• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto ajo perään valoissa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dunkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse asun Helsingin keskustassa ja joka ajelu alkaa Manskua tai Mechelininkatua pitkin ja aina on valot punaiset, yhdet tai kahdet pääsee vihreillä. Aina on katse valoissa peilissä, pelonsekaisin tuntein. Toivottavasti autoiliat, edes täällä valojen maailmassa, olisivat tottuneet äkkipysähdyksiin. ja valohin. Aina käy ajatus peräänajajista...

Onko muuten muille ajelemaan lähteminen suoritus(reitti, ajelu, kurvit?) vai muuten vaan prätkän selkään hyppäys ajoneuvolle joka vie paikasta A pisteeseen B.

^ Niin juu, se unohtu, että kytät ei vittu edes vaivautuneet paikalle.
Sanoivat vaan keskuksesta, että päälle ajanut myönsi syyllisyytensä yms.

Toivottavasti menee voitto edes postilla perästä. Ihme toimintaa.
kaboom.gif
Jep, 20km/h ylinopeutta päiväsakkoja tulee, mut jos vahingossa ajat motoristin yli ei ne kytät lähde edes paikalle.

Tervehdys.
Pakko tulla purkamaan tänne sekavaa tunnetilaa, joka johtuu tämän iltapäivän tapahtumista. Noin klo 16 olin tulossa duunista ja olinkin jo melkein perillä. Itseasiassa toisiks viimeisissä valoissa ennen himaa.

Pysähdyin valoihin jonon hännille ja jäin venaamaan (pidempi jono). Kauaa ei tarvinnut tosin odotella kun kuulu perkeeleenmoinen jarrutus. Yritin paikantaa mistä tapahtuu, kun huomasin että nyt kolahti omaan perään.  
omg.gif

crazy.gif

bawling.gif

Siinä sitten kiitettävän tuuppaus ja pyöri ihan kallelleen jalkojen väliin.
Sain jotenkin vaistomaisesti pidettyä pyörän pystyssä ja katsottua taakse päälleajanutta kuskia. Sain pidettyä pyörän pystyssä loppuun asti ja laitettua tuelle tien sivuun. Noh siinä sitten soittelua kytille yms. tietojen vaihtoa.

Selkä on kipee. Lääkärillä jo kävin varmuudeksi näytättää jos alkaa enempi oireilee niin on tehty paperit jo ja alustavat tutkimukset.

Voitte arvata kuin paljon V*TUTTAA!  
mad.gif
kaboom.gif
Onnellinen saan tietysti olla, että en löytänyt itseäni auton konepelliltä, En olisi koskaan uskonut, että joku ajaa perään kun seisoo liikennevaloissa.  
nixweiss.gif

"Uusi" pyörä vasta alle 11k ajettu ja nyt sitten huoltoon. Ketuttaa niin perkeleesti. Nooh, katotaan mitä sanovat ja kuinkapaljon menee osaa vaihtoon. Pahemmin näkyviä kolhuja ei ole, mutta vanteet ja kumit menee varmaan vaihtoon ainakin. En tiedä.

Jees. Olkaa varovaisia, siellä jossain!  
confused_orig.gif
Oliko sulla erillistä selkäpanssaria?
Jos ei ollut niin suosittelen hankkimaan.

Panssari pelastaa

062802moto_prv.gif
Tuskin panssarista ao. tapauksessa ollut hyötyä, kerta kuski EI lentänyt
buttrock.gif
ja saanut kolausta, kohtaamisesta maaperän kanssa.
withstupid.gif

buttrock.gif
withstupid.gif
Olen hiukan eri mieltä. Eli puettava panssari auttaa myös selän väärään suuntaan taittumisen ehkäisyssä.

Vertaan omaan kolariini: Pyörä kulki n.30m ja minä n.5m. Siinä tulee suhteellisen suuri rasistus selkään/niskaan kun törmäyksessä kehon alaosa haluaa lähteä pyörän mukana eteenpäin, mutta yläpää kropasta tahtois jäädä siihen paikoilleen. En lyönyt selkääni mihinkään, vaan käsitykseni mukaan panssari murtui tuosta väärään suuntaan taittumisesta.

sport05.gif

^ Tuota itsekkin kelasin, että oisi varmaan auttanut tämän "nitkahduksen" kanssa.

