• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autonavigaattori moottoripyörään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, ajelet siihen ramppiin uudelleen ja löydäyt ittes jostain porista, kun se tie päätty. Missä on ne seikkailijan reissuillansa löytämät pölyiset karttaanmerkitsemättömät crossroadit, missä motoristi voi meditatiivisessa vapaudentilassa pysähtyä, katsella horisontteihin ja avokypäränsä suojista ja aistia mielessään kauniin naisen ihanan huumaavan tuoksun ja kääntää bonnevillen tangon tuon kuvitteellisen tuoksun suuntaan ja antaa hanaa...

Poriin ei kannata eksyä, täällä voi törmätä taparikolliseen... :p

Mutta aloita toi suunnistus vaikka ihan valitsemalla tiet, joiden tienumerot ovat viisi numeroisia.

Eihän tuota navigaaattoria tarvita kuin viimeisille kilometreille. Onhan se mukava ajellessa, kun näkee kuinka pitkä on seuraavaan risteykseen. Kuluu aika paremmin. Autonavigaattoria on mukava käyttää, mutta jossain kotelossa se ei vaan toimi. Siinä se ero on. Prätkänavigaattori on siitä mukava, ettei tarvitse kumia käyttää. :p

RaunoV sanoi:
Eihän tuota navigaaattoria tarvita kuin viimeisille kilometreille. Onhan se mukava ajellessa, kun näkee kuinka pitkä on seuraavaan risteykseen. Kuluu aika paremmin. Autonavigaattoria on mukava käyttää, mutta jossain kotelossa se ei vaan toimi. Siinä se ero on. Prätkänavigaattori on siitä mukava, ettei tarvitse kumia käyttää. :p

Jos on päämäärä, niin sinne parin kilometrin päähän pitäis myös jotenkin löytää.

Ainakin minulle navi on myös ajaessa työkalu. Navista oppii hyvin arvioimaan millä nopeudella pimeisiin mutkiin voi mennä. Jos vain cruisailee, niin millään ei ole mitään väliä.

Joskus olen pilvisellä säällä vain ajanut vaiston varaisesti kokonaisen päivän etelä euroopasta pohjoisen suuntaan. Linnuntietä pääsin 70km, mutta oli mukava päivä. Saattaa olla, että samaa pätkää tuli vedettyä kahteenkin kertaan. Yöpymispaikka olikin yksi parhaimpia mitä olen matkoillani kokenut, siinä juotiin muutama "Obstleri" isännän kanssa ja vaimo teki taivaalliset sapuskat. Tähän kokemukseen en tarvinnut navia enkä paperikarttaa!

Toukokuussa ollaan taas menossa navigoimaan eurooppaan.:D

[
Ainakin minulle navi on myös ajaessa työkalu. Navista oppii hyvin arvioimaan millä nopeudella pimeisiin mutkiin voi mennä. Jos vain cruisailee, niin millään ei ole mitään väliä.

Juu ja jos menee vesille, niin navista voi tarkastaa kuinka kovaan myrskyyn voi mennä:grin:

finn sanoi:

On ne kehittyneet sitten mun tom tomin, sulla näyttää reaaliaikaista sateliittikuvaa onko pimeän mutkan takana traktori tai lapsi keskellä tietä? Josta voi sitten arvioida mennäänkö polvi maassa vai himmataan.

jamas sanoi:
On ne kehittyneet sitten mun tom tomin, sulla näyttää reaaliaikaista sateliittikuvaa onko pimeän mutkan takana traktori tai lapsi keskellä tietä? Josta voi sitten arvioida mennäänkö polvi maassa vai himmataan.

En tiedä mitä ominaisuuksia tomtomissasi on ja mitä ominaisuuksia hyödytät. Noksun kartta siinä mielessä hyvä, että sen voi skaalata sellaiseen kokoon, että edessäolevat mutkat hyvin luettavissa ja ennakoitavissa.

