• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Uskon,että jokainen pääsee lähemmäksi autonsa maksimia helpommin kuin moottoripyörällä mutta "nopeampi autolla" ei varmaan pidä paikkansa.

Jos joku menee kokeilemaan oma perhe farkku vastaan oma joku 600+ mopo niin todennäköisesti on sillä mopolla nopeampi ihan vahingossakin.

mutta jollain skylineillä tms oikeasti nopeilla autoilla ei se limitillä ajaminen ole mitenkään helppoa. Kyllä monella tulee pupu pöksyyn ennen kuin autosta loppuvat ominaisuudet...tai sitten siinä limitillä ollaan se sekunnin kymmenys ja sen jälkeen ollaan pöpelikössä.

Itse ainakin olen autolla parempi ajaja kuin mopolla, mutta en silti löisi vetoa olisinko autolla nopeampi kuin mopolla radalla.

Luontevampaa se olisi autolla päästellä mutta mopo sattuu nyt vain kulkemaan kovempaa..

Uskaltaisin sanoa, että n. 99% porukasta on autolla radalla nopeampi. Ainakin jos kyseessä on ensimmäinen kerta. Autot on vaan niin helppoja viedä äärirajoille, ja niillä voi tehdä aika isojakin virheitä ilman pelkoa loukkaantumisesta tai rahan menosta.
Todennäköisesti autolla saadaan parempia aikoja kylmiltään, mutta se, että auto olisi "niin helppo" viedä äärirajalle on kyllä aivan täyttä skeidaa. Varmasti helpompaa kuin pyörällä, mutta ei todellakaan helppoa. Varsinkaan jollekin Pertti Perusjantterille.
Empiiristen kokeiden tuloksena omalta kohdalta: Kun pyörällä kaarteessa etunen tai molemmat renkaat yhtä aikaa lipsuu, on jännäkakan ilmestyminen housuihin enemmän kuin lähellä. Autolla taasen nelipyöräsladin ajaminen menee enemmän kategoriaan "siistiä".

Tuossa edellisessä kommentissa tuo äärirajoille vienti olisi ehkä pitänyt määritellä jollain tieteellisesti eksaktilla tavalla, mikä on aika mahdotonta. Jos siis sanotaan näin, että auto on huomattavan paljon helpompi ajaa pidon rajalla, niin ollaan ehkä lähempänä käytäntöä. Myös pidon raja on helpompi ylittää, koska siitä seuraavat tapahtumat eivät ole läheskään yhtä fataaleja kuin pyörällä.

Tietenkään en tarkoita tuolla äärirajoille viemisellä, että kuka tahansa pystyy kierros- tai ek-ennätyksiin, vaan se on suhteessa helpompaa kuin pyörällä. Olisi mukava päästä kokeilemaan pirteää nelipyöräistä radalle, kuinka kovaa sillä pääsee, luulisin olevani edelleen nopeampi sen kotilon puikoissa kuin omalla pyörälläni. Toki luulisin tarvitseani muutaman harjoituskierroksen autollakin, koska viime vuosina on autolla tullut ajettua vain satunnaisesti, eikä kertaakaan pidon rajoilla, jos ei jäällä leikkimistä lasketa.

Toistaiseksi on keskimäärin pysytty tavoitteessa ja joka vuosi on joka radalla sekunti lähtenyt siitä kun aloitin (2005). 2028 lienee vauhti ns. tontilla ja sitten voin haastaa jo F1:n
smile_org.gif

Jukka
Ee-he-hee, huumoriahan se. Nykyään on monia moottoriratoja, joita F1:t ja MotoGP:t ajaa. Helppo on Raikkosen ja Hamalaisen ottaa homma kotiin kierrosajoissa.

Ja kyllä lähtisin kuitenkin nelipyöräisellä tehopelillä ennemmin koittaan kuin 2-pyöräisellä tykillä. Siis kylmiltään radalle.

