• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

AT-Plexiltä K1200LT:hen plexiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prätkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hankala käsite tämä plexin korkeus. Testasin omaan pyörääni pahvia, joka oli 14cm pitempi kuin alkuperäinen plexi. eli pituudeksi tuli 57cm, joka on 22". Pahvi oli käännetty jonkun verran ulospäin (nekkaaminen) ja näin siltikin noin 5 metrin päähän eteeni kun plexi oli alimmassa asennossa. Joten eikö se silloin olisi ihan sopivan pituinen plexin korkeus?

Pituuteni on 177cm ja olen hieman perjalkanen, eli selkä on hieman keskimääräistä pitempi. Pyörässä on soft touch penkki.

Onko se kate malliltaa niin erilainen, ettei sitä voi testata tällälailla vai onko jotain hämminkiä näissä käsitteissä?

Pozo, valaisitko miten sitä plexiä voi leikata alhaaltapäin. Laitetaanko reiät jälkikäteen vai onko meikäläisen ajatusmaailma taas ihan vääränlainen?

Joo valaistaan kaikin mokomin...

Ensiksi tärkein juttu: Olen 99,9 % varma, että wingeillä varustettua lasia ei voi lyhentää jälkikäteen alapäästään. Siinä käy nimittäin niin, että sivuwingit eivät enää istu alkuperäisillä paikoillaan, vaan ne saattavat osua kiinni pyörän omiin "kolmioplexeihin". Eli sivuwingilasin korkeuden on osuttava kerralla kohdalleen.
Tehtaalla tuo lyhennys tehdään yläpäästä, joka taas ei onnistu enää kotioloissa, koska lasin yläreunan profiili tärvääntyy.

Ja kuinka wingitön lasi lyhennetään kotona?
1. Teipataan lasin alareuna molemmilta puolilta leveällä maalarinteipillä tai ilmastointiteipillä reilusti siltä alueelta, josta leikkaus suoritetaan.
2.Arvioidaan / mitataan lyhennystarve lasin korkeimmalta kohdalta. Jos pudotustarve on esim 60 mm, niin on huomioitava, että tämä 60 mm ei päde koko lasin alareunan pituudelta. Mitta pienenee mitä lähemmäs lasin pystyreunaa saavutaan. Lasin alareunan tulee levätä ala-asennossaan pikku kumityynyjen varassa.
(Tein itse sen virheen, että lyhensin alareunaa samalla mitalla koko matkan, jolloin takareunat menivät liian lyhyiksi. Onneksi jouduin lyhentämään vielä lisää, jolloin osasin korjata ekan kerran mokani...)
3. Kun lyhennyslinja on piirretty tussilla tms. lasin alareunaan otetaan pistosaha ja siihen hienohampainen muoville tarkoitettu terä ja sahataan viivaa myöten.
4. Käytä vaikka vanhaa lasia mallina, ja piirrä lasin keskelle alareunaan ilmanottoaukko, koska sehän laskee myös alemmaksi lasia lyhennettäessä. Sahaa viivaa myöten.
5. Sitten teipit irti ja hiotaan sahausjälki esim pyöröhiomakoneella.
6. Sovita lasia kiinnikkesiin ja aja säätöä edestakaisin ja ala-asennossa merkitse reikien paikat tussilla.
7. Poraa reiät pleksiin pienillä kierroksilla ja pienellä paineella, jotta lasi ei halkea reikien ympäriltä.
8. Lasi kiinni ja ajoon...

Jos kaikki tämä kuullosti hankalalta, niin tiedoksesi vaan, että mulla on tällä hetkellä ainakin viiden lasin kimppatilaus vetämässä Cee Baileylta. Hintatarjousta en ole vielä saanut.
Nämä viisi lasia ovat kaikki mallia #2 -4 with wings eli sama kuin Pomppella. Itse heilun vielä -3:n ja -4:n välillä ja olen ehkä tämän porukan pisin ja ajan penkki extrakorotettuna. Todennäköisesti päädyn -4:ään, koska lyhentäminen kotona ei onnaa.

Nämä lasit ei tule enää tämän vuoden ajoihin, mutta uskon hintojen / rahdin olevan kohdallaan. (Tullit ja alvit 0).

Jos tuut sekaan, niin ilmoita...

t. pozo
062802moto_prv.gif

Prätkikselle vielä tuosta lasin korkeudesta, kun jäi se tuossa muussa tohinassa kommentoimatta:

Nyt on niin, että minulla itselläni on lasin korkeus tuo 508 mm keskeltä mitattuna. Ja näen aika sopivasti sen yli ala-asennossa. Jos lasin korkeus olisi tuo ehdottamasi 570 mm, niin se olisi takuuvarmasti liian korkea minulle. Ota huomioon, että vakiolasin pituus "etenee" loivemmassa kulmassa taaksepäin ja taas CB:n lasin pituus "etenee" enemmän ylöspäin - sen profiilista johtuen. En millään jaksa uskoa, että olisit kolme senttiä minua lyhyempänä niin persjalkainen / pitkäselkäinen, että pärjäisit esim. -2 tuumaa lyhennetyllä lasilla. Sitä paitsi, ajatko penkki ala- vai yläasennossa?
Toki on myönnettävä, että kun pyöräsi on "vanhaa mallia" on siinä istuinkorkeuskin hieman korkeammalla, mutta ei siitä kyllä noin isoa eroa synny...
Tuo Pomppen postissa oleva kuva on kyllä aika valaiseva.

Sen sijaan nää tarinat ei taida paljon valaista...

