• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto eteen. Minä asfalttiin. Poliisi anto sakot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja paukku125
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajoin suoralla tiellä ja auto tuli oikealta eteen aloin hiastaa vauhtia mutta kohta sen ensimmäisen auton takaa tulee myös toinen auto. Toisen auton ku näin meni etujarru lukkoon ja minä tipahdin kyydistä ja liukuin asfalttia pitkin. Pyörä jatko matkaa ja meni ojaan. Alueella 80 rajotus. Kumpikaan eteen kääntyneistä autoista ei pysähtyny kattoon minun tilannetta vaan jatkoivat matkaa. Joku soitti poliisit paikalle jotka antoivat minulle sakon.

Nyt alko ihmetyttään ku minä sain sakot. Sanoin autossa poliiseille että 2 autoa käänty eteen ja jouduin tekeen lukko jarrutuksen että ei kolahda. Sakkoon poliisit kirjoitti syyksi. Olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden ja varovaisuuden noudattamatta jättäminen vaaran ja vahingon välttämiseksi. Kuljetti moottoripyörää suoralla tieosuudella ja menetti kulkuneuvon hallinnan, tämän seurauksena suistui ojaan. ei loukkaantuneita.

Oma mielipide on että jos toinen kääntyy eteen niin on sen kääntyjän syy. Vai oisko mun pitäny osua siihen toiseen autoon ennen ku ois ollu sen auton syy? Menin vielä shokissa/typeryyksissäni ottaan tuon sakon vastaan enkä kysyny miksi ei oo sakossa mitään mainintaa niistä 2 autosta joista niille mainitsin.

Onko tässä enään mitään tehtävissä? Voinko vielä valittaa sakosta? vai joudunko maksaan omasta pussista jos vastapuolta ei löydy? Menee omasta lompsasta kaikki uudet osat tuohon pyörään. Onneksi pika katselulla ei oo menny muutaku etuiskarit solmuun kaikki katteet sun muut on ihan ehjät.
Osuma pakko!!! Samoin hirvi kolarissa. Mut valti..o on
033102ass_1_prv.gif

Ja vauhtia oli, 200? =D

Erikoiselle kuulostaa, kuulisin mielelläni poliisin tai poliisien soittajan tarinan. Jäänee arvoitukseksi

Miten kauas jäit mopoinesi risteyksestä? Minne siis lippasit
Nopeutta oli mittarin mukaan hieman yli 80 ja mittari valehtelee hiukan. Minä liukuin pari metriä ehkä en nyt osaa sanoa tarkkaa mittaa mutta en pitkästi ja keskelle tietä pysähdyin. Pyörä jatko matkaa oisko 50 m pysy pystyssä siihen asti ku tien viereinen oja tuli vastaan. Ittiäki täsä hieman mietityttää että miten edes oon tipahtanut kyydistä en siis lentäny ollenkaan vaan tipahdin jotenki oudosti kyljelleen
nixweiss.gif

pakko myöntää että asiallisia poliiseja oli tällä kertaa eikä alkanu vittuileen vaan jutteli ihan niitä näitä välillä.
Tosiaankin saa jutella niitä näitä sivuuttaakseen täysin kertomasi kaksi kolmion takaa tullutta autoa..
033102ass_1_prv.gif

Ja kyllä, se on osumapakko tässäkin, kuin myös eläinkolaritilanteessa, kuin myös 8-pallossa sanoisi biljardinpelaaja...

Sakon voi paikan päällä kirjoittaa epäillylle yleensä, jos asia on yksinkertainen ja selvä. Kertomuksesi perusteella ei todellakaan ollut selvä. Tällaisessa tapauksessa oli syytä ollut kirjata suppea kuulustelukertomuksesi sakkoon, tai erilliselle paperille. Vastusta ilman muuta rankkaria, jutusta tehdään normaali esitutkinta, jossa kuullaan ilmoittajaa, sinua epäiltynä
cool.gif
ja mahdollisia todistajia. Mene vaikka paikan päälle itse ja ota kuva jarrutusjäljistä, jos poliisi ei niitä ottanut ja vaikka yleiskuva tiestä ja kyseisestä pikkutiestä, joka irtautuu päätiestä. Tuliko pyörään kolhuja, oliko vakuutus ja mitä mahdollisesti kerroit vakuutusyhtiössä. Hyvä, että selvisit tilanteesta, toiset eivät selviä!!!! No, tossa jotakin apuja.

