• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Arai kypärä, merkin vaihto vai ei ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samba2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkuun minulla oli keskihintaista tai parempaa Shoeita, Marushinia, Premieriä, AGV:ta... nämä kaikki oli ihan hyvän ja laadukkaan oloisia. Nyt on silti +10 vuotta ollut pelkästään Araita, tärkeimpänä syynä istuvuus omaan kuuppaani. Mutta muutoinkaan laadukkuus, kestävyys, ja käyttöominaisuudet eivät toki ole olleet haitta. Sen verran paljon tuota tulee kauden mittaan pidettyä päässä, ettei tulisi mieleenkään pihistellä valinnan suhteen.

Mutta jos on puhe ns. laatukypäristä, tuskin sillä niin suurensuurta väliä on, minkä merkkinen pipo kyseessä.
Lähinnä nämä jutut menee yleensä pieleen siinä kohti, kun ruvetaan väittämään, että kaikki kypärät olisivat esimerkiksi täsmälleen yhtä suojaavia (EU-normi ei paljon takaa). Taikka vaihtoehtoisesti yhtä mukavia päässä. Taikka yhtä kestäviä... ja esim. halpisten varaosienkin saannin voi monesti unohtaa.

Turvallisuuskin voi lymyillä kypärän ominaisuuksissa joita ei tule heti ajateltua. Esimerkiksi vaikka hinnaltaan edulliset visiirit! Tällöin tulee helpommin heitettyä vanha naarmuinen roskiin ja hankittua uusi, se voi pelastaa jossain yllättävässä vastavalotilanteessa. Tai se paljonpuhuttu istuvuus, eli kun hyvin päähän sopivan kypärän voi unohtaa, pystyy keskittymään siihen liikenteeseen ja ajamiseen.

Ei koske tietty pelkästään kypärää se, että hiostavat ja hiertävät ajokamat vie huomiokykyä muualle.

Marushin istu tosi hyvin mun nuppiin ja hinta oli jotain alta 300. Kesti hienosti myös kaadon tosin siihen tuli sellanen tasanen kohta kun päällä asfalttiä kynsin. Pää pysy kasassa joten ihan jees potta sekin.

Nyt päässä keikkuu Xlite 701.
Tein myös maaperätutkimusta AGV:llä ojanpohjalle. Naamalteen tulin alas ja mulla lähti visiiri irti. Seuraavassa kypärässä tähän asiaan tulen kiinnittämään huomiota, kun siellä ojanpohjalla olis ollut kaikenlaisia tikkuja silmiin tarjolla... :/

Mites ton Marushinin kanssa kävi? Siis osuiko visiiri maahan, ja pysyikö kiinni?

mulla ainakin arai on ja pysyy merkkinä, koska siinä on oikea muoto. se on kapeampi ja pitkämäisempi kuin muut

Vuodesta 1984 on ollut Arai päässä paitsi välissä oli hetken eräs toinen merkki josta paluu Araihin oli todella helppo
biggrin.gif

Ei ole tarvinnut katua hetkeäkään...

Tuskin yhteen kypärään saadaan kaikkia hyviä ominaisuuksia ainakaan järkevään hintaan.Visiiriaukko tulisi olla niin leveä,että ääreisnäkökentässä näkyy muutakin kuin poskitoppaukset,visiiri ei saisi vääristää näkymää eikä huurtua ja lukituksella varustettuna.
Paino saisi olla kohtuullisissa rajoissa, kypärän takaosassa lippa,joka katkaisee pyörteilyn ja ilmaventtiilit toimia helposti yhdellä kädellä.
Istuvuus päähän napakka vaan ei puristava,useampia kuorikokoja.
Visiiri kunnolla iskun kestävä ja vahingon varalle nauhalla irti vedettävät poskitoppaukset jotta potta saadaan päästä irti kohtuu voimalla.Hinta karkaa helposti jopa 2000 euroon. Kannattaa katella,
mitä merkkejä ammattikuskeilla on päässä. Kolmenkympin kypärä toimii jopa 80 km/h vauhdeissa,mutta kun lukema tuplataan,voi tulla äitiä ikävä.

Marushin istu tosi hyvin mun nuppiin ja hinta oli jotain alta 300. Kesti hienosti myös kaadon tosin siihen tuli sellanen tasanen kohta kun päällä asfalttiä kynsin. Pää pysy kasassa joten ihan jees potta sekin.

Nyt päässä keikkuu Xlite 701.
Tein myös maaperätutkimusta AGV:llä ojanpohjalle. Naamalteen tulin alas ja mulla lähti visiiri irti. Seuraavassa kypärässä tähän asiaan tulen kiinnittämään huomiota, kun siellä ojanpohjalla olis ollut kaikenlaisia tikkuja silmiin tarjolla... :/

Mites ton Marushinin kanssa kävi? Siis osuiko visiiri maahan, ja pysyikö kiinni?
Ei osunu visiiri asfalttiin eikä irronnut tai auennyt tärskäyksessä.

