• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autokoulun outo vastaanotto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venom E
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Melekosta shaibaa. Koulun opettajan tehtävä on juuri tsempata asiasta eikä tollasta selittää.
Mitä ihmettä se nyt nuin alakaa...säähän sen palkankin maksat sille.
Ite olen sua kaks senttiä pitempi ja samalla pyörällä ajan koulussa, hyvin toimii.
Nuo jännittämiset on sitten asia erikseen, siitä ei pääse ku tekemällä.

Moi

Suoritin oman ison mopokortin muutama vuosi takaperin Helsingin Liikennekoulussa, http://www.helsinginliikennekoulu.fi Pohjois-Haagan toimipisteessä 600cc hornetilla. Ajo-opettajana toimi itseäni nuorempi kundi jolla oli asenne todella kohdallaan, en voi liikaa suitsuttaa. Muutenkin perheyrityksessä tuntui olevan leppoisa meininki, firman toimari jopa tuli hakemaan minut vesisateesta inssin jälkeen kun olin unohtanut kamani toimistolle ja ajo-ope jäi toisen oppilaan kanssa suorittamaan inssiä.

Vähäisen ajokokemuksen takia otin suoriltaan alkuun lisää ajotunteja ja ope oli koko homman ajan todella kannustava ja asiallinen. Vaikka välillä selvästi hermostui samojen asioiden tankkaamiseen ei missään vaiheessa tuonut omia mielipiteitään esiin vaan jaksoi pitää pokkansa ja tsempata. Tätä mestaa ei voi liikaa kehua :)

Joonas

Ota seuraavalle ajotunnille piikki käyttöön, tönäise se tunnin lopuksi kumoon ja kysy kuinka paljon helpompaa 11Kw+ on kaataa kumoon.

Vaimo ajoi kortin neljä vuotta sitten ja silloin jouduimme vaihtamaan autokoulua kesken kaiken. Eka koulussa ensimmäisellä ajotunnilla ER-5 alle ja opettaja sanoi että "ajeleppa tuossa kentällä vähän edetakaisin" ja meni itse röökille nurkalle. No, parin jarrutusharjoituksen jälkeen tuli ohje jarruttaa kovempaa, jolloin etunen tietenkin alta ja nurin. Opettaja oli silloin nurkalla tupakoimassa eikä opastamassa opetettavaa. Vaimo vielä ilmoitti ennen ajotuntia että ainut kokemus kaksipyöräisellä ajamisesta on polkupyörällä. Tämän jälkeen autokoulun johtaja kertoi, että opetuksessa ei ollut vikaa vaan oppilaassa. Pienen tappelun jälkeen suostuivat palauttamaan jo maksetut maksut. Näin siis Jyväskylässä...

Mainittakoon vielä että seuraavassa autokoulussa kaikki meni ok ja parin lisätunnin jälkeen käsittelykoe ja inssi kerralla läpi. Mutta Hemi keskittyikin opettamaan eikä tupakoimaan...

Kaikkia kommentteja en jaksanut lukea, mutta aikalailla menee yksiin muiden kanssa oma mielipide eli höpöhöpö juttuja tuollaiset. Itse kun ajoin kortin niin ekalla tunnilla ajoin kevarilla - autokoulu opettaja sitä suositteli, kun en ollut koskaan aiemmin kaksipyöräisellä ajanut ja itsekin otin ihan mielelläni ensimmäiselle tunnille pienemmän pyörän. Sillä kun sinuiksi niin loput tunnit ER5:lla. Joka ikisellä tunnilla melkein sain pyörän kumolleen, mutta silti tuli kortti inssistä ensimmäisellä yrityksellä :) Ja omaan makuun kun istuu nuo kyykkypyörät niin sellaisella ajelin heti alkuun. Toki myönnettäköön, että ekaksi kesäksi otin harjoittelupyöräksi Kawasaki Ninja 250R:n (joka on melkoi pysty ajoasennoltaan, vaikka onkin kyykyn vaatteissa), mutta sekin vaihtui sitten loppukesäksi jo Yammun R6R:n. Ja juu autokoulun opettaja suositteli mulle, että kandeis ottaa aluksi kuristettu pyörä (kun kusiaista meinasin), mutta vain sen takia kuulemma, kun kaasukäsi oli kuulemma vähän reipas :D

E: Niin ja pituutta 167,5cm ja en ottanu ylimääräisiä tunteja :)

Hehe, melkoinen ääliö. Kerros nyt muillekin mikä autokoulu (paino sanalla auto) on kyseessä, niin voimme antaa tuonne palautetta (ja muut välttää sitä)...

