• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autolla splitataan näköjää kans

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
10022 on jo faaraoiden aikaista tietoa. Kyllä se on nykyään ihan 112.
Höpö höpö. Jos polliisille on asiaa, niin mielummin kannattaa soittaa suoraan sinne kuin yleiseen *HÄTÄ*numeroon. 112:een soittaessa on parempi olla oikeasti hätä, eikä tällaisia käämien palamisia, vaikka ne kärtsäis aiheesta.

PPK
Noh ku ei siihe puuhun muuten järkeä saa, niin heitetäänpä vähä wikipediaa kehiin :

Suomessa yleinen hätänumero sekä pelastuslaitokselle, poliisille, että sosiaalipäivystykselle on 112. Poliisilla oli olemassa myös oma hätänumeronsa 10022, mutta hätäkeskusuudistuksessa poliisin hälytyskeskukset siirrettiin valtiolliseen hätäkeskuslaitokseen. Samalla myös kiireellinen sosiaaliapu liitettiin osaksi 112 hätänumeron palveluita

Suomessa yleinen hätänumero sekä pelastuslaitokselle, poliisille, että sosiaalipäivystykselle on 112. Poliisilla oli olemassa myös oma hätänumeronsa 10022, mutta hätäkeskusuudistuksessa poliisin hälytyskeskukset siirrettiin valtiolliseen hätäkeskuslaitokseen. Samalla myös kiireellinen sosiaaliapu liitettiin osaksi 112 hätänumeron palveluita
Tuokin mennyt siis joskus ohi... Lauantaina kuitenkin meni puhelu "perille" numeroon 10022 kun poliisia tavoittelin
thumbs-up.gif

Kyllä ne puhelut siitä 10022 numerosta luonnollisesti käännetään hätäkeskukseen ja huonolla tuurilla sulle vieläpä vastaa nuorempi konstaapeli, jonka clockista ei ole vielä edes tehdasrasvoja poistettu...

Poikkeuksetta jokainen mopolla samaa splittailua harrastava syyllistyy ihan vastaavaan nyt autolla esiteltyyn provokatiiviseen liikennöintiin. Rikkoo ihan samoja asetuksia ja ärsyttää ihan samalla tavalla. Tuli vaan mieleen, että kannattanee aina ajaa liikenteessä niin kuin haluaa muiden siellä ajavan.
Siinä on vain se pieni ero, että jos splittaat auton mopolla, niin jos osut autoon ni se on oma mokas eikä se auto siitä paljoo kärsi.

Jos taas auto splittaa ja ohimennessään tönäisee mopon kahvaa, ni johan käy mopoilijalle ikävästi...

tästä näkökulmasta katsottuna toi autolla splittaaminen on vaarallisempaa kuin mopolla...
Ei se nyt ihan välttämättä noinkaan ole, iso pyörä painaa sen 250 kiloa, ja siihen vielä reilun kokoinen kuski + muut kamppeet, bensat jne, niin yhteensä yhdistelmä on noin 400kg.

Ja kyllähän se jo jonkun fiiatin kontissa tuntuu. Itselläni ei ole mitään sanomista noihin autojen splittailuihin, juurikin sen takia, että mopolla splittaan itse jatkuvasti. Aloitusviestissä ollut kirjoitus kyllä kertoi jostain muusta kun ihan perusohituksesta, mutta nää on näitä. Ehkä sitä kuitenkin kannattaa pari kertaa miettiä ennen kuin menee ketään tuolla turpaan leipomaan. Varsinkin jos joku kiesi tunkee jossain valoissa vierelle. Itse ajelen keskustassa usein siihen keskiviivan päällä odottelemaan valojen vaihtumista, varsinkin jos olen aikaisemmin splitannut jonot. Pääsevät kotilokuskit sitten "omille paikoilleen", eikä pyörä ole niitä siinä "hidastamassa". Sitten valojen vaihtuessa voi taas kadota horisonttiin.

Mut joo, monesti eka fiilis kun joku ohittaa autolla läheltä on varmaan toi "Kotilokuski haluaa tappaa mut". Mutta siitä ei pitäisi kyllä avautua jos itse ohittelee autoja samanlaisella turvamarginaalilla. En nyt siis mitenkään tarkoita että ketjun aloittaja näin tekisi, mutta noin yleisellä tasolla. Luultavasti se kotilo sille elähtäneelle 50 setämiehelle on rakkaampi kuin oma lapsi, joten kai se siitä vähän hermostuu myös..
smile_org.gif

Autolla splittaaminen eroaa pyörästä siinä, että se on "turvallista" eli tieliikennelain sallima.

Mutta siitä ei pitäisi kyllä avautua jos itse ohittelee autoja samanlaisella turvamarginaalilla. En nyt siis mitenkään tarkoita että ketjun aloittaja näin tekisi, mutta noin yleisellä tasolla.
Kyllä mä itseki splittaan usein, mutta HUOM! Ainoastaan sillon ku ollaan valoissa ja muut seisoo paikallaan. En ikinä lähtis ohittaa kaistojen välistä liikkuvaa jonoa, varsinkaan Suomen tiekäyttäytymisillä...

