Annatko/antaisitko lapsesi ajaa TT-piikillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-Doggy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Annatko/antaisitko lapsesi ajaa TT-piikillä? - eli puhutaan yli 11kW 2T-piikeistä

• 1. Kyllä annan/antaisin

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. En anna enkä antaisikaan

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    0
Tässä tt-piikkejä Artukaisissa vuonna 1976:

tt-piikit

toi 39 taitaa olla 50cc.

Tässä Saarinen ja tt-piikki:

tt-piikki2

edirt: Saarinen Väinölänniemessä 1969, Lähde: Kaken mp-sivut Sivut
Ihan pienen hetken minäkin luulin aluksi, että tässä puhutaan TT-pyöristä
baaa.gif
062802jumpie_prv.gif

Näinpä justiin. Kun Suomessa ei vieläkään ole ainakaan virallisesti käytössä sellainen menettely, että jokainen saa itse omaa järkeään (?) käyttäen valita, mitä sääntöjä noudattaa ja mitä ei.

Eiköhän sitä hiukan myöhemmin ehdi kokea sen tehon ja vauhdin ihanuuden ihan laillisestikin?  
cool.gif
Vähän samantyyppinen asia kuin se, ettei yli 4 cm, vai oliko se yli 7 cm veistä saisi kantaa mukanaan. Kuulostaa kukkahatuista varmasti uskomattomalta, mutta joku voi pystyä kantamaan jopa samuraimiekkaa ilman, että tappaa ketään. Toinen taas nirhaa kaverilta hengen pois vaikka kynsillä ainaki yrittää. Siinä mielessä on täysin samantekevää kannetaanko mukananamme 4 vai 4.5 cm linkkaria tai että onko mopossa 10 vai 20 heppaa.

^ Olet aivan oikeassa, että sinänsä on sama millainen terä on veitsessä tai tehoja mopossa. Huonosti voi käydä koska vain jos homma ei ole hanskassa.
Itse koetinkin tähdentää sitä, että tehdään mieluummin niin kuin laki sanoo, eikä oteta päätäntävaltaa omiin käsiin.

Tulen antamaan poikani ajaa täystehoisella piikillä jos rahatilanteeni
silloin riittää maksamaan poikani saamat sakot.

Itse ajelin kuuliaisesti kuristetulla piikillä, ja olihan se aika tuhnuttamista. Kantateillä ei edes viitsinyt ajella kun kaikki painelivat ohi surutta. No, vastapainona sitten ajelinkin 18-20 -vuotiaana reippasti yli 25kw pyörällä.

Mikäli sitten 15v päästä kun oma likka pääsee tuohon ikään, ja että nykymuotoisia piikkejä vielä on, uskoisin että muksu on yhtä fiksu (tai ainakin puolet) siitä mitä itsekin olin tuossa iässä ja ymmärtää että jaksaa sen pari vuotta harjoitella sillä tehottomammallakin piikillä jos isompaa pyörää sitten joskus isiltä halajaa.

Antaisin, ajoin itsekin.

Jo 15-vuotiaana 80cc-mopolla vei kevareita, joten ei tuo n. 24kw:n viritetty Aprilia RS:kään niin kovin erikoiselta tuntunut vuotta myöhemmin.

Oli se välillä kamalaa katsottavaa, kun kaverit painelivat pyöräteillä sen 50kmh, minkä mopot kulki. Itse painelin valtatiellä ja oli huomattavasti turvallisempaa (121kmh sai mopolla gps-paikantimeen ladattua, kun oikein yritti, joten liikenteen mukana pysyi). Rajoitusten mukaan kun ajeli eikä kiusannut naapurin mummoja melusaasteella ja kävi suorittamassa keulimiset täysin syrjässä, niin ongelmia ei ollut.

Lakia jos lähtee rikkomaan, niin eikö silloin voisi ostaa jälkikasvulleen suoraan kilogikserin tms? Juu, sen mukaan mennään, mitä laki sallii
smile_org.gif

Ehkäpä tämä valinta tulee jätettyä juniorille. Jos siellä tallissa harrastaessa lisä kilowatteja koneeseen eksyy, niin olkoon ansaittu... Näin kävi omallekkin näsärille. En ehkä kuitenkaan oo itte neuvomassa miten homma hoidetaan.

ps. tuossahan tuo tuunaaja tuhisee mahan päällä. Piikin hankintaan aikaa 15v ja 11kk :-P Onneks.

Omasta mielestä sokea lain noudattaminen on ''tyhmää'', omaakin järkeä voi käyttää. Järjenkäytöllä tarkotan sitä, että ei anna millekkään reikäpäälle ''liian tehokasta'' peliä. Toisaalta taas pitää ottaa huomioon kuinka vaarallista alitehoisella pelillä on liittyä esimerkiski moottoritielle, ohituksista puhumattakaan. Kuitenkaan 15hp ja 30hp välinen ero ei ole tappavan suuri. Kyllä polkupyörälläkin hengen saa pois itseltään.
No se on jokasen oma asia antaako vai eikö anna. Näin spekuloiden tulevaisuutta, itse ainakin antaisin, koska olen itsekkin ajanut. Enkä näin keksisi hyvää syytä kieltääkkään. Ja voipi olla että 2t-piikit on on 10-30v päästä aika harvassa.