itte riitauttaisin sen sakon. olis siitä sitten hyötyy tai ei mut järetöntä ettei saa kaatuakkaan ilman sakkoja. mut kokeilisin jos pääsis ilman sanktioo

Sakon voi paikan päällä kirjoittaa epäillylle yleensä, jos asia on yksinkertainen ja selvä. Kertomuksesi perusteella ei todellakaan ollut selvä. Tällaisessa tapauksessa oli syytä ollut kirjata suppea kuulustelukertomuksesi sakkoon, tai erilliselle paperille. Vastusta ilman muuta rankkaria, jutusta tehdään normaali esitutkinta, jossa kuullaan ilmoittajaa, sinua epäiltynä
cool.gif
ja mahdollisia todistajia. Mene vaikka paikan päälle itse ja ota kuva jarrutusjäljistä, jos poliisi ei niitä ottanut ja vaikka yleiskuva tiestä ja kyseisestä pikkutiestä, joka irtautuu päätiestä. Tuliko pyörään kolhuja, oliko vakuutus ja mitä mahdollisesti kerroit vakuutusyhtiössä. Hyvä, että selvisit tilanteesta, toiset eivät selviä!!!! No, tossa jotakin apuja.
Poliisi ei käyny tapahtuma paikkaa kattomassa eikä missään vaiheessa ottanu minkäänlaisia kuvia paikasta. Olin taluttanut jo pyörää n 200m ja poliisi ei edes kysyny missä kohtaa olin ajanu ulos eikä mistä risteyksestä autot tuli ( 2 pihatietä väliä n200 m)

Vakuutuksia ei oo muutaku osakasko eli ei korvaa ulos ajoa. Koti vakuutus korvaa ajovarusteet.

Onni onnettomuudessa ei menny muuta särki ku etu iskarit väänty ja lokari näin nopealla katselulla. Sitten sen näkee ku alkaa purkaa etu päätä että onko muuta menny.

Eihän tuossa oo mitään järkee, mee ihmeessä ja tee valitus, sillä oikeushan se vasta sen sakon vahvistaa. Polliisin kirjoittama sakkohan on vaan rangaistusvaatimus. Ja jos sulla on kaveri, joka näki autot, vaikkei rekkaria nähnytkää, on kyllä ihme jos sakko pysyy..

Eihän tuossa oo mitään järkee, mee ihmeessä ja tee valitus, sillä oikeushan se vasta sen sakon vahvistaa. Polliisin kirjoittama sakkohan on vaan rangaistusvaatimus. Ja jos sulla on kaveri, joka näki autot, vaikkei rekkaria nähnytkää, on kyllä ihme jos sakko pysyy..
Juuh pitää käydä huomenna jutteleen asemalla. Kaveri oli jonkun matkaa minun takana ja näki kuulemma autot ja sen ku mulla alko rengas savuta.

Vielä toivoisin jonkun poliisin näkemystä tuohon asiaan että miksi ei kiinitetty mitään huomiota niihin 2 autoon mistä mainittin poliiseille, jos joku poliisi osais vastata siihen niin oisin tyytyväinen
smile_org.gif
Jos ei niin eiköhän ne huomenna jotaki kerro asemalla ellei putkaan laita.

Vastusta rankkaria ja käy poliisilla, jotta he tekisivät asiassa esitutkinnan ja kuulisivat paitsi tietysti sinua myös ilmoituksen tekijää ja mahdollista silminnäkijääsi, jonka kerrot havainneen autot. Voit myös pyytää selvittelemään kertomiasi autoja ja voit toki itsekin käydä ajelemassa siellä päin, mistä autot tulivat, jos vaikka osuisi oikeaan. Toinen juttu on sitten se, miten hyvin autojen kuljettajat tilanteen muistavat; jotenkin näyttäisi siltä, että he eivät ole sinua edes huomanneet. Jos kuitenkin kaatumisellesi tulee näytetyksi esittämäsi syy eikä sinun huolimattomuutesi, jäät sakoitta ja käsittääkseni on jopa mahdollista saada muualta korvauksiakin.

