• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aurinkolasit kypärän sisään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PrivateeR

MotOrg ry jäsen
Aurinkolasit kypärän sisään?

Pitäis ihan migreenin vuoksi hommata aurinkolasit jotka sais helposti ja mukavasti kypärän sisään. Tänhetkiset arskat painaa sangoista ainaki pirusti ohimoita vaikka kypärän sisään käyvätkin.

Millasia arskoja porukat on kypärän sisällä käyttäny? Tai vastaavasti jotain muita vastaavia tuotteita? Polaroivat lasit ois ehdoton ajamiselle. Onko jotain arskoja mis ois hihna pään yli tms.

Peltor/3M Virtua lasit on toiminut itsellä, ainakin Arain Tour-X kypärän ja tuon kotarin 640adv kanssa.
Ei pahemmin tuuli eikä pöly ole silmiä vaivannut, ja isommatkin osumat ovat kestäneet kunnialla.
Ja useampaa eri väriä käytössä kelin mukaan.

Ei tosin ole polarisoidut, mutta toisaalta kokeilu ei paljoa maksa...

PrivateeR sanoi:
Polaroivat lasit ois ehdoton ajamiselle.
:bisseä:

Itse tullut käytettyä sellaisia halpis polarisoivia mitä saa tarjoustaloista... kolmannet menossa mutta eivät kauheasti maksakaan. Ekat lasit kesti kauan mutta lopulta sanka hajosi, tokat lasit tippuivat päijänteeseen. :doh:

PrivateeR sanoi:
Millasia arskoja porukat on kypärän sisällä käyttäny? Tai vastaavasti jotain muita vastaavia tuotteita? Polaroivat lasit ois ehdoton ajamiselle. Onko jotain arskoja mis ois hihna pään yli tms.

Schuberth C3 :jpstyle:

Seikkailu_R sanoi:
Peltor/3M Virtua lasit on toiminut itsellä, ainakin Arain Tour-X kypärän ja tuon kotarin 640adv kanssa.
Ei pahemmin tuuli eikä pöly ole silmiä vaivannut, ja isommatkin osumat ovat kestäneet kunnialla.
Ja useampaa eri väriä käytössä kelin mukaan.

Ei tosin ole polarisoidut, mutta toisaalta kokeilu ei paljoa maksa...

Itellä ollu nämä kanssa ajossa. Hyvin toimii!
Kiitos suositteluista Seikkailu_R.

Välillä ollu jotkut tollaset 3M tyyppiset, tosin joku toinen merkki, kestää iskuja ja on pirun hyvät.
Silloin kun aurinko on korkealla ei tosin oo muuta tarvinnu ku pari kerrosta sähkärin teippiä visiirin yläreunaan, ei pahemmin ole tarvetta lentsikoita katsella niin se teippi ei pahemmin häiritse. :orgmp:

PrivateeR sanoi:
Pitäis ihan migreenin vuoksi hommata aurinkolasit jotka sais helposti ja mukavasti kypärän sisään.
Hankin silmälasit (aurinkolasit) optikolta ja katsoin että sangat ovat "suorat". Ts niissä ei ole sitä korvan taaksen kääntyvää mutkaa. Ei paina ohimolta tai muualtakaan. Kypäränä Arai RX-7. Luulen, että toisissa kypäröissä ei ole huomioitu noita sankojen olemassaoloa, joten painavat. Kokeile jotain muuta kypärää.

...ota kypärä matkhan ja kipase lähimpään optikkoliikkeeseen, sekatavarakauppaan, supermarkettiin, motonettibiltemaan tai mistä nyt aurinkolaseja voisi kuvitella löytyvän. Kypärä päähän ja tunkemaan niitä sankoja sitten sinne kypärän ja pään välliin...sillä lailla ainaki aikoinhan itte tein.

Tosin kyllästyin tuohon eestaas hinkkaamishen ja etenki kun en sitten tarvittaessa alakanu vahvuuksilla aurinkolaseja hommaamhan niin ostin kypärän jossa sellanen on vakiona. Ollu jo seittemän vuotta. Merkki mulla Schuberth, mutta löytyyhän noita muitaki.

panman sanoi:
Hankin silmälasit (aurinkolasit) optikolta ja katsoin että sangat ovat "suorat". Ts niissä ei ole sitä korvan taaksen kääntyvää mutkaa. Ei paina ohimolta tai muualtakaan. Kypäränä Arai RX-7. Luulen, että toisissa kypäröissä ei ole huomioitu noita sankojen olemassaoloa, joten painavat. Kokeile jotain muuta kypärää.

Ei välttämäti tarvihe olla "suorat" sangat valmiiksi. Mulle myyjä taivutteli sangat suoraksi valitsemistani laseista:thumbup:

Mitä mieltä olette, pitäisikö aurinkolasien olla kaartuvat, eli kääntyä myös sivulle?

