Ymmärrän Prätkiksen hämmennyksen noiden lasien mitoista yms. Sama hämmennys nimittäin huokuu jopa CeeBaileyn nettisivuilta. Ja samasta syystä päädyin itsekin vahingossa ylikorkeaan lasiin, jota sitten perästäkäsin sahailtiin.
Kuten Pomppe sanoi, oleellista ei ole pelkkä lasin korkeus, vaan sen profiili muutenkin. Eli onko yläreuna sivusta katsoen taivutettu ylöspäin vai ei. Samoin yläreunan leikkauksella on oma merkityksensä. Ns. Euro Cut-lasissahan lasin sivureunat ovat suurin piirtein samalla korkeudella kuin sen keskikohtakin. Se siis näyttää edestä katsottuna suoralta. Erityisesti CB:n numero kakkosessa keskikohta on selvästi reunoja korkeammalla eli lasin yläreuna on edestä katsoen kaareva. Tästä syystä en oikein suosittele ratkaisevien johtopäätösten tekoa pelkkien kuultujen / luettujen pituusmittojen perusteella.
Yhtä kaikki, mun CB #2 -2" (- noin 80 mm lisälyhennystä) on tällä hetkellä 508 mm korkea - mitattuna lasin alareunan ilmanottoaukosta lasin yläreunaan (lasin keskilinjalla). Ala-asennossa näen juuri sen yli, mutta en ihan pyörän eteen. (olen 180 pitkä). Yläasennossa lasi hiljentää suhinat aika hyvin myös takapenkiltä.
Tämä kaikki kuulostaa arvatenkin monimutkaiselta, ja sitä asia todellisuudessa onkin. Siihen kun sekoitetaan vielä pohdiskelu lasien materiaalista akryyli vastaan polykarbonaatti, niin hämmennys onkin sitten varmaan totaalinen...
Joka tapauksessa, olen havainnut LT-ukot maailman avuliaimmaksi ihmisroduksi,
joten ainakin täältä (Hyvinkään) suunnalta tai Tampereen / Oriveden suunnalta (Pomppe) saat varmasti kädestä pitäen vinkkejä ja apuja lasin valinnassa...Tuu vaikka käymään jos oot täälläpäin liikkeellä.
t. pozo