24 sivua tätä juupas-eipäs-varmaanon-juttua, tämähän melkein hakkaa gixxeri-omakehut ja kaikki.

sanoi:
Siirryt nyt vähän platonisempaan touhuun, niin jää enempi aikaa ja rahaa kisoihin. Kauhukseni luin, että ensimmäinen lapsi maksaa n. 50.000 euroa. Kuinka hienon pyörän sillä rahalla saisikaan. Millaisenkohan lapsen minä saisin kun ei rahat riitä edes uuteen verottomaan Rytköseen? Tai, tiedänhän mä vastauksen, onhan mulla jo oma lapsi, Väinö. Väinö syntyi heinäkuussa. En ole kyllä vielä vaippoja vaihdellut, mutta paskoja olen joutunut keräilemään. Väinön hankintahinta oli 40 euroa ja ylläpitokustannuksista ei ole vielä tarkkaa selvyyttä. Ainakin kahden antenninjohdon verran maksanut.

Toistaiseksi on korruptio-vaipoilla menty, tuttavapiirissä Liberoedustaja onneksi. Siinä säästyy varmaan leijonanosa tuosta 50k€:sta, ainakin menekistä päätellen. Ja kyllä nuo vaipat sitä paskan keräilyä helpottaa kummasti, kannattaa kokeilla.

Ja jottei menis ihan OT:ksi niin tiedoksi että ensi kaudella on sitten suitsassakin lukkiutuvat jarrut, tulee eteen brembon radiaalia niin hidastuu vauhti entisestään  
biggrin.gif
 Alustaan ei kosketa ennekuin menee 1.31 rikki M-parkissa, se tuolla on päästelty SM-sarjassa vuonna 2006. Tämäkin lienee tuota dream on -osastoa...  
tounge.gif

Nyt ensimmäinen toivon mukaan katkeamaton yöuni melkein kolmeen viikkoon edessä, työmatkalla, hotellissa. Hyvää yötä.

Hienoo, että tule kuvia tapahtumasta. Mites app, onko sulla kokemusta pyörällä ajamisesta? Jos oot kertonu niin on livahtanu ohi. Mikäli toi Vihdin matin suunnittelema tapahtuma on sopivana päivänä, niin voisin tulla nielemään pölyä Datsunin taakse.

On mulla muutama kymppi varmaan kilsoja prätkällä takana mutta oon enemmän sellainen suoraan kiihdyttelijä ja matkamotoristi. Yritin olla vetomies mut huomasin pelkääväni jos ajan mutkia lujaa.
biggrin.gif

Välikysymys aiheeseen kuitenkin liittyen: Missä ihmeessä on foorumilla kirjoitellut Vulva S60R-mies, jonka paritonninen malmikasa söi kaikki kaksipyöräiset mutkapätkällä ja radalla aswell?
smile_org.gif

Jokunen vuosi... No joo joskus 90 -luvulla... BIKE -lehti ajatti vastakkain motocross pyörää ja ralliautoa hiekkatiellä. Pyörä voitti. Mutta tekstissäkin todettin se, että jos siihen pikataipaleelle olisi jätetty lopussa oleva pitkä suora, niin auto olisi vienyt potin, kiitos pidempien välitysten. Siinä myöskin tuli ilmi se, että pyörän kuljettaja pystyi ottamaan ajolinjat huomattavasti paremmin ja kykeni käyttämään esim. penkkoja hyväkseen, verrattuna autoon joka oli huomattavasti tarkempi ajolinjoista.
En muista oliko kyseessä oleva auto 2 -vetoinen vai nelikko. Pyörä taisi olla 250. Jos jollain lehti löytyy, niin hakekoon speksit.
Itse muistelin ihan samaa juttua, taisin itse olla silloin vielä piikki-ikänen eli veikkaisin että vuosi oli -89 tai -90.

Ja pyörä oli 250cc 2-tahti, auto oli ihan kovinta silloista rallikalustoa (4-veto jne), ellen väärin muista niin taisi olla Lancia.

