• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto törmäsi moottoripyöräilijään Kuopiossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _paffa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
3-tien ja Kehä III:n työmaan rampeilla voi meidän vetomiehet näyttää miten se 1.2 Clio lähtee. Onhan siinä ainakin bussipysäkin mitta matkaa kiihdyttää.
Jos se kerran onnistuu 80-luvun lopun diesel chevy vanilla, niin uskallan väittää että siinä onnistuisin 1.2L Cliollakin. Ei siinä tarvitse kuitenkaan paikaaltaan lähteä vaan sitä nopeutta voi kerätä jo sillä rampillakin...

Takaisin topicin aiheeseen: mielestäni on käsittämätöntä ettei tuosta napsahda törkeä liikenteen vaarantaminen. Jos selkeästi rikotaan muutamia liikennesääntöjä tahallisesti ja joku loukkaantuu, niin mielestäni ajokiellon pitäisi olla automaatio. Tässäkin todennäköisesti prätkäkuskilla on kesä ja ajokausi pilalla, paskalla tsägällä ei jalasta tule kalua enää ikinä. Autokuski "pahoittelee" ja selviää rikesakolla.

Mitähän sekoilua tämä teksti on? Jotain pätemistä kai.

Jos Kuopiossa tuossa kohtaa, mistä jutussa on kysymys, vaihtaa kaistaa ja kilkkaa toisen, on aivan ehdottomasti syyllinen.
jos olisit vaivautunut lukemaan tekstin, olisit huomannut, että tässä puhe oli moottoritielle liittymisestä.
Jos olisit lukenut ketjun otsikon, et olisi kirjoitanut moottoritieliittymästä. Hitostako tässä pystyy olemaan jokaisen itseriiton ajatuksenriennon perässä.
Tässä ketjussa alettiin kyllä heti keskustella aidanseipäästä eikä itse onnettomuudesta (tämä onnettomuus siis EI tapahtunut motarilla). Mutta annettakoon anteeksi, kun offtopicin aloitti itse ketjun aloittaja
wink.gif

sanoi:
IMHO: Kuopion liikennejärjestelyt kokonaisuudessaan on jokseenkin arsesta tällä hetkellä sekä äkkinäisille että ei-niin-äkkinäisille kun veivataan noita ajosuuntia ja kaistoja ja suljetaan teitä etc. Tammikuusta olen täällä asunut ja edelleen keskustassa ajaminen ahistaa. Paljon. Juuri kun alkoi oppia ja muistaa ne mutkat, kulmat ja yksisuuntaiset joiden kautta jonnekin piti kiertää, meni systeemi taas kokonaan uusiksi.

Tämä on kyllä kovin totta, värikkäitä kommentteja on tullut täällä vierailleilta toispaikkakuntalaisilta tuttavilta. Iankaikkista neroutta repäistä torin ympäristön infra levälleen juuri asuntomessukesäksi.

Siinä myös viranomaisen mielipiteitä asiasta:

http://www.poliisi.fi/poliisi....ction40

No huh ja huh. Sitä minä en vaan ymmärrä miten näillä liikennemäärillä voidaan ihan viranomaisena väittää yo. potaskaa? Olen itse asunut, autoillut ja moottoripyöräillyt vuosia mm. USA:ssa ja keskisessä Euroopassa ja tilan antaminen motarilla on selviö. Kuten täälläkin jo todettiin luulisi että referenssitapauksia motarilla kolaroinneista olisi kasapäin esim. Saksassa jos tuo linkin väittämä pitäisi paikkansa. Jossain Atlantan/LA:n kehäteillä menee 8-10 kaistaa yhteen suuntaan ja liikenne vaan EI SUJU jos jokainen pitää siitä omasta etuajo-oikeudestaan kiinni. Mutta onneksi täällä pohjan perällä tiedetään nämäkin asiat paremmin! Uskomattomia jääriä ja tervaskantoja noilla teillä näköjään liikkuu.