Pyörä lähtee jo tänään huoltoon. Onneksi kotilolla ajanut oli rehellinen ja ripeä toimissaan. Ja toivottavasti pyörästä tulee entisensä.
nixweiss.gif

Joku väläytteli tuosta splittailusta... ei paskempi idea ja on käynyt itselläkin mielessä, kun tilannetta käynyt läpi.

buttrock.gif
withstupid.gif
Olen hiukan eri mieltä. Eli puettava panssari auttaa myös selän väärään suuntaan taittumisen ehkäisyssä.

Vertaan omaan kolariini: Pyörä kulki n.30m ja minä n.5m. Siinä tulee suhteellisen suuri rasistus selkään/niskaan kun törmäyksessä kehon alaosa haluaa lähteä pyörän mukana eteenpäin, mutta yläpää kropasta tahtois jäädä siihen paikoilleen. En lyönyt selkääni mihinkään, vaan käsitykseni mukaan panssari murtui tuosta väärään suuntaan taittumisesta.

sport05.gif
Jos sen panssarin haluaa "auttavan" nitkautuksissa, niin kohtuullisen kireällä saa olla. Ei sovi vaan meikäläisen "tyyliin" Toki itselläni on takissa itsessään jonkinmoinen panssari/pehmuste. Ja yhdet "lipat" on tullut sillä "kokeiltua".

No hui hele*etti.. mistä sen tietää että missä ne possauttaa perrään. Ja tuollastakaan kun ei voi oikein ennakoida
omg.gif

No hui hele*etti.. mistä sen tietää että missä ne possauttaa perrään. Ja tuollastakaan kun ei voi oikein ennakoida
omg.gif
Emme voikaan tietää milloin autoilija aikoo käyttää hänelle tarjoutuvan tilaisuuden possauttaa perrään, mutta onneksi sentään voimme tietää milloin autoilijalla on MAHDOLLISUUS siihen:

- Keltaisilla ja valmiilla punaisilla otetaan se takanaoleva auto mukaan jo ennen valoja ja hidastetaan yhdessä, ettei valojen vaihtuminen tule takanatulevalle yllätyksenä
- Koska itse ei jarrua tarvitse kaupunkiajossa koskaan, alkaa moottorijarrutus etujarrukahvan nyppimisellä pelkästään jarruvalon vilkuttamiseksi
- Pyörä pysähtyy suunnilleen sille kohdalle kaistaa missä auton kuljettaja istuu, siis hänen silmiensä eteen eikä vaikkapa kaistan oikeaan laitaan (tai oikealle kääntyessä se mopo sitten todella laidassa)
- Pahin tilanne on se, kun itse joutuu jo pysähtymään ja joku tulee vielä vauhdilla takaa. Silloin vaihde ei ole vapaalla eikä viitosella, vaan ykkösellä, kytkin tuntumassa, katse peileissä ja etupyörähän jo valmiiksi osoittaakin siihen edessäolevien autojen väliin, josta mahtuu pakoon.

Kertaallen oli pakko tempaista pyörä jo pysähtymisen jälkeen päin punaisia keskelle risteystä.

Draamaa ei olisi ollut mikään pakko lisätä parkkeeraamalla mopo siihen risteykseen ja kävelemällä pyörät suttina muutaman metrin yli stop-viivan tulleen auton kuskilta kysymään, että millaiset kelit hänen kotiplaneetallaan on tähän aikaan vuodesta.

Mutta tuli sekin pölhöys tehtyä. Reputin kokeessa, kun provosoiduin provosoitaessa
sad_orig.gif

Itse asun Helsingin keskustassa ja joka ajelu alkaa Manskua tai Mechelininkatua pitkin ja aina on valot punaiset, yhdet tai kahdet pääsee vihreillä. Aina on katse valoissa peilissä, pelonsekaisin tuntein. Toivottavasti autoiliat, edes täällä valojen maailmassa, olisivat tottuneet äkkipysähdyksiin. ja valohin. Aina käy ajatus peräänajajista...

Onko muuten muille ajelemaan lähteminen suoritus(reitti, ajelu, kurvit?) vai muuten vaan prätkän selkään hyppäys ajoneuvolle joka vie paikasta A pisteeseen B.
Se on jumalauta sellainen suoritus että oksat pois. Köyhällä kun on talli eri paikassa missä asunto. Ensin kovat varmistukset että kaikki on mukana mitä tallilla tarvitsee. Sitten bussiin (okei, joskus olen mennyt autollakin). 15 min bussissa, tallille ja sitten se alkaa. Pitäisi muuttaa Kehä III:n ulkopuolelle kun aina joutuu ajamaan vähintään puoli tuntia ennenkuin pääsee mutkapätkille.

