• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Datsunifoorumilla Tylyttäjä kertoi, että mun aika olisikin ollut n. 1.46.
Eiks Jukka tossa postannut että 1:43:sta vetelit? Paljoko oli virallinen vai onko ne jo tässä jossain? /z
Oli vissiin katsottu väärin se 1.43, oikea aika lienee about 1.46. Tarkentuu varmasti kun ehtivät videolta katsomaan..
Kaveri puhuu aina faktojen puhumisesta. Onko toi sun kommenttis nyt sitä ?
thumbs-up.gif

biggrin.gif
biggrin.gif

Siinä oli kuskissa rattimiehen vikaa! Ei muutakuin radalle haastamaan datsunikuskeja.  
033102beer_1_prv.gif
Videon radalla voittaisi useimmat sport biket ja voimisteluautot.

Joskus nuorena kun ajoimme kilpaa menimme radalle ja nopein aika voitti. Nykyaan siihen tarvitaan kasa tietokoneita ja forum jossa pohditaan kuinka paljon luistaa rengas missakin kohdassa ja vaittely siita kenen lapio lentaa pitemman matkan jos radalle kasataan tonni elefantin paskaa ja ajetaan yleisella tiella takaperin.

Viihdearvo top class.    
biggrin.gif

Eiks Jukka tossa postannut että 1:43:sta vetelit? Paljoko oli virallinen vai onko ne jo tässä jossain? /z
Oli vissiin katsottu väärin se 1.43, oikea aika lienee about 1.46. Tarkentuu varmasti kun ehtivät videolta katsomaan..
thumbs-up.gif
Kyllä, tarkentuu sitten, kun tarkistavat videolta.

thumbs-up.gif
Sori nyt vaan, kahvit näppikselle !
biggrin.gif

Sitä tässä mietin, että meillä molemmilla oli alla kadulle hyväksytyt mutta käytännössä kuitenkin reilusti enemmän pitoa antavat kumit. Voidaan puhua katuslickseistä. Paljonko kierrosajasta prätkällä tippuu jos ajetaankin ihan oikealla katurenkaalla? Siis sellaisilla joilla Pentti Perusmotoristi ajaa lehmänlannan hajua haistellen mutkapätkiä.

Sen tiedän et omalla kalustolla se on ainakin vaikuttava ero ja lisäksi mutka-ajo muuttuu mun ajotyylillä savushowksi.

Sitä tässä mietin, että meillä molemmilla oli alla kadulle hyväksytyt mutta käytännössä kuitenkin reilusti enemmän pitoa antavat kumit. Voidaan puhua katuslickseistä. Paljonko kierrosajasta prätkällä tippuu jos ajetaankin ihan oikealla katurenkaalla? Siis sellaisilla joilla Pentti Perusmotoristi ajaa lehmänlannan hajua haistellen mutkapätkiä.

Sen tiedän et omalla kalustolla se on ainakin vaikuttava ero ja lisäksi mutka-ajo muuttuu mun ajotyylillä savushowksi.
Vaikea arvioitava sikäli, ettei kyykyissä juuri ns touring- tai Pentti Perusmotoristi-renkaita käytetä. Ehkä "huonoin" mitä yleisesti vielä kyykyissä voidaan käyttää, on tasoa Pirellin Diablo Strada, mikä on luokiteltu "sport-touring"-palloksi. Odotellaan, minkälaisia penninvenyttäjiä täältä löytyy; onko jollain ollut Barumit pyörässä?

thumbs-up.gif
Sori nyt vaan, kahvit näppikselle !  
biggrin.gif
**lmöillä on halvat huvit
smile_org.gif

Itse en ole tuossa pyörässä kokeillut matkarenkaita, enkä turvallisuussyistä kokeile. Lehtisen Minna ajoi kisan ihan puhtailla matkarenkailla ja ajokkina sama mopo kuin itselläni. Nopein kierrosaika oli 1:42 ja veikkaanpa, ettei mennyt vielä ihan pidon rajoilla.

Mutuun perustava arvio on, että joku osaava kaveri ajaisi katurenkailla siihen 1:30 pintaan. Mutuilemalla uskaltaisin väittää, että optimilämmössä (ilma +20c, rata +40c) tuollaisilla matkarenkailla päästään ihan samoihin aikoihin kuin noin kylmällä ilmalla milloin itse ajelimme.

Autossa ero varmaankin suurempi. 1:45 vauhdeilla lyhyttä lenkkiä, joka vastaa pyörällä n. 1:52 vauhtia pitkää lenkkiä lipsui Bemarin semiratarenkaat aika paljon. Pyörällä tuollaista vauhtia voi ajaa vaikka maapallon ympäriajoon tarkoitetuilla muovinpaloilla.

