• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilija kääntyi eteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja far
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sen enempää asiaan kantaa ottamatta keulimisesta ja muusta, mutta on kiva huomata että olen ainoa moottoripyöräilevä puusilmä autoillessa. Tänä kesänä kaksi kertaa läheltä piti tilanne käynyt kun on pärrä jäänyt paksun a-pilarin taakse katveeseen. Keväällä kevari poika tuli just sopivaa vauhtia liikenneympyrään vasemmalta että pysyi sopivasti pilarin suojassa ja viime tingassa huomasin ja en vetänyt eteen. Tänään vähän isompi skootteri jäi inhottavasti oikean a-pilarin katveeseen ja en ihan oikeasti huomannut sen tulevan tietä myöden kun olin itse tulossa tielle. Oli todellinen säikähdys mulle kun skootteri menikin siitä ennen kuin ehdin tielle, skootterikuski ei näyttänyt huomaavan kuinka liki oli kolari. Vähän jo mietin että lopetan autoilun ennen kuin se kolmas kerta tulee ja osuu. Joten olkaa varuillanne te täydellisyyden huiput, se puusilmä voin olla minä seuraavalla kerralla. Toivottavasti kuitenkaan ei.
Itselle kanssa sattui kortin saatuani noita muutaman kerran, joskus jopa auto jäi A pilarin taakse.
Nyttemmin on risteyksiin tultaessa vakioksi muodostunut pieni kumartuminen eteenpäin ja kurkkaus A-pilarin taakse, ei ole nyt 10 vuoteen sattunut pahempia läheltäpiti tilanteita katveen takia, kohtuulliset 30tkm tulee autolla ajettua vuodessa.

Sen enempää asiaan kantaa ottamatta keulimisesta ja muusta, mutta on kiva huomata että olen ainoa moottoripyöräilevä puusilmä autoillessa. Tänä kesänä kaksi kertaa läheltä piti tilanne käynyt kun on pärrä jäänyt paksun a-pilarin taakse katveeseen. Keväällä kevari poika tuli just sopivaa vauhtia liikenneympyrään vasemmalta että pysyi sopivasti pilarin suojassa ja viime tingassa huomasin ja en vetänyt eteen. Tänään vähän isompi skootteri jäi inhottavasti oikean a-pilarin katveeseen ja en ihan oikeasti huomannut sen tulevan tietä myöden kun olin itse tulossa tielle. Oli todellinen säikähdys mulle kun skootteri menikin siitä ennen kuin ehdin tielle, skootterikuski ei näyttänyt huomaavan kuinka liki oli kolari. Vähän jo mietin että lopetan autoilun ennen kuin se kolmas kerta tulee ja osuu. Joten olkaa varuillanne te täydellisyyden huiput, se puusilmä voin olla minä seuraavalla kerralla. Toivottavasti kuitenkaan ei.
Itselle kanssa sattui kortin saatuani noita muutaman kerran, joskus jopa auto jäi A pilarin taakse.
Nyttemmin on risteyksiin tultaessa vakioksi muodostunut pieni kumartuminen eteenpäin ja kurkkaus A-pilarin taakse, ei ole nyt 10 vuoteen sattunut pahempia läheltäpiti tilanteita katveen takia, kohtuulliset 30tkm tulee autolla ajettua vuodessa.
joo toi A-pilari on kyllä 2 pyörästen näkyvyyden kannalta tosi paha..etenkin jos tulla ilman valoja tahi sitten kuten rainalla näkyi/kävi ei tuollaisessa tilanteessa missä sillä kääntyvällä autolla oli vasemmalla puolella JO suojatiellä tuleva auto joka kylläkin väisti oikealta tulevaa..
niin eli sitä vaan ajan takaa että itselläni ei tuollaisessa tilanteessa tule kovin pitkään tuijoteltua vastaan tulevaa liikennettä jos sitä en havaitse..ja tuolleen jos kaveri tulee kokka kohti taivasta just silloin kun katon sen liikenteen niin sittempä käy rainan osoittamalla tavalla.. ja veikkaan että muillakin on jo katse tuossa vaiheessa tuohon vasemmalta tulevaan henk.autoon kun mopon keula on maassa.?!!