Siinä myös viranomaisen mielipiteitä asiasta:

http://www.poliisi.fi/poliisi....ction40

No huh ja huh. Sitä minä en vaan ymmärrä miten näillä liikennemäärillä voidaan ihan viranomaisena väittää yo. potaskaa? Olen itse asunut, autoillut ja moottoripyöräillyt vuosia mm. USA:ssa ja keskisessä Euroopassa ja tilan antaminen motarilla on selviö. Kuten täälläkin jo todettiin luulisi että referenssitapauksia motarilla kolaroinneista olisi kasapäin esim. Saksassa jos tuo linkin väittämä pitäisi paikkansa. Jossain Atlantan/LA:n kehäteillä menee 8-10 kaistaa yhteen suuntaan ja liikenne vaan EI SUJU jos jokainen pitää siitä omasta etuajo-oikeudestaan kiinni. Mutta onneksi täällä pohjan perällä tiedetään nämäkin asiat paremmin! Uskomattomia jääriä ja tervaskantoja noilla teillä näköjään liikkuu.
Vaikea käsittää, mihin se aivan tarkalleen perustuu, mutta valitettavan monesta hiljaisesta ja rauhallisesta suomalaisjuntista kuoriutuu auton rattiin päästyään raivotautinen dinosaurus, joka kulkee tienpäällä omia oikeuksiaan viime hengenvetoon saakka puolustaen pyhän (minä-minä-MINÄ!) kolminaisuuden suojeluksessa. Aivan se ja sama, miten liikenne sujuu, vai sujuuko mitenkään. Jos minä en pääse, niin et pääse kyllä sinäkään. Ja minun eteeni et perkele sentään tule!

Tuolla suuressa maailmassa ovat joutuneet joskus hieman jo tuumimaan sitä, että miten niitä jättiruuhkia parhaiten saataisiin purettua. Meidän maassamme ei toisaalta edes ole mitään ruuhkaksi kutsuttavaa missään, joten ehkä juuri siksi tämä kovapäinen meininki on edelleen pop. Sitten kun täällä alkaa olemaan ns. ruuhkia, joudumme mekin varmaan läpikäymään saman prosessin.

Kieltämättä melkoisen huvittava lausunto vielä oikein poliisilta, että älkää vain tehkö tilaa, se voi olla vaarallista.....
tounge.gif

Mun mielestä moottoritielle ennen ramppeja, tai ainakin vilkkaimmille paikoille, voitaisiin asettaa "pakollinen turvaväli" -liikennemerkki. Uskoisin että se (ainakin alitajuisesti valtiovallanpelkoisille) kansalaisille aiheuttaisi jonon harvenemisen liittymien kohdalla. Tähän lisättynä automatiikkaa joka vilkuttaisi vaikka keltaista valoa kun välimatkat olisi liian lyhyet. Tai no perkele, suoraan peltipoliisiin kiinni ja salamavalostrobo vilkkumaan!
biggrin.gif
Mutta oikeasti, uskon että tommoselle liikennemerkille olis perustetta.

Tässä ketjussa alettiin kyllä heti keskustella aidanseipäästä eikä itse onnettomuudesta (tämä onnettomuus siis EI tapahtunut motarilla). Mutta annettakoon anteeksi, kun offtopicin aloitti itse ketjun aloittaja  
wink.gif
Varsinaisen uutisen lisäksi, halusin herättää lähinnä keskustelua suomalaisten kulttuurista vaihtaa kaistaa päätä kääntelemättä ja muita huomioimatta, ns. minä-ite-meiningillä.

Siksi avautumiseni koskien moottoritielle liittymistä... Ja JOS ohituskaistalla olisi ollut motoristi/autoilija, olisin joutunut väistämään sen kylkeen. Edessäni ja takanani oli kyllä varsin paljon tilaa, jotta liittyvä Fiat olisi voinut sovittaa nopeuden, mutta ei, kylkeen vaan aiheuttaen puusilmäisyydellään VAARATILANTEEN MUILLE! Onneksi pahempaa ei lopulta tapahtunut ja vaaratilanteen aiheuttanut kuski ei uskaltanut edes ajaa ohitseni, vaikka tarkoituksella himmasin vauhtia lähemmäks 80kmh. Olisin näyttänyt viittomakielellä pari valittua sanaa
pftroest.gif
prkl!