Samat kommentit muistan kuin sinäkin. Lisäksi lopussa spekuloitiin mahdollisuudella 500cc vs. Silloin jo kielletty b-ryhmäläinen.

Mulla jossin se lehti saattaa vielä ollakin. Jos löytyy niin skannailen juttua.
Jep, minäkin muistan tuon jutun..
Joo muistan saman jutun.

Muistaakseni kaara oli A-ryhmän Mazda ja kuski joku ruotsin kärkipään rallijätkä.

Mopo taas 250RMX enska ja ajuri edelleen MM-sarjaa ajanut ruotsalainen enskapetteri.

Miksi puokki niin ilmeisesti kovien rallijullien mielestä suht lyhyen (vuosi - pari) kiinteämmän kehityksen kohteena ollut  A-ryhmäläinen oli niin lutru suht. vast'ikää edesmenneeseen B-ryhmään nähden että sitä vastaan ajaminen 500cc crossilla olisi ollut epäreilua tms.

No kotilo jäi kakkoseksi ja jutun loppuun tosiaan spekuloinnit jotta mitä olisi tapahtunut B-ryhmäläisellä vs. 500cc crossi.

Oliskin ollut ihan kiintoisaa nähdä miten vaikkapa Eric Geboers olisi sitää viisisatasta komentanut...

Jos haetaan vastaavasti käytetyistä ja rakennelluista pyöristä vastine, niin kymppitonnilla saat vaikka turbotetun zzr:n, blackbirdin tai ehkä jopa hayabusan? Voidaan sanoa morjens ihan kaikille rekisteröidyille nelipyöräisille.
Ja pyörä on katulaillinen  
wink.gif

No miten sen ottaa.
Jos tarkoitat että leimassa niin varmasti.
'92 malliin saakka olevia 1100 Gixereitä kulkee aika tulista satsia turbon saattelemana ja leima on paperissa.

Uudempiakin (=vähäpässejä) on joissa on TÜV lapullinen ahdinsarja, esimerkinomaisesti jonkun foorumilaisen tyytten laillinen turbobiimeri.

Jos taas meinaat että turbotetuissa pyörissä on enemmin löylyä kuin katsastuslapussa niin so what ?
Nurin menee oikeasti tehokkaissa autoissa tehopainosuhteet ja jos peleille tehtäisiin oikea käytönalainen päästömittaus niin jokainen kusahtaisi kumminkin.

Jokunen vuosi... No joo joskus 90 -luvulla... BIKE -lehti ajatti vastakkain motocross pyörää ja ralliautoa hiekkatiellä. Pyörä voitti. Mutta tekstissäkin todettin se, että jos siihen pikataipaleelle olisi jätetty lopussa oleva pitkä suora, niin auto olisi vienyt potin, kiitos pidempien välitysten. Siinä myöskin tuli ilmi se, että pyörän kuljettaja pystyi ottamaan ajolinjat huomattavasti paremmin ja kykeni käyttämään esim. penkkoja hyväkseen, verrattuna autoon joka oli huomattavasti tarkempi ajolinjoista.
En muista oliko kyseessä oleva auto 2 -vetoinen vai nelikko. Pyörä taisi olla 250. Jos jollain lehti löytyy, niin hakekoon speksit.
Itse muistelin ihan samaa juttua, taisin itse olla silloin vielä piikki-ikänen eli veikkaisin että vuosi oli -89 tai -90.

Ja pyörä oli 250cc 2-tahti, auto oli ihan kovinta silloista rallikalustoa (4-veto jne), ellen väärin muista niin taisi olla Lancia.

Samat kommentit muistan kuin sinäkin. Lisäksi lopussa spekuloitiin mahdollisuudella 500cc vs. Silloin jo kielletty b-ryhmäläinen.

Mulla jossin se lehti saattaa vielä ollakin. Jos löytyy niin skannailen juttua.
Jep, minäkin muistan tuon jutun..
Joo muistan saman jutun.

