• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Tätä kun on lukenu, ja puntaroinu auton ja mopon paremmuutta, mies vastaan kone, tekijä vs tumpelo niin,, Ehkä paras ratkaisu asiantilan toteamiseksi olis seuraava.

Täysin märkäkorva pentti perusmotoristi joka ei ole käynytkään niillä paikkakunnilla missä ympyrää ajetaan. Pentti ajaa perusmopollaan, mikä vois olla mikätahansa aikuisten mopo millä ei ajeta kantapäät menosuuntaan. Hyabusasta alaspäin mitävaan. Sitten pena jolla on kuitenkin ajokortti, koska ajaa mopolla, on kiinnostunut ajamisesta noin yleisesti,, hyppää skylle-evo-wumderbaum maan tuotteeseen ja kisaa ittiään vasten. Kierrosaikoja ei kerrota kuin vasta lopussa.

Kummalla ajoneuvolla pena ittenä voittais???

Kulunkin kannalta paras olis jos tälläinen pentti löytyis jolla jo ne molemmat vehkeet olis. Luulis että suomesta löytyis muutama tämmöinen äijä.

Veikkauksia.

...Inkku nyt
P.s. Vastalahjana voin haastaa Fiiulla teitin jariksen  
wink.gif
Kannattaakohan sun lähteä rataa öljyämään, fiudellas?
biggrin.gif

Eikun mikäs siinä. Kysyn jos emäntä haluaa lähteä yarpalla mukaan, niin voit kisailla sitten sitä vastaan.
smile_org.gif

P.s. Hyvä Vetomies ja Daredavil. Dnsf - foorumillakin näyttää kiinnostuneita olevan, joten idea ei näköjään ollut tuhoontuomittu.

Katsellaan lumien sulamisen jälkeen joku sopiva rata ja siirrytään sitten tuumasta toimeen.
smile_org.gif

...Inkku nyt
wink.gif
biggrin.gif

Eikun mikäs siinä. Kysyn jos emäntä haluaa lähteä yarpalla mukaan, niin voit kisailla sitten sitä vastaan.
smile_org.gif

P.s. Hyvä Vetomies ja Daredavil. Dnsf - foorumillakin näyttää kiinnostuneita olevan, joten idea ei näköjään ollut tuhoontuomittu.

Katsellaan lumien sulamisen jälkeen joku sopiva rata ja siirrytään sitten tuumasta toimeen.
smile_org.gif
Mutta autot täytyy sitten puntaroida ja dynottaa, samoin kuskit, muuten ole reilua  
wink.gif

Saat päättää laitetaanko lisäpainot (betoni tai kukkamulta, mielellään biolan) takaloosteriin vaiko hytin puolelle.

Vaihtoehtoisesti voidaan ottaa myös Pajero vs Transporter, mutta siinä kyllä on sitten jo reilusti hyvää mun kannalta katsoen. Siinä Paherossa kun on TURBO.
Mikäli siis saan sen kasaan koitokseen mennessä.

Tätä kun on lukenu, ja puntaroinu auton ja mopon paremmuutta, mies vastaan kone, tekijä vs tumpelo niin,, Ehkä paras ratkaisu asiantilan toteamiseksi olis seuraava.

Täysin märkäkorva pentti perusmotoristi joka ei ole käynytkään niillä paikkakunnilla missä ympyrää ajetaan. Pentti ajaa perusmopollaan, mikä vois olla mikätahansa aikuisten mopo millä ei ajeta kantapäät menosuuntaan. Hyabusasta alaspäin mitävaan. Sitten pena jolla on kuitenkin ajokortti, koska ajaa mopolla, on kiinnostunut ajamisesta noin yleisesti,, hyppää skylle-evo-wumderbaum maan tuotteeseen ja kisaa ittiään vasten. Kierrosaikoja ei kerrota kuin vasta lopussa.

Kummalla ajoneuvolla pena ittenä voittais???

Kulunkin kannalta paras olis jos tälläinen pentti löytyis jolla jo ne molemmat vehkeet olis. Luulis että suomesta löytyis muutama tämmöinen äijä.