Nyt lopetetaan vääntö siitä, saako väistää vai ei. Jokainen tekee mun puolesta niinkuin haluaa ja ottaa siitä itse vastuun. Mutta ketään ei saa liikenteessäkään taklata. Paranemisia kuskille.

Asia toivottavasti loppuun käsitelty.

- Pasi

Kieltämättä melkoisen huvittava lausunto vielä oikein poliisilta, että älkää vain tehkö tilaa, se voi olla vaarallista.....  
tounge.gif
Näköjään mahdotonta ymmärtää että sitä tilaa saa ja pitääkin tehdä, mutta ei vaihtamalla kaistaa vaan jättämällä eteensä sen verran tilaa että siihen mahtuu. Eihän ruuhkassa voi edes väistää vasemmalle kun siinä on jo autoja. Tai prätkä jonka kiilaat nurin. Ja turha elvistellä millään suuren maailman meiningillä, täällä pitää ajaa suomalaisilla perusliikennesäännöillä.

Kyllähän sä sen jo tajuat, mutta kun olet näitä joiden pitää aina saada sanoa viimeinen sana joka vääntöön... vaikka olis väärässäkin...

JOS väistetään, niin KATSOTAAN ERITTÄIN TARKASTI viereiselle kaistalle, ETTEI siellä ole sitä moottoripyörää taikka autoa vieressä aiheuttaen toisille VAARATILANTEITA.
Mä en yleensä väistele kaistalta toiselle, vaan tarpeen tullen säädän nopeutta. Eikä tartte edes paljoa säätää että toimii.

tounge.gif
Näköjään mahdotonta ymmärtää että sitä tilaa saa ja pitääkin tehdä, mutta ei vaihtamalla kaistaa vaan jättämällä eteensä sen verran tilaa että siihen mahtuu. Eihän ruuhkassa voi edes väistää vasemmalle kun siinä on jo autoja. Tai prätkä jonka kiilaat nurin. Ja turha elvistellä millään suuren maailman meiningillä, täällä pitää ajaa suomalaisilla perusliikennesäännöillä.
Et ilmeisestikään ole paljon ajanut pk-seudun niin sanotuissa ruuhkissa, jos kuvittelet voivasi jättää reilun välin edellä ajavaan.

En myöskään suosittele alkaa kovin polkemaan jarrua ruuhkassa moottoritiellä, sillä voi joskus olla ikäviä seurauksia. Ainakin peilejä on syytä seurata, ja jarrutella kevyesti. Jos vasen kaista on tukossa, tämä on toki varmasti ainoa oikea menettely.

"Eihän ruuhkassa voi edes väistää vasemmalle kun siinä on jo autoja. Tai prätkä jonka kiilaat nurin"

Ilmeisesti ei löydy riittävän paksua ratakiskoa, mistä sinulle taivuttaisi oikean ´proseduurin´ kaistaa vaihtaessa.

Ja mitenkähän muuten tuo varsinaisesti eroaa periaatteessa ihan mistä tahansa kaistanvaihdosta ruuhka-aikaan?

Onhan esim. Helsingissä paljonkin teitä, missä on 2 tai kolmekin kaistaa samaan suuntaan, ja voi hyvin olla, että tulet tielle edellisestä risteyksestä oikeanpuoleiselle kaistalle, ja seuraavista valoista haluatkin päästä kääntymään vasemmalle. Sinulta taitaa jäädä käännös kokonaan tekemättä, kun eihän sitä kaistaa uskalla mennä vaihtamaan, ettei vaan kukaan jää alle!