mun syyttävä sormi osoittaa mopoa.
meni kyllä pahasti OT mut näin meillä.
withstupid.gif

Pojun turha itkeä; ajoi tien varjoisaa puolta keulien eli ajovalo ei ainakaan pyörän huomaamista auttanut. Vastaantulija aurinkoisella puolella ja jokainen kai on huomannut kuinka hankalaa on varjossa olevaa kohdetta joskus huomata.

Ei kai ne meinaan huvikseen määrännyt ajovalopakkoa vai mitä meinaatte?

Tyhmyydestä sakotetaan. Varmaan 2v sairausloma ja ikuinen vamma jalassa ottaa kaveria pannuun joka päivä ja miettii miksi ei pitänyt keulaa maassa. Tietysti autoilijakin teki virheen, mutta keula alhaalla noin tuskin olisi käynnyt. Ihmettelen kuinka helpolla motoristi oli tässä tapauksessa oikeudesta päässyt vaikka tuo video oli näytillä.

Minäkin tunnustaudun myös "puusilmäiseksi" autoilijaksi. Kyllä motoristien kanssa saa olla todella tarkkana liikenteessä. Mp kun kiihtyy hetkessä, puikelehtii pienistä väleissä ja katoaa kuolleisiin kulmiin ihan toisella tavalla kuin autot. Motoristi omalla toiminnallaan pystyy hyvin paljon vaikuttamaan onnettomuusriskin suuruuteen.

Liikenteessä kun kohtaa motoristi joka ei ole ajanut autoa ja autoilija joka ei ole ajanut moottoripyörää, niin heidän ennakointi toistensa tekemisistä on aika puutteelista. Minulle avautui ihan uusi maailma autonratin takaa kurkkiessa, kun olin alkanut ajaa moottoripyörällä.

Oishan tossa voinu ajaa kahellakin pyörällä... eipä ois kolahtanu...
nixweiss.gif

Mites toi ajovarustus? Huppari ja metrohousut...
bowdown.gif

Typerää teininäyttämistä. Mut kattokaas kuis kovaa se ajaa, taitaa olla ihan rajoituksen puitteissa. Etupyöräkin oli maassa pitkään ennen kolahdusta, olis tainnu sama käydä vaikka olis ajanut kahella pyörällä koko matkan.

Hehe, älkää lynkatko vaikka aihe onkin vakava ja epätoivottavia henkilövahinkoja on tullut, vetoan väsymykseen ja muutamaan viinilasilliseen, mutta on se hauskaa miten ihmisen näkevät eritavalla.
033102beer_1_prv.gif

Itse näkisin videossa 30s kohdalla etupyörän kolahtavan maihin. Törmäys tapahtuu viimeistään 32s sekunnin kohdalla. Onko siis 30m välimatka autoon mahdollista, itse arvioisin silmämääräisesti 10-15m. Toinen pullonpohjan läpi katsottuna outo asia oli hidastuksesta tiirailtuna etulokari näyttäisi kääntyvän oikealle, samalla kameran (silmien/kypärän) kallistuessa autoa kohti vasemmalle eli tuliko "vastaohjaus" väärään suuntaan?  
nixweiss.gif

Yhteenvetona voisi sanoa, että on helvetin hyvä etten ole lautamiehenä ...ikinä..
cool.gif

Loppukevennyksenä jarrulaskuri autoilioille, jota tässäkin yhteydessä voidaan hyödyntää. Ainakin jos oletetaan, ettei kaksipyöräisellä varsinaisesti jarrutettu, vaan yritettiin väistöliikettä.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/152/pysahtymismatka.swf