Veikkauksia.
Uskaltaisin sanoa, että n. 99% porukasta on autolla radalla nopeampi. Ainakin jos kyseessä on ensimmäinen kerta. Autot on vaan niin helppoja viedä äärirajoille, ja niillä voi tehdä aika isojakin virheitä ilman pelkoa loukkaantumisesta tai rahan menosta. Pyörällä pienikin virhe ja ajokausi saattaa olla siinä. Voisi melkein verrata lankun päällä kävelyyn: Kuka tahansa kävelee helposti 4"lankkua pitkin maan tasossa, mutta jos se nostetaan 10m korkeuteen loppuu monelta kantti kesken. Pyörällä kovaa ajamisen hienous onkin mielestäni siinä, että se on niin vaikeaa.

Esimerkiksi itse olisin hävinnyt Seat Leon Cupralle ahvenistolla n. 10s/kierros. Olin tosin harjoittelemassa ajotekniikka, enkä edes yrittänyt ajaa kierrosaikoja = suorat hiljaa, ja ilman jarrutuksia. Luulisin, että seuraavalla ratakerralla tollanen 10s parannus kierrosaikoihin olisi ihan mahdollinen, jos haluaa ruveta repimään. Suorien lisäksi ainakin pääsuoran jälkeinen hevosenkenkä ja varikkosuoran jälkeinen pitkä vasuri on sellaisia paikkoja joihin vauhtia voisi ottaa vielä paljon lisää. Sit tietenkin vois ruveta tiputtamaan kannikkaa penkiltä yläkropan siirron lisäks.

Edit: Eli summa summaarum: Moottoripyörällä nopeus on paljon enemmän kuskista kiinni. Autolla kuka tahansa kädetön osaa ajaa suht kovaa, kun taas moottoripyörällä kovaa meneminen vaatii aika paljon enemmän harrastuneisuutta.

Hatunnosto appille vielä, pirun kovaa menit matopurkissa, olisit jättänyt suuren osan tämän foorumin porukkaa katselemaan perävaloja.

Mutta autot täytyy sitten puntaroida ja dynottaa, samoin kuskit, muuten ole reilua  
wink.gif

Saat päättää laitetaanko lisäpainot (betoni tai kukkamulta, mielellään biolan) takaloosteriin vaiko hytin puolelle.

Vaihtoehtoisesti voidaan ottaa myös Pajero vs Transporter, mutta siinä kyllä on sitten jo reilusti hyvää mun kannalta katsoen. Siinä Paherossa kun on TURBO.
Mikäli siis saan sen kasaan koitokseen mennessä.
Inkulla on monta hyvää ja asiallista pointtia.
biggrin.gif

Kuskit dynotaan kirkkaan avulla kahteen promilleen, ennen koitosta. Emännät kyytiin lisäpainoiksi ja jos pakullani kisailen, niin lähden edeltä, koska se vuotaa öljyä.
smile_org.gif

Hatunnosto appille vielä, pirun kovaa menit matopurkissa, olisit jättänyt suuren osan tämän foorumin porukkaa katselemaan perävaloja.
Kaikki nämä kommentit lämmittää kyllä niin perhanasti, että rääkki oli ihan jokaisen "hävityn" sekunnin arvoinen.

Ja näitä kommentteja on tullut paljon. Yksinkertaisesti vain kiitos kaikesta. Ehdottomasti yksi tuolla autolla viettämistäni huippuhetkistä. Juttelin aika monen kanssa siellä ja pakko kyllä vielä itsekin joskus päästä radalle homostelemaan.
smile_org.gif

...Inkku nyt
wink.gif
biggrin.gif

smile_org.gif

smile_org.gif
Ennen kuin järkkäät kisoja "vakio Nissan-farmarien" kanssa, tarkista autojen speksit; kutina on, että autot ovat tehokkaampia kuin 99.99% autokannasta, eli 1/10000 autosta on yhtä tehokas.
Oma pyöräni on vakio Daytona 955i 2004, 149 hp kampurateho. Mennee kategoriaan "tehokkaampi kuin 60-70% moottoripyöristä.
Periaatteessa auto- ja prätkäkantoja tutkimalla pitäisi löytyä "Pertti Perusmotoristille" ns keskivertopyörä ja kotilokuskille samoin.

sanoi:
Paljonkas se ero Alastarolla nyt onkaan mun hyväksi kun joudut leikkimään isää? 0,01 sek vai peräti 0,1 sek? Motoparkissa taidan laahata perässä huolella.