Taitaa olla kuitenkin niin, että kun et enempää loukkaantunut, ei pyörän vahinkoja korvata, ellei vahingon aiheuttajaa löydetä.
sad_orig.gif

Muusta en tiedä mutta mä olisin saanut tossa tilanteessa sakot jostain muustakin asiasta. Hiukan lyhyt toi pinna idioottien kanssa.
Samma här. Olis kyllä tullu kytille ns. raketavaa palautetta täyslaidallisella. Ja NE sakot sit olis varmaan ollu ihan asiasta, mut tota ekaa en kyllä hyväksyis. Noi on pulun tai leppäkertun *****oita lähes kaikki, vaikka mukavia jutteleekin. Taitaa niilläkin olla tulospalkkaus, ja hitonmoinen tavoite täyttää budjettiin kirjatut kummenet miljoonat sakkotuloina. Vanha sanonta, "eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa mitä pyydetään". Selvennykseksi, että en sinua tyhmänä pidä, enkä sellaiseksi hauku. Tsemppiä oikaisuvaateisiin ja muutenkin. Tosi hienoa, että ei käynyt äijälle pahemmin, noita "pahempia" on saanut lukea täällä jo ihan kyllästymiseen asti, valitettavasti.

cool.gif
Poliisi ei käyny tapahtuma paikkaa kattomassa eikä missään vaiheessa ottanu minkäänlaisia kuvia paikasta. Olin taluttanut jo pyörää n 200m ja poliisi ei edes kysyny missä kohtaa olin ajanu ulos eikä mistä risteyksestä autot tuli ( 2 pihatietä väliä n200 m)

Vakuutuksia ei oo muutaku osakasko eli ei korvaa ulos ajoa. Koti vakuutus korvaa ajovarusteet.

Onni onnettomuudessa ei menny muuta särki ku etu iskarit väänty ja lokari näin nopealla katselulla. Sitten sen näkee ku alkaa purkaa etu päätä että onko muuta menny.
Ei noilla perusteilla pysty (tai pystyy, muttei saisi) sakkoa kirjoittaa jos ei edes tiedä missä kyseinen tapaus on sattunut. Soittaja sanonut niille että motoristille pitää kirjoittaa sakko? Hah. Ei tuossa ole mitään järkeä
biggrin.gif

edit: Sanoo vaan että mitään ei ole tapahtunut, jos ei niillä kerta ole mitään todisteita mistään. Minkäs sille sitten tekee
nixweiss.gif

Liikenneturvallisuutta nostaakseen sulle se sakko annettiin. Terveellä järjellähän sitä ei ymmärrä, mutta kyllä täältä selittäjät löytyy
wink.gif

Jos menetit pyöräsi hallinnan, saat sakot. Mutta jos kaadoit pyöräsi tahallisesti estääksesi törmäyksen vaaraa aiheuttaneen auton kanssa, on kyse hallitusta toiminnasta ja et voi sen mukaan saada sakkoja
wink.gif

Itselleni kävi aikanaan näin ja en saanut sakkoja.

Jos menetit pyöräsi hallinnan, saat sakot. Mutta jos kaadoit pyöräsi tahallisesti estääksesi törmäyksen vaaraa aiheuttaneen auton kanssa, on kyse hallitusta toiminnasta ja et voi sen mukaan saada sakkoja  
wink.gif

Itselleni kävi aikanaan näin ja en saanut sakkoja.
Tämä legendaarinen väistöliike on jotain sellaista, minkä näkemisestä meikäläinenkin maksaisi enemmän kuin leffalipun hinnan. Ensimmäisen kerran kuulin tälläisestä peliliikkeestä pian vuosikymmen sitten ja tänä päivänäkään en ymmärrä, miten kaadetulla moottoripyörällä väistetään tai edes jarrutetaan.

Olisiko kumirengas kuitenkin parempi kontaktipinta tiehen? Ehdottaisin tästä kyllä sakkoja.

Nyt alko ihmetyttään ku minä sain sakot.
Tiijättekste porukat, että tuo meni täysin oikein.

Perustelut:

- Ihan täysin päällimmäinen selitys on, että päälle ei saa ajaa
milloinkaan, oli tilanne sitten ihan mikä tahansa ja siitä johtuu, että ....

- Ajoneuvo on hallittava kaikissa mahdollisissa nopeuksissa/tilanteissa.
- MP:tä ei parane kaadella liikenteen sekaan eikä ojiin sillä se ei
ole oikeanlaista hallintaa.

- Risteykseen tultaessa on ajettava sitä vauhtia, ettei aiheuta
vahinkoa tai pelkästään jopa vain edes vaaraa kellekkään.
Elikkä lähestyttäessä risteystä pitää hiljentää tarpeeksi.