Minulla oli sama juttu kuin Lunastarilla. Ekalle kerralle opettaja suositteli että mennään kevarilla, ja olin ihan samaa mieltä.
Ajotunnin jälkeen totesi että ei tarvita kevaria enää, vaan siirrytään ER-5 kanssa harjoitteluun. En ollut kuin joskus ylä-asteella vähän kavereiden kevareita kokeillut. Ja mitä minä ymmärsin, ei minulla ikäni puolesta periaatteessa ollut mahdollisuuttakaan suoritaa "pikku A" korttia. Pituutta on 190cm ja se ei vaikuttanut muuhun kuin että ei ollut sopivia vaatteita koululla. ER-5 oli ihan loppuun ajettu ja kaaduttu, ja kouluni aikana he hankkivat uuden ER-6, mutta opettaja totesi että jatketaan me ER-5 loppuun kun on kerta aloitettukin. Olin viimeinen joka sillä pyörällä siinä koulussa ajoi inssin :thumbup:. Opettajani totesi jollakin käsittely tunnilla, kun taisi olla jossain Yamaha centerillä koe-ajo päivät, että se on jokaisen korvien välissä, minkä kokoisen/tehoisen pyörän ja ajotyylin valitsee. Naureskelin että en minä varmaan mitään busaa osta ensipyöräksi johonka hän totesi, "miksi et, on siinä kaasussa muitakin asentoja kuin on ja off ja kaikilla pyörillä joutuu opettelemaan"
Oli muutenkin todella hyvä opettaja mielestäni, ja ku näin hänet joskus 1 v inssin jälkeen ja kävin siitä hänelle vielä mainitsemassa.

Mikäli mahdollista niin palveluntarjoaja vaihtoon. Ei hyvä homma alkuunkaan.

Ihme touhua! 600cc (varsinkaan autokouluun hankitut opetuspyörät) ei oo liian isoja/korkeita normaalipituiselle. Ongelmia saattaa tulla jos pituutta on alle 160cm mutta sun pituudella pärjää hyvin.

Nyt vaan joko autokoulu vaihtoon tai opettajan sanat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toki jälkimmäisenä ongelmaksi tulee jos opettaja pakottaa sut kitkuttamaan pikkupyörällä ihan liian pitkään ja rahastaa sua ylimääräisillä ajotunneilla joihin ei välttämättä olis tarvetta. Sinuna yrittäisin keskustella opettajan kanssa. Jos keskustelu ei tuo toivottua tulosta vaihtaisin putiikkia.

Kuulostaa kyllä hyvältä opettajalta. Itse kyllä vaatisin opettajan vaihtoa tai laittaisin
rahat toiseen kouluun jos opettaja ei luota pätkän vertaa.
Koulun vaihto vaan ei tässä tapauksessa kannata kun teoriat käyty siellä.
Kyllä se sillä isommallakin onnistuu. tsemppiä. :thumbup:

Koulunvaihto kyllä onnistuu jos niin haluaa :thumbup: Ei tarvi suorittaa teoriapäiviä uudestaan :bye:

tkard sanoi:
Koulunvaihto kyllä onnistuu jos niin haluaa :thumbup: Ei tarvi suorittaa teoriapäiviä uudestaan :bye:

Voi vaihtaa vaikka teoriat käyty. Mitään väliä. Tutkintotodistus suoritetuista opinnoista kourassa vaan toiseen kouluun ja sillä selvä. Älkää tehkö asiasta vaikeaa sillä sitä se ei ole. Ihan normaalia kouulun vaihtaminen kuten jo edellisellä sivulla kirjoitin.

PS: Voit suorittaa teorian eri koulussa kuin ajot + voit ajaa jokaisen tunninkin eri koulussa jos haluat. Mitään erityisiä rajoitteita ei ole. Kaikki suoritukset seuraavat sinua tuossa "virallisessa" tutkintotodistuksessa.