Niin, mitenköhän se nyt mahtaa Jukka olla  
tounge.gif

Ei vaan, onnittelut hienosta ajosta, uudet geimit sitten ensi kesänä...
033102beer_1_prv.gif

Olisi kiva nähdä Suomen radoilla uusi nissan GT-R. Harmi ettei niitä taida datsunklubilaisilta löytyä ;)
Ei haittaa. Heidän forumiaan kun lukee, niin heillä on vaikka minkälaisia superdatsuneita, joilla viedään lähes kaikkia pyöriä kuin läskiämpäriä. On myös tojotaa, nekin kulkee ja kiihtyy uskomattomasti juttujen mukaan.
Kyllä siellä ihan oikeasti on nopeita autoja yllättävän paljon. Mutta osalla tuolla on luulo että 400hp Nissani on nopee mitä se ei taas oo.
Niitä löytyy monta, totta. Mutta mitäpä juttuja lueskelin niin myös muutaman todella nopean nassanin omistajalta tuli sellaista juttua, että yllätyin kyllä järjen köyhyydestä. Tuo nopeusajokin (tehon käyttö) on puhdasta matematiikkaa, joka ilmeisesti ei kaikilta luonnista. Tällä tarkoitan vertailua yhdistelmän painon, tehon, pidon ja ilmanvastuksen suhteuttamista.

edit. perusteluna tuolla otettiin vertaus kilonen (vakio) versus 600hp viritetty supra. Ja suprahan tietysti voittaa, kuulemma.
Yhd.1: 180hp , 250kg
Y2: 600hp , 1500kg (??)
orly
Missäköhän kohtaa moista väitettiin suprani osalta? Tässäkin topikissa, jo aikaisemmin, kerroin näin:

"Noh, mopoja on monenlaisia kuten autojakin ja nykyään 1000cc katukyykyt ovat aika yleisiä. Näitä vastaan kun olen testi-iltoja sopinut ja empiirisiä kokeita suorittanut, joutuu autolla nöyrtymään aina. Useimmiten vielä niin, että motoristi suorittaa vedon pelkällä takarenkaalla."

600cc kyykyt onkin sitten eri juttu.. tiukoille menee.

Ennen kuin järkkäät kisoja "vakio Nissan-farmarien" kanssa, tarkista autojen speksit; kutina on, että autot ovat tehokkaampia kuin 99.99% autokannasta, eli 1/10000 autosta on yhtä tehokas.
Oma pyöräni on vakio Daytona 955i 2004, 149 hp kampurateho. Mennee kategoriaan "tehokkaampi kuin 60-70% moottoripyöristä.
Periaatteessa auto- ja prätkäkantoja tutkimalla pitäisi löytyä "Pertti Perusmotoristille" ns keskivertopyörä ja kotilokuskille samoin.
Mun mielestä kannattaa näitä skaboja järjestellessä muistaa pari seikkaa. Kisan hauskuusarvo on ensimmäinen kriteeri ja aina parempi jos skaba on molemmille kuskeille äärimmäisen haastava.

Jos molemmat rääkkää kalustoaan osaamisen äärirajalla ja joutuu hitusen venyttämään et voittaa toisen niin kansa tykkää. Ja mikä tärkeintä - itse kuskit voivat voittaa itsensä. Nyt lauantaina ajetusta kisasta voin sanoa vain sen, että altavastaajana ja varmana häviäjänä oli sinänsä helppoa ettei täytynyt tehdä mitään muuta kuin ajaa just niin lujaa kuin mahdollista. Toki mulla oli vielä jonkin verran varaa osaamisen ja turvallisuuden suhteen. En halunnut loukata itseäni tai hajottaa kalustoa.

