• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilijat ovat terroristeja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hapa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lähes 100% motoristeista on <span style='color:red'>MYÖS</span> autoilijoita.
Miten tuo tosiasia pääsee välillä unohtumaan?

Ystävät hyvät .. asia on vain niin, että joidenkin ihmisten
yhteistyökyky liikenteessä on yksinkertaisesti HUONO.
Näitä huonoja on sekä autoilijoissa että motoristeissa.

Rock ..
smile_org.gif
.. hyvä perusmeininki

Ei muuta kuin seuraavan kerran polkaiset vaihteita pari pykälää alemmaksi ja kierrätät reilusti yli 10.000 kierroksen rivinelosella (V-2:ssa taitavat kiekat usein loppua sinne 8.000:aan), niin ohitus sujuu hetkessä. Nopeusmittarissa voi hetken olla hieman korkeampi luku, mutta toisaalta sen jälkeen ei autokuski enää yritä mitään. Toimii aina.
Jees, eli kutoselta viis pykälää alas ja menoksi.
crazy.gif

Tuosta on ainakin se 'hyöty', että kun autokuskille seuraavan kerran tulee joku toinen pyörä näköpiiriin, niin niska alkaa heti punottamaan ja sitten tapahtuu. Tässä ketjussakin lienee kertomuksia juuri näistä punaniskoista.

Joo ja GPS:llä olen auton mittarin tsekannut ja tuloksen jälkeen vaihdoin aavistuksen isompaan rengaskokoon, 195/65 -> 205/65, nyt on mittari just eikä melkein... Ja harmittaa huomata kuinka moni tosiaankin ajaa alinopeutta.
...nyt menee ehkä asian sivusta mutta ite en oo huomannu renkaan leveydellä hirveitä vaikutuksia mittarivirheeseen  
wink.gif

Joo ja GPS:llä olen auton mittarin tsekannut ja tuloksen jälkeen vaihdoin aavistuksen isompaan rengaskokoon, 195/65 -> 205/65, nyt on mittari just eikä melkein... Ja harmittaa huomata kuinka moni tosiaankin ajaa alinopeutta.
...nyt menee ehkä asian sivusta mutta ite en oo huomannu renkaan leveydellä hirveitä vaikutuksia mittarivirheeseen  
wink.gif
Ja tämän älypääkommentin takia kannatti nostaa kolme vuotta vanha ketju esille? Ihan vinkkinä, että tuo renkaan profiilia ilmaiseva numero kertoo renkaan profiilin korkeuden prosentteina renkaan leveydestä. Seuraavaksi kannattaa suorittaa laskutoimitukset 0,65 x 195 ja 0,65 x 205, ja miettiä kumpi rengas on suurempi ja kuinka se korreloi mittarivirheen kanssa.

Eipäs ollu tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä.. Ja oppipa uuttakin, mie oon pitäny renkaan profiililukuja ihan milleinä, silmämääräisesti kun passaisivat eikä oo tullu mittatikun kanssa ikinä niitä kateltua
smile_org.gif

Eipä siitä sen enempää  
withstupid.gif

Hauskaa ajanvietettä aina joskus kun autolla jonottaa ohituskaistalla jonkun torvelon perässä joka ei seuraa liikennettä on soitaa 020202. Sieltä kyselee auton omistajatietoja rekkarilla ja pyytää yhdistämään. Ja kun edellä ajaja vastaa niin kohteliaasti pyytää siirtymään oikealle kaistalle jotta pääsisi ohi.

Reaktiota tämän seurauksena on monenlaisia. Osa hermostuu, osaa pyytää anteeksi ja kaikkea muuta tältä väliltä
lookaround_orig.gif

wink.gif
Ja tämän älypääkommentin takia kannatti nostaa kolme vuotta vanha ketju esille? Ihan vinkkinä, että tuo renkaan profiilia ilmaiseva numero kertoo renkaan profiilin korkeuden prosentteina renkaan leveydestä. Seuraavaksi kannattaa suorittaa laskutoimitukset 0,65 x 195 ja 0,65 x 205, ja miettiä kumpi rengas on suurempi ja kuinka se korreloi mittarivirheen kanssa.
Parhautta! Miljoona vuotta vanha ketju ylös, pätemistä nönnönnöö sävyyn ja sekin vielä vituiksi
biggrin.gif

Tulee ihan mieleen duunissa käynyt homma, kun skoda suberb kuski halusi vaihtaa autoonsa 15" vanteet 16" sijaan, koska pohja ottaa maahan noilla matalaprofiilirenkailla. Sedältä meinasi mennä hermot, kun yritin hienovaraisesti selittää ettei auton maavara muutu, koska renkaan profiili pysyy samana.
Sama setä halusi vaihtaa talvivanteiksi samat kuin kesävanteet, koska kesäpyöriin ei kuulemma kerääntynyt lumi samalla tavalla kuin talvivanteisiin.. Tämä sitten selittyi lumen puutteella mikä kesäisin vallitsee lähes koko maassa.

