Tällaisesta uhoamisesta ja vedonlyömisestä on omakohtainen kokemuskin olemassa.
Kaverilla R1:nen, kova Bommittamaan ja kieltämättä aika jästipää ajamaan, menee kadulla lujaa ja näyttävästi. Itselläni oli silloin vielä vanhakoppa R6, vm. 2000, enkä ajanut tuolloin Motoparkin ratakierrosta alle legendaarisen 1:30!!!!, mutta kovin lähelle sitä kylläkin. Lupasin antaa kaverille 15 sekkaa helpotusta kierrosaikaan ja jos minut tuossa pieksee niin iso pullo viinaa juodaan mun kustannuksella. Ja jos häviää niin pullo juodaan hänen kustannuksella. Kokeilu suoritettiin ja kaveri ei siihen aikaan päässyt, vaikka oli 15 sekkaa annettu helpotusta.
Nimim. edelleenkin odotan viinapullon juontia, sillä hupaisa ja hyvä kaveri kuitenkin kyseessä.
Varsinkin pikku sihneessä.
Niin siis ja pointti siinä että vaikka kuinka kova on ajamaan kadulla tai taajamien ulkopuolella niin se on ihan eri asia ajaa radalla lujaa kuin kadulla. Kahdessa päivässä ei opi mitään. Kaverikin sai ajaa rataa ympäri päivän ajan ennen kuin koitettiin ottaa aikaa.
Minun ei tarvitse antaa edes tasoitusta, sillä kyseessä on minua parempi kuski. Minä voisin lähteä jopa sen 8-9 sekuntia ennen häntä ja yhden kierroksen seisovalla lähdöllä tultaisiin rinta rinnan maaliin, Legend luultavasti ensin. Tämä siis oletuksella, että samat pyörät. MotoGP-pyörällä varmaan ajaisi ohi kierroksella.
No juu. Tämä saavutti jo sen pohjatason, jonka jälkeen ei jaksa enää argumentoida. Kaverin tiedot ovat yläasteen räkää kaivavan drop outin tasolla ja niiltä pohjalta kun alkaa mutua viljelemään, niin hopsan. Itse kävin tuolla tasolla olevia väittelyitä muistaakseni joskus 10-12 vuotiaana jolloin pohdittiin olisiko Tex Willer kovempi kuin Mustanaamio. Ajoittain noilla ostareilla saa kuulla, että minulla ei olisi mitään jakoja jotain paikallista sankaria vastaan, koska hänellä on Ninja. Legendin faktatieto ei juurikaan tuosta poikkea. On vain suuri suu ja suuret luulot. Joistakin on lähtemään koitokseen ja joistakin taas sitten ei vaan ole.
Ihmisiä on näissä piireissä karkeasti kolmenlaisia.
1. Niitä jotka ovat vähälahjaisia ja tietävät sen (kuulun tuohon joukkoon)
2. Niitä jotka ovat lahjakkaita ja taitavia ja tietävät sen eivätkä pidä suurtakaan meteliä
3. Niitä joilla ei ole taitoa ja/tai lahjoja mutta eivät tiedä sitä (Legend kuuluu tähän joukkoon)
Ryhmässä 1 olevat pysyvät pystyssä, jopa 460 ratapäivää putkeen, koska tietävät oman surkeutensa ja taidottomuutensa rajat ja välttävät ylittämästä niitä.
Ryhmässä 2 olevat kaatuilevat, koska he ajavat osaamisensa rajoilla ja heillä on jotain mahdollisuuksia ja siksi hakevat rajan.
Ryhmässä 3 olevat seikkailevat pääsääntöisesti mielikuvitusmaailmassa urotekoineen ja sitten kun hetkellisen mielenhäiriön tai väärän lääkityksen johdosta päättävätkin näyttää koko maailmalle, joku vie kynttilöitä ja joku ei vie.
En siis hämmästy jos herra Legend ensimmäisellä homopäivällään kaatusi. Vika löytyisi tietenkin radasta, liivimiehestä tai pyörästä, ehkä toisesta kuljettajasta. En myöskään hämmästy, jos Legendin joku löytää kuusen katkomana tai pylvään juuresta sätkimästä. Luulo omasta erinomaisuudesta auttaa onneksi luonnonvalintaa selviytymään yhä haastavammaksi käyvästä operaatiostaan.
Etukäteen R.I.P.
Jukka
P.S. Ennustajana olen aika hyvä.