa sellasen puhaltavan lämmittimen ja nyt tila on tosi lämmin ja sähkölasku pienempi.Tila lämpeää vissiin paremmin kun siellä kiertää se ilma.

IKH ainakin myy polttoöljy / diesel lämmittimiä. Niihin saa lämpötila-anturin, jolla saanee kontrolloitua ettei tule liian kuuma.

Ovat kylläkin tarkoitettu aika isoihin tiloihin ja sharing hillissä ei kaiketi ole kovin isoja vuokratalleja?

Minä olen varauksella kiinnostunut tallipaikasta, jos se sharing hill on lähellä henriksdahlia. Kuten oletan. Laitavaik privaa.

Rib@55

Joo villaa seiniin, kipsilevy päälle ja sähköpatteri(t) seinille, riippuu siitä paljonko neliöitä tallissa on. Sitten lisäksi joku tällainen: http://www.ironsec.fi/webmark....53.

ps. jos siellä roplaus mahdollisuus löytyy niin olisin kiinnostunut tulemaan kimppaan. Samoin sähköpattereiden hankinta+asennus hoituu ammatin puolesta
wink.gif

No tilaahan tuossa ei valtavia liene, sellainen perinteinen yhden auton talli. Olisko 10m2. Kauhean montaa siinä ei siis roplaile, varsinakaan jos lämmitin vie puolet tallitilasta
smile_org.gif

Pitää katsoa jos noita saa pari kerralla vuokralle ja väliseinän kumoon (saattaa olla jopa mahdollista).
Katson nyt kun saan oikeasti avaimia käsiini ja palaan asiaan parille ketjussa kiinnostuneelle, josko kustannuksille jakajia löytyy.

sähköbatteri on hyvä pitämään homman plussanpuolella. eli termarin voi säätää 'säilytysaikana' aika minimiin, niin, että batteri pitää jonkun +5 astetta.

jos haluaa sitten ropata, voi käydä lisäämässä edellisenä iltana batteriin arvoa, niin saa yösähköllä peruslämmön ylöspäin.

säteilylämmitin on myös hyvä, jos tulee innovaatio mennä talliin, niin se lämmittää hetkessä tilan ilman, esim työpöydän lähettyviltä mukavaksi.

eristykseen parasta on esim oviin uretaanilevy,jossa on alumiinifoliopinnat. tommonen 5cm levy eristää aivan älyttömästi, muistaakseni vastaa yli kolme kertaa paksumpaa vuorivillaa eristävyydeltään. ja alumiinipinta lisää eristävyyttä, kun säteilykään ei karkaa.

joku rakennuspuhallinkin voi toimia, mutta koska ne liikuttta ilmaa, niin voi betoni pölistä.

Itse olen pitänyt myös niinsanottua messumattoa betonilla, on se lämpimämpi seisoskella ja maata kuin betoni.

yksi sukulainen asensi lattialämmityksen autotalliin, ja naureskeli, että ei hän olohuoneessa lattialla makaa, mutta tallissa makaa.

Niin siis motskareille mulla on oma talo, hyvin eristetty ja sähköpatterilla lämmitetty ja seinällä darts taulu. Mutta sehän on jo aivan erijuttu.
cool.gif

No jos kerran sähköä tulee, nii tollanen lämmittää kohtuukokoisen käpän melkosen äkkiä. *kliks*
Vahän levyä seiniin ja kattoon, niin kyllä tarkenee.

itse ostin talon pari talvea sitten ja kompleksiin kuulu ns kylmätalli.Lohkaisin tallin perältä n 8 neliön kokoisen tilan pyörääni varten väliseinällä.
Eka talvena koetin pitää tilaa lämpimänä öljytäyttöisellä patterilla(600w) mutten ollut tyytyväinen siihen.Patteri hohkasi "punaisena" mutta säilytystila pysyi aika kylmänä (n 5 astetta).Lopputalvesta älysin ostaa sellasen puhaltavan lämmittimen ja nyt tila on tosi lämmin ja sähkölasku pienempi.Tila lämpeää vissiin paremmin kun siellä kiertää se ilma.
Patteri on säteilylämmitin, joten ne lämpösäteet jatkaa osaks matkaansa suoraa siit patterista seiniin, ja sen takii lämpö poistuu aika nopeesti seinien läpi.
Puhaltimessa taas lämpö siirtyy suoraan ilmaan, ja vasta ilmasta seinään, ja seinästä ulos. Lämmön siirtyminen ilmasta seinään on paljon hitaampaa kuin patterista tulleen lämpösäteen suora absorpoituminen seinämateriaaliin.
Joten sen takii toi puhallin pitää sen tilan/ilman paremmin lämpösenä.

