• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autotalli, lämpöeristys ja lämmitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiggeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pakko kommentoida tuon Finfoamin parempaa eristävyyttä. Finfoamin lamda-arvo on 0,037 kun se esim. parocin kivivillalla on 0,041. Elikkä ulkoseinässä ei finfoamilla paljoakaan etua saavuteta. Ennemmin suosittelsin laittamaan polyuretaanilevyä jonka lamda-arvo 0,027. Finfoami toimii paremmin esim. maassa routaeristeenä koska se ei vety ja sillä on erittäin hyvä puristuslujuus. Edullisin ratkaisu kuitenkin taitaa olla tuo mineraalivillan käyttö,varsinkin jos työn tekee itse. Teen työkseni rakennesuunnittelua ja tämän vuoksi nämä asiat on jollain lailla selkäytimessä.  
smile_org.gif
Paljonko 20mm paksu finnfoam vastaa arvoiltaan villaa?Eli montako senttiä villa pitää laittaa jotta pääset foamin kykyihin?
Materiaalina tuo foami on kallista,mutta lämmöneristyskyky erinomainen,kuten myös kosteudenkesto.Tällä hetkellä meneillään rivitalo jossa koko talon eristeenä(seinät,yläpohja sekä lattia eristetty foamilla,yläpohjaan lisäksi foamin päälle puhallusvilla.Systeemi on todella hidas toteuttaa,eikä aikaisempaa kokemusta materiaalista tuossa kokoluokassa ole.

Aloittajalle tuosta peltitallista: Tee puurunko sinne talliin,joka on irti siitä pellistä,eli eristeen ja pellin väliin reilu muutaman sentin ilmarako,näin vältyt ensimmäisen talven tuomalta homevauriolta etkä joudu purkamaan seiniäsi. Tee kunnon tuloilma/poistoilma systeemit. Eristeenä ns.kuivissa tiloissa käy stryrox,foam ja villa.

Joku toinen kertoi heittävänsä ikkunat pois ja laittavan lämpölasit tilalle? Jos on reilusti rahaa niin eikun vaihtoon,mutta säästöä ei tule lämmityskuluihin enempää kuin tiivistämällä sisempi poka,ikkuna maksaa satkun pari ja ennenkuin tuon ikkunan energiasäästö on tienattu on kulunut 50 vuotta.

Kalle Kyynikko tietysti ensimmäisenä kysyy, että minkälaisen vuokrasopparin olet tallin haltijan kanssa tehnyt? Voi sapettaa, jos laittaa talliin kiinni muutaman satkun, ja vuokrasopimus purkautuu heti ensimmäisen talven jälkeen.
tounge.gif

sama urakka mullakin edessa,tallin speksit: ~25 n^2 varastoineen joka on suorassa yhteydessä talliin yhden seinän kaadonjälkeen. talli on siis täysin kylmäksi tehty 2*4 rungolla.

seuraavaa ajattelin tehdä:

- peltikatto pitää käyttää pois ja laittaa aluskate pellien alle jottei kodensiovesi pääse välikattoon tippumaan
- nykyiset kyprokit ehjänä pois ja finfoam levyt tilalle (joissa on kyprok pinnassa)seiniin sekä kattoon,irroitetut kyprokit vielä näiden foamin päälle -> täyttyy rakennusmääräykset
- ikkunat vaihtoon, eristelasit tilalle
- varastonovi vaihtoon( lahopaska nyt)
- autotallin ovi vaihtoon , semoinen kaukosäädöllä avautuva tilalle
- lattian pinnoitus
- hyllyjen ja työpöytien teko
-  sähköt uusiksi
- niin ja lämmitys halvalla ilmalämpöpumpulla

Siinäpä se.

kelpaa mopoa ens talvena rassata  
cool.gif
suurin piirtein samat modaukset tein omalle autotallille sillä erolla, että minulla talli on talon jatkeena. Oven vaihto kunnolla eristettyyn nosto-oveen oli ylivoimaisesti paras investointi energiatalouden ja yleisen käyttömukavuuden kannalta. Nyt kestää mopo lämpimässä (+15-17C) pelkän öljytäytepatterin voimin, eikä sekään hohka punaisena. Lattian tosiaan pinnoitin, seinät uuteen maaliin ja 4kpl 2*36 loisteputkivalaisimia pari kattoon ja pari seinälle ja kaikki ylimääräinen sonta kaatopaikalle. Nyt viihtyy sylvi-tätikin taas tallissa
wink.gif

