• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Monesti näistä jutuista tulee sellainen kuva että yksi rata-ajopäivä opettaa enemmän kuin 50 tuhatta kilometriä maantiellä. No voihan se ollakin jos ne 50tkm on ajettu pelkkää suoraa valtatietä... Mutta tehokkaan jarrutuksen ja vauhdikkaan mutka-ajon _voi_ opetella myös maantiellä kun vaan aika ja paikka on oikea. Ja silti voi jättää marginaalia enemmän kuin pari prosenttia.
Veikkaisin ett toi sama ennakkoluulo on niillä kuskeilla jotka päätyvät tilastoihin; kuolinsyynä "mopolla mutkasta ulos suistuminen". (Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ko tapauksista harrasti myöskin rata-ajoa?)

Normi maantiellä suurimmaksi esteeksi edes lähelle limittiä pääsemiselle on itsesuojeluvaisto joka taas on riippuvainen hiekasta/sorasta tiellä, pimeistä mutkista, pihaliittymistä, yms.

Toki täysi reikäpää ei välitä kyseisistä tekijöistä ja voi opetella sen vauhdikkaan mutka-ajon maantiellä muutaman prosentin marginaalilla limittiin.
Ne ovat se poikkeus mikä vahvistaa säännön.
Ja kun eteen tulee sopiva mutka, niin hekin poistuvat tilastoihin. Tosin uusiahan aina syntyy, joten heidänkin vuosittainen kanta pysyy suht vakiona.
Kaikelle on tietenkin aikansa ja paikkansa. Likaiseen, pimeään tai risteävään mutkaan kovaa lasettaminen on hengellä leikkimistä.

Monesti näistä jutuista tulee sellainen kuva että yksi rata-ajopäivä opettaa enemmän kuin 50 tuhatta kilometriä maantiellä. No voihan se ollakin jos ne 50tkm on ajettu pelkkää suoraa valtatietä... Mutta tehokkaan jarrutuksen ja vauhdikkaan mutka-ajon _voi_ opetella myös maantiellä kun vaan aika ja paikka on oikea. Ja silti voi jättää marginaalia enemmän kuin pari prosenttia.
Veikkaisin ett toi sama ennakkoluulo on niillä kuskeilla jotka päätyvät tilastoihin; kuolinsyynä "mopolla mutkasta ulos suistuminen". (Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ko tapauksista harrasti myöskin rata-ajoa?)

Normi maantiellä suurimmaksi esteeksi edes lähelle limittiä pääsemiselle on itsesuojeluvaisto joka taas on riippuvainen hiekasta/sorasta tiellä, pimeistä mutkista, pihaliittymistä, yms.

Toki täysi reikäpää ei välitä kyseisistä tekijöistä ja voi opetella sen vauhdikkaan mutka-ajon maantiellä muutaman prosentin marginaalilla limittiin.
Ne ovat se poikkeus mikä vahvistaa säännön.
Ja kun eteen tulee sopiva mutka, niin hekin poistuvat tilastoihin. Tosin uusiahan aina syntyy, joten heidänkin vuosittainen kanta pysyy suht vakiona.
Kaikelle on tietenkin aikansa ja paikkansa. Likaiseen, pimeään tai risteävään mutkaan kovaa lasettaminen on hengellä leikkimistä.
Olen tässä huomannut että mutkapätkilläkään ei vaan viitti vaikka uskaltaiskin niin kovaa ajaa kuin vielä oman ja pyörän suorituskyvyn rajoissa turvallisesti voisi. Rajojen hakemisessa tieliikenteessä ei vain tunnu olevan mitään mieltä, rajaa ja järkeä rata-ajojen jälkeen.

Lähinnä se on sellaista hitaasta (maltillisesti rajoitusta kunnioittaen) nopeudesta ajoasennon ja linjan katsomista, myöhään sisään niin että näkee mahdollisimman pitkälle avautuuko vai tiukkeneeko se mutka ja mihin suuntaan. Lisäksi vaatimustaso asfaltin puhtauden suhteen on sekin kasvanut radalla käymisen myötä. Eilen viittilöin yhden XX:n vai mikähän se oli, "salkut"-päällä pätkään nopeemmin ajaneen ohi, kun en halunnut peileistä seurata missä se tulee ja olla tien tukkeena. Ohi mentyään kaveri paineli suorat, peltomöykyistä ja "lannasta" huolimatta tuhatta ja sataa. Oikasi mennessään ajolinjat pari mutkaa mitkä näin sekä sisään menossa, että ulostulossa vastaan tulijan kaistalle, hyvällä näkyvyydellä se oli mahdollista.