Tämän jarrulaskurin virkaa en oikein ymmärrä
withstupid.gif

En omassa ajossa ainakaan mitään metrejä kerkee miettimään saati laskemaan, ei sellaisia ajaessa mietitä, ei ole aikaa.
Ja kyllä tuon ap videon perusteella autoilijan olisi pitänyt kyetä väistämään/havaitsemaan fillari. Ei kauheeta ylinopeutta tms. optikolla käynti kenties auttaisi kotilokuskia.
Kuitenkin keuliminen tuollaisessa paikassa, paljon risteyksiä, taajama
confused_orig.gif
hmmm... aivotkin olisivat ihan ok? Riskejä mopoilu kuitenkin sisältää ihan riittävästi ilman turhaa testaamista.
Ugh! Kukkahattutäti on puhunut
biggrin.gif
.

Tapahtunut mikä tapahtunut mutta mitä siitä on opittu?

A) Mopo vs Auto matsi on hävitty jo lähtöruudukossa.
B) Skitsofrenia on hyvästä; "Toi kuitenkin tulee tuolta..." (on pelastanut mut pari kertaa).
C) Pysy näkyvissä, käytä valoja.
D) Asfaltti ei juurikaan jousta.

Nyt vaan tulkitsen asiaa, en lue lakia.
Autoilijana tunnen lähiympäristöni nopeusrajoitukset, jos en tunne, olen liikenteen tukkona. Oletan rajoituksen olevan 50 taajama-alueella.
Oletan että, alueella ajelevat motoristit noudattavat n. yleensä nopeusrajoituksia.
Jos autolla olen liikenteessä 50 km/t nop.rajoitusalueella, niin oletan että suurin osa noin suurin piirtein noudattaa nop.rajoitusta. Sitä kutsutaan pelisilmäksi.
Jos pyyhkäiset keulien pientaloalueella jopa stopin takaa tulevan konepellille 80-90 km/t, sitä kutsutaan puusilmäiseksi. Siis sinua

Mp-kuskina en ensimmäiseksi antaisi tuollaista ajonäytöstä kaupunkialueella. Vielä kamerakännykkä päällä.
Ja vielä You-tubeen.
Ymmärtääkseni keuliminen yleisillä teillä on kiellettyä.
Toimit itsesi todistajana, jopa todentaen osittaisen syyllisyytesi.
Sympatiapisteen autokuskille.
Olit taasen omalla näytöshalullasi lisäämässä muiden moottoripyöräkuskien tilastoihin perustuvaa vakuutushintojen nostohalua.
Vittu kun vituttaa tuommoiset supermoto-kuskit.
Ja nyt tuli leimattua koko kuskikaarti, mutta hoitakaa homma porukan sisällä.

Tapahtunut mikä tapahtunut mutta mitä siitä on opittu?

A) Mopo vs Auto matsi on hävitty jo lähtöruudukossa.
B) Skitsofrenia on hyvästä; "Toi kuitenkin tulee tuolta..." (on pelastanut mut pari kertaa).
C) Pysy näkyvissä, käytä valoja.
D) Asfaltti ei juurikaan jousta.
Ei nyt mitenkään liity topickiin, mutta on tylsää...

A) Joskus on tullut tasapeli, mopokin on saanut tapettua yhden ihmisen auton sisältä.

B) En usko että skitsofreniasta johtuisi, ehkä paremminkin vainoharhaisuudesta.

C) oikein

D) Yleensä näin. Mutta valitettavasti joustaa, muuten meilläkin olisi tienpinnat paremmassa kunnossa kun ovat tällä hetkellä.

Kaveri bongaili lokkeja kaikessa rauhassa nenä kohti taivasta vaikka eteenpäin olis pitänyt katsoa. Mazdan keula peitti vain puoliksi motoristin ajokaistan eli siitä olis mahtunut vaikka kaks goldwingiä rinnakkain oikealta ohi mutta eihän tällä 40cm leveällä kakstahticrossilla voinut ketään väistää kun ainoastaan vetävä rengas oli maassa... Liikenneturvan pitäisi poistaa autoilta vasemmalle kääntymisen oikeus kokonaan ja lisätä takapyörällä ajon opetus autokouluun. Myös lokkien lajituntemuksen parantaminen lisäisi liikenneturvallisuutta kun linnun tunnistamiseen kuluu vähemmän aikaa voi ajaa enempi etupyörä maassa....  
ghostface.gif

Liirum laarum, paha mopopoika keuli kadulla ja sai siitä rangaistuksen...