Pakko kommentoida tuon Finfoamin parempaa eristävyyttä. Finfoamin lamda-arvo on 0,037 kun se esim. parocin kivivillalla on 0,041. Elikkä ulkoseinässä ei finfoamilla paljoakaan etua saavuteta. Ennemmin suosittelsin laittamaan polyuretaanilevyä jonka lamda-arvo 0,027. Finfoami toimii paremmin esim. maassa routaeristeenä koska se ei vety ja sillä on erittäin hyvä puristuslujuus. Edullisin ratkaisu kuitenkin taitaa olla tuo mineraalivillan käyttö,varsinkin jos työn tekee itse. Teen työkseni rakennesuunnittelua ja tämän vuoksi nämä asiat on jollain lailla selkäytimessä.  
smile_org.gif
Paljonko 20mm paksu finnfoam vastaa arvoiltaan villaa?Eli montako senttiä villa pitää laittaa jotta pääset foamin kykyihin?
Materiaalina tuo foami on kallista,mutta lämmöneristyskyky erinomainen,kuten myös kosteudenkesto.Tällä hetkellä meneillään rivitalo jossa koko talon eristeenä(seinät,yläpohja sekä lattia eristetty foamilla,yläpohjaan lisäksi foamin päälle puhallusvilla.Systeemi on todella hidas toteuttaa,eikä aikaisempaa kokemusta materiaalista tuossa kokoluokassa ole.

Aloittajalle tuosta peltitallista: Tee puurunko sinne talliin,joka on irti siitä pellistä,eli eristeen ja pellin väliin reilu muutaman sentin ilmarako,näin vältyt ensimmäisen talven tuomalta homevauriolta etkä joudu purkamaan seiniäsi. Tee kunnon tuloilma/poistoilma systeemit. Eristeenä ns.kuivissa tiloissa käy stryrox,foam ja villa.

Joku toinen kertoi heittävänsä ikkunat pois ja laittavan lämpölasit tilalle? Jos on reilusti rahaa niin eikun vaihtoon,mutta säästöä ei tule lämmityskuluihin enempää kuin tiivistämällä sisempi poka,ikkuna maksaa satkun pari ja ennenkuin tuon ikkunan energiasäästö on tienattu on kulunut 50 vuotta.
Vertailin Finnfoamin ja Parocin eXtra-eristettä. Finnfoamin laskennallinen lamda-arvo on 0,035 ja Paroc eXtra eristeen lamda on 0,037. Eli jos parocin villaa laittaa 70mm niin finfoamia riittäisi 66 mm:iä. Finfoamin käytössä ei tosin tarvitse käyttää tuulensuojalevyä. Se on vähän joka kerta harkittava tapauskohtaisesti miten rakenne toteutetaan. Yhtenä vaihtoehtona kannattais miettiä SPU:n tuotteita joissa on polyuretaani lämmöneristeenä ja kipsilevy pinnassa. Huomattavasti parempi kuin finnfoam.

Mulla on myös pitkän tähtäimen suunnitelmana autokatoksen ja sen jatkoksi tilavan varastotilan(pyörän varastointiin) rakentaminen. Parocin 100mm extraa tuun käyttämään(oon Parocilla duunissa...
wink.gif
) eristeenä. Tupla kipsilevyt, koska käsittääkseni pitää osastoida tuo varastotila kun tulee niin lähelle taloa, tosin ihan varma tuosta en ole. Välipohjaan itselevitettävää puh.villaa. Huolellinen höyrynsulku paperilla ja riittävä ilmastointi koppiin. Ikkunaksi halpa kakskerrosikkuna(kenties jostain käytetty?) Lämpöeristetty leveä ovi. Mulle riittää, että pysyy tila aina plussan puolella ja sitte vähän lämpöä lissää kun menee pyörää väsäämään. Tosin halvalla ilpillä tuota lämmittäis halvalla. Näin.

Mulla on myös pitkän tähtäimen suunnitelmana autokatoksen ja sen jatkoksi tilavan varastotilan(pyörän varastointiin) rakentaminen. Parocin 100mm extraa tuun käyttämään(oon Parocilla duunissa...
wink.gif
) eristeenä. Tupla kipsilevyt, koska käsittääkseni pitää osastoida tuo varastotila kun tulee niin lähelle taloa, tosin ihan varma tuosta en ole. Välipohjaan itselevitettävää puh.villaa. Huolellinen höyrynsulku paperilla ja riittävä ilmastointi koppiin. Ikkunaksi halpa kakskerrosikkuna(kenties jostain käytetty?) Lämpöeristetty leveä ovi. Mulle riittää, että pysyy tila aina plussan puolella ja sitte vähän lämpöä lissää kun menee pyörää väsäämään. Tosin halvalla ilpillä tuota lämmittäis halvalla. Näin.
Meillä oli 8m tai kauempana talosta niin ei tarvitse tupla cyprocceja.
Saa palaa kuulemma ihan rauhassa.
kynttila.gif

Kannattaa kysyä rakennustarkastajalta.