En todellakaan tarkoittanut, millä "polvi maassa" nopeudella pimeeseen mutkaan voi mennä, vaan sitä, että nopeuden ennakoiminen mahdollisen traktorin tai lapsen väistöä ajatellen helpompaa.
Liian usein tiukkenevissa mutkissa motoristit ajautuvat vastaantulevan kaistalle, joskus kohtalokkain seurauksin. Tällaiset tilanteet ennakoitavissa hyvällä navin lukemisella.

finn sanoi:
En todellakaan tarkoittanut, millä "polvi maassa" nopeudella pimeeseen mutkaan voi mennä, vaan sitä, että nopeuden ennakoiminen mahdollisen traktorin tai lapsen väistöä ajatellen helpompaa.

Täällä kun ei tunne ihmisiä tulee sekaannuksia, kun mainitsit Jos vain cruisailee, niin millään ei ole mitään väliä oletin sinun olevan vetomies joka menee polvi maassa mutkaan.

jamas sanoi:
Täällä kun ei tunne ihmisiä tulee sekaannuksia, kun mainitsit Jos vain cruisailee, niin millään ei ole mitään väliä oletin sinun olevan vetomies joka menee polvi maassa mutkaan.

Täytyy skarpata!:D

Taisi olla hieman mielessä mp:n kanssa sunnuntai kävelyllä olevat.

finn sanoi:
Täytyy skarpata!:D

Taisi olla hieman mielessä mp:n kanssa sunnuntai kävelyllä olevat.

No miten kukakin luokittelee crusailun. No mä käytän edelleen navia vain paikasta A-B siirtymiseen en "rallimielisenä kartanlukijana" joka kertoo mutkat ja niiden jyrkkyydet, mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee ja siitä on turha väitellä.

Edit. Tossa vois kyllä olla jollekin valmistajalle idea kehitellä eräänlainen "vetomies navi". Normaalit 300m päästä käänny oikealle ohjeet olisi korvattu "nuoteilla" tyyliin pirun pitkä, lyhyt, kirraa (kiristyy), kirraa pirusti, pyöree, aukee, tosi nopee, leikkaa, jatkuu, ja, älä (älä leikkaa), hyppää pirusti ohjeilla ja nimeksi voisi laittaa vaikka FastTom...:D

Viimeksi muokattu:
Minulla on sekä auto- että prätkäkäytössä Beckerin Z100 Crocodile johon on saatavana niin kiinteästi asennettavaa lataavaa telinettä, aurinkosuojaa kuin muitakin varusteita.

Näyttöön voi valita joko enemmän infoa sisältävän norminäytön, tai vain perustiedot sisältävän "suurennetun" näytön. Löytyy MP3-soitin joka vaimenee automaattisesti ajo-ohjeita annettaessa, näyttöä pystyy käyttämään myös hanskat kädessä. On roiskeveden kestävä, kuulokeliitäntä löytyy jne.

Ebaysta tuota löytää nykyisin alle 150€.

Yleiseen diipadaapaan naveista viitaten; meikäläiseltä olisi jäänyt kaikki parhaat reissut tekemättä ilman navia. Ennakkoon piirretyt, pisimmillään 950km päiväreissut, joista 80% pieniä mutkateitä, olisi mahdotonta muistaa ilman navia. Toki niitä voi summissakin etsiä mutta ei tuon norsun kanssa viitsi ihan ehdoin tahdoin hiekkapätkille koko aikaa eksyä.

BadToThe Bone sanoi:
Hmmmm............:paikallatuulee:

Tämähän ei ole nyt puolesta / vastaan mihinkään tyylilajiin tai suuntaan.
Ketjun viestit piirtävät hienon kuvan siitä, miten erilaiset asiat ovat eri ihmisille
"tärkeitä" erilaisissa puitteissa.

Mopoilun parissahan toteutetaan itseään aika pitkälti samalta pohjalta
kuin jossain muussakin hommassa.

Niin.... Ajeltiin sitä ennen kännyköitä, sähköposteja, naveja ym. ym.
iltalenkkejä.... viikonloppureissuja..... pitkiä lomareissuja kotimaassa tai
ympäri muita maita.....