Mutta jos todella joutuu "kilpailemaan" ja taistelupareille saadaan viivalle max. sekunnin ero niin tuollainen tapahtuma on äärimmäisen onnistunut. Siksi idea aika-ajoista on hyvä.

Aikaisemmin jo mainittiin, että Nissan Stagea (putkiviritteinen farmari) olisi viivalle tulossa. Noh autossa on todella sama tekniikka ja neliveto kuin mulla mutta 300kg enemmän massaa ja näyttää lentävältä Rosenlewilta missä on jääpalakone kyljessä. Voin vain kuvitella sitä hupia kun sellaisen mörön perässä puikottaa perusmotoristi sen minkä vehkeistään saa irti. Se on viihdettä.

sanoi:
Paljonkas se ero Alastarolla nyt onkaan mun hyväksi kun joudut leikkimään isää? 0,01 sek vai peräti 0,1 sek? Motoparkissa taidan laahata perässä huolella.

Niin, mitenköhän se nyt mahtaa Jukka olla  
tounge.gif

Ei vaan, onnittelut hienosta ajosta, uudet geimit sitten ensi kesänä...  
033102beer_1_prv.gif
Teoriani siitä, että liiallinen ajattelu pilaa vauhdin, osoitettiin paikkansa pitäväksi siinä missä se, että katupyörällä mennään kovempaa kuin autolla. Kuukausi sitten lopetin treenaamisen, keskityin ruotsiin ja lopun jäljelle jääneen ajan kaadoin erilaisia väkijuomia nieluun. Vähäisestäkin aivotoiminnasta katosi loput. Ensimmäistä kertaa näiden 463:n ratapäivän aikana en pelännyt yhtään Motoparkissa, Alastarolla vielä vähän jännitti sen Audin perässä ajellessani. Pää oli täysin tyhjä, pyöri vain sanat promilkränsen, rattfylleri, svågerskapsförhållande jne.

Eli summa summarum. Treenit pois ja lennokkiliimaa sieraimiin ja johan alkaa homma kulkemaan.

Ja ainakin allekirjoittaneen näkemys on, että tuollainen 15 kierroksen kisa Motoparkissa(kin) on paljon parempi kokeneille kuin sellaiset 10 kierroksen vedot. Tuossa pääsi kaikessa rauhassa taktikoimaan, odottamaan ohituspaikkoja jne. Kansanterveydenkin kannalta hyvä. Tuollaista 15+2 kierrosta-vääntöä ei jaksa tuolla radalla ellei ole lihaskunto kiitettävä ja juoksukunto vähintään tasoa välttävä. Aika moni kaveri edeltäni hyytyi kun meni lihakset hapoille. Sitten pystyi pienellä kusiaisellakin napsimaan isompiaan kun olivat väsyttäneet itsensä.

Ensi vuonna sitten taas keskinäistä kahinointia ja näillä näkymin alkaen Kemoralta toukokuun lopulla.

Paljonkas se oma ennätyksesi Motoparkista oli? Etkös 34:n puolelle itsekin ole jo päässyt?

Jukka

Tosta ei ironia parane: "...Sovitaanko että joku auto-puolelta tulee kiertää päitsin ens kesänä? /z" Heh!

Mitä jyrkempi auto sitä hienompi on mennä konetiellä vierelle ja kääntää kaasua. Sinne jää lullat haisteleen ja selitteleen muijjilleen miks sais lompsaa vielä tuonnempana..
biggrin.gif

Mun mielestä kannattaa näitä skaboja järjestellessä muistaa pari seikkaa. Kisan hauskuusarvo on ensimmäinen kriteeri ja aina parempi jos skaba on molemmille kuskeille äärimmäisen haastava.

Jos molemmat rääkkää kalustoaan osaamisen äärirajalla ja joutuu hitusen venyttämään et voittaa toisen niin kansa tykkää. Ja mikä tärkeintä - itse kuskit voivat voittaa itsensä. Nyt lauantaina ajetusta kisasta voin sanoa vain sen, että altavastaajana ja varmana häviäjänä oli sinänsä helppoa ettei täytynyt tehdä mitään muuta kuin ajaa just niin lujaa kuin mahdollista. Toki mulla oli vielä jonkin verran varaa osaamisen ja turvallisuuden suhteen. En halunnut loukata itseäni tai hajottaa kalustoa.