Jaska.

Jostain muistan kuulleeni että tuo villan ja foamin suhde olisi ollut 20 foam 50 villa,ja jopa 70 villa? Mikä mahtaa olla kyseessä?

Mulle on jostain jääny mieleen, että jos talli on neljää metriä lähempänä asuintaloa, niin tarttis osastoida.
nixweiss.gif
Tarvii tosiaan kysellä.

Harmittaa kun saisin alennusta (vähän) noista Parocin kevytelementeistä, joilla sais eristetyn tallin nopeesti ja helpolla pystyyn. Täällä päin joutuu vaan tohon siistiin peltiseinään lyömään lautaverhoilun...
veryangry.gif

Mulle on jostain jääny mieleen, että jos talli on neljää metriä lähempänä asuintaloa, niin tarttis osastoida.  
nixweiss.gif
Tarvii tosiaan kysellä.

Harmittaa kun saisin alennusta (vähän) noista Parocin kevytelementeistä, joilla sais eristetyn tallin nopeesti ja helpolla pystyyn. Täällä päin joutuu vaan tohon siistiin peltiseinään lyömään lautaverhoilun...
veryangry.gif
Tarkoitatko noilla kevytelementeillä niitä elementtejä joissa pelti molemmin puolin ja villa sisällä, kasataan vähän niinkuin hirsikehikko (elementit siis pontattu)
Tuleeko noilla halvemmaksi kuin lankkurunko. Lautavuoraus, ilmarako, tuulensuojalevy, villa, höyrynsulku ja ne cypprocit.
Yläpohjan eristykseen kannattaa panostaa, suurin lämpöhukka on yleensä yläpohjassa.
Yläpohjan puhallusvillan levittämiseen kannattaa hommata se puhalluskone (sen voi saada ilmaiseksi lainaan kun ostaa villat (ekovilla)). Agri market:ista ainakin itse sain.

nixweiss.gif
Tarvii tosiaan kysellä.

veryangry.gif
Tarkoitatko noilla kevytelementeillä niitä elementtejä joissa pelti molemmin puolin ja villa sisällä, kasataan vähän niinkuin hirsikehikko (elementit siis pontattu)
Tuleeko noilla halvemmaksi kuin lankkurunko. Lautavuoraus, ilmarako, tuulensuojalevy, villa, höyrynsulku ja ne cypprocit.
Yläpohjan eristykseen kannattaa panostaa, suurin lämpöhukka on yleensä yläpohjassa.
Yläpohjan puhallusvillan levittämiseen kannattaa hommata se puhalluskone (sen voi saada ilmaiseksi lainaan kun ostaa villat (ekovilla)). Agri market:ista ainakin itse sain.
Kuten tuli aiemmin sanottua, niin olen Parocilla töissä, joten eipä mun kannata juurikaan muiden valmistajien eristeitä käyttää. Puhallusvilla koneita saa vuokrattuakin, mutta jos levitettävä pinta-ala on pieni niin eiköhän tuo käsinkin mene. Tai sitte yläpohjaan vaan paksu kerros levyvillaa. Ei tuo nyt kuitenkaan asuinkäyttöön tule... Elementit ovat juuri niitä pontattuja. Hinnasta en osaa sanoa, mutta eipä taida kannattaa niistä tallia rakentaa, kun hintaan joutuu joka tapauksessa sen lautaverhoilun lisäämään.

No niin, saan vuokralle kylmän autotallin, peltiseinät, betonilattia jne. Sähköt tulee.
Mietiskelin tuossa millaista viritystä lämpöjen puolesta tuonne alkaisi taikomaan? Villoja/ styroksia seiniin ja silleen...ehkä levyä päälle jos oikein innostuu. ...
Tuosta tulee ensin mieleen että

1) onhan sulla vuokranantajan lupa muutostöihin?

2) mitä kaupungin rakennusvalvonta tms sanoo muutostöistä?

Jäkimmäinen on ilmeisesti omistajan ongelmia, mutta ensimäinen kannattaa selvittää ennenkuin alkaa hommiin.