Eikö ollut hienoa ja rentouttavaa touhua ja paljon mitä muistella ??? Eikö???

Tänään se "toinen äärilaita" menee seuraavasti:

Ihminen ei löydä / voi mennä edes paskalle ilman navia/kännykkää.
Jos sattuu hädässään perille löytämäänkin......
kuolee paskahalvaukseen tai räjähtää huussin seinille......

kun "tyttö" ei komenna korvaan.....

Noiden väliin mahtuu aika paljon, eikä mikään ole välttämättä
se "oikea tai väärä".

Turhan helposti ja kovin moni vaan... asiassa kuin asiassa lipsahtaa
mukaan touhuun: Kun kuuluu olla...
Jopa niin, ettei tullut sitten edes ajatelleeksi mitä oikeastaan itse haluaa.... ja miten.

Hyvin kiteytetty, välillä tulee mietittyä myös miten autolla on ennen pysytty tiellä ja saatu auto jopa parkkiruutuunkin kun ei ollut tutkaa edessä ja takana jne... nykyaika on ihmeellistä ... ja tämä on offtopiccia :D Mä en ole reissannut kulkupeleillä euroopassa joten navin tarpeellisuuteen ylipäätänsä en ota kantaa mutta pohjoismaissa on riittänyt paperinen kartta ja seikkailumieli jossa ei pienet vikapistot haittaa, päinvastoin. Toki iphone löytyy puhelimena jos nyt jostain syystä ajais itsensä sellaiseen paikkaan ettei kertakaikkiaan löydä mihinkään.

Mä olen tässä hiukak ajatellu, kun viime kesän ajoin ilman navia kartan kanssa, että ehkä vois ens kesäks yhdistää kartan ja navin parhaat puolet ja hommata tommonen iPad jota käyttäis "interaktiivisena" karttana. Eli kartta olis koko ajan tankkilaukussa ja siitä näkee koko ajan missä on ja millaisia teitä ja risteyksiä on ympärillä. Tavalliset navithan on liian pieniä sellaiseen. Kartta on ihan jees, mutta sikäli vähän kun sitä pitää taitella sitten oikeaan kohtaan ja menee joskus turhan pitkään kun koittaa hakea itseään kartalta (tien sivuun pysähtymättä) ja loppuviimeksi kun tullaan isompaan taajamaan kuten helsinki tms. niin sitten siitä kartasta ei ole enää paljon mitään iloa, kun kaikki on päällekkäin painettua spagettia siinä kohtaa. Ja jospimeä/hämärä yllättää, niin lue siinä sitten karttaa..

runner67 sanoi:
Hyvin kiteytetty, välillä tulee mietittyä myös miten autolla on ennen pysytty tiellä ja saatu auto jopa parkkiruutuunkin kun ei ollut tutkaa edessä ja takana jne... nykyaika on ihmeellistä ... ja tämä on offtopiccia :D Mä en ole reissannut kulkupeleillä euroopassa joten navin tarpeellisuuteen ylipäätänsä en ota kantaa mutta pohjoismaissa on riittänyt paperinen kartta ja seikkailumieli jossa ei pienet vikapistot haittaa, päinvastoin. Toki iphone löytyy puhelimena jos nyt jostain syystä ajais itsensä sellaiseen paikkaan ettei kertakaikkiaan löydä mihinkään.

Joo oon samaa mieltä, vaikka ne navit löytyykin molemmista omista autoista, ja onhan joskus se navikin ollut jopa mp-reissuissa mukana. Navi tietenkin helpottaa katuosoitteita etsiessä, mutta eiköhän noi isoimmat kohteet ympäri maailmaa löydy ihan tienvarsi opasteita lukemalla.

Parhaat reitit on tosiaan tullut sellasista päähän- ja vikapistoista, ihan tietoisesti kaikkia isoja huoltoasema kompelekseja ja 1-2 numeroisia teitä vältellen. Paperikarttaa zoomaillessa, ja sitten just niiltä reiteiltä on sattumalta löytynyt yleensä mukavimmat ja sympaattisimmat pysähtymiskohteet ja yöpymispaikat.