Mutta jos todella joutuu "kilpailemaan" ja taistelupareille saadaan viivalle max. sekunnin ero niin tuollainen tapahtuma on äärimmäisen onnistunut. Siksi idea aika-ajoista on hyvä.

Aikaisemmin jo mainittiin, että Nissan Stagea (putkiviritteinen farmari) olisi viivalle tulossa. Noh autossa on todella sama tekniikka ja neliveto kuin mulla mutta 300kg enemmän massaa ja näyttää lentävältä Rosenlewilta missä on jääpalakone kyljessä. Voin vain kuvitella sitä hupia kun sellaisen mörön perässä puikottaa perusmotoristi sen minkä vehkeistään saa irti. Se on viihdettä.
Ja suosittelen tuollaisia järjestettäessä pitämään huolen siitä, että osapuolet tietävät mitä tekevät. Pyörällä on äärimmäisen vaarallista noissa olosuhteissa ohitella autoa, jos autokuski ajaa tosissaan kilpaa. Jos haluaisi turvallisesti päästä mutkaan ilman pelkoa, että takana tuleva ajaisi selkään, vauhtieron tulisi olla erittäin selkeä ja ohituksen tapahtua kauan ennen ko. mutkaan. Suomen radoilla käytännössä vaihtoehtona on tällöin ohittaminen mutkassa. No, jos ohittaa ulkokautta, on riskinä, että auto lähtee lapasesta ja törmää kuskiin. Jos taas sisäkautta, riskinä on pyörän kaatuessa, että kuski liukuu auton alle/eteen. Lopputulos on tällöin aika helvetin rumaa jälkeä. Jälki ei ole myöskään erityisen kaunista jos toinen saa takakonttiin 100-150 vauhdista auton kun on mutkaan taittamassa. Itse olen saanut selkääni pari kertaa toisen pyörän, eikä sekään mukavalta tunnu, auton kanssa tilanne olisi potenssiin se.

Eli tolkku päässä ja vaikka kelloa vastaan mieluiten. Ja älkää nyt ainakaan tuolla kadulla menkö kokeilemaan. Jos tänään tai huomenna joku näkee FB-1:n köröttelemässä, niin turha tulla haastamaan kisaan vaikka kyttyräpuvussani ajelen. Kadulla käyn fiilistelemässä ja nauttimassa syksyn hajuista, en ajamassa ketään vastaan kisaa. Huomenna ruuvailen alle sunnuntain kisarenkaani, olkoon se osoitus vaikka kierrätyksestä ja ympäristötekoni
smile_org.gif

Sellainen leikkimielinen kokeilu kiinnostaisi, että vaihdettaisiin vehkeitä. Ajettaisiin vaikka kelloa vastaan. 3 nopeaa kierrosta ensin autolla ja sitten pyörällä. Katsotaan sitten millaisia eroja tulee. Autolla olen ajanut kerran elämässäni rataa, pyörällä 463 päivää. Olisi mukava kokeilla vastaavaa autokuskia vastaan. Siis sellaista joka ajanut kilpaa autoilla ja kadulla vähintään useamman vuoden pyörällä, mutta pyörällä ei koskaan radalla. Näkisi käytännössä kuinka teoria siitä pitää kutinsa, että autolla radan ajaminen on huomattavasti nopeammin opittavissa olevaa kuin pyörällä.

Jukka

Ja suosittelen tuollaisia järjestettäessä pitämään huolen siitä, että osapuolet tietävät mitä tekevät.
Siksi juuri kilpakumppaneita joiden ero ei ole 10-20 sekuntia kuten meillä vaan samoilla eroilla mentäisiin kuin sinä Audin kanssa.

Jos vastaavia järjestettäisiin jatkuvasti mitä me tehtiin niin ruumis on vain ajan kysymys. Mä katsoin kokoajan peileihin jotta tiesin missä menet.

