• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto eteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu9
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuolla tienpäällä olen pyrkinyt aina ottamaan motoristit huomioon, tietäen ketä enemmän sattuu jos kolahtaa.
Oikeellavilkulla tulee merkkiä että tie on tyhjä, antaa soittaa ohi  
smile_org.gif
Välillä joku jopa kiittää  
smile_org.gif

Turha on motoristeja säikytellä, monta kaveria on nähty pitkällään maassa, kaikki eivät ole enään itse nousseet ylös  
sad_orig.gif

Jotta rennosti vaan kukin tahollaan  
062802moto_prv.gif

Mikähän siinä on että mp-kuljettajan on niin vaikea varautua toisten tekemiin virheisiin kun lähes jokaisella reissulla taajamissa sattuu ja tapahtuu...
nixweiss.gif
heheh, mä haluisin nähdä sen selvännäkijän, joka pystyy havannoimaan vaikka stadin aamuruuhkassa kaikki potentiaaliset yliajajat.
voihan sitä varautua, mut aina sekään ei auta. jos ne ei tuu kolmion takaa kylkeen, ni sit viereiseltä kaistalta tai ajaa perään jne jne jne

Jep, kyllä noita tilanteita tulee liikenteessä liukuhihnalta. Mitä pienemmällä laitteella liikut sen vähäisempi olet. Mopolla terveys säilyy pidempään jos ei pidä kiinni omista oikeuksistaan ja jos suhtautuu kaikkeen muuhun liikenteeseen epäillen. Itse olen reilun 30 veen mopourani aikana kuvitellut, että olen näkymätön... Ei ei, nyt ei ole kysymys sarjakuvista vaan siitä, että en ole koskaan olettanut autoilijoiden näkevän tai noteeraavan minua... tällä asenteella tulee otettua kaikki huomioon - ei väliä tulevatko vasemmalta vai Stopmerkin takaan. Aina on pakko väistellä asennoitua laukun saulun "rakasta kärsi ja unhoita".

Oma kokemukseni tältä aamulta, kun olin menossa pyörällä töihin:

"Tasa-arvoisessa risteyksessä eräs uudemma farkku accord:n kuski (oct-111) hiljensi ja pysähtyi risteykseen (vasemmalta puolelta tuleva ja itse olin menossa suoraan). En sen kummemmin hiljentänyt niin yhtäkkiä tämä pässi lähtee tulemaan risteyksen yli ja itsehän siinä ensimmäisenä rupean väistämään ja heristän nyrkkiä. Tämä teiden sankari syöksyy perään ja kun saan pyörän parkkiin tööttää mulle takana. Siinä vaiheessa napsahti ja lähdin kävelemään autoa kohti niin kaveri älysi lähteä siittä, mutta jäi parkkipaikan toiselle puolelle ikkuna auki. Mun sanat oli aika tarkkaan nämä "Vitun idiootti. Etkö sä saatana tiedä, että sä oot vasemmalta tullessa väistämisvelvollinen". Kaveri mutisi jotain ikkunasta. Pääsin jatkamaan "Nouseppa sieltä autosta niin kerron sulle pari faktaa". KAveri älysi siinä vaiheessa lähteä. Vittu noita saatanan keski-ikäisiä tolloja. Aamulla vielä sopivasti luin täältä noita lähiaikoijen onnettomuuksia."

Ja kyllä ajan itse myös moottoripyörällä, fillarilla ja autolla.
bowdown.gif
juuri näin pitää toimia
062802jumpie_prv.gif
välitön palaute jää varmasti vähäksi aikaa mieleen kotilo kuskille
wink.gif

heheh, mä haluisin nähdä sen selvännäkijän, joka pystyy havannoimaan vaikka stadin aamuruuhkassa kaikki potentiaaliset yliajajat.
voihan sitä varautua, mut aina sekään ei auta. jos ne ei tuu kolmion takaa kylkeen, ni sit viereiseltä kaistalta tai ajaa perään jne jne jne
Kyse on valinnoista. Paljon helpommalla todellakin pääsee kun ei edes yritä pitää itsestään huolta, VOI jopa päästä hengestään! Mutta siis jokainen valitsee tyylinsä
eek.gif
Harmi vaan ettei aina esim. kyytiläisellä ole mahdollisuutta valita...