En minä siinä niin hurjassa menossa (ei se tosiasiassa mitenkään kovaa tai vaarallisesti ajanut) perässä pitempään pysynyt vaikka olisin halunnutkin ...
kokoajan reilusti omalla "kaistalla" ja tieliikennelakia noudattamalla kohdasta "ajoneuvon pysähdyttävä näkyvällä tienosalla" ..
biggrin.gif

/z

Shikaanissa nopeus ei laske alle 90km/h, jopa joskus virkeinpinä hetkinä olen päässyt sen 100km/h (mittarinop.) läpi
On sulla sit vauhti todella kohallaan

nojoo kaipa se tossa kohtaa on "ihan hyvä"?

Kokonaisuutena taas ei. Kattelin tossa Jukan videolta, että teen isoimmat tappiot kahdessa nopeassa mutkassa. Takasuoralta alamäkeen lammella olevaan ysikymppiseen vasuriin tulee takkiin yhteensä ~1,5-2sec.! kahvilan mutka ylämäkeen ~1sec.!, muualla jarruissa ja suorilla yht. vain. ~+2,5sec., hitaissa mutkissa yhteensä +-0-0,5sec. = ~+5,5-6sec. Mut minkäs teet paitsi, että täytyy ruveta noita nopeita reenaamaan menettämättä saman verran hitaammissa!
biggrin.gif

/z

Tämän aiheen yhteydessä ei sovi unohtaa tyylikästä kosmopoliittia[snippo]
Kadonnutta?

Ihan uutta, tietääkseni en mihinkään kadonnut, rataperspektiivistäkään kun AKK:n luokittelemalla kalustolla kisoja on kuudet (tai peräti seitsemät, laskuissa enää pysy) pelkästään tällä kaudella takana. Siviilikalustolla en taida olla Suomen radoilla kuin poikennut ainakaan neljään vuoteen sen jälkeen kun nelipyöräisen rataleluni heitin vaihtoon, ellei siviilikalustoksi lasketa kilvellisiä enskoja ja radaksi jää- ja motocrossratoja.

Edelleen siis h3!v3tin vahvasti hengissä ja liian vanha tekemään kompromisseja. Hysteerisen hauskaa kuitenkin kuulla että legenda elää, sen mukaan mistä itse kukin on sen toisen- ja kolmannen käden juttuina kuullut... hyvä pojat, tiukkaa linjaa.  
bowdown.gif

Kävin äsken lukaisemassa taas tuota dnsf.orgia ja nyt alkaa kyllä siellä olemaan jutun taso niin levotonta ja huonoa, jotta olisko aika antaa poikien sulatella asioita ihan omassa porukassaan? Tietysti onhan se kiva vähän heittää sitä bensaa liekkeihin, mutta taitaa olla nyt niin suuri tuli, ettei ihan hetkeen sammu muutenkaan.
Se on hyvä että juttu "kulkee"!  
biggrin.gif
Huomenna ei tule duunissa aika pitkäksi. Onhan siellä Tylyttäjä jo haastanut jonkun +800 hummasen Toyotankin ja kaikki siitä alaspäin, mutta taitaa hiljasta olla...  
tounge.gif
Tuo lukema on vielä alakanttiin ilmeisesti, siellä on vielä pykälä varaa nostaa ahtoa  
smile_org.gif
Ihan mielenkiinnostakin täytyy käydä tsekkaamassa, enpä ole noin tehokasta autoa koskaan kadulla nähnytkään (jossain erään kuorma-autoa lasketa)  
tounge.gif
Onko käyty?

Kävin äsken lukaisemassa taas tuota dnsf.orgia ja nyt alkaa kyllä siellä olemaan jutun taso niin levotonta ja huonoa, jotta olisko aika antaa poikien sulatella asioita ihan omassa porukassaan? Tietysti onhan se kiva vähän heittää sitä bensaa liekkeihin, mutta taitaa olla nyt niin suuri tuli, ettei ihan hetkeen sammu muutenkaan.
biggrin.gif
Huomenna ei tule duunissa aika pitkäksi. Onhan siellä Tylyttäjä jo haastanut jonkun +800 hummasen Toyotankin ja kaikki siitä alaspäin, mutta taitaa hiljasta olla...  
tounge.gif
Tuo lukema on vielä alakanttiin ilmeisesti, siellä on vielä pykälä varaa nostaa ahtoa  
smile_org.gif
Ihan mielenkiinnostakin täytyy käydä tsekkaamassa, enpä ole noin tehokasta autoa koskaan kadulla nähnytkään (jossain erään kuorma-autoa lasketa)  
tounge.gif
Onko käyty?
Taitaa vedot olla vielä suorittamatta. Itseäni olisi kyllä kiinnostanut nähdä miten tuon teholuokan supra tonnisia vastaan pärjää, vaikka auton häviö onkin hyvin todennäköinen. Omaa tojotaani gikserillä kyykytellyt kaverini olisi kernaasti mittelöön mukaan lähtenyt niin olisi saanut vähän perspektiiviä - tylyttäjän mopo ei ole ihan vakio ja höykyttää moisen supran mennen tullen. Sen verran ihme säätöjä ja "juonia" alkoi supramies kuitenkin kisan osalta suorittamaan, että ainakin meidän porukalta jää toistaiseksi ajamatta. Ei viitsi ison yleisön eteen lähteä ajamaan kun siellä kuitenkin on ainakin viidellä näistä videokamera ja vähintään kolme on poliiseja. Alunperin kun tuo oli tarkoitus hoitaa pienellä porukalla.