Muistaakseni kaara oli A-ryhmän Mazda ja kuski joku ruotsin kärkipään rallijätkä.

Mopo taas 250RMX enska ja ajuri edelleen MM-sarjaa ajanut ruotsalainen enskapetteri.

Miksi puokki niin ilmeisesti kovien rallijullien mielestä suht lyhyen (vuosi - pari) kiinteämmän kehityksen kohteena ollut  A-ryhmäläinen oli niin lutru suht. vast'ikää edesmenneeseen B-ryhmään nähden että sitä vastaan ajaminen 500cc crossilla olisi ollut epäreilua tms.

No kotilo jäi kakkoseksi ja jutun loppuun tosiaan spekuloinnit jotta mitä olisi tapahtunut B-ryhmäläisellä vs. 500cc crossi.

Oliskin ollut ihan kiintoisaa nähdä miten vaikkapa Eric Geboers olisi sitää viisisatasta komentanut...
Tollanen vm. 1981 KTM 495 2-t räpätin olis ollu varmaan ihan liian kova pala ralliautolle. Tsekatkaapa linkki... mopo oli muutan vakio, mutta siinä oli pidemmät välitykset.

KTM 495

Mulla on toi lehti itellä jossakin kellarin syövereissä.

On mulla....  
biggrin.gif
Katoitko paljonko Skylle kelas vauhtia takasuoralla? Olis kiva kuulla, ihan vaan "naistunou" -infona.
Katotaan kun saadaan prätkästä kuva julki. Skyllessä loppuu mittari 180km/h ja neula paineli siitä ihan reilusti yli mutta en osaa sanoa paljonko on mittarivirhettä. Veikkaan et siellä 200km/h tienoilla korkeintaan.

Ajo tuli niin nopeasti eteen ettei RaceCrono softa ehtinyt hakea satelliitteja joten en saanut faktaa kierroksesta ollenkaan.

Millaisenkohan lapsen minä saisin kun ei rahat riitä edes uuteen verottomaan Rytköseen? Tai, tiedänhän mä vastauksen, onhan mulla jo oma lapsi, Väinö. Väinö syntyi heinäkuussa. En ole kyllä vielä vaippoja vaihdellut, mutta paskoja olen joutunut keräilemään. Väinön hankintahinta oli 40 euroa ja ylläpitokustannuksista ei ole vielä tarkkaa selvyyttä. Ainakin kahden antenninjohdon verran maksanut.

Jukka
sullakin on väinö. no kappas. täällä on pikkuinen just kolmisen vuotias neekerikoira-väinö, siksi neekeri, koska on suht pikimusta. onko se sit sama kuin suht nopea, mutta väinö on melko pehmoinen 1.28, hehiö.

On mulla....  
biggrin.gif
Katoitko paljonko Skylle kelas vauhtia takasuoralla? Olis kiva kuulla, ihan vaan "naistunou" -infona.
En tiedä auttaako, mutta M5 E60 (507hp) kelasi noin 220km/h (215+ oli viimeinen mitä katsoin ennen jarrupaikkaa). Pyörä ottaa todellista 260-270km/h, riippuen vaikka mistä.

Edit: ja avaus ei välttämättä ollut ihan sitä, mihin pro pääsisi. Vähän tulee kuitenkin katuautolla varottua. Ja taisin vähän nostaa bussipysäkin sisäänmenossa.

On mulla....  
biggrin.gif
En tiedä auttaako, mutta M5 E60 (507hp) kelasi noin 220km/h (215+ oli viimeinen mitä katsoin ennen jarrupaikkaa). Pyörä ottaa todellista 260-270km/h, riippuen vaikka mistä.

