• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ärrän öljynkulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tästä ketjusta löytyy ohjeita R Bemarin huoltoon ja myös öljynvaihto-asiaa. Ja ohjeita siihen öljypinnan ihmettelyyn.

http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857

Samoin sieltä löytyy paljon erilaisia suodattimia, jotka sopivat noihin R 1100, R1150 pyöriin kunhan jaksaa kelata ketjua sinne loppuunpäin. Mulla on nyt pyörässä Mahle OC21, joka maksoi Raahen Varaosaportissa 4.- euroa.

Toi Neste 20W-50 öljy on näköjään semmoinen "vanha öljy", jota ei kaikilta Nesteen hultoasemilta löydy. Se on vissiin alunperin tarkoitettu vanhempiin autoihin, joita ei enää etelässä paljon liiku. Raahesta sitä saa parilta Nesteeltä. Hintaa 9.60 neljän litran pönikkä. Ja toimii mainiosti. Ja se on Bemarin huolto-ohjeiden suosittelema öljy.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Se sun öljykorkki on semmoinen tarvikkeena saatava korkki, jota on vaikea avata ilman erikoistyökalua. Niitä jotkut on asennelleet pyörään ilkivallan pelossa. Ei varmaan kyllä Suomessa kukaan keksisi työntää jotain hiekkaa vaikka tosta öljyntäyttöaukosta sisään ilkivaltamielessä. Mulla on ihan vakio muovikorkki ja toimii hyvin. No voi toi tarvikekorkkien asennus olla myös jotain Bemarifriikkien ulkonäkötuunausta kanssa. En oikein ymmärrä, kun mulla pyörä on pääsääntöisesti ajamista varten.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Espoosta löytyi tuota Nesteen öljyä (Special 20W-50) ainakin Olarin nesteeltä, merituulentien vierestä. Monesta muusta paikasta sai ainoastaan "eioota". Tais olla noin 12€/4L

Kävin myös hakemassa Biltemasta öljynsuodatintyökalun suodattimen irroittamiseen. Hyllystä löytyi VW/Audi mallinen avaaja (Art. 20-321). Takana lukee sen olevan 74mm suodattimelle, mutta ainakin tuohon Mototripistä hakemaani orginaaliin (18€ plus 1€ prikasta) se sopi kuin nenä naamaan. Hinta 2,95. Ei paha verrattuna bemarin omaan 40 euron vaihtoehtotyökaluun.

Huomenna sitten öljyt ulos, Nesteet tilalle ja perjantaina pyörällä Juhannusta viettämään.
062802moto_prv.gif

Kiitos taas kaikille avusta
bowdown.gif

tomi

Kävin myös hakemassa Biltemasta öljynsuodatintyökalun suodattimen irroittamiseen. Hyllystä löytyi VW/Audi mallinen avaaja (Art. 20-321). Takana lukee sen olevan 74mm suodattimelle, mutta ainakin tuohon Mototripistä hakemaani orginaaliin (18€ plus 1€ prikasta) se sopi kuin nenä naamaan. Hinta 2,95. Ei paha verrattuna bemarin omaan 40 euron vaihtoehtotyökaluun.
Joo, noita öljysuodattimien peltisiä avaimia löytyy jokaisesta autovaraosakaupasta. Mä ostin omani Raahen Varaosaportista. Maksoi jotain 5 euroa. Se avainväli on mun mielestä 76 mm.
Paras ostaa semmoinen, jossa on mutteritappi siinä pohjassa. Siiihen saa sitten helposti momenttiavaimen kiinni. Ja voi sen suodattimen vääntää myös itse sopivaan momenttiin, kun tuntee sen voiman ranteissaan, se ei ole paljon

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

R:ät kuluttaa öljyä ekoilla ~5000 kilsalla aikas reippaasti, sitten se kulutus loppuu eikä palaa ennenkuin on matkaa takana. Kulutuksen loppumistahti riippuu sisäänajosta, elikkä siitä kuinka hyvin männänrenkaat asettuu. Jos köröttelee liian hitaasti, vedättelemättä, niin kulutus jatkuu pitempään..

Eka R1100 vei mittalasin ylhäältä alas 1000-4000 kilsalla ja toisen puoleen väliin 4000-6000 ja sitten ei enää ikinä huomattavissa olevaa määrää.
Eka R1200GS vei 1000-5000 mittalasin ylhäältä 1/3:osaan, mutta ei alemmas. Sitten jäi pieni kulutus 5000-10 000 välillä 1/3 osa lasissa alas ennenkuin loppui.
Nykyinen on imaissut 1/4 lasia 1000-2500, katsotaan miten kehittyy..