Itse kun olen silmälasien käyttäjä, enkä tuollasia ole koskaan käyttänyt enkä voi linssien takia käyttää, niin väkisin tulee ajatus siitä, että se olisi pirun tärkeä.. Mua ainakin haittaa juuri sivulta välkkyvät valot, kun sivulla on vielä lisäksi silmälasin kehystä ja riellien reunaa... Jotenkin itse haaveilisin tuollaisista kehyksettömistä kasvojen ympäri kääntyvistä polaroideista.

shyhander sanoi:
Mitä mieltä olette, pitäisikö aurinkolasien olla kaartuvat, eli kääntyä myös sivulle?
Mahdollisimmat isot ja yhtäaikaa pienet. Eli silmäaukon leveys kypärässä on oleellinen juttu. Ota potta mukaan ja sovittele.
Meitin lasien katu-uskottavuus on pieni, mutta mukavat ja suojaavat.

Migreenin kyseessä ollessa kannattaa harkita tummennettua visiiriä.

Samantapaisesta kärsivänä oon käyttäny jo pitkään lähes ainoastaan tummennettua visiiriä. Ainakaan pohjoisen kesässä ei monestikaan tuu tarvetta vaihtaa kirkasta visiiriä mut toki tätäkin sattuu, yleensä syksyllä.

Tumman visiirin eduiksi voi laskea paremman valo-suojan, ei pääse vilkuttaan valot mistään kulmasta ja helpomman käytettävyyden.

Miinus on että tarttee vaihtovisiirin mukaan jos reissu menee illan hämärtymiseen asti ja pienen pieni miinus polarisaation puuttesta.

Tuota ajoaikaa voi säätää valitsemalla tummemman tai vaaleamman tummennuksen, tai molemmat. Vaaleammalla pärjää pitempään illalla, oikein tumma toimii aurinkoisina päivinä hyvin.

Edit: Aurinkolasit on kyllä sit mukana liki aina kuitenkin, taukoja ja muuta oleilua varten.

Täältä kanssa ääni Oakleyn laseille. Mulla näkölasit on Oakleyn valmistetta ja näissä on sangat täysin suorat.

Huhan Kolli sanoi:
Miksei sulle kelpaa kypärä jossa on integroitu aurinko setti?

Itseäni ainakin korpeaisi aina kaivaa niitä laseja jostain taskusta kun kypärän on repinyt pois päästä. Tai sitten kun niitä laseja ei olisikaan, niin tietysti niitä tarvitsisi.

Huh, onpas tullu paljon replyjä :D Kiitoksia siitä!

Joo toi tummennettu visiiri kävi itellä mielessä kans alkuun, mutta ongelmaksi muodostuu toi ilta/yöajaminen sitte ku usein juuri töihin menee kirkkaassa päivänvalossa ja takasin yöllä. Ei jaksais visiirejä rukata koko ajan irti ku helpommalla selviää ottamalla arskat vain pois päästä.

Ja shyhanderille vastaus: Joo ehdottomasti lasin pitää kaartua myös sivulle. Tämä juuri migreenin takia, koska kaikkein pahin kohtauksen laukaisija on juuri puiden välistä vilkkuva auringonvalo joka tulee juurikin silmäkulmasta sisään.

Pitääpä juosta tuonne optikolle ja kokeilla noita porukan ehdottelemia laseja. Schubertia en ala ostamaan koska en tykkää ko. kypärän ulkonäöstä laisinkaan.

Jep, 1 ääni lisää Oakleyn laseille. helpot laittaa päähän kypärän kanssa (itse olen vielä helpottanut tuota ottamalla sangoista kumiset liukuesteet pois, pysyvät päässä ilman niitäkin oikein hyvin) Lisäksi Oakleyn laseja saa vahvuuksilla ja erilaisilla tummuusasteilla. Kannattaa tutkia Oakleyn omalta saitilta eri linssivaihtoehtoja, kun kaikki jälleenmyyjät eivät välttämättä tunne niitä niin hyvin.

Huom: Polaroivien linssien kanssa olisin hieman varovainen. Visiirit kun tuppaavat olemaan polykarbonaattia ja polykarbonaatin läpi kun katselee polaroivilla linsseillä niin saattaa esiintyä aika villejä värikuvioita maisemassa, johtuen muovissa olevista jännitteistä. Minua itseäni nuo häiritsivät kovasti ja jätinkin polaroivien lasien käytön yksiin laseihin. Lisäksi LCD-näyttöiset mittaristot yleensä pimenevät jossain katselukulmassa, kun polaroivien linssien ja LCD-näytön polarisaatiotasot sattuvat sopivasti ristikkäin.

Back