Ja turha elvistellä millään suuren maailman meiningillä, täällä pitää ajaa suomalaisilla perusliikennesäännöillä.

Se, että sinä pidät ulkomailla asumista ja siitä kertomista "elvistelynä" kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta. Mutta väännetään nyt vielä rautalangasta: välttämättä ne "suomalaiset perusliikennesäännöt" ei ehkä kuitenkaan ole niitä maailman toimivimpia vaikka kuinka tekisi mieli väittää toisin. Usko vaan niin näitä asioita on mietitty muuallakin kuin vain täällä suomenniemellä.

Ja turha elvistellä millään suuren maailman meiningillä, täällä pitää ajaa suomalaisilla perusliikennesäännöillä.

Se, että sinä pidät ulkomailla asumista ja siitä kertomista "elvistelynä" kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta. Mutta väännetään nyt vielä rautalangasta: välttämättä ne "suomalaiset perusliikennesäännöt" ei ehkä kuitenkaan ole niitä maailman toimivimpia vaikka kuinka tekisi mieli väittää toisin. Usko vaan niin näitä asioita on mietitty muuallakin kuin vain täällä suomenniemellä.
Samaa mieltä sun kanssa. Minäkin oon ajanut myös ulkomailla ja täytyy todeta mm. seuraavaa:
- missään muualla ei saada näin pienellä automäärällä niin suuria ruuhkia kuin Suomessa
- missään muualla ei viranomaistoiminta tähtää niin johdonmukaiseen autoilun haittaamiseen kuin Suomessa, mm. hetkellisen ohitusnopeuden rankka sakottaminen, pientareelle väistämisen sakottaminen ohitustilanteessa jne.
- missään ei virkamiestyö tähtää niin johdonmukaiseen ruuhkantekoon, kuin Suomessa, mm. liikennevalo-ohjaus, korotetut kohdat ajoradoissa, ja erityismaininta Kuopion liikennejärjestelyt/niitten kokoaikainen veivaaminen!!!
Osa autoilijoista on niin säikkyjä, et 20-30 km alle sallitun on se perusnopeus, johon ei tietty puututa, vaikka se aiheuttaa hirvittävää härdelliä esim. moottoritiellä.
Itse joudun ajamaan liki viikottain Kuopio-Espoo-Kuopio väliä ja oli pakko (mielenterveyden/verenpaineen takia) muuttaa aikataulut niin, että meen Kuopioon torstaina päivällä ja Espooseen maanantaina päivällä. Ei yksinkertaisesti hermo pidä sitä viikonlopun jonossa nysväämista tuo em. mainittu 20-30 km alle sallitun ajonopeutena..

Juu kannattaa kotipoikien käydä joskus kiertämässä vähän muutakin kuin tahkojuustoa... saattaa olla silmät aukaiseva kokemus monessakin mielessä (liikenne on vain yksi pienenpieni osa sitä).....
wink.gif

Tästä topikista puuttuu enää (vai puuttuuko, voi olla etten huomannut) että joku kukkis laittaa tämänkin onnettomuuden ko. fellowbikerin syyksi, ainakin osittain (=olisi pitänyt varautua, itse siinä kuitenkin ottaa kipeätä kun kolahtaa jne).
thumbs-up.gif

tounge.gif
Et ilmeisestikään ole paljon ajanut pk-seudun niin sanotuissa ruuhkissa, jos kuvittelet voivasi jättää reilun välin edellä ajavaan.

En myöskään suosittele alkaa kovin polkemaan jarrua ruuhkassa moottoritiellä, sillä voi joskus olla ikäviä seurauksia. Ainakin peilejä on syytä seurata, ja jarrutella kevyesti. Jos vasen kaista on tukossa, tämä on toki varmasti ainoa oikea menettely.

"Eihän ruuhkassa voi edes väistää vasemmalle kun siinä on jo autoja. Tai prätkä jonka kiilaat nurin"

Ilmeisesti ei löydy riittävän paksua ratakiskoa, mistä sinulle taivuttaisi oikean ´proseduurin´ kaistaa vaihtaessa.