Ja suosittelen tuollaisia järjestettäessä pitämään huolen siitä, että osapuolet tietävät mitä tekevät.
Siksi juuri kilpakumppaneita joiden ero ei ole 10-20 sekuntia kuten meillä vaan samoilla eroilla mentäisiin kuin sinä Audin kanssa.

Jos vastaavia järjestettäisiin jatkuvasti mitä me tehtiin niin ruumis on vain ajan kysymys. Mä katsoin kokoajan peileihin jotta tiesin missä menet.
Jos saan vauhdin kasvamaan parilla sekunnilla ensi kaudelle, niin ajattelin haastaa Tupalan Teron ja hänen Nascarin. Se on aika vinkeän näköinen ja kuuloinen peli. Sellaiselle pärjääminen olisi aika kova juttu, tällä osaamistasolla kuitenkin vielä aika epätodennäköinen vaihtoehto.

Toistaiseksi on keskimäärin pysytty tavoitteessa ja joka vuosi on joka radalla sekunti lähtenyt siitä kun aloitin (2005). 2028 lienee vauhti ns. tontilla ja sitten voin haastaa jo F1:n
smile_org.gif

Jukka

sanoi:
Paljonkas se oma ennätyksesi Motoparkista oli? Etkös 34:n puolelle itsekin ole jo päässyt?

Jukka

Sanotaan tähän että dream on
biggrin.gif

Taitaa olla jotain 1.35.1 paras noteeraus viime vuoden kisasta...
nixweiss.gif

Kirjoitan nyt vielä omasta puolestani että tässä vaiheessa olen jo tosi iloinen siitä, notta koko idealle on ylipäätänsä kannatusta ja kuskeja jotka ovat valmiita lähtemään mukaan.

Toisekseen, sitten ensi kesän koittaessa, kun rataa valkataan, niin sinä päivänä kun todella olemme radalla viiden auton ja viiden motskarin kanssa, niin se rupeaa jo itsessään olemaan maljan noston arvoinen paikka.

Sitten ei olisikaan muuta kuin hauskan päivän viettäminen ja kova kisaileminen siitä, notta kuka on menopelillään päivän nopein.
smile_org.gif

Toivotaan siis, että kaikilla riittää innostusta vielä ensi keväänäkin.

Matti.

Sanotaan tähän että dream on  
biggrin.gif

Taitaa olla jotain 1.35.1 paras noteeraus viime vuoden kisasta...  
nixweiss.gif
No, siinä kisassa mulla meni 1:37 parhaimmillaan, joten tuohan tuntui huimalta ajalta silloin
smile_org.gif

Siirryt nyt vähän platonisempaan touhuun, niin jää enempi aikaa ja rahaa kisoihin. Kauhukseni luin, että ensimmäinen lapsi maksaa n. 50.000 euroa. Kuinka hienon pyörän sillä rahalla saisikaan. Millaisenkohan lapsen minä saisin kun ei rahat riitä edes uuteen verottomaan Rytköseen? Tai, tiedänhän mä vastauksen, onhan mulla jo oma lapsi, Väinö. Väinö syntyi heinäkuussa. En ole kyllä vielä vaippoja vaihdellut, mutta paskoja olen joutunut keräilemään. Väinön hankintahinta oli 40 euroa ja ylläpitokustannuksista ei ole vielä tarkkaa selvyyttä. Ainakin kahden antenninjohdon verran maksanut.

Jukka

Uskaltaisin sanoa, että n. 99% porukasta on autolla radalla nopeampi. Ainakin jos kyseessä on ensimmäinen kerta. Autot on vaan niin helppoja viedä äärirajoille, ja niillä voi tehdä aika isojakin virheitä ilman pelkoa loukkaantumisesta tai rahan menosta.
Todennäköisesti autolla saadaan parempia aikoja kylmiltään, mutta se, että auto olisi "niin helppo" viedä äärirajalle on kyllä aivan täyttä skeidaa. Varmasti helpompaa kuin pyörällä, mutta ei todellakaan helppoa. Varsinkaan jollekin Pertti Perusjantterille.

Back