FIN_GSer
Jos kulutus jatkuu, on kone LEPO
033102bebe_1_prv.gif

Mikäli kone viä litran tonnilla, se on paska. Turha ruveta puolustelemaan jollain siisäänajolla
033102ass_1_prv.gif

Maksoi jotain 5 euroa. Se avainväli on mun mielestä 76 mm.
Paras ostaa semmoinen, jossa on mutteritappi siinä pohjassa. Siiihen saa sitten helposti momenttiavaimen kiinni. Ja voi sen suodattimen vääntää myös itse sopivaan momenttiin, kun tuntee sen voiman ranteissaan, se ei ole paljon

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Tiedä sitten kuinka paljon nuo millit tuossa avaimessa merkitsevät tai kuinka tarkkaan tuo bilteman avain on mitattu/valmistettu, mutta 74mm siinä lukee ja hyvin istuu suodattimeen.

Maksoi jotain 5 euroa. Se avainväli on mun mielestä 76 mm.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Tiedä sitten kuinka paljon nuo millit tuossa avaimessa merkitsevät tai kuinka tarkkaan tuo bilteman avain on mitattu, mutta 74mm siinä lukee ja hyvin istuu suodittimeen.
No piti oikein mitata.

Oli se 74 mm

En tiedä mistä ton 76 milliä keksin

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Tuota..

Koneesta häviää öljy kolmella tavalla:
1. vuotamalla tiivisteistä (öljyläntti)
2. huohottamalla huohottimesta (haisu)
3. palamalla pytyssä (sininen savu)

Pyttyyn öljy pääsee seuraavia reittejä:
1. venttiilin ohjureista
2. kannenetiivisteestä
3. männänrenkaitten ohi

Käytännössä BMW:n koneet ei vuoda öljyä, eikä kannentiiviste ole rikki, joten öljy häviää koska:
1. kone huohottaa
2. ohjurit (kumit, jos on) fuskaa
3. männänrenkaitten ohi

Vähämukinen suuri moottori huohottaa varsin reippaasti ainakin kuumalla. Tätä kautta öljyä häviää uudesta ja vanhasta koneesta. Vanhasta ehkä enemmän, jos männänrenkaat päästää painetta kampikammioon.
Venttiilin ohjurit ja niiden tiivisteet on kuluvaa tavaraa. Ohjurit alkaa päästää öljyä iän myötä. Vaatii tosin reippaasti kilometrejä taakse.
Männänrenkaitten ohi öljyä kulkeutuu aivan uudesta koneesta, koska männänrenkaat ja sylinteriputki ei ole kunnolla sisäänajettu.
Vanhassa koneessa samaa tietä öljyä kuluu, koska kone on jo loppuunajettu. Tässä välillä on aika, jolloin öljyä kuluu erittäin vähän.
Sekä ohjurit että männät vaatii voitelua, joten öljyä pääsee tiivisteitten ohi aina. Ohjurinkumien on päästettävä hiukan öljyä ohjureille, tai ohjurit kuluu nopeasti, Männänrenkaitten on päästettävä hiukan öljyä, tai mäntä ja sylinteriputki kuluu nopeasti. Tämä on tyly tosiasia!
Oikeasti öljyä kuluu erittäin vähän ja kulunut öljymäärä korvautuu shitillä ja muulla aineella, joten näyttää siltä, että öljyä ei mukamas kulu. Joskus öljymäärä näyttää kasvavan, jos esim. polttoainetta imeytyy öljyyn. (Tämä tosin koskee tyypillisesti autoja talvisin.)

-> JOS käy niin, että minulle tulee <30 000 ajettu Bemari, joka kuluttaa reippaasti öljyä, niin ensimmäisenä käyn vedättelemässä raskaalla kädellä (keski-max. kierrokset + kaasu auki) pari -n tankillista ja toivon mänänärenkaitten asettuvan.. Ei siellä muuta vikaa ole, kuin huono sisäänajo!

FIN_GSer

Lainattua:"...käyn vedättelemässä raskaalla kädellä (keski-max. kierrokset + kaasu auki) pari -n tankillista ja toivon mänänärenkaitten asettuvan.. Ei siellä muuta vikaa ole, kuin huono sisäänajo!

FIN_GSer"

Juuri näin. Sitä voidaan kirjoitella kaikenlaista että sun mopo on p***a... mutta faktat faktoina. Munkin mopotin (R1100S) oli seissyt tai ainakin ollut vähällä ajolla käytettynä liikkeessä 2 vuotta, ja söi öljyä ekalla tonnilla yli litran. Kolmen tonnin ajon jälkeen öljynkulutus asettui minimaaliseksi.

Se on mukavaa kun joku joka tietää pistää pashapuheet omaan arvoonsa.

Back