Olen myös lentänyt naamalleen asfalttiin suht kovaa (taju pois ja kuset housuihin) AGV päässä ja siinä kyllä pysyi visiiri kiinni "loppuun asti". Tosin Arai minullakin on nykyisin ja sen ainut haittapuoli minusta on liian lähellä suuta oleva leukaosa.

Ps. Pääni ei ole mallia apina, mutta silti tuntuu, että leukaosa saisi olla kauempana. Mulla Chaser onko muissa malleissa sama "ominaisuus"..?

Kypärä lienee vaikeimpia ostettavia juuri sopivuuden ja vielä pyöräkohtaisten syiden vuoksi.
Tuli huomattua. Käytössä X-lite 801-RR ja ei sovi pyörän putkien kanssa yhteen mitenkään.

Pyörässä on kiinni V&H putket ja ne resonoi jotenkin todella paskamaisesti kypärän kanssa. Välillä on fiilis että istuu peltitynnyrissä. Ei puhettakaan että tuolla kombolla ajettais ilman korvatulppia.

Käytössä on Elacinin tulpat voimakkaimalla suotimella ja silti tuntuu että sais olla vieläkin enemmän vaimennusta. Reilun 80 km/h jälkeen ei enää resonanssit häiritse.

Seuraavasta kypärästä ei tule kauppoja ilman koeajoa. Muuten olen kypärään ollut tyytyväinen. Se on kevyt, istuu mun päähän ja tulppien kanssa riittävän hiljainen. Ennen putkien vaihtoa toimi mainioisti.

Tosin Arai minullakin on nykyisin ja sen ainut haittapuoli minusta on liian lähellä suuta oleva leukaosa.
Aika jännä, mulla nimenomaan toi Arai oli eka potta missä leuka ei ottanut kiinni. En nyt varmaan kaikkia malleja koittanut, nutta muistaakseni ainakin stormin myymät potat ei sopinu. Araissakin tulee lähelle, mutta ei liikaa.

Tosin Arai minullakin on nykyisin ja sen ainut haittapuoli minusta on liian lähellä suuta oleva leukaosa.
Aika jännä, mulla nimenomaan toi Arai oli eka potta missä leuka ei ottanut kiinni. En nyt varmaan kaikkia malleja koittanut, nutta muistaakseni ainakin stormin myymät potat ei sopinu. Araissakin tulee lähelle, mutta ei liikaa.
No ei mullakaan nyt leuka kiinni ota..
biggrin.gif
ilmaisin ehkä hieman väärin..sanotaan sitten näin, kun ottaa niin kunnon "huulet törölleen pusuhuuliasennon" niin huulet osuu leukasuojaan.. Ja tuntuu, että se olisi liian lähellä silloin jos mennään taas naama edeltä asfalttiin..
sad_orig.gif

Oma motoristiura tuli aloitettua aikoinaan HJC:llä. Avattava malli josta ei ollut itelle mitään hyötyä kun ei edes ollut rillejä. Tais olla jälkikäteen ajatellen numeroa liian isokin...

Seuraavana tuli Shoei joka oli askel parempaan ja palveli useamman vuoden.

Seuraavassa päivityskierroksessa olin jo "päättänyt" että ostan hiljaiseksi kehutun Schuberthin. Mutta ei istunut päähän ollenkaan ja muutenkin ahisti.

Bikeworldissa kun laittoi Arain Corsairin päähän niin se oli sitten siinä. Istui täydellisesti päähän. Ei huurtunut. Mikään meluton se ei kyllä ollut.

Radalle tuli hommattua sitten Arain RX 7 GP.

Pää on aika hankala korjata joten kypärässä ei viitsi säästellä. Tällä kaudella kokeili budjettia kun kaksi RX 7 GP:tä otti kontaktia, toinen asfalttiin ja toisen kanssa oltiin kai jo hiekoilla. Kolme tilausta vuoden sisään lähti Helmetcityyn. Toinen noista voisi olla vielä käyttökelpoinen, naarmut kun mallia pinta. Jotenkin vaan hirvittää laittaa tantereeseen kolissutta enää päähän.

Melun suhteen tulppia on tullut käytettyä vasta radalla. Liikenteessä ajoin ilman, mikä ei välttämättä ole viisasta millään kypärällä pidemmän päälle. Radalla kuulovaurio vaan tulee huomattavasti nopeammin...

Varmaan joku muukin potta voisi olla ihan jees mutta kun se ns. täydellinen on löytynyt niin ei tartte enää etsiä
smile_org.gif

Back