• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua pyörävalintaan noviisille

Ensimmäistä viestiä kirjoittelen, ja heti apua pyytelemässä.

Eli tarkoitus olisi etsiä 600-649 kuutioista pyörää ekaksi pyöräksi. Kortti pian kädessä ja omalla pitäisi päästä pian ajelemaan!
062802moto_prv.gif

Uutta siis etsin. Olen ihan käsi vielä pyörien kanssa, eikä oikein ole ympärillä ketään opettamassa, joten täällä sitten kyselen. Pituutta on ruhtinaalliset 165cm, 54kg ja 24 v kauniimman sukupuolen edustaja. Habaa löytyy sen verran että painavampikin pyörä nousee maasta jos sen sinne satun kaatamaan... mutta sellaista kevyttä, helposti käsiteltävää etsin (ja varpaiden pitäisi ylttää maahan.)
blush.gif
Tottakai koeajamalla selviää mikä alla parhaalta tuntuu, lähinnä kaipailisin varoituksia ja suosituksia eri pyörien ajettavuudesta, tyyppivirheistä, ongelmista jne.

Hondan CBF 600 olen katsellut (kuullut että helppo eka pyörä ja sopii pienemmällekin) ja Kawan ER-6f (lähinnä ton kivan "musta runko viininpunaiset putket" -lookin takia - - naiset). Kaikki ehdotukset tervetulleita!

Jonkin verran tuolta merkkipuolelta olen jo lueskellut ja lehtien arvosteluja. Kuitenkin kaipaan vielä jotain muuta... Apua siis please!

Suzuki Bandit 600, Yamaha Fazier.. Jos ostat uudehkon pyörän, ota se mikä itsellesi sopii ja mikä silmää miellyttää. Ei kai niissä paljon eroja ole. Kaikissa merkeissä on omat tyyppivikansa - oletan, en ole asiantuntija.

Osta tarpeeksi "iso" ettet kyllästy ja heti vaihda isompaan. Tarpeeksi "pieni", jotta uskallat ajaa. Koeaja erilaisia pyöriä. Mieti millaista matkaa ajelet.
Olen saman pituinen kuin sinä, nainen ja päädyin Kawasaki 750. Tsemppiä!

Osta seiskapuolikas suoriltaan ettei pyörää tarvii vaihtaa joka vuosi
sad_orig.gif

Itse laitoin 600:n ceebbarin ekaksi pyöräksi mutta ei sillä jaksanut ajaa montaa vuotta, mopo mikä mopo.
Reissun päällä sitä oppi arvostamaan pyörän sitkeyttä ja ohituskykyä kuormattuna.
Hauskoja kilometrejä uuden harrastuksen parissa
sport05.gif

Kannataa ehdottomasti harkita myös Suzuki sv 650 s pyörää!

Kevyt mutta tukeva pyörä ensipyöräksi (alumiinirunko) Tehoja ja vääntöä löytyy yllättävän paljon noin pienestä moottorista. V2 ruiskumoottori = Muhkeat soundit!

Mukava ajoasento ja pyörää on nautinto ajaa varsinkin mutkateillä ja kaupungissa. Itse otin selvää myös mahdollisista tyyppivioista joita nyt en juuri oman vuosimallin vm -04 pyörään löytänyt.

Itse päädyin tollaseen ensipyöräksi ja en todellakaan ole katunut. Suosittelen lämpimästi.

P.S Kyseisestä mallista löytyy paljon hyvää palautetta tästä foorumista kun käyttää hakua!

Itsellä ensimmäinen pyörä nyt, ajokokemusta autokoulun verran.

Sanoisin, että älä tuijota niitä kuutioita niin kovasti, paitsi jos haluat säästää vakuutuksissa...
wink.gif

Itsellä nimittäin ekana pyöränä nyt sitte Suzka GSX1100F, jolla painoa muhkeat 270kg tankattuna! Ja toistaseks tällanen 171cm/85kg naisimmeinen on pärjänny ihan hienosti, lukuunottamatta todella pehmeitä hiekkapaikkoja. Mutta apua on kyllä saanu aina, yleensä tarjotaan vaikkei tarvisikaan!
062802jumpie_prv.gif

Koeajetuista härveleistä tää oli selkeästi mukavin matka-ajossa, jota meikäläinen pääasiassa tulee harrastamaan. Mua kun ei mikään kaupungissa korttelirallin ajaminen juuri kiinnosta, vaan maisemien kattelu pidemmillä reissuilla.
sport05.gif

Toistaiseksi meidän yhteiselo on sujunut ihan mallikkaasti, äsken tuli käytyä pienellä iltalenkillä ja on se vaan hianoa
062802moto_prv.gif
menemään!
buttrock.gif

Eikä pitäis ihan heti tulla sitä pakko-vaihtaa-isompaan-fiilistä, eiköhän tossa oo ihan tarpeeks meikäläiselle vähäks aikaa!
biggrin.gif

Itellä eka pyörä FZS600 Fazer ja on viimesenpäälle mukava ja helppo ajella niin kaupungissa kun maantielläkin. Sehän on nyt päivitetty FZ6S (ja entistä paremman näkönen
thumbs-up.gif
) Vikojakaan ei pitäisi ihmeemmin olla.