Toivottavasti homma pelittää.
smile_org.gif

-J-

No niin, saan vuokralle kylmän autotallin, peltiseinät, betonilattia jne. Sähköt tulee.
Mietiskelin tuossa millaista viritystä lämpöjen puolesta tuonne alkaisi taikomaan? Villoja/ styroksia seiniin ja silleen...ehkä levyä päälle jos oikein innostuu. ...
Tuosta tulee ensin mieleen että

1) onhan sulla vuokranantajan lupa muutostöihin?

2) mitä kaupungin rakennusvalvonta tms sanoo muutostöistä?

Jäkimmäinen on ilmeisesti omistajan ongelmia, mutta ensimäinen kannattaa selvittää ennenkuin alkaa hommiin.

Toivottavasti homma pelittää.
smile_org.gif

-J-
Juu, kyllä noita saa modata mielen mukaan lähes ;)
Tässä ketjussa kyllä menee välillä hieman hifiksi mun tarpeisiin, mutta epäilemättä joku saa hyvää infoa omiin tarpeisiin. Luulen oman ratkaisuni olevan messumatto lattialla, PU-eristetty styrox seinissä ja lämpöpuhallin. Ehkäpä öljykiertoinen patteri vielä jos tuntuu tarpeelliselta.
Kiitos kaikille jeesistä
thumbs-up.gif

eiköhän se pärrä oteta sisälle huoneen nurkkaan talveksi.Ei tarvii miettiä mitään lämmityksiä talliin
crazy.gif

1000watin peruspuhallin lämmittää jollainlailla eristetyn n. 20 neliön autotallin suht rivakasti nollasta yli +10:iin, jotta työt voi aloittaa. 20-30 minuutin lämmityksen jälkeen on pitänyt puhallin sammuttaa, ja se on yleensä riittänyt 2-6 tunnin puuhasteluihin, kun koneista ja puuhastelijastakin irtoaa hieman lämpöä tilaan.

Elekee missään tapauksessa ruvetko leikkimään noilla polttoöljy lämmittimillä. Ne katkuaa jossain vaiheessa sen verran ettei siellä tilassa kyllä ole erkkikään, eikä kyllä erkin velikään. Nuo termostaatti ohjatut, puhaltimella varustetut sähkölämppärit on hyviä ja suht huolettomia.

GSXRJAP laitto aika hyvin tuohon asiaa, mutta luvat ym. PITÄÄ laittaa paperille, niin ei tule jälkeenpäin sanomista.

Ite viel ehkä kyselisin vuokranantajalta että voiskoon hän sen ko. tilan saneerata ja makselisin sit vaikka vähän enemmän vuokraa. Ettei vaan satu jotain, jossa olisin sit vastuussa...
Ja vaikka rakennus tarpeista varastaisi puolet jostain, niin niille tulee yllättävän paljon siltikin hintaa ja sekin raha ois kiva käyttää johonkin "omaan hyvään"

Ja vaikka rakennus tarpeista varastaisi puolet jostain, niin niille tulee yllättävän paljon siltikin hintaa ja sekin raha ois kiva käyttää johonkin "omaan hyvään"
Juu, pienimuotoinen kustannusarvio kannattanee tehdä, ettei lopuksi huomaa, että hommaan hupeni 800€ seuraavan kesän bensarahoja..

Yhtäkkiä vaan tuli mieleen, että tuommoinen 50mm vahva polyuretaanilevy kokoa ~60x250cm maksoi jokin aika sitten 30€, niitä kun ostaa kymmenen niin... Ja mitähän hinta on nykyään?

No, tämä oli taas sarjaa "ammutaan kaverin unelmat alas".

Hankinnat menee löydetty, nyysitty, lainattu ja todella-sopivasti ostettu osastolla itsellä. Mitään vimosenpääle hifistelyä ei ole tarkoitus alkaa harjoittamaan, vaan täyttää perustarpeet. Nyt vielä kaiken päälle näyttää, että saatan päästä osakkaaksi ~150 neliön talliin, jossa on kaikki pelit vehkeet ja vermingit tikkataulua ja jääkaappia myöten. Silloin pitää katsoa tuo toinen optio uudelleen.

joskus funtsin että jos haluaisi että mopo säilyy + puolella kylmässä tallissä, niin rakentaisi semmoisen mopon kokoisen kopin jossa olisi, eristykset villasta, pikkupatteri koppiin, mihin sen voisi työntää sitten talviteloilla. Ei siellä mitään remppaa sitten tekisi, mutta olispahan ainakin mopolla lämmintä. En sitten tehnyt koska mun mielestä se mopo säilyy kyllä kylmässä tallissakin aivan yhtä hyvin.

Halpa mutta hyvä?

Back