Kyseisessä suprassa on 800hp rated ahdin, joten eiköhän ne tehot maksimissaan jossain siellä huitele vaikka järkyttävillä ahdoilla kuinka lämpöä kehittäisi pakopesän hehkuessa punasena.
smile_org.gif

Ei, se on vielä elossa.

edit: ja se saattaa olla yhtä hyvin 1:27, tarkistanko?
Tarkista vaan. Kuka ja koska?
Tarinahan saataa olla hyvä, vaikka siinä ei olisi ihan kaikki faktat ihan just kohdallaan. Niin on tässäkin tapauksessa. Kertomus siitä, että Ahvenistolla ajettiin jo 30 v. sitten 1:27 vanhalla T500:lla sai mukavasti aikaan kulmakarvojen kohottelua.

Todellisuudessa vuosi oli 1974, alla Suzuki T500 vakiona, alla sen aikuiset tavalliset katurenkaat ja aika oli 1:36. Kuskina Ilpo Haarala. Kertoi, että paremmalla ajanotolla siitä ehkä olisi voinut vielä vähän tippua...

biggrin.gif
tounge.gif
smile_org.gif
tounge.gif
Onko käyty?
Taitaa vedot olla vielä suorittamatta. Itseäni olisi kyllä kiinnostanut nähdä miten tuon teholuokan supra tonnisia vastaan pärjää, vaikka auton häviö onkin hyvin todennäköinen. Omaa tojotaani gikserillä kyykytellyt kaverini olisi kernaasti mittelöön mukaan lähtenyt niin olisi saanut vähän perspektiiviä - tylyttäjän mopo ei ole ihan vakio ja höykyttää moisen supran mennen tullen. Sen verran ihme säätöjä ja "juonia" alkoi supramies kuitenkin kisan osalta suorittamaan, että ainakin meidän porukalta jää toistaiseksi ajamatta. Ei viitsi ison yleisön eteen lähteä ajamaan kun siellä kuitenkin on ainakin viidellä näistä videokamera ja vähintään kolme on poliiseja. Alunperin kun tuo oli tarkoitus hoitaa pienellä porukalla.

Kyseisessä suprassa on 800hp rated ahdin, joten eiköhän ne tehot maksimissaan jossain siellä huitele vaikka järkyttävillä ahdoilla kuinka lämpöä kehittäisi pakopesän hehkuessa punasena.
smile_org.gif
Mulle tuli soitto, että ko. karkelo on peruttu. Supramiehellä on mun numero, joten soittoa vaan mulle, jos kuitenkin haluaa jossain välissä lähteä. Itse ainakin haluan ko. auton nähdä, harvemmin näkee näin tehokasta autoa kadulla..

Joo, mut jos osaa ja uskaltaa maantiellä esm jarruttaa pyörän pysähdyksiin niin että etupyörä on ajoittain lukossa ja takapyörä ilmassa, niin tuskin sieltä radalta enää kauheasti ekstratehoja jarruttamiseen löytää.
Kerrotko milloin voin tulla ihailemaan suoritusta, jossa eturengas on l u k o s s a ja takapyörä ilmassa ja pyörä kuskeineen jatkaa sen jälkeen ajoa ilman, että välillä on käyty kärsällään ja tuo lukossa oleminen on tapahtunut pyörän vielä liikkuessa eteenpäin? Aivan sama tapahtuuko tuo näytös radalla tai kadulla.

Ensi viikolla olen erään A-kuskin kanssa A-luokan kalareissulla, mutta esim. tällä viikolla käy vaikka Bomber-illan yhteydessä tai missä vain kunhan on järkevän etäisyyden päässä.