Vaimo ajoi kortin neljä vuotta sitten ja silloin jouduimme vaihtamaan autokoulua kesken kaiken. Eka koulussa ensimmäisellä ajotunnilla ER-5 alle ja opettaja sanoi että "ajeleppa tuossa kentällä vähän edetakaisin" ja meni itse röökille nurkalle. No, parin jarrutusharjoituksen jälkeen tuli ohje jarruttaa kovempaa, jolloin etunen tietenkin alta ja nurin. Opettaja oli silloin nurkalla tupakoimassa eikä opastamassa opetettavaa. Vaimo vielä ilmoitti ennen ajotuntia että ainut kokemus kaksipyöräisellä ajamisesta on polkupyörällä. Tämän jälkeen autokoulun johtaja kertoi, että opetuksessa ei ollut vikaa vaan oppilaassa. Pienen tappelun jälkeen suostuivat palauttamaan jo maksetut maksut. Näin siis Jyväskylässä...

Mainittakoon vielä että seuraavassa autokoulussa kaikki meni ok ja parin lisätunnin jälkeen käsittelykoe ja inssi kerralla läpi. Mutta Hemi keskittyikin opettamaan eikä tupakoimaan...

Kerrotko K1mble mistä autokoulusta tuo tupakointikokemus on? Vaikka yksärillä, jos et halua puljun nimeä loata julkisesti. Vaimo nimittäin suunnittelee A-kortin ajamista täällä JKL:ssä, niin tietää sitten ainakin, että mihin sitä ei kannata usuttaa :)

Ajoin kortin muutama vuosi sitten juurikin er-6:lla, josta yletti just ja just päkiät maahan. Muutaman kerran sen kaadoin kumoon kentällä mut ei kehotettu vaihtamaan pyörää pienempäänkään. Ite se kampesin ylös ja matka jatkui kypärän sisällä ärräpäitä päästellen. Mittaa mulla 163cm. Ja pienet kädet kans. :peukutpystyyn:

On kyllä sulla opettajan asenteessa ISO parantamisen vara. Ei muuta ku naapurikuntaan loput rahat tässä tapauksessa ja palautetta menemään. Hyviä ja tsemppaavia opettajia varmasti löytyy!

Vaimo (158 cm) ajoi kortin viime kesänä Honda CBF600N:llä. Ei ollut kertaakaan ongelmia pyörän vuoksi. Vaihda opettajaa, jos mahdollista. Opettajan tarkoitushan on opettaa ja tukea, ei vittuilla ja aiheuttaa turhia paineita.

Tänään rohkaistuin ja varasin ensimmäisen ajotunnin. Teoriatunneilla istuskelin jo pari kuukautta sitten ja siitä asti odotettu kelien paranemista ja omaa rohkaistumista. Tarkoituksena siis hankkia iso-A. Mopoa olen ajanut muutaman kerran, mutta muuten ei ole kokemusta, paitsi kyydissä olemisesta. B-kortti on ollut reilut 4 vuotta. Varusteet ja pyöräkin on jo hankittu.

Ja takaisin aiheeseen... Jo teoriatunnilla opettaja teki selväksi, että olen ostanut liian ison pyörän (600cc). Ajattelin kuitenkin, että opettaja olisi valmis pitämään omat mielipiteensä itsellään ja opettamaan minut ajamaan. Kerroin kuitenkin, että olen täysin valmistautunut siihen, että lisätunteja joudun ottamaan. Nyt sitten varatessani ajotuntia, jonka sain parin viikon päähän, opettaja kertoi, ettei ole vakuuttunut siitä, että voin ajaa korttini isolla pyörällä. Suositteli väliluokan korttia.. Kertoi, että raskas pyörä kaatuu erittäin helposti, varsinkin kun olen näin lyhyt (168cm) ja että iso pyörä on todella vaikea hallita. Totesi lopuksi, että kokeillaan kerran ajaa isolla, mutta tuskin se onnistuu.. :itkupilli:

Luonteeltani olen hieman arka enkä todellakaan itsevarmimmasta päästä tämän asian suhteen, joten vähän meinaa usko loppua tähän projektiin. :( Onko kellään samantapaisia kokemuksia tai mitä mieltä muuten olette edellä kerrotusta?

