• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autojen välissä ajamisesta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackWidow
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko näissä kommenteissa joku pieni ristiriita keskenään? Sä rekkasit ittesi tänne nyt sitten ihan tätä varten? Jos elämä kotiseinien ulkopuolella on noin vituttavaa ja vaarallista, niin ei kannata seinien ulkopuolelle nättiä nenää laittaa. Nykyään, kun voit hoitaa _kaiken_ ihan sieltä kotisohvalta käsin.
Splittauksesta sen verran että itse en sitä yleisesti harrasta... ei täällä paljoa tarvitse mutta jossain paikoissa se on melkein pakollista, mutta harkittua esim Jos liikenne seisoo pahasti, ja tuohon asialliseen keskusteluun topiikeissa, onko tuo lainattu osuus sitä ?
Jep. Samaa tasoa kuin aloitusviesti. Kuten kirjoitin, asiallista keskustelua saa aikaiseksi, kun miettii miten topikin ekan viestin kirjoittaa. Jos ensimmäisenä haukkuu kaikki jotka syystä tai toisesta splittaa, niin melkoisella varmuudella tulee saavista kökköä niskaan. Täällä on muutenkin jo kaikenmaailman ihmettelyä jos jonkinlaisista asioista. Vielä puuttuu aiheet siitä, että "kuuluuko öljyn olla mustaa?" ja "APUA, renkaat ovat ajon jälkeen kuumat. Onko ne rikki??".

>>> täällä oikeiden moottoripyörien kotisaarella.>>>

.
jaa, että Britanniassa ollaan käymässä
biggrin.gif

Onko näissä kommenteissa joku pieni ristiriita keskenään? Sä rekkasit ittesi tänne nyt sitten ihan tätä varten? Jos elämä kotiseinien ulkopuolella on noin vituttavaa ja vaarallista, niin ei kannata seinien ulkopuolelle nättiä nenää laittaa. Nykyään, kun voit hoitaa _kaiken_ ihan sieltä kotisohvalta käsin.
Splittauksesta sen verran että itse en sitä yleisesti harrasta... ei täällä paljoa tarvitse mutta jossain paikoissa se on melkein pakollista, mutta harkittua esim Jos liikenne seisoo pahasti, ja tuohon asialliseen keskusteluun topiikeissa, onko tuo lainattu osuus sitä ?
Jep. Samaa tasoa kuin aloitusviesti. Kuten kirjoitin, asiallista keskustelua saa aikaiseksi, kun miettii miten topikin ekan viestin kirjoittaa. Jos ensimmäisenä haukkuu kaikki jotka syystä tai toisesta splittaa, niin melkoisella varmuudella tulee saavista kökköä niskaan. Täällä on muutenkin jo kaikenmaailman ihmettelyä jos jonkinlaisista asioista. Vielä puuttuu aiheet siitä, että "kuuluuko öljyn olla mustaa?" ja "APUA, renkaat ovat ajon jälkeen kuumat. Onko ne rikki??".
No sä noin kaikkitietävänä ja ikäsi pyörien kanssa pelanneena saatat ehkä olla väärässä paikassa. Täällä foorumilla on aika paljon vasta aloittaneita motoristeja jotka saattavat kysyä kuuluuko öljyn olla mustaa. Anteeksi tyhmien ja uusien motoristien puolesta...
bowdown.gif
Omia mielipiteitä kuuluu ja saa sanoa, mutta jos ne eivät mene sinun mielipiteiden kanssa yksiin, niin onko tapanasi vastata aina noin ??

oli miten oli, mä en hyväksy. Jos liikenteeseen lähtee, millä tahansa vehkeellä, ni siel pitää asennoitua myös siihen, et on ruuhkia. Ja liikennevaloissa usein on tapana (ruuhka-aikaan vallankin) kotilorepsikan avata ovi, sieltähän ei ketään voi tulla, ja kiiruhtaa asioilleen...sitten sieltä välistä tulla hönkii motoristi joka ei ehdi/pysty enää reagoimaan avautuvaan oveen...kaput.
Ja niitäkin ikävä kyllä on, jotka näkee tilanteen ja tekee tuon tempun tahallaan..!
mad.gif
Vähennetään sitä crackin polttamista heti aamupäivästä. Suomen ruuhkassa lähdetään kesken kaiken "asioille"... Ei ei ei.
..ja ihan sama, kuhan tulee saikkua ja rahaa vak.yhtiöstä  
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