E: mistä teitä sikiää??
033102beer_1_prv.gif

Aina yhtä mukavaa ampua itseään jalkaan
tounge.gif

Voisi sitä kait aiheesta sitten jotain poristakin kun kerran tuli suunsa avattua.. Ei onneksi ole tullut kovin läheltäpitejä mopolla itsellä liikenteessä, muutaman kerran moottoritiellä (tai mikä ohitustien kuvatus tuo täällä Oulussa on olevinaan) joku meinannut vaihtaa viereiseltä kaistalta kylkeen, mutta aina on oikean käden ranneliikkeellä ehtinyt pois alka. Herkkänä saa kyllä olla.

Talvella kotilolla kävi kuumottavampi tilanne; Ajelin itse ko. motarilla ohituskaistalla ja liittymästä tuli kahden täysperävaunullisen + henkilöauton possujuna vähän matkaa edessäpäin tielle ja vauhtia tällä letkalla oli varmaan se täydet 60km/h mitä nyt tuollaiset yhdistelmät ehtii liukkaaseen mäkeen lyhyellä kiihdytyskaistalla kinnaamaan. Rekkojen perässä liittymästä tullut Volvo päätti sitten heittää rekoista ohi - 20m minun edessäni. Ehdin vain ajatella että älä saat* tule sieltä ja painaa jarrut ja töötin pohjaan kun Volvo kuitenkin ilmestyi eteeni. Liukkaalla jäätiköllä 110km/h vauhdissa omasta pösöstä tulikin sitten pulkka, jonka onneksi sain tähdättyä Volvon ja reunakaiteen väliin, mistä lopputuloksena kahdella kaistalla ajettiin kivasti hetken matkaa kolmisten vierekkäin... Sen verran ehdin keskisormella auringonlasien asentoa korjatessani huomata että joku iäkkäämpi rouva siellä toisen farkun ratissa oli. Eli on se autoilija susi myös toiselle autoilijalle.

Edit: Pitäähän täällä olla meitä yksinkertaisempiakin joukossa pätemässä että viisaammat vaikuttaa vielä viksummilta
tounge.gif

Ettei menis ihan ohi tän topikin niin pistetään yksi terroristijuttu:

Oltiin 6 pyörän letkassa tulossa takas Kokkolasta sunnuntaina. Neljä edelläajavaa lähti ohi autosta, minä jäin viidentenä venttan parempaa kohtaa heittää ohi niin että kuudeskin ehtis mahd. mukaan.

Bölli oli kattonu edellä että nyt mulla olis hyvä paikka, vilkaissu taakseen ja kattonu että toivottavasti Mouru kattoo peiliinsä. Vilkku oli jo päällä ja olin seurannut taustatilannetta, mutta sivulla olikin vihreä skeidan farmari. Siinä se könnäs mun vierellä aikansa, ja veti melkein eturengasta hipoen mun ja ohitettavan auton väliin. Sen oli täytynyt tulla lujaa jostain ja himmata vauhtia vierelle.

wink.gif
Parhautta! Miljoona vuotta vanha ketju ylös, pätemistä nönnönnöö sävyyn ja sekin vielä vituiksi
biggrin.gif

Tulee ihan mieleen duunissa käynyt homma, kun skoda suberb kuski halusi vaihtaa autoonsa 15" vanteet 16" sijaan, koska pohja ottaa maahan noilla matalaprofiilirenkailla. Sedältä meinasi mennä hermot, kun yritin hienovaraisesti selittää ettei auton maavara muutu, koska renkaan profiili pysyy samana.
No eixe renkaan halkaisija kasva, jos vanne kasvaa, eikä profiili muutu? Olettaen että myös leveys pysyy samana.

