• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Datassa parasta on se että se kertoo suoraan että kuinka paljon, eli 1, 10 vai 100.
Persreikä-datassa on se vika, että se ehkä kyllä kertoo että jotain pitäis muuttaa johonkin suuntaan, mutta ei kerro kuinka paljon pitäisi tai voisi. Eli menee helpommin yritys, erehdys, kaatobudjetin kautta.
Ja samoin kun kuuntelee jonkun kuskin höpinöitä, niin kuskin persreikä-anturin aiheuttamat jutut on jotain ihan diipadaapaa versus se mitä data tai video näyttää.

Esim jos bimmerin kallistuskulma sensori kertoo että joka mutkassa kulma on noin 50 niin tietää että jonkun 6-7 astetta voi surutta lisätä kallistusta (kunhan ei ole jarrulla...), jos mutkassa ei ole camberia suuntaan tai toiseen, ja ajoasento on kunnossa. Sit kun kulmat alkaa oleen sen 56-57, niin tietää että apeksinopeus alkaa oleen kohillaan, ja sitä apeksinopeutta ei kannata paljoo enää kasvattaa tai tulee noutaja.

Omalla kohdalla toi 56-57 tarkottaa myös sitä että kyynerpää on radassa joka mutkassa, ilman että tarvii erikseen yrittää/ muuttaa ajoasentoa sen takia että mutkassa sattuu olemaan kuvaaja räpsimässä kuvia.

scuuba sanoi:
Datassa parasta on se että se kertoo suoraan että kuinka paljon, eli 1, 10 vai 100.
Persreikä-datassa on se vika, että se ehkä kyllä kertoo että jotain pitäis muuttaa johonkin suuntaan, mutta ei kerro kuinka paljon pitäisi tai voisi. Eli menee helpommin yritys, erehdys, kaatobudjetin kautta.
Ja samoin kun kuuntelee jonkun kuskin höpinöitä, niin kuskin persreikä-anturin aiheuttamat jutut on jotain ihan diipadaapaa versus se mitä data tai video näyttää.

Esim jos bimmerin kallistuskulma sensori kertoo että joka mutkassa kulma on noin 50 niin tietää että jonkun 6-7 astetta voi surutta lisätä kallistusta (kunhan ei ole jarrulla...), jos mutkassa ei ole camberia suuntaan tai toiseen, ja ajoasento on kunnossa. Sit kun kulmat alkaa oleen sen 56-57, niin tietää että apeksinopeus alkaa oleen kohillaan, ja sitä apeksinopeutta ei kannata paljoo enää kasvattaa tai tulee noutaja.
.

Juurikin tuota rataa..... mutta kovin monelle toi "käytäntöön soveltaminen" on ylivoimaisen hapokas laji :D.

Tulee elävästi mieleen nuo realiteetit kun Nurburgringillä kerran kuunteli Siukolan ja nuoren tonnarikuskin "kinaamista" :D.

Siukola katseli dataa ja kertoi mitä kaveri tekee missäkin... oikein ja missä voisi tehdä toisin.
Juuei... emmää tosa tommottis.... enkä tosa:D.

Viimeksi muokattu:
scuuba sanoi:

aika stydiä kamaa sulla-luin sun juttujas missä sanoit et mm tason kuskit vetää anustappi tuntumalla ja väärillä säädöiä- voihan tää olla totta, kuparinenki kerto säättääneensä fiiliksellä motoparkin haastattelussa tai sit se kuittaili.
https://youtu.be/v53H__gXOi8?t=311

Tulipa vielä mieleen tuosta datasta se, että se on myös erittäin oiva apu siinä vaiheessa kun miettii että mistäköhän syystä tuli mopo kaadettua/ mitäköhän tuli oikein tehtyä. Varsinkin jos anturoi kaasun, jarrun ja (10Hz GPS) kiihtyvyydet, niin näkee erittäin helposti että oliko esim kuskin tekemä virhe kuinka suuri, ja oliko ajossa aikaisemmin havaittavissa samaa säännönmukaista virhettä, ts kaato oli vain ajan kysymys.

Tai esim jos jarrukahva on liian korkealla, jolloin siitä seuraa helposti se että kun kuski päästää kaasun, ja joutuu nostamaan sormia ensin ylöspäin saadakseen jarrukahvasta kiinni, niin samaalla hän tulee vahingossa avanneeksi hieman kaasua peukalolla/peukalonhangalla (koska peukalo kiertyy siihen suuntaan sormia nostaessa), jolloin keula hieman kevenee, ja siihen kun tekee normin jarrun aloituksen, niin keula lähtee alta.

