• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto kiilasi.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lionking
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisin hivenen eri mieltä kuin JarruKäsiEdward: "että sellainen hiukan rauhallisempi kiihdytys ja/tai kaistanvaihto ei aiheuta juurikaan vastaavia reaktioita"

Olen jotenkin ollut havaitsevinani, että:
a. Jos pyörällä ajelee rauhallisesti "haastaa" (mukamas) kisailijoita.
b. Toinen liittyy asusteisiin ja olemukseen. Olen itse havainnut, että kun olen Goret päällä autoilijat lähtevät liikennevaloista "ripeästi" kyykyttäekseen pappa-bemaria.

Olemuksesta olen kuullut ja havainnoinut sen verran, että pienikokoiset miehet ja naiset joutuvat useasti perseessä roikutuksi ja muutoin tylytetyiksi. Voidaan käydä kysymässä tästä viimeisestä havainnosta käänteinen ilmentymä joltain partaiselta liivi/&chopperimieheltä.

Ratkaisuni on siis, että pitää ajaa määrätietoisen ripeästi ettei kenellekään jää epäselväksi teho-paino-suhde ja kisailun tarkoituksettomuus. Toisekseen kannattaa olla yli satakiloinen ja hartiat leveämmät kuin perse.

Lisäksi kovin monen auton ohittamista kerrallaan kannattaa pohtia jopa moottoritiellä. Eteentuloja tapahtuu jo "vahingossa" koska monet eivät tiedä, että autoissa on peilit.

Noin loppukaneettina pitää sanoa, että:
1. Kaikki Volvo-Bemari-Audi-Mersu-jne.miehet eivät ole rikollisia, vaikka kyseinen volvomies oli.
2. Omaa henkeään säästääkseen ei voi olettaa, että ihmiset ajavat rationaalisesti. Kannattaa etukäteen pohtia, mitä yllättävää kukin mlkku meinaa mahdollisesti tehdä.

Aamulla mopolla töihin tullessani lähdin ohittamaan 3 auton letkaa heti liikenneympyrän jälkeen reilulla kiihdytyksellä ja letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni. Keltaisen S80 Volvon kuljettaja pisti vilkun vasemmalle ja kiilasi mua selvästi tien pientareelle päin. Sillä tiellä on vasemmalle kääntyminen kielletty ja sen edessä ei enää ollu yhtään autoa joten uskalsin avata kaasun täysin auki koska Volvolla ei ollut mitään järkevää syytä kääntyä vasemmalle, paitsi mp:n kiilaaminen. Säikähdin niin perkeleesti että heti väistön jälkeen se pakollinen keskisormen näyttö ja töihi suoraan tasaamaan pulssia. Ajoin kyllä reilua ylinopeutta vasemmalla kaistalla eikä vastaantulevaa liikennettä ollut. Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?
Luulen kyllä että tässä on enemmänkin mp ajajan itse alulle laitama vaaratilanne.

1. Mistä ihmeestä tiedät, että "letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni"? Sanoiko se sen sinulle? Tuskin huomasi taustapeilistä heti liikenneympyrän jälkeen "reilulla kiihdytyksellä" ajavaa motoristia.
2. Jos joku haluaa kiilata toisia, ei VARMASTI laita vilkkua päälle, joten volvo kujettajalla oli hyvin todennäköisesti aivan muu tarkoitus kuin kiilata sinut, ei varmaan edes arvannut sinun tulevan reippaasti takaa.
3. Vaikka ehkä tunnet alueen, ja tiedät että jossakin on kääntymisen kieltävä liikennemerkki, niin alueella on siis kuitenkin ollut risteys. Kaikki muut ei välttämättä ole nähneet kaikkia kieltomerkkejä, joten tuommosissa paikoissa on syytä varautua kääntyviin liikkujiin. Ja miks helvetissä just siinä kohdalla ohi piti päästä, oisit oottanut risteyksen jälkeen...