Onnea valintaan!

T. pozo

062802moto_prv.gif

Kiitos Pozo!

Nyt tajusin tuon plexin kaltevuuden ulospäin, jolloin ei tarvita, niin korkeaa plexiä.

Ilmoittelen lähipäivinä liitynkö kimppatilaukseen (Himottais kyllä mielettömästi saada uusi plexi jo ajoon tälle kaudelle)
HUOM! uusi pyörä, niin tuntuu, että kausi on vasta aluillaan.

Tilasin plexin cee baileysilta.
Kun en malttanut odottaa kevääseen.
Malli oli #2 with wings ja pituus -3" (21"), euro cut.
Toivottavasti ei ole liian korkea.

Saa nähä mitä sieltä tullee ja milloin?

Kyllä sieltä toivon mukaan ihan hyvä lasi tulee. Sanoin "toivon mukaan" siitä syystä, että jenkien LT-foorumilla on ollut viime aikoina hieman negatiivissävyistä kirjoittelua CeeBaileyn "kasvukivuista", joka ilmenee ajoittaisena huonona asiakaspalveluna ja joskus jopa susilasien toimittamisena. Viikko on myös ollut hiljaista meikäläisen viiden lasin kimppatilauskyselyn tiimoilta, eli ei ole vielä hintatietoja tullut...

Toisaalta kyllä valtaosa lukemistani palautteista on ollut ihan positiivista ja omakin lasini tuli muistaakseni noin kolmessa viikossa ja ihan ensiluokkaisena. Eli älä turhaan yöuniasi menetä ;-)

Kerro sitten ihmeessä kuinka niissä lasinkorkeusarpajaisissa lopulta kävi eli sattuiko kohdalleen...

t. pozo
062802moto_prv.gif

Nyt se tuli, Cee Baileysin plexi!!!
Malli on #2 with wings ja pituus -3" (21"), euro cut.

Tänään tuli postista. Oli juuttunut useaksi päiväksi Vantaan Fedexiin. Jotenkin oli vain kuulemma päässyt unohtumaan.

Ensikommentteja plexistä.
Kun avasin paketin, niin plexi näytti rumalta. Tuo eurocut on melko jyrkkä. mutta kun plexin laittoi pyörään, niin ei se enää niin pahalta näyttänytkään. Vaikka pyörempi yläosa näyttäisikin varmaan paremmalta, niin en uskaltaisi vaihtaa, koska uusi plexi suojaa niin hyvin.

Korkeus sattui justiinsa! Alimmassa asennossa näen noin 5metrin päähän eteeni, mutta ylimmässä asennossa menee noin 5cm yli  "katse"korkeuden. Elikkä on kokonaan plexin takana.

Huomattavin muutos oli, kun kate on asennossa, jossa näkee juuri ja juuri katteen yli. Suhinat loppui. Nyt on ihan sama onko schubertin visiiri auki tai kiinni, niin mitään suhinoita ei kuulu.
Stereotkin kuuluu ihan mukavasti 140kmh nopeudessa (visiiri raollaan)

Niskaan tuleva takatuulikin loppui tämän uuden plexin myötä.

Eikä palellutkaan yhtään vaikka bemarin mittari näytti vain +1.5astetta.

kuvan plexi on saman tyylinen,mutta minulla on eurocut leikkaus, eli "suora" yläreuna
http://www.ceebaileys.com/bmw/bmws1200lt2_wings.htm

PS. Laittelen kuvaa kun ehdin.

Prätkikselle onnea hyvästä lasivalinnasta ja siitäkin, että lasi ilmeisesti oli ihan priima kappale.  
062802jumpie_prv.gif

Voihan jälkimmäiseen vaikuttaa sekin, että olen nyt kuutta lasia tilatessani pitänyt sen pirunmoiset madonluvut  
veryangry.gif
siitä, että varmistavat lasien laadun vähintään kahden inspectorin toimesta ennenkuin pakkaavat ne laatikkoon.

Lupasivat tuplachekata...
bowdown.gif

Jos joku vielä sai ahaa-elämyksen, että mulle tommoinen kanssa, niin meikäläisen tilausta ei ilmeisesti vielä ole postitettu, joten äkkiä soittamaan 0400-483346, niin laitetaan samaan läjään. Lasin hinnaksi tulee noin 200 € vapaasti Hyvinkäällä.

t. pozo
062802moto_prv.gif

Nyt kun olen ehtinyt ajella jonkun verran enemmän pyörällä, niin voisin todeta, että se 22" korkea plexikin olisi ollut OK!

Alimmassa asennossa sillä olisi varmaankin nähnyt riittävän alas. Ja plexin kulma olisi ollut loivempi kun plexi on ihan vähän näkökentän alapuolella.
Kun penkkiä nosti korkeampaan asentoon, niin pystyy olemaan plexin takana piilossa, mutta kylmiä päiviä varten se voisi olla vielä hieman korkeammallakin.

Itselläni on tilaus At-plexillä. Olen 2 metrinen ISOPOIKA itselläni bmw (orkkis) 61cm korkeampi malli.Lasi pystyssä yläreuna ikävästi juuri näkökentässä.Tarkoitus olisi koittaa 70cm ja jonkun sentin puolelleen leveämpää.Vein oman (pikkuplexin) malliksi.Sivusiivekkeistäkin (plexsiin) oli puhetta mutta ei ole vielä varmaa pystyvätkö toteuttamaan. Lupasivat että uusi ajokausi alkaisi isomman lasin takaa..
sport05.gif

Back