No sä noin kaikkitietävänä ja ikäsi pyörien kanssa pelanneena saatat ehkä olla väärässä paikassa. Täällä foorumilla on aika paljon vasta aloittaneita motoristeja jotka saattavat kysyä kuuluuko öljyn olla mustaa. Anteeksi tyhmien ja uusien motoristien puolesta...  
bowdown.gif
Omia mielipiteitä kuuluu ja saa sanoa, mutta jos ne eivät mene sinun mielipiteiden kanssa yksiin, niin onko tapanasi vastata aina noin ??
No huh. Onneksi en ole koko ikääni pyörien kanssa leikkinyt, joten saatan jäädä tänne. Voisi vielä vaikka oppia jotain. Saa olla vasta-alkaneita, ne ei haittaa yhtään. Tuon öljy - ja rengasjutun laitoin karrikoituna esimerkkinä ainoastaan, en henkilökohtaisena loukkauksena ketään kohtaan. Vaikka nähtävästi herneet siitä nokkaan Ahteen tyyliin veditkin.

Oliko tuollaisen veteraanin mielestä tuo avausviesti nyt kovin asialliseen keskusteluun kannustava?

Riippuen toisen puolen tyylistä esittää mielipiteensä.

Kuinka paljon näkeekään liikenteessä autojen välissä surffailua..! Voi voi aivokääpiöparkoja! Hirvittävän vaarallista, kiellettyä ja typerää mielestäni!
mad.gif

Selitykseksi moisesta typeryydestä olen kuullut mm.; "Ruuhkassa ajattelin, ettei kannata viedä yhden auton paikkaa, kun keskellekin mahtuu..." ! Ei ei ei näin... Sitten ylimielisenä heilutellaan kesoo ja huudellaan rivouksia, jollei tätä suunnitelmaa pääsekään toteuttaan.
Tiedän kyl; mahtuuhan sinne juu, mut omalla hengellään siinäkin leikkii!

Hmm..ilmeisesti olen kuiteski käsittäny tän idean väärin...mä kuvitelin et tääl piti asiallisesti keskustella aiheista, kuka mitäkin mieltä.
En ajatellu pidemmälle et tarkotuksena olikin haistattaa v***t vähemmistömielipiteille. Pyydän anteeksi  
withstupid.gif
 ei tuu moinen sammakko toistumaan.
Kaikkee oppii ku vanhaks elää.
Niin, mikas tuossa ekassa kommentissasi oli asiallista?  Editoitkos sen kun huomasit, etta tulikin haistateltua vitut enemmistolle eika vahemmistolle?

Itse splittaan joka ajoreissulla, duunimatka on vahintaan 75% splittailua liikkuvan liikenteen seassa, valilla samaan suuntaan menevien autojen valissa, valilla samaan suuntaan ja vastaan tulevan liikenteen valissa.  Liikennevaloihin kiilataan jonon karkeen, vaaralle kaistallekin, siitahan me ekana paastaan kuitenkin liikkeelle.  Tosin taalla autoilijat ovatkin fiksumpia, ja antavat meille tilaa.

Ihan turvallista se on, jos rauhallisesti menee ja kattaa jarrun.   Jos itse et uskalla, oma vikasi on, muut uskaltavat ja menevat.  Turha siina on seista jonossa tilaa viemassa, kun kerran paasee valista. Ja turha siina on sitten itkea kun ei uskalla tai osaa ajaa moottoripyoraa, ehka kannattaisi vaihtaa se fillariin ja jattaa moottoripyoraily meilla aivokaapioille, jotka sen taidon hallitsemme.

No huh. Onneksi en ole koko ikääni pyörien kanssa leikkinyt, joten saatan jäädä tänne. Voisi vielä vaikka oppia jotain. Saa olla vasta-alkaneita, ne ei haittaa yhtään. Tuon öljy - ja rengasjutun laitoin karrikoituna esimerkkinä ainoastaan, en henkilökohtaisena loukkauksena ketään kohtaan. Vaikka nähtävästi herneet siitä nokkaan Ahteen tyyliin veditkin.