- Väistämisvelvollisen on selvästi ja ajoissa osoitettava, että
aikoo noudattaa velvollisuuttaan.

- Vaikka kuka tai mikä tulee minkä tahansa kolmion tai vaikka
STOPpie merkintakaa ja sen pitäisi väistää, mutta ei kuitenkaan
selvästi ole osoittanut, että aikoo todella väistää, niin silloin
sinä väistät, kun päälle ei vieläkään saa koskaan ajaa. Kaato
ei ole oikea tapa väistellä .. ainakaan ensisijaisesti.

Tuo ajoneuvon hallinta kaikissa tilanteissa ei hyväksy sitä, että
mp-kuski menee nutulleen muun liikenteen sekaan tai ojaan tai
jonnekin vaikka ei sinänsä mihinkään osuisikaan. Ne kuvittelevat,
että mp:tä on ajettava kumipuoli alaspäin liikenteessä.

Tuossa vaikka näin aluksi kaikkea sitä mistä voi saada sakot
varomattomuudesta liikenteessä, vaikka mitenkä kokisi itsensä
syyttömäksi. Mikäli todistajilta aina saa nimet etc. ja lämäri on
kohtuullisen pieni, niin eipä kannata poliiseja hommata. Ne
antavat kaikille sakot varomattomuudesta liikenteessä. Vain
todella harvoin selviää ilman sakkoja ja tuommoinen taitaa olla
se klassinen peräänajo, jolloin peräänajettu ei todella voi itse
vaikuttaa tilanteeseen ellei se takimmainen onnistu todistamaan,
että etummainen on asiattomasti jarruttanut liiaksi.

Jos mietitte, niin tuo annettu selitys on tuota samaa soopaa,
mitä itsekin kirjoitin. Sanamuodot vain hieman eroavat, mutta
sisällöllisesti/asiallisesti ottaen samaa.
sanoi:
Olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden ja varovaisuuden noudattamatta jättäminen

sanoi:
Mutta jos kaadoit pyöräsi tahallisesti estääksesi törmäyksen vaaraa aiheuttaneen auton kanssa, on kyse hallitusta toiminnasta ja et voi sen mukaan saada sakkoja
Mikäli pyörä pitää kaataa, niin on tultu liian kovaa. Mikäli voit
osoittaa, että et todellakaan tullut liian kovaa vaan ne muut
tulivat väkisin päälle, niin hyvä juttu, mutta tuossa lienee
normaaliolosuhteissa ihan omat todistelu ongelmansa. Mikään ei
tietenkään estä yrittämästä sakkojen peruuttamista.

SORRY, mutta luulen, että sakkosi on maksettava kuitenkin.

Hallittu kaato on moottoripyörän hallintaa, siinä missä hallittu jarrutus (piste).

Mul on asiasta kokemus, kun bussi kiilasi edellä ajavaa autoa ja me jouduimme pakkotilanteeseen kaarteessa, jolloin mun piti laittaa pyörä kyljelleen n. 60 kmh nopeudessa.

Poliisin mielestä toimeni olivat oikeutetut ja kehuivat filmitä katsottuaan, että toimin oikein. Pyörän kaataminen ja henkilövahinkojen välttäminen pyörän kaadolla on normaali toimenpide MP-kuskeille. Sen sanoo jopa poliisi Helsingissä.

Ei se niin sanottua ole, että istumalla vain pyörän päällä olet oikeassa. Hallittu pyörän kaato on ohjausopillinen ja menetelmäopillisesti oikea ratkaisu joissain tilanteissa, eikä siitä hemmetti saa mitään sakkoa kirjoittaa, kuten minun tapauksessani ja ilmeisesti ketjun aloittajan tapauksessa.

062802moto_prv.gif

-Matti

Nyt alko ihmetyttään ku minä sain sakot.
Tiijättekste porukat, että tuo meni täysin oikein.

Perustelut:

- Ihan täysin päällimmäinen selitys on, että päälle ei saa ajaa
milloinkaan, oli tilanne sitten ihan mikä tahansa ja siitä johtuu, että ....

- Risteykseen tultaessa on ajettava sitä vauhtia, ettei aiheuta
vahinkoa tai pelkästään jopa vain edes vaaraa kellekkään.
Elikkä lähestyttäessä risteystä pitää hiljentää tarpeeksi.

- Väistämisvelvollisen on selvästi ja ajoissa osoitettava, että
aikoo noudattaa velvollisuuttaan.