Ett jos haluu hifistellä, niin pistää siihen patterin ympärille sopivalla ilmaraolla laatikon jossa on sisällä heijastavaa materiaalia ja tuuletusaukot ylhäällä ja alhaalla. Silloin kaikki lämpösäteily patterista siirtyy suoraan ilmaan.

sähköbatteri on hyvä pitämään homman plussanpuolella. eli termarin voi säätää 'säilytysaikana' aika minimiin, niin, että batteri pitää jonkun +5 astetta.

jos haluaa sitten ropata, voi käydä lisäämässä edellisenä iltana batteriin arvoa, niin saa yösähköllä peruslämmön ylöspäin.

säteilylämmitin on myös hyvä, jos tulee innovaatio mennä talliin, niin se lämmittää hetkessä tilan ilman, esim työpöydän lähettyviltä mukavaksi.

eristykseen parasta on esim oviin uretaanilevy,jossa on alumiinifoliopinnat. tommonen 5cm levy eristää aivan älyttömästi, muistaakseni vastaa yli kolme kertaa paksumpaa vuorivillaa eristävyydeltään. ja alumiinipinta lisää eristävyyttä, kun säteilykään ei karkaa.

joku rakennuspuhallinkin voi toimia, mutta koska ne liikuttta ilmaa, niin voi betoni pölistä.

Itse olen pitänyt myös niinsanottua messumattoa betonilla, on se lämpimämpi seisoskella ja maata kuin betoni.

yksi sukulainen asensi lattialämmityksen autotalliin, ja naureskeli, että ei hän olohuoneessa lattialla makaa, mutta tallissa makaa.
Ja jos ei ahista, niin voi vetää alumiinipaperin seiniin. Sillä saa tommosen "kerran viikossa" tilan lämmityksen pysymään sisällä sen aikaa kun on siel. Tai sit vetää sen alumiinipaperin siihen villan ja kyprokin väliin. Sil on aivan uskomattoman iso vaikutus just tommosessa tilapäislämmitys kohteessa.

Tehokkain lämmitystapa on sähköllä toimiva lämminilmapuhallin mikä asennetaan kattoon ulko oven luokse puhaltamaan ilmaa alas päin kohti lattia. Kokemusta on lämminilmapuhaltimista(ei tosin ole ollut omia). Lämmittävät alle 4min kuluessa tilan kuin tilan tarvittaessa hyvinkin kuumaksi. En tosin tiedä myydäänkö näitä yksityisille.

Kuitenkin jonkinlainen lämminilmapuhallin olisi paras vaihtoehto jos haluat tehokkaan ja nopean lämmityksen.

Yleensä kannattaa asentaa lämmitin lähelle ulko-ovea tai ikkunoita, näin saa hyvän tuloksen koska oven ja ikkunoiden raoista tulee kylmää ilmaa sisään. Näin saadaan lämpö tasaisemmin talliin.

Eristyksenä tuollaiset Finnfoam tyyppiset jutut on tosiaankin moninkertaisia villaan verrattuna ja tuulensuoja tulee kaupanpäällisiä. Hintaakin on tietysti enemmän.

Itse en ole oikein noihin polttoainelämmittimiin tykästynyt. Uutena pelaa hienosti, mutta jossain vaiheessa säädöt alkaa renkata ==> jonkin sortin käryä tulee aina. Ei hjuva. Joten tuon kokoiseen tilaan sähköpuhallin olisi minun suosikki.
sport05.gif

Eristyksenä tuollaiset Finnfoam tyyppiset jutut on tosiaankin moninkertaisia villaan verrattuna ja tuulensuoja tulee kaupanpäällisiä. Hintaakin on tietysti enemmän.