Mutta jos katsotte kunnolla tuon videon, ja varsinkin sen loppukohdan, niin autoilija ei jarruta pätkän vertaa ennen kolaria. Itse asiassa mopo kerkeää melkein väistää auton, mutta auto vain työntää keulan siihen vasempaan reiteen. Eli jos autoilija olisi hetken suvainnut seurata liikennettä ja polkaista kerrankin jarrua, niin mopo olisi suhahtanut keulan edestä. Autoilija itseasiassa työntää keulan kapealla tiellä mopoilijan kaistalle.

Nämä on niitä tyypillisiä risteyskolareita, kun ei katsota minne auto on menossa! Jos sallitaan, niin kerron kohtaamisesta bussi vs. jalankulkija.

Iso liikennevaloilla varustettu neljäntien risteys, jota vastakkaisilta suunnilta lähestyy kaksi kaupunkiliikenteen bussia, A-bussi kääntymässä oikealle ja bussiin nähden oikealta tulossa taksi.

Taksikuski katselee valojen vaihtumista ja huomaa kuinka bussikuskit tavatessaan risteyksessä morjestelevat iloisesti toisiian ja käsi heiluu. A-bussi kääntyy oikealle ja jalankulkijoilla vihreä valo. Jalankulkija lähtee ylittämään katua, koska risteys on vapaa, valo vihreällä ja kääntyvillä hiljainen nopeus.

Bussinkuljettaja ei kuitenkaan katso kääntymissuuntaan, vaan runnoo laitteensa jalankulkijan ylitse! Taksikuski sinkoaa autostaan ulos ja aloittaa ensiavun. Tämä kaverini onneksi osasi toimia tilanteessa, naiselta ruhjoutui kokonaan vasenjalka polvesta alaspäin. Tästä tyngästä ei siis ole mitään jäljellä kun bussin telit hieroivat lihat ja luut asfalttia vasten tuhkaksi.

Kaveri sai siis laitettua vyöstään ja patukasta kunnon kiristyssiteen, ettei nainen kuollut siihen paikkaan. Verenvuoto hurjaa ja nainen kokoajan vielä tajuissaan. Bussikuski vain keskittyy oksentamaan autonsa takana... Poliisi saapuu ennen pelastushenkilökuntaa ja ryhtyy raivoamaan taksikuskille, kuinkas kovaa sitä oikein ajettiin! Taksimies osoittaa bussikuskia ja ilmoittaa tuon tuolla ajaneen. Poliisi löytää inholleen uuden kohteen, "Tuus nokikeppi tänne!". Parhaiten tilanteesta muistaa sen valkoisen oudon pallon siellä bussin alla, se kirkkaan valkoinen homma oli polvilumpio.

Ei tämäkään juttu liity tähän mitenkään muuten, kuin että ei tainnut tuokaan autoilija keskittyä siihen, mitä siellä keulan suunnassa tapahtuu.

Kyllähän se on sama juttu pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa; jos joku kävelee takakenossa tai vain toinen tennari maassa, päälle saa ajaa..

Eikös tuo keuliminen lisää autoon päin näkyvää pinta-alaa, eli siis parantaa näkyvyyttä? Yllätys sen sijaan olisi, jos enska tulisi hidastetöyssystä hyppäämällä linja-auton yli.

Itse en välttämättä olisi kyllä tuossa paikassa keulinut, mutta en olisi kyllä kotilollakaan eteen ajanut vaikka suurrikollinen päätietä ajaakin.

Ei tämäkään juttu liity  tähän mitenkään muuten, kuin että ei tainnut tuokaan autoilija keskittyä siihen, mitä siellä keulan suunnassa tapahtuu.
Uskomatonta jeesustelua.