Ei sa splitata jos se on turvallista(auto) mutta on hyväksyttävää jos se on turvatonta(mp)??Jotain järkevää välillä mieluummin.

Vinkki, siivoa nuo tiedot tuolta ylhäältä pois, et voi tietää, oliko auton kuski ko. auton omistaja tai haltija, tuskin kävit henkilötietoja kysymässä.

Autokuskin käytös oli kyllä sieltä mistä aurinko ei paista, sitä ei käy kiistäminen.

Jaa, jos minäkin muistelen; muutama vuosi sitten maasturikuski oikean kautta ohi, kun olin kääntymässä vasemmalle. Perään ja joten 15 km perässä / vierellä ajoa, kunnes liikennevalot pysäyttivä maasturin, pyörän päältä pois ja pää punaisena kuskille tilittämään
kaboom.gif
, ei avannut ovea ei, jalka nousi, :jippikaijee:kiitos vanhojen harrastusten, ja irroittaen kuskin puoleisen peilin, ja onneton pakoon, edelleen punaisia päin.
033102bebe_1_prv.gif

Mutta kaiken hauskuus: otin rekkarin ylös ja työpaikalta soittamaan poliisille. Ei ollut liikennevakuutuksessa, eikä ollut edes dieselveroa maksettu; nooh, poliisithan lähti "kytikselle" ao. onnettoman työpaikan luokse ja kas kummaa "merkkauksellani" varustettu maasturi "löytyi
buttrock.gif
. Kävin päivän päätteeksi vielä tekemässä rikosilmoituksen
buttrock.gif
ao. tyypistä ja ah sitä autuutta, kun kyselin "tekoseni" seuraamuksista" Tätipoliisi lupasi henk. koht. pitää huolta, ettei mitään perästä kuuluisi. Eikä ole kuulunutkaan.
bowdown.gif

Luultavasti ao. kuski "napattiin" työpäivän päätteeksi ja . . . . .

Joskus sitä käy näinkin
buttrock.gif

Tuota...miten tämä liittyy aiheeseen "Yleistä keskustelua turvallisuudesta" ? Meinaan jos kaikista molopää autokuskeista olisin vetänyt palkokasvin siemenen nokkaan niin iso säkki olisi pitänyt herneitä olla.

Jaa, jos minäkin muistelen; muutama vuosi sitten maasturikuski oikean kautta ohi, kun olin kääntymässä vasemmalle. Perään ja j
Ööh, tuota...mitä väärää tuossa oli? Eikös oikealta mennä ohi, kun joku on kääntymässä vasemmalle?
Ehken kirjoittanut riittävän selvästi
nixweiss.gif
Eli olin ryhmittäytyneenä kääntyäkseni vasemmalle, jolloin oikean kautta puolittain sulkuviivan ylittäen minun oikealta puolelta kääntyi myös vasemmalle tämä onneton maasturikuski.
baaa.gif

Jos nyt vahingossa töpeksisin liikenteessä aiheuttamatta aineellista vahinkoa kenellekkään. Seurauksella, että joku teinimopedisti tulee potkimaan peilit valoissa irti. Niin saattaisin peloissani ykkösen sijasta laittaa pakin autossa päälle ja rutata mopon ojaan. Tai jos vierellä joku ajon aikana peilejä potkiskelee, niin voi olla että pienellä ratinliikkeellä potkiskelut vähenisi muutaman seuraavan kuukauden aikana sairaalahoidossa. Eli kannattaa ihan kaksi kertaa miettiä, mitä se vastapuolikin voi tehdä. Eikä opettaa "teiden kuningas" asennetta täälä nuoremmille motoristeille...

Jos nyt vahingossa töpeksisin liikenteessä aiheuttamatta aineellista vahinkoa kenellekkään. Seurauksella, että joku teinimopedisti tulee potkimaan peilit valoissa irti. Niin saattaisin peloissani ykkösen sijasta laittaa pakin autossa päälle ja rutata mopon ojaan. Tai jos vierellä joku ajon aikana peilejä potkiskelee, niin voi olla että pienellä ratinliikkeellä potkiskelut vähenisi muutaman seuraavan kuukauden aikana sairaalahoidossa. Eli kannattaa ihan kaksi kertaa miettiä, mitä se vastapuolikin voi tehdä. Eikä opettaa "teiden kuningas" asennetta täälä nuoremmille motoristeille...
Vahingot on vahinkoja
crazy.gif
MUTTA kun teko mielestäni täyttää törkeän tahallisuuden tunnusmerkit, niin . . .
kaboom.gif
Ja tapauksessani vain lähti peili, sekä poliisien toimesta iso kasa euroja/kortti kuivumaan.

Toki jokainen itse vastaa tekosistaan.
bowdown.gif
Eikä tarkoitukseni ole yllyttää ketään vastaavanlaiseen toimintaan.

Back