Annapa olla kun huomaat että vaikkapa tallin avain on jäänyt himaan. Ei muuta ku venaamaan bussia ja takaisin himaan ja takas tallille. On vaikeaa. Pitäisi vaan ostaa kämppä jossa autotalli/-halli samassa. Ostaa ja ostaa, millä rahalla?!
kaboom.gif

Ajelin tänään ekaa kertaa oikein kunnon ruuhkassa neljän aikaan ja kyllä sitä valoissa tuli tuijoteltua peileihin valoissa seistessä kauhunsekaisin tuntein, kun autot vaan tuli lähemmäs ja lähemmäs. Parhaimmillaan joku oli tasan puoli metriä pyörän perästä kotterollaan. Ei hyvää päivää, ei pienintäkään ajatusta mukana...
crazy.gif

Pahiten säikähdin tosin sitä, kun samalla reissulla käännyin pihaan. Pihatie kun on soraa ja sen edessä on kumminkin jonkinmoinen rotvalli ja asvaltoitu jalkokäytävä, joten tähtäämistä ja varovaisuutta saa harjoitella ihan joka ajolta kotiutuessa. Nyt aloin himmaamaan jo ajoissa ja tähtäämään kääntöä, niin eikö silloin just peileissä näy joku italialaaaniaislainen pikkurottelo ihan millissä ja kuski ihan punaisena nyrkki pystyssä. Nähtävästi kaveri kääntyi edellisestä risteyksestä suoraan mun perään ja kun meidän pihatien risteys on melkein heti sen risteyksen jälkeen, joten ilmeisesti mun säätö siinä heti risteyksen jälkeen yllätti sen ihan 100-0. Voin tietysti itse olla tyytyväinen siitä, että mun vika kolari ei olisi ollut, mutta kyllä vähän jalat tutisi, kun nousin pyörän päältä.
veryangry.gif
Olisi tehnyt mieli kyllä käydä sanomassa muutama valittu sana kaverille, mutta ajattelin sitten vaan, että kaipa hän sai sitten siinä purkaa päivän töissä tulleet paineensa kerralla...

image.php

Välkkyvät jarruvalot
Lisäjarruvaloa olen ajatellut, laillinenhan tuo EI ole mutta...

Muistaakseni ennen wanhaan kun edes epäiltiin henkilövahinkoa liikenneonnettomuudessa poliisi piti AINA kutsua paikalle.

MP-onnettomuuksiin ambulanssi lähtee AINA tarkistamaan ettei ole piileviä vammoja.

Jälkimmäinen tieto on tosin jo 2 vuotta wanhaa ja hätäkeskuksesta peräisin

withstupid.gif

Eiköhän sieltä tien päältä joku puupää löydy, joka voi karauttaa perään, vaikka sulla olisi kaiken maailman disko-, ambulanssi-, poliisi-, rakennustyömaavilkut jne. Jos ei muuten, niin sokea vanhus tai nuori piripää täysin muissa maailmoissa. Onneksi tämä on vain hypoteettinen mahdollisuus. Toisaalta joku voi myös karauttaa eteen, hyökätä sivusta ja mitä lie. Pääasia tässä threadissa on että kuski on kunnossa. Jossitella voi aina suuntaan ja toiseen. Itse olen kyllä huomannut pari helpottavaa asiaa liikenteessä: Koska käytän moottoripyörääni vain ja ainoastaan harrastamiseen, ts. huviajeluun, en juurikaan aja ruuhkissa. Muutenkin pitää verenpaineen kurissa kun lähtee vapaapäivänä/-päivinä ajelemaan ilman kiirettä, joko tarpeeksi aikaisin tai tarpeeksi myöhään välttääkseen A) ruuhkissa kökkimisen, B) jumittavat tieosuudet, C) turhat liikennevalot jne.

Pointti tässä nyt oli se, että kun lähtee ajelemaan silloin kun tiet ovat tyhjimmillään, pääsee liikkeelle hyvin. Tässä ei ole nyt kyse siitä, että olisin itse pelokas lähtemään liikkeelle ruuhkaan, ei. Asun keskisessä Hgissä josta siis ei vain pihasta paineta baanalle vaan käyttämääni reittiä valtatielle 3 hidastavat 9 risteystä ja seitsemät liikennevalot. Olen vain yksinkertaisesti niin saatanan neuroottinen tiettyjen tekniikkaan liittyvien asioiden suhteen ettei kiinnosta lähteä pyörällä ruuhkaan.