Vähän malttia siihen ajeluun ennen kuin alkaa suunapäänä huutelemaan...

Havis puhuu asiaa... Ehkäpä Volvo antoi tilaa jollekin oikealla pientareella olleelle... mopo tms...? Takana ajava, putkikatseinen, ohituskiihkon sumentama moottoripyöräilijä ei vain nähnyt sitä? Ja näin aina ehdottomasti oikeassa oleva moottoripyöräilijä löytääkin ansiokkaan vilkukäytön (jotka muuten usein näkyy volvoista puuttuvan) syyksi moottoripyöräilijän killaus- ja tappoyrityksen. Arvelen, että harva autoilija "kouluttaa" vilkun kanssa, ei edes tottumaton volvo-kuski. Volvoisimin sisäistänyt ei käytä vilkkua, joten aina ei voi tietää, että kiilaako vai ihan tarpeeseen siirtää autoaan sivusuunnassa tai on jopa peräti kääntymässä oikealle tai vasemmalle.. riippumatta ajoneuvon sijainnista ajoradalla.

2. Jos joku haluaa kiilata toisia, ei VARMASTI laita vilkkua päälle, joten volvo kujettajalla oli hyvin todennäköisesti aivan muu tarkoitus kuin kiilata sinut, ei varmaan edes arvannut sinun tulevan reippaasti takaa.
Ai jaa... kyllä mut ja siippa yritettiin keilata ojaan samalla villkua näyttämällä. Hopean värinen hiaces Kaarenkylässä. Osoite on tiedossa...

Ai jaa... kyllä mut ja siippa yritettiin keilata ojaan samalla villkua näyttämällä. Hopean värinen hiaces Kaarenkylässä. Osoite on tiedossa...
Ja olet varma että se hiase kuski edes näki sinut, ja teki tekonsa tahallaan? Enpä usko, noista pakuista ku ei takaviistoon juuri nää, ja miks hitossa ne näyttäisi vilkkua jos ne haluais ajaa mp:n nurin? Uskoisin että olet tässä vihapäissäis tulkinnut tilanteen riidanhaastamiseksi, etkä ymmärrä että tienpäälle on kuskeja jotka ei sitten seuraa takana olevaa liikennettä...

Muutenkin olen sitä mieltä, että mp:llä liikkuessa pitää asennoitua kuten savolaisia kuunnellessa; epäile kaikkea, älä oleta mitään vaan seuraa silmä kovana mitä oikeasti tapahtuu, ne kuitenkin kaikki haluaa tahallaan hämätä sinua ;)

Niin, ja mp:n päällä harvoin kannattaa ärsyyntyä muista tielläliikkuvista pässeistä, sen tietää kuitenkin kuka siinä häviää...

Ja olet varma että se hiase kuski edes näki sinut, ja teki tekonsa tahallaan? Enpä usko, noista pakuista ku ei takaviistoon juuri nää, ja miks hitossa ne näyttäisi vilkkua jos ne haluais ajaa mp:n nurin? Uskoisin että olet tässä vihapäissäis tulkinnut tilanteen riidanhaastamiseksi, etkä ymmärrä että tienpäälle on kuskeja jotka ei sitten seuraa takana olevaa liikennettä...

Muutenkin olen sitä mieltä, että mp:llä liikkuessa pitää asennoitua kuten savolaisia kuunnellessa; epäile kaikkea, älä oleta mitään vaan seuraa silmä kovana mitä oikeasti tapahtuu, ne kuitenkin kaikki haluaa tahallaan hämätä sinua ;)

Niin, ja mp:n päällä harvoin kannattaa ärsyyntyä muista tielläliikkuvista pässeistä, sen tietää kuitenkin kuka siinä häviää...
Jooo tota pikku tarkennus on nyt paikallaan. Me oltiin liikkeellä kotilolla ja ohitusyritys tapahtui muutaman kilometrin perässä "alinopeusajon" jälkeen pitkällä peltosuoralla jolla ei ole sivuteitä. Ihan tahallinen homma oli... pui meille vielä nyrkkiä siinä, kun oltiin takanurkan kohdalla
biggrin.gif

Ei ilmeisesti halunnut, että häntä ohitetaan.

Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?
Toi sun joutuu itse ratkaista.

Joskus miettinytkin et mimmone rele ohjaa tuota ohituskomentoa.
Eli kun päätetään et ohi mennään niin mitkään muuttuvat tilanteet ei saa pyörtämään päätöstä.

Ehkä ältee pemun starttirele?

Mitenkään tilannetta väheksymättä..mut ei tainu vielä kovin kiire tulla ku ehdit keskareitakin heiluttamaan..

Aina kun kaksi samanlaista kohtaa tiellä niin riski onnettomuudesta kasvaa normaalia suuremmaksi.

Joo. Enpä tiedä. Miksi sun täytyi niin tehdä? Kova kiire töihin, koska töissä on niin kivaa?

Tien päällä on just niin vaarallista kuin itse sen itselle tekee. Ja just siitä syystä, että et voi tietää mitä toinen "kaltaisesi" ajattelee.

Vähän niin kuin että maailmakin oli liian pieni Stalinille ja Hitlerille.

Luulisin, että kyse on melko pitkälti siitä, että jos mopolla tekee sen kaistanvaihdon ja alkukiihdytyksen ns. "liian nopeasti" niin edessäajava Volvo/BMW/Mersu/Toyota yms.-kuski kiusaantuu siitä ikäänkuin provokaationa, että hän ajaa liian hiljaa ja luulee ehkä sinun osoittavan mieltäsi.
Sattuu sitä muidenkin merkkien kanssa, parin kesän takaisella reissulla citröen kuljettaja ei jostain syystä halunnut päästää minua ohitseen ja kiilasi tai kiihdytti aina kun yritin ohitse, ja sehän ajoi tahallaan 70-80 km/h satasen alueella. sitten tuli nämä kameratolpat ja ajattelin mennä tolpan kohdalla ohi ettei se uskaltas kiihdyttää. nyt se järjen jättiläinen vetäs auton aivan toiselle kaistalle niin että jouduin ihan soran reunalle, silloin paloi päreet ja potkaisin uuden c5:sen peilin paskaksi ja kiihdyttelin karkuun. Citikka tuli perässä torvi soiden kunnes pysähdyin p-paikalle ja otin potan päästä ja juoksin autoa kohti, Loppu kohtaus menikin sitten niin että citikka lähti kuin loeb ek:lle...

ps: Minun ei tarvi kokeilla pyörien kanssa kotilolla kisata vaikka omistankin vanhan M-B:n Ja vähän tuoreemman BMW:n , vaikka autossa on ~200hp se ei riitä edes pyörän 50hp:lle

Näitä kiilaavia, järjen jättiläisiä tielle sattuu. Yhden otin puhutteluun, liikennevaloissa, ajamalla peltiin kiinni, iskemällä ikkunaa, ei aukaissut. Ok, potku kuskin oveen rauhoitti tilanteen. Valot vaihtu, jäi vihreisiin. So What! P*****E!Joskus vaan palaa "käpy". Ei koira perään haukkunut, saappaan jälki oli kyllä upea Mersun kupeessa! En yllytä ketään samaan!! Bemu läks ketterästi vihreistä!

pitäsköhän ihan valtion toimesta alkaa järjestää keskiaikaisia turnajaisia.

käsittämättömiä juttuja jos edes puolet on totta.

ei siinä mitään..potkuja kylkeen ja peilit nurin..joku kaunis päivä sitten tulee tehtyä se viimeinen potku..tai toisix viimeinen..vikahan on potku tyhjää..

no vedätyksiähän nuo on, mut joku saattaa ottaa mallia...

määku pitäny tätä rentouttavana harrastuksena.