Osaan alkeelliset stoppiet ja endot, niitä ei tarvitse esittää tai opettaa.

Jukka

Tarinahan saataa olla hyvä, vaikka siinä ei olisi ihan kaikki faktat ihan just kohdallaan. Niin on tässäkin tapauksessa. Kertomus siitä, että Ahvenistolla ajettiin jo 30 v. sitten 1:27 vanhalla T500:lla sai mukavasti aikaan kulmakarvojen kohottelua.  

Todellisuudessa vuosi oli 1974, alla Suzuki T500 vakiona, alla sen aikuiset tavalliset katurenkaat ja aika oli 1:36. Kuskina Ilpo Haarala. Kertoi, että paremmalla ajanotolla siitä ehkä olisi voinut vielä vähän tippua...
Radalta (Ahvenisto ja Kurkisuonion Peralla kai vieläkin tallessa) löytyy aikakortti, jossa eräässä kilpailussa Saarinen on ajanut kisan parhaan ajan ja aika oli 1:34 risat. Vajaa 10 sek siitä pois sen aikaisella kalustolla on toki tarinana viihdyttävä mutta melkein samoissa ulottuvuuksissa kuin Vihavaisen suorittama ennätysajo Sln-Sulkava jossa ZX10:llä vedettiin 80-luvulla keskituntinopeudella karvan yli 300 km/h. Loistosuoritus sekin pyörälle jonka huippunopeus tuskin 250 ylitti ja pätkällä jossa 150 km/h tuntuu ajoittain nykypyörilläkin huimalta. Mutta ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta hiiohoi...

Jukka

Näin myös paaluusuoralla. Shikaanissa nopeus ei laske alle 90km/h, jopa joskus virkeinpinä hetkinä olen päässyt sen 100km/h (mittarinop.) läpi
Pyydä jotain joskus mittaamaan nopeutesi siinä kohden tutkalla. Hämmästys voi olla suuri. Mittarinopeus 100 km/h on siinä kohti aika kaukana todellisesta 100 km/h:sta.

Toki se näyttää hienommalta kun R6R:n mittarissa nakuttaa takasuoralla parhaimmillaan 283 km/h, mutta ei sitä nyt kannata raakana faktana pitää. Todellinen lienee siellä 235-245 haarukassa, luultavasti lähempänä 235 km/h. Tutkallahan tuo selviäisi jos ensi suvena jaksaisi kokeilla, jos ylipäätään jaksaa ajaa.

Nopeudet heittävät aikasta paljon siinä vaiheessa kun pyörä on kallellaan ja jos taas shikaanin vetää pyörä pystyssä 100 km/h, niin jossain kohti tekee kipeää.

Nimim. n. 10 henkeä näiden vuosien aikana siitä kohti ambulanssiin keräillyt

Jukka

Shikaanissa nopeus ei laske alle 90km/h, jopa joskus virkeinpinä hetkinä olen päässyt sen 100km/h (mittarinop.) läpi
Nämä kokemukset on mielenkiintoisia lukea... Mikähän on kisakuskeilla miniminopeus tuossa shikaanissa?
Z750:llä opin lopulta ajamaan shikaanin niin, että sain kohtuu loivan linjan läpi. Kun se meni hyvin niin molemmin puolin raapii tapit kanttareihin, pyörää on kallistettava rajusti koska ainakin pystypyörällä painonsiirto on aika vaikea tehdä kunnolla noin nopeasti. Videolta katsottuna parhailla kierroksilla nopeus käy kuitenkin alle 85km/h (healerilla korjattu mittarinopeus).

Joo, mut jos osaa ja uskaltaa maantiellä esm jarruttaa pyörän pysähdyksiin niin että etupyörä on ajoittain lukossa ja takapyörä ilmassa, niin tuskin sieltä radalta enää kauheasti ekstratehoja jarruttamiseen löytää.
Kerrotko milloin voin tulla ihailemaan suoritusta, jossa eturengas on l u k o s s a ja takapyörä ilmassa ja pyörä kuskeineen jatkaa sen jälkeen ajoa ilman, että välillä on käyty kärsällään ja tuo lukossa oleminen on tapahtunut pyörän vielä liikkuessa eteenpäin? Aivan sama tapahtuuko tuo näytös radalla tai kadulla.
No ei yhtäaikaa tietenkään. Pelkkää etupyörän lukitsemista voit tulla katsomaan vaikka huomenaamulla klo 7:20 Nurmijärvelle Nummenniityntien ja Uudenkyläntien risteykseen. Ajan siitä ohi kun meen aamulla töihin. Säävaraus. Jos sataa jotain tai on pakkasta, menen autolla.