Ja mitenkähän muuten tuo varsinaisesti eroaa periaatteessa ihan mistä tahansa kaistanvaihdosta ruuhka-aikaan?

Onhan esim. Helsingissä paljonkin teitä, missä on 2 tai kolmekin kaistaa samaan suuntaan, ja voi hyvin olla, että tulet tielle edellisestä risteyksestä oikeanpuoleiselle kaistalle, ja seuraavista valoista haluatkin päästä kääntymään vasemmalle. Sinulta taitaa jäädä käännös kokonaan tekemättä, kun eihän sitä kaistaa uskalla mennä vaihtamaan, ettei vaan kukaan jää alle!
Mitähän tuhansia kertoja tuota Turun motaria Espooseen tai Kehä-I:stä, ja aikasemmin kyllä asuinkin Helsingissä... siitä Ikeasta eteenpäin on aamuisin jonkinlaista ruuhkaa kun Tuomarilan liittymästä tunkee espoolaista tielle... ja kun tunkee niin annan tietysti tietä mutten vaihda kaistaa turhaan. Ei siinä tartte mitään jarruja alkaa polkemaan tai poukkoilemaan yhtään mihinkään, eikä saakaan. Se on tässä se pointti.

Kaistaa vaihdetaan silloin kun on tarvis, ei muullon. Motareilla on lähinnä kaksi ongelmatyyppiä: ne jotka roikkuu persiissä kiinni ja ne jotka poukkoilee koko ajan kaistalta toisella. Kumpikin aiheuttaa vaaraa. Kumpikin on Suomen tieliikennelaissa kielletty. Oletko ehkä huomannut että yhä eletään Suomessa?

Niin muuten 27 vuotta on jo kortti ollut että ihan kaikkien nöösipoikien ei tartte tulla opettamaan... ajokokemusta ympäri maailmaa. Ilman yhtään pahempaa kolaria. Niin ja eihän toi pk-seudun liikenne vielä mitään ole vaikka Moskovaan verrattuna. Siellä kaikilla onkin vähän omat säännöt, muttei siihen täällä tartte pyrkiä.

"Tieliikenneasetus

2 luku
Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä

Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Tuossahan on tarkoitus puuttua tarpeettomaan ohituskaistalla ajeluun silloin, kun oikeallakin kaistalla olisi tilaa (sekin muuten hyvin perisuomalainen piirre liikenteessä, vaikka kiellettyä moottoritiellä onkin).

Edelleen jos motarin oikealla kaistalla on ruuhkaa, ja osaan katsoa sivulle/taakse, eli varmistaa, etten 100% varmasti tule ajamaan kenenkään vasenta kaistaa ajavan päälle, niin saan kyllä täysin LAILLISESTI vaihtaa kaistaa sinne vasemmalle. Tapahtuu tämä sitten sattumoisin juuri liittymän kohdalla taikka ei.
Se, vaan ei oikein riitä, että juuri sinä osaat varmistua sen vasemman kaistan tyhjyydestä. Omien kokemusten mukaan sellaiset 2-5% ei osaa, jos noille oikein luvan kanssa annettais väistöoikeus vois melkein lopettaa motarilla ajamisen on henki herkässä sen jälkeen.

Tullu autolla ja pyörällä tilanteita missä, joku lähtee esim. rekkaa ohittamaan rekan perästä eli sen nopeus on jotain 90km/h ja ite oot ennakoinu ja lähteny aikaisemmin ohittamaan oma nopeus 120km/h ja sitten tyyppi kääntää eteen, kun olet melkein kohdalla yleensä vielä ilman vilkkua, jos nää sankarit alkaa väistellä kiihdytyskaistalta tulijoita alkaa kyllä ruumiita tulla...