JooNo. Tänään sivutieltä naiskuski volvollansa eteen/lähes kylkeen ja mikäli yhtään sain selvää hänen liikkeistään pilotin paikalla oli kysymys apupilotille "Mistä se tuli ?". Ajelin ihan sallittua. Toinen tänään sattunut, käännyin oikealle, kiihdytin reippaasti sallittuun ja seuraavasta risteyksestä volvo meinasi tulla päälle/kylkeen. Mitään ei ole volvoja vastaan, eikä naiskuskeja, mainittakoon tässä vaiheessa
smile_org.gif
Sitten noin 5 kpl näitä oman autonsa tehoja kokeilevia ... Niinja sitten vielä pakun kääntyessä oikealle, mää perässä, suoraan menossa, traktori melkein oli tulla eteen mutta jäi onneksi "puoleen väliin tietä" ... Enkä ajanut liian liki enenenen
smile_org.gif
Ihan oikiasti !

...ettei auton maavara muutu, koska renkaan profiili pysyy samana.
No eixe renkaan halkaisija kasva, jos vanne kasvaa, eikä profiili muutu? Olettaen että myös leveys pysyy samana.
Juur kirjoittivat, olisko ollu tämän päivän Hesarissa että peruskoulusta valmistuu huomattava määrä poikia joilla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä  
nixweiss.gif
Eix ole elämä ihmeellistä?

Enivei, pointti oli kuitenkin että se maavara muuttuu jos vanteen koko muuttuu, mikäli muut muuttujat pysyy samana.

wink.gif
biggrin.gif

Eli vaihtamalla esim 205/50-16 tilalle 205/50-15 maavara ei muutu?
omg.gif

Vai oliko tarkoitus, etta vanne vaihtuu 16 -> 15 mutta rengas pysyy samana..?
biggrin.gif

Ja aiheesta taas. Ajoin Audi A6:n perässä, joka meni kaistaansa puolelta toisella ja kattelin kun n.50v turkisleidi kirjoitti ajaessaan tekstari, tai etsi jotain puhelimestaan. Seuraavissa liikennevaloissa ei sit huomannut valojen vaihtumista ja soitin torvea. Mitään ei tapahtunut ja soitin pidempään. Reaktio oli tämä: Nainen kääntyy minua kohti ja heiluttaa kännykkäänsä ja huutaa vastauksen mun torven soitolle "eksä nää mä oon puhelimessa". No koukkaan bussikaistalta ohi ja nauran ääneen, niin naisen suunliikkeistä näkyy sanat "vitun hullu". Tää kyllä pelasti päiväni, kun huomasin, että toi blondi ei ole mulle sukua
biggrin.gif
biggrin.gif

Tuonne "olinko se minä" treadiin jo kirjoittelin samasta asiasta eilen, mutta laitetaan tarina nyt vielä tännekin, kun on niin hyvin aiheeseen sopiva. Ajoin Järvenkyläntietä Sauvosta Kokkilaan yrittäen useamman kerran ohittaa 80 km/h alueella kuuttakymppiä ajavan valkoisen, korotetun transitinpaskan. Kuski oli ilmeisesti suuri moottoripyörien ystävä. Ohitusyritykset typistyivät siihen että äijä sulki (kiilasi eteen) aina tien vasemman reunan ajaen vastaantulevien kaistaa. Tätä leikkiä ukko harrasti parin kilometrin ajan. No lopulta pääsin siitä ohi, kun auton ja tienreunan väliin jäi vajaan puolentoista metrin rako. Pelotti kyllä, että onko niin hullu, että kilkkaa mut tieltä. Painoin rekisterinumeron mieleeni, mutta eihän se siellä pysynyt. Olisipa ollut videokamera mukana, niin olisi saanut mukavan You Tube pätkän tuosta kusipäästä.

Tosta renkaiden profiileista vs leveys; äkkiä laskemalla tuo leveyden muutos 195>205 toi profiili ja vannekoko säilyttämällä samana kehälle lisäpituutta 4cm eli noin 2%.

Untitled-1.gif

Autoilijoista.. Eniten itseäni vit...aa perässä roikkujat. Mitä "hienompi/urheilullisempi" omistajan mielestä sitä varmemmin perässä roikutaan ja lähdetään ohi mitä paskimmassa paikassa. Viime viikolla eräskin bmw merkkinen nokijuna ohitti ja oli kytiksessä 10km päässä. Lähti letkan perään ja sama homma uudestaan.. Voi toki olla että 18-19v kuskia masensi kun ei iskän ostama nokivasara anna enää kixejä eikä ikä piisaa pyörään..

Back