Pahimmassa tapaksessa tuossa on käynyt niin että kaasu on auennut niin paljon että mopo keulii, ja siitä sitten keula voimalla alas etujarru päällä, ja keulan kautta ympäri.

scuuba sanoi:
kun kuski päästää kaasun, ja joutuu nostamaan sormia ensin ylöspäin saadakseen jarrukahvasta kiinni, niin samaalla hän tulee vahingossa avanneeksi hieman kaasua peukalolla/peukalonhangalla (koska peukalo kiertyy siihen suuntaan sormia nostaessa)
Jälleen yksi Scuuban "tekninen totuus" joka ei päde lähellekään kaikkiin ihmisiin.

Itselläni esmes tuo ei pidä sinnepäinkään paikkaansa. Kun mä päästän kaasun ja otan jarrukahvasta kiinni, ni mun peukalo TYÖNTÄÄ kaasua kohti jarrukahvaa kun ojennan sormet, eikä toisinpäin. Tästä oivana osoituksena se, että kun Kemoralla ajoin ilman palautusvaijeria ni kaasu rullas -20% kohdalle ku tarrasin jarrukahvaan kiinni jolloin mun piti aina exiteissä rullata eka "tyhjät pois" jotta pääsen kaasulle. Vastaavasti ku ajoin kurvin niin ettei jarrukahvaa tarttenu tavoitella, ni kaasu rullasi vain 0-asentoon.

PrivateeR sanoi:
Jälleen yksi Scuuban "tekninen totuus" joka ei päde lähellekään kaikkiin ihmisiin.

Itselläni esmes tuo ei pidä sinnepäinkään paikkaansa. Kun mä päästän kaasun ja otan jarrukahvasta kiinni, ni mun peukalo TYÖNTÄÄ kaasua kohti jarrukahvaa kun ojennan sormet, eikä toisinpäin. Tästä oivana osoituksena se, että kun Kemoralla ajoin ilman palautusvaijeria ni kaasu rullas -20% kohdalle ku tarrasin jarrukahvaan kiinni jolloin mun piti aina exiteissä rullata eka "tyhjät pois" jotta pääsen kaasulle. Vastaavasti ku ajoin kurvin niin ettei jarrukahvaa tarttenu tavoitella, ni kaasu rullasi vain 0-asentoon.
Älä jaksa valehdella ja vääristellä koko ajan.

scuuba sanoi:
Tai esim jos jarrukahva on liian korkealla, jolloin siitä seuraa helposti se että kun kuski päästää kaasun, ja joutuu nostamaan sormia ensin ylöspäin saadakseen jarrukahvasta kiinni, niin samaalla hän tulee vahingossa avanneeksi hieman kaasua peukalolla/peukalonhangalla (koska peukalo kiertyy siihen suuntaan sormia nostaessa), jolloin keula hieman kevenee, ja siihen kun tekee normin jarrun aloituksen, niin keula lähtee alta.

Pahimmassa tapaksessa tuossa on käynyt niin että kaasu on auennut niin paljon että mopo keulii, ja siitä sitten keula voimalla alas etujarru päällä, ja keulan kautta ympäri.

Kun olin ostanut nykyisen ratapyöräni, kävi jotakuinkin noin Kemoralla suoralla ennen kahvilan mutkaa. Kun piti siirtyä jarrulle, tulikin melkoinen kaasutus ja ryntäyksen jälkeen paniikinomainen jarrutus. En kaatunut, mutta lähellä varmasti oli. Ei tullut silloin mietittyä johtuiko jarrukahvan asennosta vai jostain muusta. Oman toheloinnin piikkiin laitoin.

Ja ettei totuus unohtuisi harrasteratailijalta, unohtakaa noi poppamiespuheet datoista ja muista hemmetin bittinikkaroinneista ja woodoo-kikkailuista. Laittakaa kiltisti kättä taskuun ja ostakaa alustan säätö oikeilta ammattilaisilta kuten vaikkapa juuri Vehniäiseltä. Se satku pari on ku laittas rahaa pankkiin ja samalla saa kaupantekijöiksi ”uuden mopon”. Siinä ei datoja kaivattu ja homma oli laakista purkissa. Tunnin se otti ja oli joka pennin arvoista. Eikä tarvinu kuunnella mitään jonninjoutavaa jargonia 藍

scuuba sanoi:
Älä jaksa valehdella ja vääristellä koko ajan.
Mitä sä ihminen selität??? Mä en todellakaan valehtele! Jos sä väität että ilman palautusvaijeria kaasu rullaa yli "uudestaan päälle" ni sekaisinhan sä oot.

P.S. Ja jos väität peukalontyvi hipelöinnillä saavas mun pyörän pikakaasun auki vahingossa ni oot vielä enemmän sekaisin...

Hyvät Herrat peukalontyvinenne......

Yhdellä se kaasu kiertyy "tuhvertaessa" pois päältä
ja toisella taas päälle- suuntaan.

Ihan sama millä mopolla ajetaan, mitä ja mssä.