Tietty kun on 600:nen niin sitä alavääntöä ei niin kauheesti ole, mut kyllä tolla muutaman kesän kieputtaa. Vakuutuksissa säästää jonkin verran. Nyt jos tarttis valita nii ehkä kuitenki ottasin isomman. MUTTA kyllä tollakin porshet yms vielä lähdössä pätkii, et ei se kulku noilla "pienemmilläkään" ihan hukassa ole. Matka-ajoon kyllä valitsisin isomman, mut kaupungissa ei suurempaa vielä kaipaa...

Mut tämäkin on niin paljon maku asia
062802moto_prv.gif
.

Ja riippuu minkälaisia numeroita on budjetissa...

Osta seiskapuolikas suoriltaan ettei pyörää tarvii vaihtaa joka vuosi
Onkos noita uusia kuin Suzuki ja Kawa seiskapuokkia?
wink.gif

Kawa Z 750 vastaa suorituskyvyltään Yamaha FZ6:sta noin suurinpiirtein. Eli älä usko kuussatasten mollaamisia: jos ymmärtää mitä eroa on kakkosella ja kutosella ("vaihde"), niin kusiainen kulkee ihan kivasti.
smile_org.gif

Tuolla vertikaalisella haasteellisuudellasi hakisin kylmätyypeillä ne pyörät, jotka tuntuisivat sopivilta. Esim. tuo SV 650 voisi olla mainio peli, jos istuinkorkeus natsaa.

Joka tapauksessa, jos ostat yleisen peruspyörän, joka sopii mittoihisi ja tuntuu hyvältä, et voi mennä valinnassasi kovin pahasti pieleen.
talktohand.gif

Edit: Tuosta CBF 600:sta. Varmaan ihan ok peli ja hyviä säätömahdollisuuksia (mitä pitäisi olla kaikissa prätkissä vakiona). Itse en tykännyt kahdesta asiasta: lussu ja täristi. Huimat 30 kilsaa taisin ajaa, eli ihan asiantuntija tässä naputtelee.
tounge.gif

Käyppäs kokeilemassa FZS 600 Fazeri, ei ne turhaa sitä kehuskele,
smile_org.gif
pituutta tällä kuskilla vain 158cm ja hyvin yltää jalat maahan ja kun on taito hyppysis ni ei siinä voimaa tarvi kun saa 200kilosen pyörän liikkeelle
062802jumpie_prv.gif

600cc Hondan Hornetti on naurettavan helppo ajettava ja kyllä siinä tehot riittää ainakin kaksi ensimmäistä kesää.

Suzuki gsx-r750
thumbs-up.gif
Mahtava laite josta ei lopu tehot kesken ihan heti, mutta siinä ei myöskään ole liikaa tehoa kuten esim. tonnisissa.
tounge.gif

Kai se riippuu vähän että minkä henkistä mopotia oot vailla!!
Melkeempä suosittelisin että jaksat vaan käydä ahkerasti koeajamassa omaa mieltä miellyttäviä malleja!! Eiköhän se oma sieltä joukosta löydy
inlove.gif
!!
Onnea metsästykseen
033102beer_1_prv.gif
!!

Vaimo vaihtoi tänä keväänä FZ6:sta Kawa ER-6F/ABS:ään. On ollut erittäin tyytyväinen noin 500 km:n kokemuksella: kevyt, matala ja painopiste alhaalla. Eli jalat yltää hyvin maahan ja painopisteen alhaisuuden takia pyörä on erittäin kevyt käsitellä paikallaan. Samoin hyvän alaväännön takia ei tarvi vaihteita & kierroksia käyttää liikkeellelähtiessä tai kaupunkiajossa. ABSit taas on hyvät aloittelijalle ainakin hätäjarrutustilanteissa, kun voi lyödä aina jarrut pohjaan ilman että eturengas menee lukkoon.

suosittelen honda cbr 900 rr,helppo käsitel,kun pitää järki päässä,mun emäntä ajaa ensimmäistä vuotta sillä ja tykkää siitä,kevyt ja tarpeeksi rivakka kulkemaan.

Ota kuule juuri se mikä tuntuu hyvältä ja johon on rahaa ja joka on tekniikaltaan luotettava/yksinkertainen.

Tuo osta kerralla iso on ihan kiva ohje mutta toisaalta itse suosittelen opettelemaan ensin ajamaan.

Eikös pitäisi opetella ajamaan ja sitten hommata mopo mikä vastaa haluttuja ominaisuuksia, eikä ostaa iso ja koittaa vain oppia sen tavoille tai oppia vain selviytymään sillä.

Jos ei ole perus ajotaito hanskassa niin ei kannata mitään kawazzr1400:sta ostaa.

Monella aika kultaa muistot ja jos nyt pysyy R1 hanskassa ei sitä moni muistakkaan, olisiko pysynyt silloin kun aloitti harrastuksen.

Onko se sitten kivaa ajella polleana jollain tositykillä minkä kanssa saa sit ajella oikeasti kakka pöksyssä jotta pysyy tiellä kun on tullut ahneuksissa otettua tarpeeksi suuri heti aluksi.

Jos jollakin on ensipyöränä joku 279kg laiva niin ei se tarkoita etteikö tämä henkilö voisi myös nauttia jostain kevyemmästä pyörästä ja ei tarkoita, että sinun kannattaa sellainen hommata.

ps. itsekkin tekisi mieli isompaa mutta kun järki sanoo kilometrejä olevan alla niin vähän niin opettelen vielä diverzioonilla.

Back