Joo valaistaan kaikin mokomin...
Ensiksi tärkein juttu: Olen 99,9 % varma, että wingeillä varustettua lasia ei voi lyhentää jälkikäteen alapäästään. Siinä käy nimittäin niin, että sivuwingit eivät enää istu alkuperäisillä paikoillaan, vaan ne saattavat osua kiinni pyörän omiin "kolmioplexeihin". Eli sivuwingilasin korkeuden on osuttava kerralla kohdalleen.
Tehtaalla tuo lyhennys tehdään yläpäästä, joka taas ei onnistu enää kotioloissa, koska lasin yläreunan profiili tärvääntyy.
Ja kuinka wingitön lasi lyhennetään kotona?
1. Teipataan lasin alareuna molemmilta puolilta leveällä maalarinteipillä tai ilmastointiteipillä reilusti siltä alueelta, josta leikkaus suoritetaan.
2.Arvioidaan / mitataan lyhennystarve lasin korkeimmalta kohdalta. Jos pudotustarve on esim 60 mm, niin on huomioitava, että tämä 60 mm ei päde koko lasin alareunan pituudelta. Mitta pienenee mitä lähemmäs lasin pystyreunaa saavutaan. Lasin alareunan tulee levätä ala-asennossaan pikku kumityynyjen varassa.
(Tein itse sen virheen, että lyhensin alareunaa samalla mitalla koko matkan, jolloin takareunat menivät liian lyhyiksi. Onneksi jouduin lyhentämään vielä lisää, jolloin osasin korjata ekan kerran mokani...)
3. Kun lyhennyslinja on piirretty tussilla tms. lasin alareunaan otetaan pistosaha ja siihen hienohampainen muoville tarkoitettu terä ja sahataan viivaa myöten.
4. Käytä vaikka vanhaa lasia mallina, ja piirrä lasin keskelle alareunaan ilmanottoaukko, koska sehän laskee myös alemmaksi lasia lyhennettäessä. Sahaa viivaa myöten.
5. Sitten teipit irti ja hiotaan sahausjälki esim pyöröhiomakoneella.
6. Sovita lasia kiinnikkesiin ja aja säätöä edestakaisin ja ala-asennossa merkitse reikien paikat tussilla.
7. Poraa reiät pleksiin pienillä kierroksilla ja pienellä paineella, jotta lasi ei halkea reikien ympäriltä.
8. Lasi kiinni ja ajoon...
Jos kaikki tämä kuullosti hankalalta, niin tiedoksesi vaan, että mulla on tällä hetkellä ainakin viiden lasin kimppatilaus vetämässä Cee Baileylta. Hintatarjousta en ole vielä saanut.
Nämä viisi lasia ovat kaikki mallia #2 -4 with wings eli sama kuin Pomppella. Itse heilun vielä -3:n ja -4:n välillä ja olen ehkä tämän porukan pisin ja ajan penkki extrakorotettuna. Todennäköisesti päädyn -4:ään, koska lyhentäminen kotona ei onnaa.
Nämä lasit ei tule enää tämän vuoden ajoihin, mutta uskon hintojen / rahdin olevan kohdallaan. (Tullit ja alvit 0).
Jos tuut sekaan, niin ilmoita...
t. pozo