Takapyörän irrottamisen voin esittää paluumatkalla samassa risteyksessä ruuhkista riippuen n. klo 16:45. Tämä siksi että sinäkin varmistut niiden tapahtuvan eri aikaan.

Näin myös paaluusuoralla. Shikaanissa nopeus ei laske alle 90km/h, jopa joskus virkeinpinä hetkinä olen päässyt sen 100km/h (mittarinop.) läpi
Pyydä jotain joskus mittaamaan nopeutesi siinä kohden tutkalla. Hämmästys voi olla suuri. Mittarinopeus 100 km/h on siinä kohti aika kaukana todellisesta 100 km/h:sta.

Toki se näyttää hienommalta kun R6R:n mittarissa nakuttaa takasuoralla parhaimmillaan 283 km/h, mutta ei sitä nyt kannata raakana faktana pitää. Todellinen lienee siellä 235-245 haarukassa, luultavasti lähempänä 235 km/h. Tutkallahan tuo selviäisi jos ensi suvena jaksaisi kokeilla, jos ylipäätään jaksaa ajaa.

Nopeudet heittävät aikasta paljon siinä vaiheessa kun pyörä on kallellaan ja jos taas shikaanin vetää pyörä pystyssä 100 km/h, niin jossain kohti tekee kipeää.

Nimim. n. 10 henkeä näiden vuosien aikana siitä kohti ambulanssiin keräillyt

Jukka
En kai erehdyksessä missään kohtaa väittänyt puhuvani todellisesta nopeudesta? Mittarinopeus heittää, suoraan mittarivirhettä on useampi prosentti ja kantillaan reippaasti..

Todellisista nopeuksista mulla ei ole hajua, mulle riittää että ne on hehtaarilla ja tästäkin kommentista ymmärrän ettei tuossa kohtaa enää välttämättä sekunteja kierroksella voiteta, kuten toisaalla tapahtuu.

Mulle on sanottu "opettele ajamaan hitaat ensin", niihin mä sitten olen tähän saakka keskittynyt (pääkin kestää niitä paljon paremmin kuin noita nopeita) ja ilmeisesti hitaat meneekin jo uskomattoman hyvin.

/z

edit1: Täytyy tarkistaa ettei ihan The Legendaa ole tullut heitettyä..

Nämä kokemukset on mielenkiintoisia lukea... Mikähän on kisakuskeilla miniminopeus tuossa shikaanissa?
Z750:llä opin lopulta ajamaan shikaanin niin, että sain kohtuu loivan linjan läpi. Kun se meni hyvin niin molemmin puolin raapii tapit kanttareihin, pyörää on kallistettava rajusti koska ainakin pystypyörällä painonsiirto on aika vaikea tehdä kunnolla noin nopeasti. Videolta katsottuna parhailla kierroksilla nopeus käy kuitenkin alle 85km/h (healerilla korjattu mittarinopeus).
Sen mäkin haluasi tietä kisakuskien nopeudet ... vaikken aio omaani nostaa ainakaan ihan heti ..

Mulle käy niin, että jos siihen menee liian loivasti puolen vaihdosta tulee hidas ja tuntuu ettei siitä pääse läpi "ollenkaan" tai vähän väkisellä. Linja pyrkii leveäksi tai jää vajaaksi ja osoittaa siihen jälkimäiseen kanttariin. Ne pari kertaa, kun olen kanttarin yli mennyt on olleet juuri tälläsiä hitaasti-loivasti varman päälle otettuja. Olen todennut että mulle sopii paremmin tulla myöhemmin sisään hieman jyrkemmin jolloin saan kantin vaihdosta nopeamman, rengas "puree" paineen alla asfalttiin ja pääsee paremmalle linjalle ulostuloon.

en mä mistään mitään tiedä mutta noin mä sitä ajelen..  
nixweiss.gif

/z

edit1: rata-moottoripyöräilystä kun ei ole riittävästi kokemusta niin voin varmaan verrata tuota skimbaamiseen mistä tiedän hieman enemmän. Paineen vaihto ja käännöksen dynamiikka on vähän samanlainen kuin nykyaikaisilla carvereillä laikkaavan käännöksen irrotusvaiheen ja kantin vaihto uuteen käännökseen (tosiasiassa ne on silti hyvin kaukana toisistaan). Nopeat puolen ja paineen vaihdot olis ainoa tilanne missä olen tähän saakka huomannut olevan hyötyä skimbaamisesta mutta niitä on aika vähän ..

Back