Kaistaa vaihdetaan silloin kun on tarvis, ei muullon. Motareilla on lähinnä kaksi ongelmatyyppiä: ne jotka roikkuu persiissä kiinni ja ne jotka poukkoilee koko ajan kaistalta toisella. Kumpikin aiheuttaa vaaraa. Kumpikin on Suomen tieliikennelaissa kielletty. Oletko ehkä huomannut että yhä eletään Suomessa?
Ohittaminen kaistoja jatkuvasti vaihtamalla eli ´puikkelehtien´ onkin kiellettyä, ja ihan perustellusti.

Myös ihan takakontissa kiinni roikkumiseen poliisi saisi puuttua mielestäni nykyistä enemmän. Ja yleensä tykkään jättää ihan hyvän turvavälin (mm. tämänkeväiset isot kuopat on yksi hyvä syy menetellä näin), mutta Helsingin ns. ruuhkissa moisen välin pitäminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta. Joku siihen väliin änkeää samantien. Yritän tästä huolimatta pitää edes jonkinlaista väliä.

Mutta kaistan vaihtaminen moottoritiellä, SILLOIN kun oikealla kaistalla on ruuhkaa, JA vasemmalla kaistalla on tilaa (eikä takaa ole joku tulossa huomattavasti kovempaa), sen sijaan EI ole Suomen tieliikennelaissa kiellettyä. Vaan se on sallittua.

Näin siis aion menetellä jatkossakin, mutta tehköön kukin ihan niin kuin itse parhaaksi näkee.

Olen itsekin nähnyt täysin vapailla säännöillä olevaa liikennettä ihan tarpeeksi ollakseni kannattamatta moista meininkiä tänne, mutta sääntöjen puitteissa tapahtuvaa joustamista vastaan minulla ei ole mitään.

Ohittaminen kaistoja jatkuvasti vaihtamalla eli ´puikkelehtien´ onkin kiellettyä, ja ihan perustellusti.

Mutta kaistan vaihtaminen moottoritiellä, SILLOIN kun oikealla kaistalla on ruuhkaa, JA vasemmalla kaistalla on tilaa (eikä takaa ole joku tulossa huomattavasti kovempaa), sen sijaan EI ole Suomen tieliikennelaissa kiellettyä. Vaan se on sallittua.
Juurikin näin ja sitähän tämä pyklä tarkoittaa:

"21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."

En ymmärrä miten tämänkin jotenkin tulkitsee niin että on kiellettyä vaikka se tuossa suoraan sallitaan

...Motareilla on lähinnä kaksi ongelmatyyppiä: ne jotka roikkuu persiissä kiinni ja ne jotka poukkoilee koko ajan kaistalta toisella. Kumpikin aiheuttaa vaaraa. Kumpikin on Suomen tieliikennelaissa kielletty. Oletko ehkä huomannut että yhä eletään Suomessa?

Niin muuten 27 vuotta on jo kortti ollut että ihan kaikkien nöösipoikien ei tartte tulla opettamaan...
Ilmeisesti 27 vuotta on vielä liian vähän. Kyllä moottoritiellä voi kaistaa vaihtaa, jopa liittymän kohdalla tietä antaakseen, täysin turvallisesti. Onko se sääntöjen vastaista? Voi olla mutta niin on ylinopeuskin, joka kuitenkin sekin, tilanteesta ja ylinopeuden määrästä riippuen, voi olla yhtä turvallista kuin rajoituksenkin mukainen nopeus.

Liikenne on niin monimutkainen kokonaisuus, ettei sitä voi kattaa kokonaan yksiselitteisillä säännöillä. Tarvitaan myös silmää arvioimaan eri tilanteita, ei joka asiassa voi pelkästään tuudittautua siihen, että jokin sääntö tästä asiasta sanoo niin taikka näin. Tämän liikennesilmän kehittymiseen vaadittava aika ilmeisesti vaihtelee huomattavasti ja sitä odotellessa on varmaan aivan paikallaan noudattaa sääntöjä niin pilkulleen kuin vain ikinä pystyy.

Back