• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

AT-Plexiltä K1200LT:hen plexiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prätkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Prätkis

entinen matkapyöräilijä ja tuleva enturisti
Kyselin AT-Plexiltä plexiä K1200LT pyörääni.

Kuulemma on jo 5 plexiä tilauksessa, mutta kun ei ole ehtinyt tehdä. Sattuisikohan .orgilaisilla olemaan tilauksia sisällä?

Itse ajattelin tilata sellaisen 59cm korkean (23,23tuumaa) plexin, elikkä 14cm korkeampi kuin alkuperäinen (jos vain saa itse valita plexin kokrkeuden)

Kuinka korkeita plexejä on muilla korkean plexin hankkineilla K1200LT pyörän omistajilla?

Mitä mahtaa maksaa, kun tuollaiseen päädyit? Voihan sitä ajoviimaa eliminoida plexin korkeutta vaan lisäämällä, mutta minun mielestäni muoto on tärkeämpi. Selvitä pystytkö katsomaan pleksin yli pleksi ala-asennossa? Jos et, niin voi olla ajo sateessa aika perseestä. Jos joutuu ajaan aina katsomalla plexin läpi, niin sitä saa olla putsaamassa alvariinsa ( ötökät, vesi, yms. ). Hyvä tuulilasi on sellainen, että voi ajella katsomalla yli sen ja silti ajoviiman eliminointi on maksimaalinen. Itse en nosta omaa Cee Baileys:iäni kuin hieman, jos rouva on kyydissä ja nopeus yli 120 km/t. t. Jari l

Joo, samaa mieltä kuin pomppe. Ei se pelkkä korkeus autuaaksi tee. Itse tilasin tuolta mainitulta Cee Baileyltä niiden "numero kakkosen" eli #2:n 2 tuumaa madallettuna. Pyörän matala alkuperäinen Euro Cut kun sai aikaan reumatismin niskaan.

No, tämä 2 tuumaa madallettukin oli niin korkea, että en 180 senttisenä nähnyt ala-asennossakaan sen yli kuin tapeilla seisten, joten ei muuta kuin alareunasta sahaamaan. Nyt se on sellainen, että alimmillaan näen justiinsa reunan yli, eli sadeajo onnistuu hyvin ja lasin muotoilu vippaa pahimmat suhinat ynnä ötökät yli kypärän. Kertaakaan en ole tämän kesän parinkymmenen tuhannen kilsan aikana tarvinnut poistaa yhtään ötökkää kypärän visiiristä. Tuulilasista kyllä senkin edestä...

Pomppella on vielä se CB:n sivuwingeillä varustettu lasi. On varmaan vielä hiljaisempi kuin meikäläisen wingitön...

Kyllähän kotimaista toki pitäisi suosia kalifornialaisen sijasta, ei siinä mitään. Saisikohan noita AT-plexin poikia tekemään kalifornialaisen näköistä yläreunastaan taivutettua mallia ja vielä sopuhintaan... Voisin viedä omani vaikka malliksi.

062802moto_prv.gif

t. pozo

No niin,

otetaanpa se AT-Plexi ihan vakavissaan hihnalle.

Tässä on nimittäin tulevana talvena uuden lasin hankinta edessä. Huomasin pyörää pestessäni, että CeeBailey on säröllä, joka on lähtenyt edestä katsoen oikeanpuolimmaisesta ylemmästä kiinnityseiästä suoraan ylöspäin.
sad_orig.gif
Pituus tällä hetkellä noin 40 mm, mutta tämän lasin päivät ovat luetut. Taitaa olla oma moka eli kiinnitysruuvi ollut liian kireällä...

Taidanpa soittaa pojille ja kysellä millainen se heidän nykylasinsa oikein on (eli onko vain kopsattu Bemun oma ja sitä jatkettu..) vai olisko kiinnostusta tehdä oikein "hyvä" lasi saman tien. Jollei kiinnosta, niin sitten vaan postia Kaliforniaan ja sieltä CeeBailey #2 -4" with wings. Sehän on hyvä...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Mulle teki mallin mukaan. Eli panin vanhan matkahuollolla sinne malliksi. Sähköpostissa / puhelimessa sitten sovimme uuteen tulevat modifikaatiot.