Mutta kokemuspohjainen, saati vielä tieteellisempi tieto tuosta puuttuu. Turvamarginaalin pitämiseksi ajelen pehmeämmillä renkailla vaikka näillä vauhdeilla se ei olisi vielä edes tarpeen.

Jukka

Noista mä ton radan treenasin ennen ajoa. Muistin komeasti ulkoa heti ekalla kierroksella.  
033102bebe_1_prv.gif
Ihan oikein, niin sitä pitää mäkin löysin noi kun kaivelen tässä Motoparkin videoita missä mentäs reippaasti alle 1:40 muttei vielä liian kovaa mulle, kuten .. . 1:30!  
033102bebe_1_prv.gif

wink.gif

sport05.gif
Kun ihan tavis-pösilö ykspyörä vetää vakiopörrällä ajelija olen, niin ei millään kovin kovaa päässe ikinä!  
tounge.gif
/z

edit1: Vaihda säkin nyt se sunnys vaikka 4x4 transportteriin ja rupee kuskaa sillä oikeesti nopeeta kalustoo?  
biggrin.gif

Kannattaa huomioida että renkaissa joita on vähänkään järkevää käyttää sporttimopoissa on tyypillisesti paria - kolmea eri kumiseosta siten että reunoilla on tahmeampaa kumia kuin keskellä.

Katuajon kilometrimäärä pysyy kohtuu asiallisena ja silti  kantatessa on pitoa käytettävissä.
Kaarrenopeushan se tuntui olevan kuitenkin oleellinen tekijä pyörän kannalta, varsinkin SS-Audia vastaan.

Kaarassahan tämä moniseosratkaisu ei oikein onnistu kun koko kulutuspinta pötköttää jatkuvasti asvalttia vasten, riippuen tietenkin hieman cambereista ja niiden muutoksista joustoliikkeen aikana. ;)

Taisipa joku valmistaja (Conti?) kehua myös continous flow seoksesta joka muuttuisi portaattomasti reunaa lähestyttäessä.

Aihetta osittain sivuavat linkit, paremmat koosteet myöhemmin jahka Mikko ehtii ne väsäämään.

Pyörä etu http://www.mp-foorumi.com/videot....mpe.wmv

Auto taka http://www.mp-foorumi.com/videot...._at.wmv

Jukka
Ei toimi linkit?

btw... ei aina taida GPS teknikkaankaan luottamista. Ajoin Kemoran takasuoralle RaceCrhonoon 264 km/h huiput
thumbs-up.gif
Tämä siis pönttöviritetyllä 600 Fasulla jossa on vähän vakiota tiuhempi välitys
biggrin.gif
Että tuokaa vaan datsunit riviin
tounge.gif

Aihetta osittain sivuavat linkit, paremmat koosteet myöhemmin jahka Mikko ehtii ne väsäämään.

Jukka
Kiitos!!  
062802jumpie_prv.gif

Onpa komeet äänet pyörässä ja hyvälaatuista kuvaa.

toimii kopioimalla linkin osoite ja liittämällä osoiteriville ainakin firefoxissa (ja lataamalla tiedosto), Chromessa ei toiminu suora klikkaus.

Jukka
Kiitos!!  
062802jumpie_prv.gif

Onpa komeet äänet pyörässä ja hyvälaatuista kuvaa.

toimii kopioimalla linkin osoite ja liittämällä osoiteriville ainakin firefoxissa (ja lataamalla tiedosto), Chromessa ei toiminu suora klikkaus.
Parempaa kuvaa sitten loppuviikosta kisoista. Videokooste etu- ja takakameroista höystettynä selostuksella. Sen editointi kestää tovin, joten lienee sunnuntaina sitten valmis. Lundahlin Mikolle kiitos noista koosteista, oma kädettömyyteni ei riitä niiden tekoon.

Noita videoita katsellessa voi sitten miettiä miksi poliisi saa matkalehmäksi luokiteltavissa olevalla FJR:llä käytännössä kaikki autokuskit kiinni Suomen teillä ja miksi taas noissa videoissa, joita poliisit mieluusti esim. MP-messuilla esittelevät on auton jahtaamalla pyöräkuskilla kaljut renkaat ja camo-housut jalassa ja auto saa pyöräkuskin kiinni (yleensä sen jälkeen kun kuski on leiponut moponsa puuhun tms.)

Jukka

Kiitos videoista. Oivaa materiaalia.
Sen verran Jukalta pitää kysyä, että mikä kameralaitteisto sulla on pyörässä kiinni? Video ja äänet on nimittäin todella laadukasta.

Back