Itse en ole oikein noihin polttoainelämmittimiin tykästynyt. Uutena pelaa hienosti, mutta jossain vaiheessa säädöt alkaa renkata ==> jonkin sortin käryä tulee aina. Ei hjuva. Joten tuon kokoiseen tilaan sähköpuhallin olisi minun suosikki.
sport05.gif
samaa mieltä tuosta kärystä unohtaisin kaikki dieselit ja polttoöljyt jos samas tilas on tarkoitus viihtyä ja ihan vinkkinä mikäli tuulensuojaus "vuotaa" on villa aivan turhaa... pelkkä villahan ei itsessään eristä mitään vaan estää ilman pystysuuntaisen liikkeen
tounge.gif

Pakko kommentoida tuon Finfoamin parempaa eristävyyttä. Finfoamin lamda-arvo on 0,037 kun se esim. parocin kivivillalla on 0,041. Elikkä ulkoseinässä ei finfoamilla paljoakaan etua saavuteta. Ennemmin suosittelsin laittamaan polyuretaanilevyä jonka lamda-arvo 0,027. Finfoami toimii paremmin esim. maassa routaeristeenä koska se ei vety ja sillä on erittäin hyvä puristuslujuus. Edullisin ratkaisu kuitenkin taitaa olla tuo mineraalivillan käyttö,varsinkin jos työn tekee itse. Teen työkseni rakennesuunnittelua ja tämän vuoksi nämä asiat on jollain lailla selkäytimessä.  
smile_org.gif

Olen myös ollut rakennesuunnittelija(nykyisin enää sivutoiminen maaperätutkija) ja myönnän nuo edellä kerrotut lamda-arvot oikeiksi. Teoriassa se on noin mutta käytännön kohteissa jos tehdään joku ohut ...vaikkapa ovirakenne...tuolla finfoamilla saa aivan eri luokan eristyksen. Ero johtuu tiiveydestä. Villassa kulkee ohuilla paksuuksilla ilma kovin helposti. Asian voi kokeilla helposti. Laita vaikka pakasteita 45mm:n Finfoamista liimattuun laatikkoon ja seuraa sulamista. Tee sama viiden sentin kovalla villalla. Ero on iso ja vielä isompi pehmeällä. Villa vastaa tässä kokeessa suurinpiirtein tavallista "styroksia" eli EPS:ää.
Villa tarvitsee kunnon ilmansulut molemmille puolille ja huolella ilman rakoja asennetun eristeen. Finfoam muodostaa itsessään sulun. Tietysti polyuretaani on vielä omassa sarjassaan.

Jos haluut pitää roplaamisajan ulkopuolella plussan puolella, halvimmalla selviät kun liimaat urtsivaahdolla 70 mm styroksilevyt kaikkiin kylmiin pintoihin. Jos ei oo ulkonäkövaatimuksia voi jättää silleen. Sitten se patteri. Villan kanssa on pakko levyttää, tai käyttää roplatessa hengityssuojaa... =)
Jos tarkotus vaan lämmittää roplausta varten, lämminpuhallin. Ehdottomasti. Mulla vois olla ylimääränen 5kw raksalämppäri. (Voimavirta)

sama urakka mullakin edessa,tallin speksit: ~25 n^2 varastoineen joka on suorassa yhteydessä talliin yhden seinän kaadonjälkeen. talli on siis täysin kylmäksi tehty 2*4 rungolla.

seuraavaa ajattelin tehdä:

- peltikatto pitää käyttää pois ja laittaa aluskate pellien alle jottei kodensiovesi pääse välikattoon tippumaan
- nykyiset kyprokit ehjänä pois ja polyuretaanilevyt tilalle (joissa on kyprok pinnassa)seiniin sekä kattoon,irroitetut kyprokit vielä näiden foamin päälle -> täyttyy rakennusmääräykset
- ikkunat vaihtoon, eristelasit tilalle
- varastonovi vaihtoon( lahopaska nyt)
- autotallin ovi vaihtoon , semoinen kaukosäädöllä avautuva tilalle
- lattian pinnoitus
- hyllyjen ja työpöytien teko
- sähköt uusiksi
- niin ja lämmitys halvalla ilmalämpöpumpulla

Siinäpä se.

kelpaa mopoa ens talvena rassata
cool.gif

Back