No perskeles, tämähän kuullostaa hyvältä...
062802jumpie_prv.gif

Pomppe hoi! Käytetäänkös sun wingilasia mallina talven tullen?  
smile_org.gif
Jos se on liian riskaabelia, niin sitten käytetetään mun lasi muottina ja kopsataan siihen ne sun sivuwingit.

t. pozo
062802moto_prv.gif

Voisitteko mitata teidän plexienne korkeudet sentteinä, jotta saisi tietää kuinka korkeita ne ovat todellisuudessa. Kun puhutaan tuumista ja -2 luvuista ja sahauksesta, niin ei oikein pääse käsitykseen, mikä on todellinen korkeus.

Muokatkaa vaikka viestejänne ja lisätkää sinne suluissa plexin todellinen pituus sentteinä

Minullekkin sopisi hyvin muotoiltu plexi (geebaileys with wings), mutta haaveilen sellaisesta jo tälle syksylle.

Kun testailin pahvin palasella plexin pituutta, niin lähtökohtana oli, että näen korotetetun plexin yli vaikka sitä nostaisikin pari senttiä.

Muistaakseni alkuperäinen on 45 cm ja toi mun CB #2 -4 with wings on 4 cm korkeampi kuin se, eli olisi 49 cm. En viitsi lähteä mittaamaan näin yöllä, mutta näin se on. Eihän se 4 cm mitään ole, mutta se muoto. Toi CB on paljon parempi ala-asennossa kuin alkuperäinen ylä-asennossa. Olen 177-178 cm ja näen hyvin yli tuulilasi ala-asennossa. Ihanne mulle olisi vielä 1-2 cm matalampi, mutta toi on ihan ok. korkeus. t. Jari

Ymmärrän Prätkiksen hämmennyksen noiden lasien mitoista yms. Sama hämmennys nimittäin huokuu jopa CeeBaileyn nettisivuilta. Ja samasta syystä päädyin itsekin vahingossa ylikorkeaan lasiin, jota sitten perästäkäsin sahailtiin.

Kuten Pomppe sanoi, oleellista ei ole pelkkä lasin korkeus, vaan sen profiili muutenkin. Eli onko yläreuna sivusta katsoen taivutettu ylöspäin vai ei. Samoin yläreunan leikkauksella on oma merkityksensä. Ns. Euro Cut-lasissahan lasin sivureunat ovat suurin piirtein samalla korkeudella kuin sen keskikohtakin. Se siis näyttää edestä katsottuna suoralta. Erityisesti CB:n numero kakkosessa keskikohta on selvästi reunoja korkeammalla eli lasin yläreuna on edestä katsoen kaareva. Tästä syystä en oikein suosittele ratkaisevien johtopäätösten tekoa pelkkien kuultujen / luettujen pituusmittojen perusteella.

Yhtä kaikki, mun CB #2 -2" (- noin 80 mm lisälyhennystä) on tällä hetkellä 508 mm korkea - mitattuna lasin alareunan ilmanottoaukosta lasin yläreunaan (lasin keskilinjalla). Ala-asennossa näen juuri sen yli, mutta en ihan pyörän eteen. (olen 180 pitkä). Yläasennossa lasi hiljentää suhinat aika hyvin myös takapenkiltä.

Tämä kaikki kuulostaa arvatenkin monimutkaiselta, ja sitä asia todellisuudessa onkin. Siihen kun sekoitetaan vielä pohdiskelu lasien materiaalista akryyli vastaan polykarbonaatti, niin hämmennys onkin sitten varmaan totaalinen...  
omg.gif

Joka tapauksessa, olen havainnut LT-ukot maailman avuliaimmaksi ihmisroduksi,  
bowdown.gif
joten ainakin täältä (Hyvinkään) suunnalta tai Tampereen / Oriveden suunnalta (Pomppe) saat varmasti kädestä pitäen vinkkejä ja apuja lasin valinnassa...Tuu vaikka käymään jos oot täälläpäin liikkeellä.
sport05.gif

t. pozo
062802moto_prv.gif

Cee Baileys plexikin kiinnostaisi!

Löytyykö ostopaikkaa euroopasta vai pitääkö ostaa USA:sta?

Mikähän oli plexin toimitusaika?

Onko USA:sta tilattuna merkitystä, että mistä tilaa kun puhutaan hinnasta? Onko olemassa edullisempia paikkoja kuin (cee baileys) jossain toisaalla.

Ajattelin mahdollisesti tuota #2 mallia siivillä. Korkeudeksi ajattelin tuota -2" (22" eli 56cm) mallia, euro cut leikkauksella.

Kumpikohan on parempi euro cut vai perusmalli?...siivillä vai ilman?