Niin, ja kyllä se autonavikin toimii ihan täysin mopokäytössä. Itse oon laittanut sen tankkilaukkuun kun eihän sitä tartte koko aikaa ja ihan taukoamatta tuijottaa? Tarpeen vaatiessa oon sitä sitten käyttänyt ja katsonut sitä oikeaa reittiä, jos meinaa olla täysin hukassa. Ja eikös sitä muutaman päivän voi silloin tällöin vähän hukassa ollakin? Ns. täysin tavoittamattomissa.

Paperikartta, käteistä semmonen reilu touhutonni, varulta sitten vielä visa taskuun, baarikamikset, pari viikkoa lomaa ja sitten vielä muutamat litteet viskiputelit laukkuihin. Eikös sitä siinä ole jo oikeaoppisen moporeissun aakkoset? :)

Löytyy yllättäviä uusia reittejä kun laittaa naviin vaan mielenkiintoiset kohteet pisteinä, navigoi suorinta tietä ja asettaa vaikka vältettäväksi maantiet ja vielä kun navigoi pisteille satunnaisjärjestyksessä eli ei lähimmälle pisteelle. :thumbup:

Hesekiel sanoi:
HEH! Jos minulla on autoon navigaattori niin miksi se ei käy mukamas kaksipyöräiseen? "-en viel perillä":p

Mulla on autonavi kiinni tuossa FJR:n tarvikepleksissä, ihan sillä TT:n alkuperäisellä imukuppitelineellä (llimattu ja läpipultattu). Ei tarvii tihrustella tai laskea katsetta liikentestä kun ajelee.

Mulle toi on riittänyt näillä Espanja-Suomi reissuilla vallan hyvin. Eikä tuo olle ollut millänsäkään edes vuoristoteillä kaatosateessa ajettaessa.

Varmasti löytyy parempia pyöränaveja, mutta mulle toi riittää toistaiseksi.

mico sanoi:
Löytyy yllättäviä uusia reittejä kun laittaa naviin vaan mielenkiintoiset kohteet pisteinä, navigoi suorinta tietä ja asettaa vaikka vältettäväksi maantiet ja vielä kun navigoi pisteille satunnaisjärjestyksessä eli ei lähimmälle pisteelle. :thumbup:

"Naisen kanssa navigaattorilla" :D

Kohtahan monen elämä menee näin.... kun pitäis päästä.... ja saada... :D

Syötetään navigaattoriin "mielenkiintoiset kohteet", "suorin tie", "vältettävät paikat" ja lopuksi
tietenkin "maali".

Noo... onhan se vähän tietty kuin kolmen kimppa kun "tyttö" vielä antaa ohjeita korvanappiin :grin:
Ei wittu.... sellasta geokätköilyä että alta pois :p.

Hmm.... ehkä tässä onkin syy siihen, että misut nykyisin avautuu jo nuortenkin miesten.....
innottomuudesta ?

Eihän niitä taida itse asia juurikaan kiinnostaa..... vaan kaiken maailman härpäkkeillä nysvääminen
mitä sitten milloinkin ollaankaan tekemässä :p.

NAVIGAATTORISEKSI ! Vittu mikä idea! :grin:

Misut.... kokeilkaapa.... jospa Penttipojan mopo pärähtäisi käyntiin :grin:

NAVIGAATTORISEKSI ! Vittu mikä idea!

Misut.... kokeilkaapa.... jospa Penttipojan mopo pärähtäisi käyntiin

Taitaa olla hiukan väärä saitti tuoda omia fantasioitaan julki, mut joo kaikki tyylillään :grin:

mico sanoi:
Taitaa olla hiukan väärä saitti tuoda omia fantasioitaan julki, mut joo kaikki tyylillään :grin:

Kaikestahan meitä vanhanliiton miehiä syytetään.....
Muttei koskaan siitä, ettei osattais keskittyä itse asiaan....
Vaikka ihan vaan.... mopolla ajeluun ja siitä nauttimiseen.

Back