• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua käsittelykokeeseen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jorax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on ajot nyt ajettu ja torstai-aamuna on ajokoe (ensin 30 min ajotunti). Oisko jollain antaa vinkkejä, neuvoja mitä vaan apuja varsinkin pujottelutehtävään. Ihan kokemuksetkin kuinka se on muilla mennyt yms auttavat. Meinaa olla tuo kääntäminen niin kauheen vaikeeta. Nyt pitäisi löytyy itseluottamus jostain... Kertokaa muutenkin kokemuksia ajokokeesta ja kokeen pitäjistä! Jännittää! Suoritan sen Hakuninmaalla.

koetta edeltävät päivät harjoittelet omatoimisesti, toistojen kautta syntyy varmuus, pätee myös pyörän käsittelyyn.
smile_org.gif

Hakuninmaalla on kai merkit asvaltissa, joten eikun sinne treenaan.
- Katse ylhäällä
- jalat tankkia vasten, ei mitään trial liikkeitä
- käytä kytkintä nopeuden säätelyyn, älä jarrua, jarrussa vain se tasainen pikku paine hidastamaan kulkua.
- ja älä käännä liian myöhään, tuntuu olevan aikas yleinen "virhe" silloin linjat menee sellaiseksi että se pujottelu on mahdoton.

Tervve.

Ei siinä oikein muuta kuin otat rauhallisesti, etkä rupea panikoimaan. Tietysti helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä rentoutua.

Pujottelulla tarkoitit varmaan niiden keilojen kiertelyä, jossa päissä pitää vielä tehdä täysi käännös? Ite kun korttia ajoin, niin hyvin toimi kun kytkimellä ja takajarrulla sääteli vauhtia siinä pujottelussa. Etujarrulla jos jarruttaa, niin menosta tulee epätasaista ja voi helposti horjahtaa.

Täyskäännöksissä pitää muistaa katsoa olan yli tarpeeksi kauas(suuntaan jonne käännyt), tasapaino pysyy näin paremmin kasassa. Älä siis tuijota suoraan alas tms. metrin päähän.

Siellä Hakuninmaalla taitaa olla ainakin semmoinen silmälasipäinen inssinä, ajaa valkoista isoa jenkkipakua. Ihan asiallinen kaveri, tiukkahan se oli, mutta kuitenkin reilu.

Ei muuta kuin onnea koitokseen, pidetään peukkuja!

Ei ajatustakaan enää siihen suuntaan, että pieleen menee. Jos ajatukset sinnepäin harhailee, niin korvaa ajatukset sillä, että kuvittelet koko radan ja teet oikeaoppisen ja yksityiskohtaisen suorituksen mielessäsi alkaen moottorin käynnistyksestä ja päättyen pyörän sammuttamiseen. Tähän topicciin tulee varmasti ne muistettavat yksityiskohdat. Tee tämä riittävän monta kertaa että jokainen yksityiskohta muistuu nopeasti ja oikein. Tämä pätee erityisesti juuri ennen koeajoa, jolloin tarvitaan 100% keskittymistä eikä yhtään mitään muita ajatuksia.

Siinä pujottelussa kannatta pitää vauhtia tarpeeksi. Pyörä on vakaampi ja jalka ei hae maata niin ahkeraan.
Mitä itse olen nyt pyöritellyt, niin ihan samaa mieltä. En ole paljoa jarrulla seisonut ja homma toimii varsin mallikaasti.. ei tietenkään mitään nopeusennätysyrityksiä, mutta kohtuu rivakasti oon mennyt.

Toimii ainakin omalla kohdalla paremmin, kuin jarrua kokoajan laahaten.

Jonnin verran on tullut jarrulla hjelpattua ympyrää tehtäessä, mutta muuten en jarruun ole koskenut.

Hidasajo on sitten asia erikseen
wink.gif

- Perkele

Mitä ite oon nyt kerran pujotellu niin kerron nyt miten itse ajan: Elikkä ajan suht kovaa jopa ne käännökset, aina vedän käännöksessä aluksi tangon sinne stopparille asti ja kaasulla ohjaan pyörän ympäri tuntuu olevan hyvä mulle, pujottelu osuuden siintä menen ilman kaasua liukumalla koko matkan ja taas seuraavassa ympyrässä tanko tappiin asti ja kaasulla ympäri... "ekalla kerralla osui jalka maahan 2x mut loput 15 meni läpi"

kaikki varmaa ymmärtää idean "kaasulla ohjaamisen" eli kun kallistetaan pyörä niin kaasulla pyörä nousee pystyyn.

BTW itse käytän pyörässä ainoastaan etujarrua käsittelykokeessa + normaali ajossa eikä se ole yhtään nykivää. En osaa oikein takajarrua käyttää ollenkaan ei jotenkin ole vaan minun jarru.

Eikä minulla ole vielä korttia inssi on kuun lopulla kun saavat ajan varattua.

