• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Automaattinen ketjujen rasvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nurmak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Syksyllä värkkäilin isoon Zetoriin tuo Scottoilerin e-laitteen ja reilun 5000 km:n kokemuksella vallan mainio kampe.
Ei suttaa paikkoja ja voi unohtaa nuo spraypullojen kanssa touhuamiset.Ketjutkin näyttää voivan hyvin.
Pientä opettelua tuon säätöyksikön näpelöinti vaati,mutta käyttöohjeen lukeminen auttoi. :D
Suosittelen.Ei enää syytä kardaanipyörään palaamiseen. :jpstyle:

Mulla on tossa Kotarissa Scotoilerin versio josta menee letku ilmanputsari koteloon. Se joko voitelee liikaa tai liian vähän. Tälläset kokemukse siis 6000 kilsan tourneelta.

Oscosta kokemuksia kolmelta vuodelta ja ne on pelkästään positiivisia. Asennus on helppoa eikä tarvii mitään piuhoja tms, toiminta on idioottivarmaa, tällä tarkoitan sitä että rasvari toimii aina kun se idiootti huolehtii männän ylösvetämisestä

100% samaa mieltä, yli 30tkm on advessa hyvin rasvannut :thumbup:

Mä hommasin tuon Finnin mainitseman mccoi systeemin. Pitää olla kyllä vähän tee se itse miehen vikaa tuon laittamisessa ja laajemmasta kuin korkkari-saksan taidosta on hyötyä.

Piirilevyn sai juoteltua yhdessä illassa ja sarjan mukana tulleet nallekarkit helpotti hommaa.

Isoin homma oli saksan ymmärtämisen lisäksi pyörään (Speed Triple) asennuksessa löytää sopiva asennuspaikka ja lisäihmetystä aiheutti se että olin pumpun imupuolen letkun kytkenyt väärin. Olin laittanut letkuun ylimääräisen laajennusosan että menee helpommin pumpun inputtiin ja tähän kohtaan jäi ilma pyörimään eikä kunnollista imua säiliöön syntynyt.

Liiallista tee se itse meininkiä vähentääkseni päädyin hommaamaan Scottoilerin dual injektorin. Mccoi sarjan mukan tulleiden neulojen viritteleminen luotettavasti tuntui vähän omiin taitoihin ja vapaa-aikaan nähden haastavalta ja nallekarkitkin olivat jo loppuneet tässä vaiheessa.

Kotelon ledeille ja "hiekkatie" katkaisijalle itse, mutta ehkä helpommalla päässee jos tilaa siihenkin osat tuolta mccoilta? Sadeanturia en ole vielä jaksanut viritellä paikalleen. Nopeusanturin tein Sigman anturista - nopeussignaalin olisi saanut pyörän omalta anturiltakin, mutta ajattelin että pääsen helpommalla näin.

Pariin kertaan asennusprojektin aikana tuli mieleen että tähänkin käytetyn ajan puitteissa olisin mun ajokilometreillä ketjut rasvannut manuaalisesti siihen asti kun olen siinä iässä että pitää saada isoilla laukuilla, stereoilla ja tuulisuojalla varustettu kardaanipyörä. Mutta ilmeisesti useimmissa ketjunvoitelusysteemeissä tuo asennus vaatii vähän päänvaivaa - vaikka ilmeisesti "pyöräkohtaiset" nippusiteet ja teipit tuleekin mukana?

Käytössä tuo mulla ei vielä hirveän kauaa ole ollut mutta ensivaikutelma on hyvä - ketjussa on öljyä ja renkaalla ei. Mutta ilmeisesti enemmänkin sitä öljyä saisi ketjulla olla kun vanteelle asti ei roisku? Pitää kokeilla vielä eri säädöillä. Pistin varmuudeksi tiputtelun pienelle alkuun.

Itse asiassa miten öljyiset ketjujen pitäisi olla, että ne olisivat riittävästi voidellut? Selvästi öljystä märät mutta ei niin ettei valu paikallaan ollessa? Mulla taitaa olla jotain vaihteistoöljyä käytössä tuossa.

bozo sanoi:
Asennettu, jokunen sata kilsaa ajeltu ja hyväksi havaittu! Voin suositella lämpimästi. Eikä ole hinnan kiroissa.