Pisnesmiehiä, tienaa enemmän kun ajat kaikki mahdolliset kortit ja lisätuntien kanssa tottakai. Eikä siinä virttyneen autokoulun open ego kestä kun et neuvoa usko ja kieltäydyt kunniasta. Vähän epävarmanoloinen jos olet niin lisätuntia myydään maailman tappiin asti, sellainen on ajokoulun ansaintalogiikka ja talouden realiteetit. Tunteja pitää myydä ja kilpailu on kovaa.

Vähän samanlaiset kokemukset itseltäkin jonkun vuoden takaa kun A:n hain korttiin. Lisätunteja tyrkytettiin ja kun kieltäytyi niin otettiin nokkiinsa. Hra Opettaja teki sitten oharit inssipäivänä kun oli viimeiset tunnit á la ajokokeen kertaus. Onneksi toinen autokoulu oli opettelemassa katsastusaseman pihalla ja sai kerrata niiden tötteröradalla ajokokeen temput läpi, ja samalla loput tunnit saatiin kirjoihin kun joku harjoittelijaopettaja ajatutti kaupungilla ristiin rastiin (ei tiennyt A-kortista/moottoripyöristä mitään). Inssi meni hyvin, kortti tuli ja näin jälkikäteen koko temppuilu jo vähän hymyilyttääkin :)

Eipä tunnu kovin asiakasystävälliseltä autokoulun toiminta!
Kyllä maksavan asiakkaan luulisi olevan se, joka sanoo että mikä kortti ajetaan.

Itse olen suhteellisen lyhyt (173 cm) ja pienikokoinen kaveri mutta minulle autokoulussa tarjottiin heti isoa A:ta.
Sanottiin että tottakai ajat heti ison A:n. Ensimmäisellä tunnilla oli alla kevari, ja sen jälkeen vaihdettiin ER-6:een.
Vaikka kokemus kaksipyöräisistä rajoittui skootteriin, sain kortin ajettua minimitunneilla. Ajo-opettaja oli todella kannustava ja hyvä opettamaan. Hän näki heti, miksi jokin asia ei onnistunut ja osasi antaa hyvät neuvot, miten asian sai korjattua. Vaikka oppiminen oli vähän vaihtelevaa, opettaja oli koko ajan kärsivällinen ja piti positiivista asennetta yllä.

Nyt vuoden ajokokemuksen jälkeen minulla on kilokyykky alla, eikä se ole mielestäni lainkaan liian iso pyörä minulle. Tietty tälläiseen pyörään pitää suhtautua tietyllä kunnioituksella ja varovaisuudella sekä oppia tuntemaan pyörän käyttäytyminen hyvin. Isollakin pyörällä voi aloittaa tämän harrastuksen, kuskihan sitä pyörää hallitsee!

Mutta kaiken kaikkiaan sanoisin, että ajo-opettajan merkitystä ei voi liikaa korostaa. Huonosta ajo-opettajasta ei tule kuin harmia, mutta taas jos ja kun saa hyvän ajo-opettajan, onnistuu kortin ajaminen araltakin ihmiseltä helpommin.

Viimeksi muokattu:
Mulla samat kokemukset autokoulusta, isoa a-korttia lähdin suorittamaan ja kolmannella ajokerralla en sitten saanutkaan Er-6 vaan armottoman palopuheen, siitä että kaikki nollasta tilanteesta lähtevät ajanvat aina pikku A:n, etenkin noin lyhyet 160 cm, pikkuriikkiset kädet ja pienet jalat yms. yms. Nyt kaikki pakolliset ajot tehty kevarilla, muuten harjoteltu pikku-rosvolla, onhan se paljon painavampi, mutta vaihteiden vaihto ja tietty vakaus ihan eri kuin kevarilla. Nyt teho treeni miehen opastamana ja yritän banditilla suorittaa käsittelykokeen/ajokokeen. Opettaja "kyynel silmässä" selitti, että kaatunut pyörä on niin sydäntä riipivä näky, sä kaataisit sen useasti . . . haloo ! Rahat kyllä kelpaa, mutta ei kestä jos kalusto kuluu. . . Voipi olla, että otan vielä valmistavat tunnit jostain toisesta koulusta. . . :;):

Kertoi, että raskas pyörä kaatuu erittäin helposti, varsinkin kun olen näin lyhyt (168cm) ja että iso pyörä on todella vaikea hallita.