Oliko tuollaisen veteraanin mielestä tuo avausviesti nyt kovin asialliseen keskusteluun kannustava?

Riippuen toisen puolen tyylistä esittää mielipiteensä.
Ei multa nyt sentään yöunet mee näiden asioiden takia. Ahteesta ja herneistä mä en tiedä mitään
nixweiss.gif
Veteraani oon ainoastaan ikäni puolesta.
Täällä foorumilla nyt vaan on kai noin 19000 eri kirjoitus nikkiä, ja yhtä monta kirjoittajaa ja tyyliä. Jokaisella omansa. Ei muokaan kiinnosta kysymys... kumman jalan laitat maahan pysähtyessäsi ?? mut ei mä siitä mitään isoa juttua ja ***tuilua ala tekemään. Mut kaikki tehköön tavallaan.

Ei multa nyt sentään yöunet mee näiden asioiden takia. Ahteesta ja herneistä mä en tiedä mitään  
nixweiss.gif
Veteraani oon ainoastaan ikäni puolesta.
Täällä foorumilla nyt vaan on kai noin 19000 eri kirjoitus nikkiä, ja yhtä monta kirjoittajaa ja tyyliä. Jokaisella omansa. Ei muokaan kiinnosta kysymys... kumman jalan laitat maahan pysähtyessäsi ?? mut ei mä siitä mitään isoa juttua ja ***tuilua ala tekemään. Mut kaikki tehköön tavallaan.
Hyvä ettei. Nukutaan sitten molemmat hyvät unet.

Nyt jos vielä luet nuo ensimmäiset viestit mitä ennen mun tekstejä ilmestyi, niin huomaat etten nyt ensimmäinen ollut joka vittuilukortin käyttöön otti. Alkaen vaikka ihan siitä ensimmäisestä.

Tämä on vähän sama asia kuin punaisia päin käveleminen suojatiellä.
Jos tiellä on autoja on jalankulkijan syytä odottaa. Mutta jos tie on tyhjä, kuka h*lvetti oikeasti odottaa vihreää valoa? Siis Helsingissä ainakaan?
Jos saan sakot seisovien autojonojen välissä ajamisesta tai tyhjän tien ylittämisestä jalan suojatiellä päin punaista, aion sanoa lainvalvojalle:
"Lakia pitää noudattaa, mutta typerä ei saa olla."

Muokkaus: Ja maksaa sakot, tietysti.

itse splittaan vaan ja ainoastaan paikallaan olevan jonon ja aina en sitäkään...

on tullu mm. palava röökinstögö syliin ja kaveri luultavasti kyllä näki mut kun katteli peilistä (niin olin kattovinani ainakin)

että kyllä meitä vaan näköjään löytyy jokalähtöön
033102ass_1_prv.gif

Jonojen välissä olen ajellut minäkin ilman mitään seuraamuksia. Itsesuojeluvaisto vaan pitää nopeuden maltillisena
smile_org.gif

Kyselin tästä aiheesta mp-poliisilta (tiketin kirjoittamisen jälkeen muusta rikkeestä
wink.gif
) ja hänen vastaus oli: Välistä saa ohittaa, mutta nopeuden pitäisi olla suhteessa ohitettavaan sellainen, ettei aiheuttaisi turhia riskejä. Käsitin siis että pysäytetyjen jonojen välistä saisi ajella hitaasti... Kattoopi sit taas ens kesänä minkälainen poliisi sattuu vastaan
biggrin.gif

Kyselin tästä aiheesta mp-poliisilta (tiketin kirjoittamisen jälkeen muusta rikkeestä
wink.gif
) ja hänen vastaus oli: Välistä saa ohittaa, mutta nopeuden pitäisi olla suhteessa ohitettavaan sellainen, ettei aiheuttaisi turhia riskejä. Käsitin siis että pysäytetyjen jonojen välistä saisi ajella hitaasti...  Kattoopi sit taas ens kesänä minkälainen poliisi sattuu vastaan  
biggrin.gif
Tampereella parikin miekkapaitaa puhuu samoja juttuja  
cool.gif

Niin se autokoulussakin tällä hetkellä opetetaan. Line-splitting sallittua, mutta vain kun muu liikenne seisoo ja nopeuden on oltava maltillinen.

[
Kyllä saa.