Seurasiko tämän videon mopokaveri mielestäsi sitä 'mitä siellä keulan suunnassa tapahtuu'? Oli syy kenen tahansa niin mopomies olis varmasti itsekin pystynyt välttämään kolauksen. Jo autokoulussa painotetaan että hyvän kuljettajan tunnistaa siitä että osaa välttää vaaratilanteita, ei selviämään niistä.

Itse yritän aina ajaa sillä ajatuksella, että se auto saattaa KUMMINKIN tulla tuolta eteen. Jos joku ei näin ajattele, niin se on sit hänen valintansa.

Jotenkin tuntuu ihmeeliseltä kun yleistetään 'autoilijat'. Ajan mopolla vuosittain n.10-12tkm, mutta se on silti murto-osa siitä mitä ajan autolla. Olenko siis 'autoilija' vai 'motoristi'...??
withstupid.gif

sanoi:
Uskomatonta jeesustelua.
Kyllä mä olen Jessen kanssa kuule tehnyt tilit selviksi jo kauan aikaa sitten, mä en lyönyt viimeistä naulaa ja se ei iltaisin soittele mulle. Että älä tule isääs opettamaan.

Sinähän tuossa jeesustelet siitä kuinka hyvä kuski olisi itse väistänyt päälle ajavan auton, mutta kun tuo mopoilija nyt ei väistänyt! Ja se oli se auto joka ajoi päälle, oikeudessakin asiaa tutkittu. Eli turhaa kansantuomioita ja neuvojasi jaat täällä. Katsotaan sitten kuinka itse väistät, kun toinen liikennesäännöistä ja muista välittämättä ajaa suoraan päin!

"oikeus katsoi, että keula oli riittävän aikasin alas +30m ennen risteystä ja pyörä täysin hallinnassa (huomaa jarrutus ja väistö liike) ja nopeus maks 40km/h. ikävintä oli paikanpäällä se, ettei taju menny kivuista huolimatta, mut oikeudessa auttoi, tarkka muisti tapahtumista" Asianomaisen kertomaa täältä.
Siitä videosta kun katsoo, niin keulan alas laskemisesta on noin puolitoista sekunttia törmäykseen. Ja 40 vauhista se on 17 metriä. Joten ei mikään ihme ole ett ko kuski "ei ehdi tekemään mitään".
siinä kuva kolari risteyksestä http://www.motot.net/galleri....112 (oikeudessa käytetty todiste) , jos on noin suora tie, niin oletan kyllä VASTAAN tulevan auton näkevän minut, tulen sitten eturenkaalla tai polkupyörällä. Maassa näkyy "kaivonrengas", siitä noin pyöränverran taaksepäin oli eturengas jo alhaalla (eli noin siinä kohtaa, mistä kuva on otettu). Auto ei kääntynyt eteen vaan ajoi suoraan mun kylkeen jonka nokkelimmat pokkelimmat saatto jo huomatakkin.. http://www.motot.net/galleri....112 (huomaan kasassa oleva bensatankki, syyläri, vaihdekiksissä puskurin osia, magneeton kopassa syvä skraidu, takajalkatapit kuusessa ja teline vinossa ja täysin ehjä etupää, eli jos etupää on ehjä, on mun mahdotonta suorittaa kyseinen "törmääminen"). Niin ja video ei todistanut itseäni vastaan, koska olin myöntänyt etupyörän nousseen tahallisesti/vahingossa.

Mutta videolla sitten sain kumottua vauhdin olleen 70-80km/h niinkuin väite oli. Oikeus katsoi myös, että kevyt moottoripyörällä on mahdotonta tehdä kiihdytys 0-100km/h 0.68 sekunnissa (kiihdytyksessä tulee yli 5geetä). Ja mitähän vielä. vastailen mielellään lisääkin, mutta nyt täytyy rientää imurointii ja ruoan laittoon...
kaboom.gif

Back