Hyvin tuo toimii, kunnes tuon öljyämisnapin jousi ei enää riitä palauttamaan ja venttiili jää auki. Tämä kävi minulla toisella kaudella. Eli jos haluat tuosta pitkäikäisen, kannattaa varmaan käyttää irti ja putsata kunnolla joka talvi. Muutenhan tuo on ihan erinomainen laite jolla saa kätevästi pullonpohjat ties mitä notkeampaa öljyä hyötykäyttöön. Omani meni tosin edellisen pyörän mukana vaihtoon ja en ole vielä saanut kahdessa vuodessa aikaiseksi asentaa uutta :)

ProOilerissa on vakiona, näköjään, sellainen ominaisuus, että sytyttää sen pisteen siihen ohjelmointinumeron jälkeen, jos takajarrua liikaa käyttää. Toisin sanoen menettää tiedon renkaan pyörimisestä. Magneetti hävittää jostakin syystä magneettisuutensa lämmetessään. Valmistaja vähän kummeksui, mutta posti toi uusia magneetteja ja muutaman tuhat kilometriä ne toimivatkin, vaan aina alkaa piiputtaan, jos takajarrua "liikaa" käyttää.

Kertokaa mulle, miten jarruja kuuluis käyttää. Ajan vuoristoalueella, koko ajan nousua ja laskua +/- 1500m. Moottorijarrutuskin on aika rajun kuuloista, ellei jarruilla avita. Mielellään käyttäisin hieman takajarruakin.

moottoristi sanoi:
ProOilerissa on vakiona, näköjään, sellainen ominaisuus, että sytyttää sen pisteen siihen ohjelmointinumeron jälkeen, jos takajarrua liikaa käyttää. Toisin sanoen menettää tiedon renkaan pyörimisestä. Magneetti hävittää jostakin syystä magneettisuutensa lämmetessään. Valmistaja vähän kummeksui, mutta posti toi uusia magneetteja ja muutaman tuhat kilometriä ne toimivatkin, vaan aina alkaa piiputtaan, jos takajarrua "liikaa" käyttää.

Kaikilla magneeteilla on ns Curie-lämpötila jossa ne menettävät magneettisuutensa. Useimmilla magneeteilla se on yli 700 astetta, joten aika julman kuumaksi taidat jarrusi rääkätä siellä vuoristossa. Jarrujen käyttötapaan en osaa neuvoa, mutta erilaisten paremmin purevien jarrupalojen kokeilu voisi olla yksi vaihtoehto. Jos jarrutus on lyhyt ja tehokas, jarru ei lämpene niin pahasti, koska jäähtymisaikaa mutkien väliin tulee lisää.

MikaM sanoi:
Mä hommasin tuon Finnin mainitseman mccoi systeemin. Pitää olla kyllä vähän tee se itse miehen vikaa tuon laittamisessa ja laajemmasta kuin korkkari-saksan taidosta on hyötyä.

Piirilevyn sai juoteltua yhdessä illassa ja sarjan mukana tulleet nallekarkit helpotti hommaa.

Isoin homma oli saksan ymmärtämisen lisäksi pyörään (Speed Triple) asennuksessa löytää sopiva asennuspaikka ja lisäihmetystä aiheutti se että olin pumpun imupuolen letkun kytkenyt väärin. Olin laittanut letkuun ylimääräisen laajennusosan että menee helpommin pumpun inputtiin ja tähän kohtaan jäi ilma pyörimään eikä kunnollista imua säiliöön syntynyt.

Liiallista tee se itse meininkiä vähentääkseni päädyin hommaamaan Scottoilerin dual injektorin. Mccoi sarjan mukan tulleiden neulojen viritteleminen luotettavasti tuntui vähän omiin taitoihin ja vapaa-aikaan nähden haastavalta ja nallekarkitkin olivat jo loppuneet tässä vaiheessa.

Kotelon ledeille ja "hiekkatie" katkaisijalle itse, mutta ehkä helpommalla päässee jos tilaa siihenkin osat tuolta mccoilta? Sadeanturia en ole vielä jaksanut viritellä paikalleen. Nopeusanturin tein Sigman anturista - nopeussignaalin olisi saanut pyörän omalta anturiltakin, mutta ajattelin että pääsen helpommalla näin.

Pariin kertaan asennusprojektin aikana tuli mieleen että tähänkin käytetyn ajan puitteissa olisin mun ajokilometreillä ketjut rasvannut manuaalisesti siihen asti kun olen siinä iässä että pitää saada isoilla laukuilla, stereoilla ja tuulisuojalla varustettu kardaanipyörä. Mutta ilmeisesti useimmissa ketjunvoitelusysteemeissä tuo asennus vaatii vähän päänvaivaa - vaikka ilmeisesti "pyöräkohtaiset" nippusiteet ja teipit tuleekin mukana?

