• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autom. vilkun palautus

kai sen pystyis mut toi "kello" systeemi kyl aika ontuva.. jossaa kun on 200m kääntyvien kaistaa jossaa 50m jossaa ei ollenkaan...tosin aika vaikea sit autom.palutusta on kallistuksenkaan mukaan tehdä...

edit. tosin ei se vilkku nyt tietty tarvi sitä koko kääntyvien kaistalla ajo aikaa kyl räpsyttääkään...

Periaatteessa rele, jossa on säädettävä viive tai sitten viritellä mikrokytkimet rajoiksi, jolloin vilkku lopettaa kun ohjaus palautuu suoraksi. Ei muuta kuin Bebekille tilausta.
wink.gif

Ominaisuus, jota jäin kaipaamaan sen jälkeen kun baby-bemustani luovuin...nerokas toiminto joka pitäisi olla vakiona kaikissa mopoissa.

Yksi ääni Harrikoille. Niissä tuo ominaisuus on ollut jo pitkään. Taitaa olla vielä jollain liikeanturilla toteutettu, eli kun käännös/kaistanvaihto on tehty, loppuu vilkku, ei siis aikaan sidottu.

Jos merkkiä vaihtaisin, tuon vilkkuominaisuuden haluaisin ehdottomasti pyörääni. Muuten joutuu koko ajan räpläämään sitä pienen pientä vilkkutappia.

Tuskin mikääm mekaaninen rajakytkin tulee kysymykseen kun kallistelemalla mennään.
Bemariin saa sellasen ostettua ja maksaa pualtoist hunttia.
Pitäis vaan kaikkien osata tuunata itselleen sellaisen.

Minulla on sellainen. Se on asennettu vasemman käden peukaloon, ja ohjausyksikkö on sijoitettu kypärän sisään. Aina käännöksen, kaistanvaihdon tms. vilkunkäyttöä vaativan toimenpiteen jälkeen se käy kuittaamassa vilkun poijes käytännössä ihan automaattisesti. Toimii tosi hienosti kelillä kuin kelillä, tämän kanssa vilkku on päällä silloin kun haluan, eikä jää turhaan päälle. Ja systeemi on paitsi erittäin simppeli, myös täysin ilmainen niin osien kuin asennustöidenkin osalta. Sokerina pohjalla, se vieläpä siirtyy pyörästä toiseen ihan siinä kuin kuskikin!

Kerran oli sellainen Bemari, missä palautin oli pyörässä. Eipä toiminut yhtä hyvin, se esim. katkaisi vilkuttamisen joskus ennen aikojaan vaikkapa moottoriteiden rampeilla. Vaati joskus aivan turhaa huomion keskittämistä epäolennaiseen, jota tämä nykyinen ilmainen systeemini ei vaadi.

Mutta mehän elämme vapaassa maailmassa, joten ei suinkaan herneitä nenuseen myöskään toisenlaisia vilkunpalautinratkaisuja kannattaville!

Minulla on sellainen. Se on asennettu vasemman käden peukaloon, ja ohjausyksikkö on sijoitettu kypärän sisään.
Sama.
Kesällä lainasin pari kertaa kaverilta Harlikkaa ja voin sanoo, et oli muutamia tilanteita sen automaattipalautuksen kanssa! Onneks ei kukaan ajanu perään tai minä kenenkään alle vilkkujen (joita kaiken lisäks käytetään molemmilla käsillä mikä oli mulle ihan uutta) kanssa säätäessäni.
tounge.gif

Mun mielestä bemussa on toimiva systeemi. On aikaviive, mutta vilkun katkaisua varten täytyy silti kulkea määrätty matka, olisko jotain parisataa metriä.
Joku moittii, mutta minun mielestä siinä ei ole mitään moitittavaa. Toimii kuin unelma, jos vilkku sattuu unohtumaan päälle.

Omaviritykset kuulostavat aika mahdottomilta, siis ainakin johonkin kääntymiseen, tai kaistanvaitoon perustuvat. Pelkkä aikaviivekään ei ole toimiva ratkaisu, koska vilkkku sammuu esim. risteyksessä seisottaessa liian aikaisin.