Kaistaviivan päällä hetkellisesti ajaminen on sallittua.

Mikä sitten tuo hetki on, sen määrittelee paikallinen gyyläkeskus.
Käsittääkseni hitaasti ajavan ajoneuvon saa ohittaa vaikka käyttämällä vastaantulevien kaistaa hetkellisesti.. vai onko ohittamisesta tullut kiellettyä tässä lähiaikoina?
Mitä tekemistä sillä tämän kanssa on?

Nyt oli kyse siitä, saako samalla kaistalla/kaistojen välissä ohittaa. Johon tuoreiden autokouluoppien perusteella vastasin, että "hetkellisesti kaistaviivojen päällä ajaminen on sallittua".
Ohittamisen tulee tapahtua aina (paria hassua poikkeusta lukuunottamatta) vasemmalta ja riittävää turvaväliä käyttäen. Mikäli ajoneuvon jokin osa leveyssuunnassa ylittää kaistaviivan, katsotaan sen tuolla hetkellä käyttävän molempia kaistoja samanaikaisesti. Siispä splitatessa kahden auton välistä kaistaviivan päällä, splittaava ajoneuvo paitsi ohittaa toisen ajoneuvon laillisesti vasemmalta (=vasen kaista splittaajan käytössä), mutta myös samanaikaisesti toisen ajoneuvon oikealta (=oikea kaista splittaajan käytössä) = laitonta. Ynnä vielä tuo erittäin tulkinnallinen osuus nopeuteen nähden riittävästä turvavälistä
omg.gif
Normaaleilla kotimaisen tiestön kaistaleveydellä tuo riittävä on käytännössä splittaus kävelynopeutta paikallaan seisovan ajoneuvon ohi, mutta tämän tulee siis tapahtua sen normaalin ohitussäännön puitteissa = vasemmalta ja kaistaviivaa ylittämättä. Eikä pidä unohtaa että myös pujottelu (=kaistojen jatkuva vaihtelu) on myös erikseen kriminalisoitu
omg.gif

Omalla kohdalla tuo henkilökohtainen "oppitunti" mp-poliisilta maksoi 15 päiväsakkoa tuossa jokunen vuosi sitten - ja kyseessä oli kävelyvauhdilla varoen tehty splittaus matelevien jonojen välissä
bawling.gif

^Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä että lain mukaan tulkinnanvaraistahan tämä on. Kun ajo-opettajien ja poliisienkin mielipiteet asiasta vaihtelevat. Sopivasti sitten laki jättää tarpeeksi tulkinnanvaraa tilanteille.

Aina siis on riskejä splittaillessa - sekä autoilijoiden että poliisin taholta.

Niin se autokoulussakin tällä hetkellä opetetaan. Line-splitting sallittua, mutta vain kun muu liikenne seisoo ja nopeuden on oltava maltillinen.
Nusnus se on lanesplitting.

Aiheen aloittajalle: Elä splittaa jos hirvittää. Turha ruveta meitä muita nimittelemään. En oikeen jaksa uskoa että kotilo kuskikaan tahallaan avaa ovea, vai luuletko jonkun haluavan 200kg romua syliinsä?
thumbs-up.gif

Omalla kohdalla tuo henkilökohtainen "oppitunti" mp-poliisilta maksoi 15 päiväsakkoa tuossa jokunen vuosi sitten - ja kyseessä oli kävelyvauhdilla varoen tehty splittaus matelevien jonojen välissä
bawling.gif
Huh huh. Melkoinen skaala gyiden näkemyksissä, hyväksynnästä tuollaisiin sakkoihin. Eli riippuu ihan konstan aamukahvin vahvuudesta mitä splittauksesta seuraa :P

Tänä aamuna konttorille ajaessa en vastoin normaaleja tapojani splitannut, vaan jäin typerästi jonoon autojen väliin.

Huonostihan siinä kävi: edellä risteystä jo ylittämään lähtenyt autoilija veti ykskaks stopit, heitti pakin päälle ja peruutti suoraan mun eturenkaaseen... no, onneksi ei käynyt kuinkaan, en edes kaatunut, ainoastaan hiukka jalkaa jomottaa yllättävä tasapainotaiteilu taaksepäin pomppaavan pyörän kanssa.

Ruuhkissa on tosiaan syytä splitata.

Back