Edit: ja avaus ei välttämättä ollut ihan sitä, mihin pro pääsisi. Vähän tulee kuitenkin katuautolla varottua. Ja taisin vähän nostaa bussipysäkin sisäänmenossa.
Kiitoksia tiedoista.
Oli mielenkiintoista saada vertailupohjaa omaan vauhtiini. Ajelin vanhanliiton R6uupalla ja muistaakseeni tais lukemat olla siä 220 - 240 km/h välillä. Eip tuolla kovinkaan intensiivisesti tullut mitskua tuijotettua, mutta jossakin vaiheessa tuollaisia lukemia muistelen nähneeni.
Kierrosaikani ovatkin sitten luku sinänsä, niistä ole mitään hajua, mutta hitaita kuitenkin...

On mulla....  
biggrin.gif

Hittolainen, tästä tulikin mieleeni.. Tuossa muutama vuosi sitten tapasin baarissa kaverin, joka kertoi, että ajoi Motoparkin takasuoralla helposti vakiolla K3 tonnisella mittarin tappiin ja rajoittajalla pitkän matkaa, eli 299km/h. Muistaakseni vielä maastohousut jalassa. Toki oletin, että oli reippaasti tiheämpi välitys, vaan ei kuulemma ollut
tounge.gif

Joissain kohtaa tarpeeksi juovuttani, kerroin mielipiteeni moisesta paskanjauhamisesta. Olin nimittäin itse ollut siellä rykkösellä ajamassa, ja tiesin suunnilleen millä alueella nopeudet liikkuu takasuoralla.. Sen jälkeen juttu jo muuttuikin, että hän onkin epäillyt mittarissa olevan jotain vikaa
tounge.gif

Joissain kohtaa tarpeeksi juovuttani, kerroin mielipiteeni moisesta paskanjauhamisesta. Olin nimittäin itse ollut siellä rykkösellä ajamassa, ja tiesin suunnilleen millä alueella nopeudet liikkuu takasuoralla.. Sen jälkeen juttu jo muuttuikin, että hän onkin epäillyt mittarissa olevan jotain vikaa  
tounge.gif
Tuosta videolta, jonka viime kisasta kuvasin, näkyy mittari. Antaa vain hieman osviittaa mikä vauhti on missäkin mutkassa. Todellinen nopeus sitten ihan jotain muuta kuin mitä mittarinopeus. Tasaisesti naputtaa lukeman 280 km/h ruutuun ja nopeimmalla kierroksella käväisee lukema 284 km/h. Virhettä syntyy kun pyörä on kallellaan sekä muutoinkin. Todellista nopeuttani en tiedä, mutta lienee jossain välillä 235-245 km/h. Tonniset tulevat heittämällä ohi siinä vaiheessa kun kusiainen takoo rajottajaa vasten mittarin näyttäessä 280. Hitaimmissa mutkissa käydään vähän alle sadassa, mitä sitten todellinen lieneekään.

Noita väritettyjä tarinoita aina on ja tulee olemaan. Parhaimmasta päästä on eräs, joka kertoi kirkkain silmin ajavansa Ahvenistolla niin lujaa, että varikon ylämäen jälkeen pyörä lentää hetken ja laskeutuu sitten sinne alamäkeen. No, yksi pyörä on lentänyt kun vallin yli meni ja lensikin pitkän matkaa. Ei tosin sillä pyörällä enää ajettu. En osaa laskea paljonko vauhtia pitäisi olla, että pyörä siitä kohti irtoaa telluksen pinnasta, mutta ainakaan kierrosajoilla 1:22 sellaista ei ole vielä tapahtunut ja omissa 1:30 ajoissakaan moista ei ole havaittavissa.

Kaverin rajoittajassakin varmaan jotain vikaa tai sitten unohtanut lisäillä kolmosta korkeammalle vaihteita. R6R käväisee rajoittajalla kun välitykset ovat vakiosta (16/45) poikkeavat kuten itselläni (15/48). Huomattavasti muita ratoja nopeampi Motopark on. Muilla käytän vain viitosta eikä sillä ehdi rajarille noillla välityksillä.

Nyt toviksi nukkumaan, huomenna pitkästä aikaa katumopoilua.

Jukka

Back