Pätkä peruslogiikkaa väliin. Toinen puoli viivekellolla, toinen jotain matkan mukaan pulsseja laskevalta. Ja kun molemmat on "kuitattu", vilkku sammuu issesseen
idea3.gif

Edit: Tai vaikka pelkkä laskuri laskien vilkahdusten määrää silloin kun vaihde ei ole vapaalla eikä kytkintä ole painettu. Tällöin valoissa seistessä tuo laskuri ei etene = vilkku toimii vaikka maailman tappiin. Mutta kun lähdetään liikkeelle, laskuri aloittaa etenemisensä ja lopulta sammuttaa vilkun. Tuo kytkin/vapaa-anturi ei saa kuitenkaan olla laskuria nollaava, sillä voit hyvinkin keritä valoista lähteissäsi nakkaamaan vaihteen, parikin jo sisään ennen kuin laskuri kerkiää vilkkua sammuttamaan muutenkaan
cool.gif

itse miettinyt systeemiä millä tuon vilkun saisi päälle hyvissä ajois ennen kuin muutkin huomaa mitä kuljettaja teki.
Vilkun tarkoitus kummiskin kertoa kuljettajan aikomuksesta.ei suorituksesta.
Vielä kauemmax aiheesta.
Vilkun käyttämättömyys yleistyny myös mp puolella.
Etenkin tiettyjen alalajien edustajille tuntuu vilkun käyttämättömyys kuuluvan osana kusipäisyyden korostamista kaikissa toimissa.

Mun mielestä bemussa on toimiva systeemi. On aikaviive, mutta vilkun katkaisua varten täytyy silti kulkea määrätty matka, olisko jotain parisataa metriä.
Joku moittii, mutta minun mielestä siinä ei ole mitään moitittavaa. Toimii kuin unelma, jos vilkku sattuu unohtumaan päälle.

Omaviritykset kuulostavat aika mahdottomilta, siis ainakin johonkin kääntymiseen, tai kaistanvaitoon perustuvat. Pelkkä aikaviivekään ei ole toimiva ratkaisu, koska vilkkku sammuu esim. risteyksessä seisottaessa liian aikaisin.
Samanlainen oli 80-luvun jammuissa ja sitä olen kaivannut vieläkin. Se mittasi aikaa ja matkaa. Oli tosi kätevä kun siihen tottui.
Silloisella tekniikalla oli vaan jonkun verran ongelmia ton systeemin kestävyydellä komponenttien suhteen. Nykyään luulis tonkin olevan jo ratkaistu.

itse miettinyt systeemiä millä tuon vilkun saisi päälle hyvissä ajois ennen kuin muutkin huomaa mitä kuljettaja teki.
Vilkun tarkoitus kummiskin kertoa kuljettajan aikomuksesta.ei suorituksesta.

///
Nuo tietyt säädökset tuntuvat muuttuvan noin kerran per 10 vuotta, vaikea pysyä kärryillä.

Itse katson vilkun käytön aiheelliseksi kahdessa tapauksessa: viestintävälineenä aikomuksesta siirtyä/kääntyä/ohittaa/seisahtaa sekä iänikuisena lakisääteisenä selkärankapakkona käännyttäessä risteyksissä ja kaistaa vaihdettaessa.

Sen sijaan jonoissa tyhjäkäyntiä putputtavien satojen kotteroiden ja muiden ajopelien taukoamaton vilkkumeri on omituinen ilmiö, joka vain tuottaa hurjasti merkkivalosaastetta liikenteeseen. Siinähän ei olla sen koommin viestimässä kenellekään kuin kääntymässäkään.

Muutenkin tasan 1 kpl vilkahdus riittää täyttämään lakivelvoitteen, jos alueella ei ole ketään jolle liikkeistään viestii. Jatkuva monen sekunnin vilkutus on aivan turhaa. Niin ja kuluttaa relettä ja lamppuja
biggrin.gif

-hh-

Muutenkin tasan 1 kpl vilkahdus riittää täyttämään lakivelvoitteen, jos alueella ei ole ketään jolle liikkeistään viestii. Jatkuva monen sekunnin vilkutus on aivan turhaa. Niin ja kuluttaa relettä ja lamppuja
biggrin.gif

-hh-
Valitettavasti löytyy niitäkin, jotka ovat ilmeisesti releidensä ja lamppujensa säästötarkoituksessa tinkineet vielä tuostakin. Minne keksivätkin seuraavalla sekunnilla kääntää, sitä saavat sitten muut yrittää parhaansa mukaan arvailla. Tuohon kun vielä yhdistyy sopivan jäykkä niska, siinä on varsinkin motoristille tarjolla 1500 kg rautaa syliin, kun sopivasti sattuu, eikä ole epäselvää, kuka jää hopeasijalle, jos osumia tulee.

Minusta nuo vailla minkäänlaisia merkinantolaitteita (paitsi kenties äänitorvea) liikennöivien ajoneuvojen kuskit joutaisi mainiosti passittaa vähäksi aikaa vaikka julkisen liikenteen käyttäjiksi. Jospas se vaikka auttaisi hieman siirtämään sitä näkökenttää omasta navasta ylöspäin.

Joo, on se kumma kun ihmiset ostelee Mersujakin ilman vilkkuja, just eilen ajoin yhden Mersun perässä, 7 risteystä kääntyen, ei siinä ollut vilkkuja. Min KIA, Diesel, Ceratossa, kyllä vilkut oli ihan vakiovarusteena, muista varusteista puhumattakaan!

Back