Olisin hivenen eri mieltä kuin JarruKäsiEdward: "että sellainen hiukan rauhallisempi kiihdytys ja/tai kaistanvaihto ei aiheuta juurikaan vastaavia reaktioita"

Olen jotenkin ollut havaitsevinani, että:
a. Jos pyörällä ajelee rauhallisesti "haastaa" (mukamas) kisailijoita.
b. Toinen liittyy asusteisiin ja olemukseen. Olen itse havainnut, että kun olen Goret päällä autoilijat lähtevät liikennevaloista "ripeästi" kyykyttäekseen pappa-bemaria.

Olemuksesta olen kuullut ja havainnoinut sen verran, että pienikokoiset miehet ja naiset joutuvat useasti perseessä roikutuksi ja muutoin tylytetyiksi. Voidaan käydä kysymässä tästä viimeisestä havainnosta käänteinen ilmentymä joltain partaiselta liivi/&chopperimieheltä.

Ratkaisuni on siis, että pitää ajaa määrätietoisen ripeästi ettei kenellekään jää epäselväksi teho-paino-suhde ja kisailun tarkoituksettomuus. Toisekseen kannattaa olla yli satakiloinen ja hartiat leveämmät kuin perse.

Lisäksi kovin monen auton ohittamista kerrallaan kannattaa pohtia jopa moottoritiellä. Eteentuloja tapahtuu jo "vahingossa" koska monet eivät tiedä, että autoissa on peilit.

Noin loppukaneettina pitää sanoa, että:
1. Kaikki Volvo-Bemari-Audi-Mersu-jne.miehet eivät ole rikollisia, vaikka kyseinen volvomies oli.
2. Omaa henkeään säästääkseen ei voi olettaa, että ihmiset ajavat rationaalisesti. Kannattaa etukäteen pohtia, mitä yllättävää kukin mlkku meinaa mahdollisesti tehdä.
Voihan se olla, että liikenteessä on kaikenlaisia ja kaikenlaisista "signaaleista" triggaavia kuskeja.

Kummiskin niin se vaan usein on, että liika tempoilu ja vauhti ruuhkassa on melko vaarallista etenkin itselle, jos pyörän sarvissa on. Auton ratin takaa liikenne on jotenkin selkeämpää kun kaikkien on suorastaan pakko huomata ja huomioida ajoneuvo "tasaveroisena" muiden seassa.

Itse tietysti olen ehkä myös riittävän iso (ainakin läski) ja pyörä etenkin suorastaan valtava ja erittäin äänekäs plus ainakin H-D:ksi jopa ripeä, että ehkä autoilijat sen takia "hannaa" kiilailla sitä. Tai siis, sitten ne vaan huomaa mut paremmin.

Kakssataa kiloa kevyempi ja paljon pienempi & nokkelampi kyykky voi helpommin jäädä havaitsematta. Tässä nimittäin tulee pyörää "täyslaidalta" ja toisen maailmansodan pommikoneen äänellä varustettuna.
tounge.gif

Vielä kun käytätte valkoista kypärää, sinistä ajotakkia ja valkoista rähinäremmiä, niin kyyllä liikenne ympärillä rauhoittuu.
sport05.gif

Miten toi peilin potkaseminen vauhdissa moottoripyörän selästä oikeen toimii? Tuntuu aika käsittämättömältä ja vaaralliselta akrobatialta, vaikka en mikään kankikaikkonen itsekään ole.

Miten toi peilin potkaseminen vauhdissa moottoripyörän selästä oikeen toimii? Tuntuu aika käsittämättömältä ja vaaralliselta akrobatialta, vaikka en mikään kankikaikkonen itsekään ole.
En minäkään ymmärrä miten peilin saisi potkastua rikki, mutta nyrkillä olen erään ruotsalaismummelin peilin vienyt mennessäni. Siinä pitää vaan olla varovainen ettei satu käteen. Ajohanskojen hiilikuituisille rystysvahvikkeille on käyttötarkoituksensa...
tounge.gif

Back