Jatkanpa aloittamaani aihetta….
Ratkaisuksi olette tarjonneet teippiä, aurinkovisiiriä, tummaa visiiriä ja visiirin sisäpuolelle asennettavaa SUNAX-lippaa.
Kaikki nämä toimivat, kun visiiri on puhdas ja kuiva, mutta vain visiirin ulkopuolella oleva lippa auttaa näkemään vastavalossa likaisen tai märän visiirin läpi. Ja kaikkihan me ajamme likaisella visiirillä jo muutama kilometri lähdön jälkeen, vaikka tietysti liikkeelle lähdemme huolellisesti puhdistetulla visiirillä.
Kokeilkaa! Katsokaa auringon laskiessa vastavaloon likaisella visiirillä (vaikka sen teipin kanssa/tummalla visiirillä tai aurinkovisiirin kanssa) ja varjostakaa kädellä visiiriä, huomaatte kuinka paljon paremmin näkyy läpi siitä kohdasta, jossa auringonpaiste ei valaise visiirissä olevaa likaa.
Olen ajanut viimeiset n. kaksikymmentätuhatta km Schuberth S1 kypärän kanssa, mutta huolimatta erinomaisesta aurinkovisiiristä olen silti välillä kaivannut ulkopuolista lippaa avuksi. Erityisesti kauniina syysaamuina, kun aurinko paistaa matalalta ja tie on yön jäljiltä märkä.
Visiirin ulkopuolisesta lipasta minulla on tuhansien kilometrien kokemus muinaiselta 70-luvulta. Kiinnitin senaikaiseen kokokypärän "nepparivisiiriin" avopotan lipan pienillä ruuveilla kiinni. Tulos oli tosihyvä. Kohti auringonlaskua soratien pölyt visiirissä; ei haitannut pölyt eikä häikäissyt. Nämä nykyiset visiirit ovat muuten paljon parempia kuin 70-luvun mallit, mutta ne ovat sen verran muotoiltuja, että helppoa omaa viritelmää ei taida saada tehtyä. Siksi kiinnostuin kun löysin netissä pörräämällä edes yhden, vaikka rumannäköisen valmiin ratkaisun.
Vähän kummastelin aiheen ensimmäisiä vastauksia, kun ulkonäköä pidätte niin paljon tärkeämpänä kuin näkemistä. Kamalan näköiseksi moittitte kaikki kyseistä lippaa. Olen täysin samaa mieltä, mutta paljon mieluummin olen karsean näköinen lipan kansa kuin karsean näköinen lippojen jälkeen.