Kiitos näistä!
Viime yön jo näin unta pujottelusta ja yritän jatkaa mielikuvahajottelua uusilla ohjeilla!

takajarru ja kytkin, rentous ja katse oikeasti riittävän pitkälle, ni eiköhä tuo suju
smile_org.gif
eli älä liikaa ressaa siitä
sport05.gif

Suht tuoreessa muistissa toi koe, ja näinhän se meni:
- Kaasua tarpeeks, kytkimellä vauhdin säätö
- Ei kannata ajaa liian hiljaa
- Takajarrulla vaan kevyt laahaus
- Polvet tankissa kiinni
Itellä rupes sujuun, kun muisti pitää katseen varsinkin uukkareissa siellä minne on kääntymässä ja tarpeeks kaukana, jopa liioitellun ylhäällä.

Jännitti ihan v***sti, mutta edellisenä iltana päätin, että huomenna on perhanan hieno päivä, kun saa kortin. Se oli tärkein juttu. Ja vaikka vähän jännittäiskin, niin silloin myös keskittyy, ja homma sujuu.

Onnee kokeeseen! Luota ittees, niin hyvin menee.
062802moto_prv.gif

Tsemppiä!

Itsellä sama edessä, tänään meni veikkaus läpi mutta ympyrät jäi vielä treeneissä liian leveiksi, eli pari päivää treeniä ja toivotaan ett jussiksi kortti tulis
tounge.gif
kuin myös sulle!

Ja vielä lisäyksenä. Älä ota stressiä suotta. Se menee niinkuin se menee, eli LÄPI! Ja mihinkään ei ole kiire. Kunhan se sun suorituksesi vaan on hyväksytty. Kaikessa rauhassa vaan ja ilman mitään kiireitä. Drinksua ei kannata ottaa ennen inssiä, vasta inssin jälkeen
033102beer_1_prv.gif

Ja ajattele se insinööri vaikka ilman vaatteita siihen viereen
biggrin.gif
Hyvin se menee
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif

Hakuninmaalla on kai merkit asvaltissa, joten eikun sinne treenaan.
- Katse ylhäällä
- jalat tankkia vasten, ei mitään trial liikkeitä
- käytä kytkintä nopeuden säätelyyn, älä jarrua, jarrussa vain se tasainen pikku paine hidastamaan kulkua.
- ja älä käännä liian myöhään, tuntuu olevan aikas yleinen "virhe" silloin linjat menee sellaiseksi että se pujottelu on mahdoton.
Kun käytät kytkintä nopeuden säätelyyn, pidä riittävän korkeita kierroksia koko ajan vaikka kuulostaakin hurjalta. Ja tosiaan, purista reidet(
inlove.gif
) tankkia vasten niin saat kontrolloitua mopoa paremmin....

Tsemppiä vaan kokeeseen, hyvin tuo menee
talktohand.gif

Itsellä auttoi kaksi asiaa: Käännä heti täysillä, voit himmata käännöksen lopussa ja se kaikkein tärkein, eli KATSE sinne mihin olet menossa! Sen kun tajusi niin lähti sujumaan.
Itsellä tuotti ongelmia kun autokoulussa oli sanottu että pidät kytkimellä vedon päällä ja takajarrulla säätelet vauhtia, no kun kokeen aika tuli ja ensimmäisellä yrittämällä pujottelu vituiks niin äijä tuli sanomaan et kytkimellä säätelet nopeutta, oli vähän haastetta kun oli koko ajan tehnyt toisella tavalla mutta meni sit toisella yrittämällä kuitenkin. Hidasajossakin onnistuin sammuttamaan pyörän kun en ollut sillä kytkimellä leikkinyt tarpeeksi. Hakuninmaalla muuten minäkin ajoin. Usko itsees ja muista että tosimiehet on paineen alla parhaimmillaan
buttrock.gif
niin ja se katse!

Joo, hyvin voi nämä neuvot allekirjoittaa näin kortin tänä keväänä hankkineena. Tosin tilanteen mukaan voi joutua hienosäätämään. Esimerkiksi itellä oli mahdotonta pitää polvet tankissa koulun mopolla. Käännöksissä tuli tanko/käsi niin iholle että polvea oli pakko raottaa.

Sitten itelle ainakin toimii mielikuvaharjoittelu varsinaisen harjoittelun apuna. Suorituksen jälkeen miettii mikä meni hyvin, mikä huonosti ja miten seuraavalla kerralla pitäis toimia. Ekalla ajotunnilla tuli väistöissä aika paljon kaatoja (siis keilojen), mutta seuraavalla kerralla meni puhtaasti. Pikkuvirheet sai pois hommaa läpi kelailemalla.

Onnea huomiseen!

Muista kääntää päätä tarpeeksi kääntyessäsi!!! Niin ja katsoakkin sinne kauemmas minne olet kääntymässä.. Omalla vaimokkeella olis nyt ajot ajettu ja inssiin odotellaan aikaa.
TZEMPPIÄ!

Back