Ymmärrän hyvin että jotkut käyttävät mielellään pyöriään kaupungeissa ja niin päin pois. Taitaa vaan eniten osumia tulla tässä pk-seudulla ainakin tämän kevään perusteella. Siis huom. osumia. Ja siihen vrk-aikaan kun ihmisiä on liikkeellä. Tieltä suistumisia nyt sattuu sitten missä vain.

Ääh, tulipa sekavaa. Nukkumaan.

Ajelin tänään ekaa kertaa oikein kunnon ruuhkassa neljän aikaan ja kyllä sitä valoissa tuli tuijoteltua peileihin valoissa seistessä kauhunsekaisin tuntein, kun autot vaan tuli lähemmäs ja lähemmäs. Parhaimmillaan joku oli tasan puoli metriä pyörän perästä kotterollaan. Ei hyvää päivää, ei pienintäkään ajatusta mukana...  
crazy.gif

Pahiten säikähdin tosin sitä, kun samalla reissulla käännyin pihaan. Pihatie kun on soraa ja sen edessä on kumminkin jonkinmoinen rotvalli ja asvaltoitu jalkokäytävä, joten tähtäämistä ja varovaisuutta saa harjoitella ihan joka ajolta kotiutuessa. Nyt aloin himmaamaan jo ajoissa ja tähtäämään kääntöä, niin eikö silloin just peileissä näy joku italialaaaniaislainen pikkurottelo ihan millissä ja kuski ihan punaisena nyrkki pystyssä.
No jos sinulla oli kerran vilkku päällä, niin lyököön sillä nyrkillään itseään vaikka molempiin silmiin.

Noita alle metrin päässä roikkujia varten pitää vissiin kohta oikeasti laittaa kivi takin taskuun. Sellainenhan voi kimmahtaa tuulilasiin jos ajaa liian lähellä edellä olevaa. Jos käy ryttyilemaan, niin alle 0,25s etäisyydellä kannattaa jopa kannustaa takana ajanutta pyytämään poliisit paikalle, niin pääsee sitten sekin kortittomana kävellen jatkamaan matkaansa.

No en tiedä tuosta, mutta korpeaa oikeasti nuo lokarissa roikkujat, koska tilanne on hengenvaarallinen. Alla ollaan ennen kuin ehtii kissaa sanoa.

Mm. tästä syystä en jää ruuhkassa jonoon asumaan, yleensä siellä kaistojen välissä on tilaa, jolloin kaistapäiden/uneksioiden on aika vaikea ajaa perään...

eipä valoissa seisoessa ole paljoakaan tehtävissä peräänajon välttämiseksi. Oma tapani on se, että vilkuilen vähän väliä peileihin onko joku tulossa "isoa kovaa" ja lisäksi pumppailen jarrulla muutamia kertoja, että varmasti taakse tuleva ymmärtää että siellä palaa jarruvalo. ja koko ajan tietty valmiina singahtamaan pois alta jos näyttää siltä ettei takaa tuleva kuitenkaan ymmärtänyt....  
biggrin.gif

^ Oli hakemassa muijaansa duunista ja huomas että pitää vaihtaa kaistaa + luki karttaa samalla ja katso ettei aja kenenkään kylkeen, niin mä olinkin sitten edessä.  
veryangry.gif
No se onkin sitten yllättävää että punaisissa valoissa seisoo autoja ja mopoja
veryangry.gif

Mullekin tuli kotilon perään vanhalla korollalla joku kenellä oli kortti toista päivää.

Seisoin keskellä päivää Manskulla postitalon valoissa ja olin seisonut jo useamman minuutin, kun ko. uuskuski lyhensi gorillaansa 40 senttiä bemarin perään.

No, jäähän joillekin jopa veturi huomaamatta, mut en kyl tajuu miten
nixweiss.gif

Olisko sellainen ihan huono ajatus, että jos tuntuu ettei ehdi katsoa eteensä tai ympärilleen, niin kannattaisi hidastaa nopeutta.

vähällä selvisit..onneksi...hyvä niin...

jospa ketutus helpottaa ajattelemalla, että vain harvassa peräänajossa motoristi selviää ilman vakavaa loukkaantumista.

tuosta lisäjarruvalosta...moniko painaa jarrua paikallaan ollessa?

tässä tapauksessa hyöty olisi ollut aika pieni.uskoisin...mutta haittaa ei varmasti ole lisäjarruvalosta..

muistuu mieleeni liivikeskustelu...jospa siitä ois ollut apu...

Back