Ihmiset liian kiireisiä katsomaan kunnolla tai ei muuten vaan kiinnosta hidastaa vauhtia ja varmistaa, ettei ketään ole tulossa. Eilen tämän kesän kolmas tilanne samassa risteyksessä Pitäjänmäellä, kun autoilija ei edes hidasta risteyksessä vaan tulee eteen/melkein päälle kolmion takaa. Toisen kerran kuorma-auton jälkeen ei ole viitsinyt ajaa risteyksessä omia etuja noudattaen vaan melkein pysähdyn ja katson tuleeko kulman takaa ketään. T-risteys, minä käännyn vasemmalle ja oikealta tulevilla on kolmio. Ei se kolmio ole kauheasti hidastanut risteykseen tulevien vauhtia.

Valitettavasti osa työntää eteen vielä tahallaankin... Viimeksi eilenillalla meinasi napsahtaa. Ajelin tuossa Nekalassa auton perässä, väliä pari autonmittaa. Vasemmalta, kaupungin varastoalueen liittymästä oli tulossa farmaricitruuna joka kyllä pysähtyi ja odotti edelläni olleen auton mutta tööttäsi minun eteeni.

Kuski katseli kyllä suoraan minuun kun liikkeelle lähti ja varmasti näki. Ehdin kyllä jarruttaa, väistää laitaan ja vielä huudattaa torveakin... Hätäisempi olisi vetänyt etujarrut kiinni ja kontilleen.

Raahen poliisi tutkii tapahtumaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
Jaaha, se oli sitten mopokuskilla 1 km/h nopeutta kun aiheutti ennalta arvaamattoman tilanteen autokuskille ja vaaransi liikennettä ajamalla ylinopeutta ja olemalla täyttämättä velvollisuuttaan välttää onnettomuuden syntyminen myös niissä tapauksissa joissa muut tien käyttäjät eivät toimi ennalta arvattavalla tavalla.

Molemmille sakot liikenteen vaarantamisesta, kun ajoivat kolarin.

Vai miten se meni?

Välillä toisinkin päin.

Eilen vasemmalta tuleva kotilokuski jäi odottamaan minua, joka olin kääntymässä kolmion takaa oikealle. Lopulta kohautin olkiani ja menin ensin, ettei koko risteys tukkeudu. Piti vielä tänä aamuna tarkistaa, että olihan siellä kolmio. Ehkä se hämäsi kotilokuskia, että kolmio on vähän taaempana ennen kevyenliikenteen väylää.

Mutta kun motoristi/autoilija ajaa tyhjällä tiellä +200km/h vaarantamatta ketään, aiheuttamatta onnettomuutta, laittamatta ketään sairaalakuntoon saa kyseinen henkilö syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja kortti lähtee pitkäksi aikaa hyllylle.
Noh, mutta sehän oli tahallinen teko kun kerran rangaistaan törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Näin ollen pitää sanoa että se oli ihan vahinko että lähti käsistä täysin ennalta arvaamatta ja kiihtyi kahteen sataan ennen kuin paniikissa uskalsi vasta muutaman kilometrin jälkeen siirtää käden tappokatkaisijalle. Veti vaan niin pirusti tuo pyörä eteenpäin että paniikissa stongassa roikkuminen kiilasi kaasun ihan auki. Kyllä pitäisi mennä takaisin autokouluun kun tällaisia vahinkoja sattuu, että liikenteen vaarantaminenhan se..

Vai?
baaa.gif

Sitä itse 19-vuotiaana jäppisenä on oppinu liikkumaan tuolla liikenteessä, kun mopoaika on takana ja motoristi aika edessä. Jos en olisi mopoillessani AINA katsonut kumpaanki suuntaan risteyksessä, niin olisin 37-39 kertaa jäänyt auton alle. (kyllä, olen laskenut tilanteet
blush.gif
) Moottoripyörällä ainoastaan 3 kertaa on joku BMW, Audi tai Mersu (en haluaisi yleistää, mutta ikäväkyllä asia on näin) meinannu kiilata kylkeen ja parisenkertaa joku papparainen paahtanu pullonpohjalasit päässä vasemmalta kattomatta oikeelle.  
wink.gif
Nyt kun itse olen auton saanut niin olen huomannut ettei (varsinkaan) mopoja näe yhtään niin hyvin autosta kuin moottoripyörän selästä, eli lisää vielä enemmän epäillystä näkeekö joku vanhempi henkilö oikealta tulevaa tai vieressä ajavaa motoristia. Mutta onneksi on olemassa kuuluisa lause jota noudattamalla pärjää melkeinpä joka ikisestä tilanteesta. Ja se kuuluu: Järjen käyttö on sallittua.  
thumbs-up.gif