Käytössä tuo mulla ei vielä hirveän kauaa ole ollut mutta ensivaikutelma on hyvä - ketjussa on öljyä ja renkaalla ei. Mutta ilmeisesti enemmänkin sitä öljyä saisi ketjulla olla kun vanteelle asti ei roisku? Pitää kokeilla vielä eri säädöillä. Pistin varmuudeksi tiputtelun pienelle alkuun.

Itse asiassa miten öljyiset ketjujen pitäisi olla, että ne olisivat riittävästi voidellut? Selvästi öljystä märät mutta ei niin ettei valu paikallaan ollessa? Mulla taitaa olla jotain vaihteistoöljyä käytössä tuossa.

Mielenkiintoista! Systeemi hieno, mutta vaatii paljon harrastamista ja toteuttamisen iloa! Sen takia on jäännyt hankimatta. Itse olen osaksi luopunut näistä ketjurasvari systeemeistä ihan käytännön syistä.
Olen moneen vuoteen, tänä kesänä käynyt enemmän ajamassa radalla, eikä rasvarit sinne kuulu. Toisaalta o-renkaalliset ketjut eivät vaadi muuta kun ohutta pintavoitelua kitkan vähentämiseksi.
Öljyä rättiin, takapyörä ilmaan ja pyörähdys ja ketjussa öljykalvo!

Ketju ja vanne pysyy puhtaana. Ketju ei kerää, hiekkaa eikä likaa. Mielestäni liimamaiset ketjusprayt ovat viho viimeinen keksintö ketjujen voiteluun. Valimoteollisuudessa missä paljon hiekkaa ja ketjuja, niin jätetään mielummin voitelematta, koska kuluminen vähempää.

moottoristi sanoi:

Kertokaa mulle, miten jarruja kuuluis käyttää. Ajan vuoristoalueella, koko ajan nousua ja laskua +/- 1500m. Moottorijarrutuskin on aika rajun kuuloista, ellei jarruilla avita. Mielellään käyttäisin hieman takajarruakin.

Itse tappelin myös ton magneetin ja anturin asennuksen kanssa. Magneetti pyrki uppoamaan reikään liian syvälle. Parin säädön jälkeen kyllästyin ja tilasin GPS-anturin. Hinta säästyy asennustyössä.

sami1024 sanoi:
Kaikilla magneeteilla on ns Curie-lämpötila jossa ne menettävät magneettisuutensa. Useimmilla magneeteilla se on yli 700 astetta, joten aika julman kuumaksi taidat jarrusi rääkätä siellä vuoristossa. Jarrujen käyttötapaan en osaa neuvoa, mutta erilaisten paremmin purevien jarrupalojen kokeilu voisi olla yksi vaihtoehto. Jos jarrutus on lyhyt ja tehokas, jarru ei lämpene niin pahasti, koska jäähtymisaikaa mutkien väliin tulee lisää.

Kyllähän mä jäähdyttelen mutkien välillä, en toki laahauta jarruja, lyhyillä jarrutuksilla purin tulemaan alas, etujarrutkin pelissä parhaan taitoni mukaan. Jarrulevy ei kyllä oo likikää Curie-lämmöissä, viittä vaille, että paljaalla kädellä kestää koskea.

Valmistaja tiesi epäillä tuota ja lähetti uusia magneeetteja. Uusilla pelaa muutaman tonnin ja sit alkaa pätkiä. Ensimmäinen magneetti meni sököksi niin, ettei signaalia tullut jo parinsadan metrin ajon jälkeen ja jarruun ei ollut koskettukaan, ei laahannutkaan, jarrulevy oli ilman lämpötilassa.
Samin vinkki jarrupaloista pitää pistää korvan taakse.

Tuoko GPS se pitää hankkia :sad:

moottoristi sanoi:
Valmistaja tiesi epäillä tuota ja lähetti uusia magneeetteja. Uusilla pelaa muutaman tonnin ja sit alkaa pätkiä. Ensimmäinen magneetti meni sököksi niin, ettei signaalia tullut jo parinsadan metrin ajon jälkeen ja jarruun ei ollut koskettukaan, ei laahannutkaan, jarrulevy oli ilman lämpötilassa.