Mukavahan se silti on ajatella ja etenkin kinata helvetikseen, että vain toinen kokemus/mielipide
on se ainoa oikea/todellinen :;):.

Taitaa se "pihvi" asiassa, meni niinpäin tai näinpän, olla kuinka moisesta
päästään eroon.

Jos jarrukahva on liian ylhäällä, niin kaasu aukeaa helpommin jarrua tavoitellessa. Käsivarren linja joskus todettiin sopivaksi osoittamaan kahvan korkeuden/kulman.

PrivateeR sanoi:
Mitä sä ihminen selität??? Mä en todellakaan valehtele! Jos sä väität että ilman palautusvaijeria kaasu rullaa yli "uudestaan päälle" ni sekaisinhan sä oot.

P.S. Ja jos väität peukalontyvi hipelöinnillä saavas mun pyörän pikakaasun auki vahingossa ni oot vielä enemmän sekaisin...

Onko pikakaasulla varustetulla cbr1000rr mielestäsi mahdoton saada hyppykaasu aikaiseksi? Vai onko tarkoituksesi vain esittää mielipiteitä scuuban mielenterveydestä?

pallero sanoi:
Onko pikakaasulla varustetulla cbr1000rr mielestäsi mahdoton saada hyppykaasu aikaiseksi? Vai onko tarkoituksesi vain esittää mielipiteitä scuuban mielenterveydestä?
Ei varmasti oo mahdotonta, mutta sitä saa kyllä sitte yrittää... tai ehkä mä vaan sitte oon niin kädetön etten oo tossa vielä ikinä onnistunut. On kyllä tavallisen jäykkä se lähtöpykälä ainaki minun kaasussa.

PrivateeR sanoi:
Ei varmasti oo mahdotonta, mutta sitä saa kyllä sitte yrittää... tai ehkä mä vaan sitte oon niin kädetön etten oo tossa vielä ikinä onnistunut. On kyllä tavallisen jäykkä se lähtöpykälä ainaki minun kaasussa.

Hommaat ittelles vanhan mallin sweep laguna lapaset, niin helpottaa tuon testaaminen, eikä tarvi pelkästään nykyiseen omaan kokemukseen nojautua. Voihan se olla ettei ko. ilmiö tule siltikään koettavaksi. Mutta, jos joku asia ei sinulle ole tullut eteen, on se voinut jollekin toiselle tapahtua.

pallero sanoi:
Mutta, jos joku asia ei sinulle ole tullut eteen, on se voinut jollekin toiselle tapahtua.
Aivan!!! Ja juuri tätä minä sanoinkin alunperin.... sanoin että ei todellakaan päde joka ihmiseen, vaikka eräs kovasti haluaa absoluuttisia totuuksia viljelläki täällä.

Ja on mulla aika perkeleen pitävät alpinestarsin ajohanskat joilla voi kaasua painaa puristamatta kahvaa. Mutta jarruttaessa ku mä blippaan vaihteet alaspäin ni ei oo kyl ikinä käyny siellä päinkää että jarrulle kättä siirtäessä ois peukalo painanu kaasua päälle, ku nimenomaan rullaan käden kaasusta poispäin ku kurotan.

scuuba sanoi:
Yhtena esimerkkinä meikäläisen jarrukahvan asento. Kuvakulma toki hieman hämää, mutta tuo on siis meikäläisen mitoille sopiva jarrukahvan korkeussuuntainen asemointi: http://racedac.com/s1000rr/6foot2_brake_lever_pos.JPG

En pystyisi käymään edes kioskilla tolla kahvan asennolla, itellä on melkein vaakatasossa ja toimii mulle. Välikaasut onnistuu pykäliä pudotellessa, eikä kertaakaan ole kahvaa tavoitellessa ryntäillyt. Nämä on ilmeisesti aika yksilöllisiä juttuja.

PrivateeR sanoi:
Aivan!!! Ja juuri tätä minä sanoinkin alunperin.... sanoin että ei todellakaan päde joka ihmiseen, vaikka eräs kovasti haluaa absoluuttisia totuuksia viljelläki täällä.

Ja on mulla aika perkeleen pitävät alpinestarsin ajohanskat joilla voi kaasua painaa puristamatta kahvaa. Mutta jarruttaessa ku mä blippaan vaihteet alaspäin ni ei oo kyl ikinä käyny siellä päinkää että jarrulle kättä siirtäessä ois peukalo painanu kaasua päälle, ku nimenomaan rullaan käden kaasusta poispäin ku kurotan.

Jarruvivun etäisyyssäätö varmaan vaikuttaa myös paljon asiaan? Jos joutuu kovasti pujottelemaan sormia vivun alta päälle, niin kaikkea voi tapahtua? Ei mulla kämmen juuri liiku kun nostan (nakki)sormen tupelta vivulle.

Back