- Vaikka kuka tai mikä tulee minkä tahansa kolmion tai vaikka
STOPpie merkintakaa ja sen pitäisi väistää, mutta ei kuitenkaan
selvästi ole osoittanut, että aikoo todella väistää, niin silloin
sinä väistät, kun päälle ei vieläkään saa koskaan ajaa. Kaato
ei ole oikea tapa väistellä .. ainakaan ensisijaisesti.

Tuo ajoneuvon hallinta kaikissa tilanteissa ei hyväksy sitä, että
mp-kuski menee nutulleen muun liikenteen sekaan tai ojaan tai
jonnekin vaikka ei sinänsä mihinkään osuisikaan. Ne kuvittelevat,
että mp:tä on ajettava kumipuoli alaspäin liikenteessä.

Tuossa vaikka näin aluksi kaikkea sitä mistä voi saada sakot
varomattomuudesta liikenteessä, vaikka mitenkä kokisi itsensä
syyttömäksi. Mikäli todistajilta aina saa nimet etc. ja lämäri on
kohtuullisen pieni, niin eipä kannata poliiseja hommata. Ne
antavat kaikille sakot varomattomuudesta liikenteessä. Vain
todella harvoin selviää ilman sakkoja ja tuommoinen taitaa olla
se klassinen peräänajo, jolloin peräänajettu ei todella voi itse
vaikuttaa tilanteeseen ellei se takimmainen onnistu todistamaan,
että etummainen on asiattomasti jarruttanut liiaksi.

Jos mietitte, niin tuo annettu selitys on tuota samaa soopaa,
mitä itsekin kirjoitin. Sanamuodot vain hieman eroavat, mutta
sisällöllisesti/asiallisesti ottaen samaa.
sanoi:
Olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden ja varovaisuuden noudattamatta jättäminen

sanoi:
Mutta jos kaadoit pyöräsi tahallisesti estääksesi törmäyksen vaaraa aiheuttaneen auton kanssa, on kyse hallitusta toiminnasta ja et voi sen mukaan saada sakkoja
Mikäli pyörä pitää kaataa, niin on tultu liian kovaa. Mikäli voit
osoittaa, että et todellakaan tullut liian kovaa vaan ne muut
tulivat väkisin päälle, niin hyvä juttu, mutta tuossa lienee
normaaliolosuhteissa ihan omat todistelu ongelmansa. Mikään ei
tietenkään estä yrittämästä sakkojen peruuttamista.

SORRY, mutta luulen, että sakkosi on maksettava kuitenkin.
Muutama asia pistää mietityttään tuossa että minun pitää pystyä väistään jos joku tulee eteen. Eli minun pitää pystyä väistään esim 100 rajotuksella auto jos se muutama metri ennen ku olen kohdalla päättää lähteä ajamaan? Voiko poliisi sakottaa liian hiljasesta ajosta? Jos alan tästä eteen päin hiastaan jokaisessa risteyksessä semmoseen vauhtiin että en voi millään osua toiseen autoon vaikka se lähtis ihan nokan edestä kääntyyn? Entä saanko korjattua vanhan auton jos alan harrastaan tuommosta että risteyksessä vetäsen toisen eteen vaan ja pistän vakuutuksen piikkiin. Se on voi voi sille joka eteen sattuu
tounge.gif

1 tapaus itellä on missä minulle ei annettu sakkoa vaan vasta puoli sai sakot ja veti sen oikeuteen. Melkeen samanlainen tapaus ku nytki paitsi että sillon oli kyseessä auto ja autot osu toisiin. Voi olla että sillon tulkittiin asia toisin.

Kuulostaa vaan niin oudolta että joka paikassa pitäs olla vauhti niin hidas että voi jarrutta jos joku tulee eteen.

Tuo sakko asia ei enään itteä niinkään harmita mutta se että saa tuollain tulla toisen eteen ja paeta paikalta ilman mitään seuraamuksia pistää vähän ottaan pattiin. Ja onse toisaalta nyt hyvä sanoa että miksi et pysyny pystyssä. Ei siinä paljoa mieti ku auto tulee eteen mitä sitä tekee sitä tekee vaan sen että painaa jarrua ja toivoo että selviää hengissä.

Jeps. Numero yksi, ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi, ei maksa mitään ja saat lakineuvoja numero kaks etene sen mukaan. Ja piste.
cool.gif

Back