Raskas pyörä kaatuu ihan yhtä helposti vaikka kuljettaja olisi 2m pitkä, jos pyörän paino on +200kg ei sitä pitele kukaan jos se kaatuakseen on. Silti tällainen 172/55 kukkakeppi pärjää komiasti lähes 250kg pyörän kanssa ;) Eikä pyörän koko tai teho tee pyörästä automaattisesti vaikeasti hallittavaa. Ajoasento, ajotapa ja pyörän luonne tekevät pyörästä joko helpon, vaikean tai mahdottoman ;)

Painavuus nyt on tietysti asia erikseen mutta tuskin väli-A:lla ajettavat pyörät paljoa sen kevyempiä on....

Itse asiassa "väli A:n" saa ajaa kevarilla, eli kyllähän siinä tietysti eroa on, mutta ainakin täällä kylässä missä meikäläinen majailee niin välikorttiakin ajaa moni isommalla pyörällä vaikka sen saisi pienemmälläkin ajaa ja kyllä kaikille se iso A ajetaan mikäli siihen lakisääteisten kriteerien puitteissa mahdollisuus on.. eihän sitä välikorttia nyt ole mitään järkeä ajaa jos on mahdollisuus ajaa suoraan iso A.

Siitä ei ainakaan meikäläisen taannoisella autokoulun opettajalla ollut vielä varmaa tietoa pari viikkoa sitten kun kyselin, että miten välikortin korotus tulee menemään uusien ajokortti säädösten tullessa voimaan ensi vuonna.. hän uskoi että tänä vuonna välikortin ajavat eivät pysty korottamaan sitä enää siinä vaiheessa kun tuon 21 vuotta täyttävät kun ison kortin ikäraja nousee 24. Eli vaikka olisivat esim 18-20 vuotiaita nyt niin saisivat vasta 24 vuotiaina ison kortin.

Se on mielenkiintoista nähdä tulevassa uudistuksessa että kuinka paljon tulee eri kortteihin opetusta lisää. Melkeen varmaksi voisin veikata että moottoripyöräkorttiin tulee lisää pakollista opetusta.

Aika käsittämätön asenne kyllä tuolla autokoulun opettajalla, joka on ketjunaloittajan kohdalle osunut. Meikäläisellä varmaan tollasessa tilanteessa kilahtais niin pahasti, että kävisin yhdellä ajotunnilla pari kertaa "tahallaan" kaatamassa hupsista vaan pyörää ja sen jälkeen vaihtaisin autokoulua.

Olipa opettaja omituinen höpöttäjä.. Kuussatasella on just hyvä opetella. Sitten kun on kokemusta, niin voit hankkia sen ison pyörän :;):

ihan sama jos vaik ajais 750-900 taas liikaa kuutioita katellaan , eiköhän se pyörämalli aika paljon enempi paina asiasssa :crash:
itel alko heti autokoulu puhuu jo pelkästään hinta kyselyssä lisätunneista :p , joten se koulu ajatus loppu heti siinä vaiheessa :grin:

Huh, kuulostaapa kyllä oudolta koko juttu. Ei sais kyllä ketään lähtä noin suoraan aliarvioimaan ja arvostelemaan, vaan tukea pitäis. En kyllä ymmärrä miten kevyt kusiainen voi olla vaikeampi käsitellä kuin painava/kankeampi tehottomampi vehje. Monella autokoululla noita kusiasia harjoittelupyörinä ja näyttääpä täällä päin olevan jopa 1300:sta Hondan matkasporttia. Joku selvä asennevamma sillä on tai muuten vaan täys mulkku.

Itse 163 cm ja ajelin ison A:n suorilta 24 vuotiaana, pohjalla vain kokemus mopolla ajelusta ja autolla 5v. Pari kertaa sai(joutu) 125 Varaderolla ajella ja kerran sitten 650 Banditillä. Ei mitään ongelmaa, vaikka varvistella noitten pyörien kans sai. Siitä sitte heti kortin saatua 500km päähän hakemaan 600 Hornettia kotia ajaen. Hyvin tässä on jo vajaat kaks ajokautta taittunut ja pystyssä pysytty (*kop kop, koputtaa puuta*).

Viimeksi muokattu:
Back