On tässä sellainen kasvatuksellinenkin tekijä: jos vanhemmat opettaa jo tuon ikäisille lapsille, että lakeja tarvitsee noudattaa vain siltä osin kuin kukin yksilö ne mieltää oikeiksi, voi odottaa hankaluuksia tulla toimeen muissakin asioissa yhteiskunnassa. Sama ongelma on, jos kriteeksi otettaisiin, että kaikkea lain vastaista voi tehdä kunhan ei jää kiinni.  Lasten pärjäämiselle on varmasti eduksi, että itse tekevät virheensä, mutta vanhemmat ei niiden tekemiseen yllytä omalla asenteellaan.
+1.

Vastuutonta toimintaa vanhemmilta, jos sallivat/auttavat lain rikkomisessa. Pienet ottaa kaikessa mallia vanhemmista ja jos malli ja esimerkki on tämä niin... Tulevaisuutemme on hyvissä käsissä...

no.. itellä oli 11kw piikki ja se riitti, sillä pääsi samoihin paikkoihin ku täytehosillakin, vaikka vähän hitaammin. Kalajoellakin kaksi kertaa käyneenä (edestakasin n.1000km) niin pakkohan se on myöntää että jäi sillä hivenen isoilla teillä jalkoihin. Nykyään kyllä kerkiää, liiankin kovaa.

Ite samoilla linjoilla kuin muutama tässä topikissa, en kannustaisi virittämään tai neuvoisi siinä, mutta tallissa tapahtuu mitä tapahtuu. Pääasia että jarrut/"alusta" sitten vastaavat niitä tehoja.

esim. peevee tt-cagivan koneella, kulkee helvetisti mutta ajo-ominaisuudet loppuu kun ylitetään 70km/h nopeus...

Vastasin, että en antaisi. Täytyy sentään vähän lainkuuliaisuutta opettaa. Ite olen sellaista vuosikertaa, että olen saanut ajaa täystehoista junnuna, mutta mitä sitten? Nykylaki nyt vaan on mitä on, näillä mennään.

Oma eka pyörä (mopon jälkeen) muuten oli n. 40 heppainen enduro. Tai siis crossi varustettuna kilvellä ja valoilla.

minä rikoin törkeästi lakia ja ajoin 12Kw piikillä.

oma mahdollinen jälkikasvu ajanee jollain black & deckerin sähkömopoilla sitten tulevaisuudessa, ympäristötekojen merkeissä.. tuon enempää en ole miettiny koko asiaa.

En aio omalla esimerkilläni ohjata rikkomaan lakia. Toisekseen, vaikka ~10-20 hepan lisäteho ei varsinaisesti vaarallista olisikaan, voi mahdollinen onnettomuuden/loukkaantumisen jälkeinen selvittely vakuutusyhtiön kanssa muuttua hankalaksi jos pystytään osoittamaan ajoneuvon olleen säännösten vastainen.

Tuo ~30 heppaa on kuitenkin melko mieto laite, mitä omasta täystehopiikkiajasta muistelen.
Sit siulla ei oo ollu 30 heppasta piikkiä tai siinä on ollut joku vika ettei oo irronnu täydet tehot. Ei todellakaan oo mieto laite! Vuonna 85 miulla oli täystehoinen Suzuki TS125ER, tosin sen täysteho oli 16hv  
smile_org.gif
Se kulki just ja just sen 120 km/h ja ei voi sanoo et oli mikään ohjus. Seuraavaks tuli TS125X vesijäähy 21 hepalla ja se oli jo ihan toista maata, kulki 140. Mut ei sekään vaarallisen tehokas ollut muihin ominaisuuksiin nähden. Sit tuli NS125R 31 heppaa. Siitä voi jo sanoa, että tehoa oli enemmän kuin uskalsi ajaa... 170 otti kohtuuhelposti mittariin ja siinä vauhdissa tuntui että se härpätin lähtee lentoon... ei niiku herättäny luottamusta ajo-ominaisuuksillaan. Satasta ajaessa meni kuin juna.
Sen jälkeen siirryinkin XJ 750 Jammuun joka oli huomattavan paljon helpomman tuntuinen ajaa kuin tuo näsäri vaikka tehoa kolminkertaisesti. Eli omasta kokemuksesta voin sanoo, että ei se 31 heppanen tappanut yhtään sen enempää kuin 16 heppanenkaan, jos pitää järjen päässä. Pääseehän 1,5 heppasella mopollakin hengestä kun oikein yrittää.
Mut on siinä sellainenkin pointti, että tehot ja vauhdit nousivat kokoajan kunnes kuvioihin astui toi 11kW sääntö, eli voi vain kuvitella millaisia olisivat nykyiset superpiikit täystehoisina.
Kaikesta huolimatta soisin myös omalle pojalleni samat onnentunteet 16 vuotiaana jotka itse koin tehohirmuilla.

Ite sain ajaa aina täystehosella piikillä enkä kyllä olis muulla suostunu ajamaankaa, ei ne mihkää liiku. Nyt kun on pikku a korttina nii en taaskaa oo viittiny alkaa kuristelee. Mut nää on jokaisen omia valintoja, ajakoo kukin sillä millä tykkää
smile_org.gif

Back