Hyviä ajokelejä ja varovaisuutta liikenteeseen!  
bowdown.gif

Edelleenkin motoristin henkivakuutus liikenteessä "ajattele että autoilijat eivät näe minua"

Pääkaupunkiseudulla on joillakin autoilijoilla outo tarve tunkea väkisin liikenneympyrään juuri siinä kohti missä menen moottoripyörällä... Ihan "kiva" fiilis kun Tuusulan väylältäkin tullaan reippaasti Torpparinmäen liikenneympyrään samaan aikaan kun itse on just siinä kohdalla menossa
mad.gif

Tänään kävi lähellä, että olisi pelti kolissut. Olin tosin kotilolla itse liikenteessä ja lähestyin tasa-arvoista risteystä kääntyäkseni vasemmalle siitä. Noh juuri kun olin lähtenyt ylittää tietä niin eikös vasemmalta tule joku nuori nainen valkosella taisipa olla volvollaan. Tämä nainen ei sitten koittanutkaan himmata vaan veti suoraaan sen risteyksen läpi, ilman minkäänlaista tietoa jarrutuksesta. Itse vetäsin liinat kiinni ja sain pysäytettyä juuri ennen kuin olisimme osuneet yhteen. Väliä jäi varmasti alle 10 cm.

Olisin lähtenyt perään ja käynyt antamassa vähän palautetta naisen ajotyylistä, mutta piti mennä kouluun kun olin jo myöhässä. Olisiko prkl pitänyt vetää vaan raa'asti kylkeen kun toinen ei edes koittanut jarruttaa tai väistää? olisikohan sen jälkeen muija oppinut vähän katsomaan risteyksissä?

Ei ihme ettei moottoripyöriä huomata kun ei näköjään huomata autojakaan..

Eipä auta ku yrittää väistää kaikkia ja pitää sormet ristis, ku jokaista tötöilijää ei voi varoa.

Eipä auta ku yrittää väistää kaikkia ja pitää sormet ristis, ku jokaista tötöilijää ei voi varoa.
Niin se vaan menee jos aikomus on pysyä hengissä ja terveenä. Onneksi tuo MP.llä opittu epäluuloisuus auttaa myös nelipyörällä liikkuessa. Viime perjantainakin 5-tiellä Lusin ja Mikkelin välillä kolme kertaa jouduin väistämään pientareelle, siis autolla, kahdesti vastaantulevaa ohittajaa ja kerran hullua teinibemari kuskia joka ohitti minut sulkuviivoilla toisen tullessa vastaan.
033102ass_1_prv.gif

Niinpä, ikuinen aihe ja sen verran pakko kommentoida et riippuen kulkupelistä niin jokainen liikenteessä oleva saattaa joskus tehdä virhearviointeja, mutta itse en ole koskaan vaihtanut kaistaa moottoritiellä ja siinä samalla yrittänyt teilata mp-kuljettajaa.

On meinaan niin perkeleen monta kertaa käynyt itselle tuo ja jotenkin se tuntuu olevan se moottoritielle liittyminen autoilijalle ongelma tai sitten on todella kipeet niskat kun ei päät käänny.  
tounge.gif

Toinen on se perseessä ajaminen ja uhittelu, viha jotain kohtaan mitä ei itse joko pysty tai voi toteuttaa niin tehdään kiusaa ajamalla aivan hanurissa kiinni. Paras selvitymiskeino, jonka olen kuullut tähän mennessä on: Älä koskaan päästä ketään edellesi tai taaksesi.

Olkaa helvetin varovaisia!!!
Vältin juuri ja juuri tismalleen samanlaisen tapauksen.
Jarrutin eturenkaan lukkoon parimetriä.
eek.gif

Kylmillä keleillä pito ei olekkaan sitä mitä se oli kesällä.
Ennakoikaa enemmän koska autoilijat näköjään eivät.

Koska välitän omasta itsestäni ja tunnistan vaarat. Ajan vain suljetulla alueella tai vastaavasti tiellä, jossa ei ole risteävälle liikenteelle suotu mahdollisuutta.

Ööö. menee henki tahi ei, en ala hidastelemaan joka kolmion kohdalla, koska sieltä voi tulla auto. Ajan myös reipasta vauhtia moottoritiellä vaikka hirvi voi loikata eteen. Elämä on ihan vitun vaarallista ja kuolema voittaa silti. Ei tää niin ruusunen paikka oo et haluaisin olla täällä yhtään pidempään ku elämä kestää. Noudattakaa siis liikenne sääntöjä, tai no ihan sama. Ajakaa niinku parhaaksi näette.

Back