En itedä, mutta luulen että Euroopassa ei ole edustajaa. Pitänee ostaa suoraan CB:ltä. Toimitusaika mun muistaakseni oli 2 viikon luokkaa. Kuinka pitkä olet? Toi -2 tuntuu aika korkeelta, jos et oo yli 190 cm. Ota #2 wingseillä, mutta mieti korkeutta vielä. Muista että aina sitä saa nostettua ylemmäksi, mutta liian korkeaa ei saa määrättyä alemmaksi. Mää vedin viime kesänä rauta perseen pleksi ( -4 ) ala-asennossa koko reissun, keskinopeus reissulla 102 kmt. Ei itikan itikkaa visiirissä reissun lopussa. Jos nostaa pleksiä pikkasen ylöspäin, ei tarvi koko viisiiriä. Jari

Cee Bayleys dealer Euroopassa ( Englannissa)
http://www.sportouring.com/

Hinnoissa ei eroja mutta en tiedä miten on tullien kanssa USA:sta, ainakin Eu alueella johon GB kuuluu tavara liikkuu tullitta.

Itsellä sama ongelma R1100RS kanssa, jotain muuta pitäisi kokeilla ja olen jo päätymässa uudemman R1150RS pleksiin joka käy adapterin kanssa kookkaampana nykyisen tilalle.

Kokeile AT-plexin tekelettä. Itse teetin tuolla R1100RS'ään plexin ja toimi mulla erinomaisesti. Hinta myös hyvin kohtuullinen. (Muistaakseni 85€)

at-plexi on kyllä asiallinen liike nuissa plexi hommissa, tekeepä jopa rr-pyöriinkiin nuita joten homma hoituu, ja ainakin mitä piikkiin tilasin plexin niin hinta/laatu on kyllä kohdallaan... tekeepi jopa mittatilaus töinä jos tarvii....

Kokeile AT-plexin tekelettä. Itse teetin tuolla R1100RS'ään plexin ja toimi mulla erinomaisesti. Hinta myös hyvin kohtuullinen. (Muistaakseni 85€)
At pleksiin liittyen; tekevätkö originaalin mallin,taivutettu ylhäältä eteen, mukaan? Olen nähnyt ainoastaan tasa kaarevia.
Olen kokeillut WUDOn kaarevaa kookkaampaa mallia ja totesin orig.olevan sopivampi niin pyörteilyltään kuin kypärämelultakin.
Ainoastaan kypärämelun on häiritseva ja muutaman sentin pään laskemisella melu häviää joten olettaisin että asia korjautuisi muutaman sentin korkeammalla ja alkuperäisen mallin mukaisella ylhäältä taivutetulla pleksillä. Tosin tämä pleksi asia tuntuu olevan melkoista haku ammuntaa..........

Koko ideahan CB:ssa on että se on ylhäältä taivutettu niin ei tarvi olla sitä korkeutta niin paljon. Se voi olla aika kinkkinen tehdä ettei tule vääristymiä. Joku voisi kysyä AT-pleksilta josko ne kykenee tekemään sellaisia.
1200ltno2ws01.jpg

t.Jari

Itse en tuota "käyristämistä" tullut ajatelleeksi, enkä siten edes kysyneeksi. Toisaalta yhdestä pyörästä oli kyllä kamalat kokoemukset tuollaisen käyrän aiheuttamiin pyörteisiin liittyen.

Älä ota Prätkis tuota -2 tuumaista, ellet tosiaan ole yli 190 senttinen. Minähän otin sellaisen hölmöyttäni ja sahailuksi meni. Se sahaus kyllä onnistuu alareunasta ihan hyvin, ei siinä mitään. Kumminkin turha homma uuteen lasiin...

t. pozo
062802moto_prv.gif

PS: Tuossa Pomppen liittämän kuvan tekstissä on muuten just se aiemmin maintisemani CB:n moka. "-2 shorter than stock" tässä tapauksessa tarkoittaa 2 tuumaa lyhyempi kuin BMW:n KORKEA pleksi. Se on ollut jenkeissä ennen "stock". (Ja näkyy edelleen olevan CB:N kotisivuilla...)

Soitin AT-plexille tuosta kalifornialaislasin kopsaamisesta, ja keskustelu sujui hyvin siihen asti kunnes tuli puhe tuosta yläreunan "nekkaamisesta" ylöspäin. Ei kuulemma onnistu heidän prosesseillaan...

Se siitä sitten.

Täytynee vaan mennä merta edemmäs kalaan.
confused_orig.gif

t. pozo
062802moto_prv.gif

Back