Erikoinen ongelma on kyllä sitten. Yksi mieleen tuleva asia on sitten jarrulevyn materiaali, että se itsessään jotenkin magnetoituisi niin, ettei pulssi ole enää selkeä. Anturia ei kuitenkaan ole uusittu ongelman ratkaisemiseksi? Tiedätkö muuten onko anturi abs-tyylinen tunnistinkela vai reed-kytkin? Ensinmainittu voisi olla herkkä johtoon muista sähkölaitteista tuleville häiriöille.

sami1024 sanoi:
Erikoinen ongelma on kyllä sitten. Yksi mieleen tuleva asia on sitten jarrulevyn materiaali, että se itsessään jotenkin magnetoituisi niin, ettei pulssi ole enää selkeä. Anturia ei kuitenkaan ole uusittu ongelman ratkaisemiseksi? Tiedätkö muuten onko anturi abs-tyylinen tunnistinkela vai reed-kytkin? Ensinmainittu voisi olla herkkä johtoon muista sähkölaitteista tuleville häiriöille.

Tuo sinun teoriasi on käynyt minullakin mielessä. Se ensimmäinen magneetti kun antoi lopuksi aina välillä aivan helekutisti signaalia ja sit ei tuntikausiin mitään. Magneetti kyllä irrallaan ollessaan napsahtaa rautaan kiinni näppituntumalta yhtä hyvin, kuin uusikin. Anturinkin uusin, vaan se ei auttanut, ainoastaan magneeti uusiminen helppasi.
Anturi on reed-kytkin, joten ei pitäis harhoja olla.

Sillä reedin asennolla suhteessa magneettiin on iso merkitys. Ettei ole päässyt kääntymään?

Itselläkin tuo signaali katoili välillä, uusi magneetti ja reed-kytkinkin oli tilattuna vaan laitoinkin sitten gps-ohjausboksin niin ei ole tarvinut enää kikkailla tuon kanssa. Ettei olis vieläkin jossain autotallin hyllyllä nuo uudet käyttämättömät.

Zuba sanoi:
Sillä reedin asennolla suhteessa magneettiin on iso merkitys. Ettei ole päässyt kääntymään?

.

Se asento on todellakin aika tarkka. Mut olen sen saanut liimattua niin, ettei se liiku, tahi jos liikkuu, niin ainakin näen sen, todennäköisesti jää roikkumaan ihan irti.
Kaikin puolin hakenut parhaan paikan anturille suhteessa magneettiin. Tuo GPS systeemikö toimii mainiosti?

finn sanoi:
Toisaalta o-renkaalliset ketjut eivät vaadi muuta kun ohutta pintavoitelua kitkan vähentämiseksi.
Öljyä rättiin, takapyörä ilmaan ja pyörähdys ja ketjussa öljykalvo!

Ketju ja vanne pysyy puhtaana. Ketju ei kerää, hiekkaa eikä likaa. Mielestäni liimamaiset ketjusprayt ovat viho viimeinen keksintö ketjujen voiteluun. Valimoteollisuudessa missä paljon hiekkaa ja ketjuja, niin jätetään mielummin voitelematta, koska kuluminen vähempää.
Olen pahoillani aiheeseen liittymättä huutelen mutta eikös o-ketjussaki se rullan sisällä oleva tappi vaadi voitelun?

moottoristi sanoi:
Se asento on todellakin aika tarkka. Mut olen sen saanut liimattua niin, ettei se liiku, tahi jos liikkuu, niin ainakin näen sen, todennäköisesti jää roikkumaan ihan irti.
Kaikin puolin hakenut parhaan paikan anturille suhteessa magneettiin. Tuo GPS systeemikö toimii mainiosti?
Toimii. Boxista pitää vaan muistaa vaihtaa yhden johdon kytkentä. Mulla on nyt kahdessa pyörässä. Ajettu yhteensä noin 13 tkm, myös radalla. Ei yhtään häiriötä.

scud sanoi:
Olen pahoillani aiheeseen liittymättä huutelen mutta eikös o-ketjussaki se rullan sisällä oleva tappi vaadi voitelun?

Ei vaadi niinkauan kun o-renkaat (tai x-renkaat) on ehjät. Idea verrattuna vanhoihin ketjuihin on juuri siinä että tuo tiiviste estää lian pääsyn tapille ja kestovoitelun pääsyn pois tapilta.

scud sanoi:

Rullan päissä ei ole tiivistettä joten siihen väliin on hyvä laittaa vähän liukastetta. Rasvarit kuten Pro- ja Scottoiler syöttävät öljyn rattaan kylkeen josta se osuu enimmäkseen juuri tähän väliin. Vähäinenkin öljymäärä alentaa kitkaa ja siten ketjun kuumenemista. Liika lämpö käy tiivisteiden päälle.

Netistä löytyy hyviä kuvia rakenteesta, esim tässä.

Back