• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
scuuba sanoi:
Vaihtaa se eturengas.

Uusi rengas on kotona mutta en perkele kerennyt ennen ratapäiviä vaihtamaan..:no:

Lähinnä sitä mietin, kun juuri noissa hitaimmissa se lähti lipsumaan ja puskemaan ? Eli mutka 2 Alastarossa, palmas ja viimeiset tiukat.. muuten tuntui olevan ihan balanssissa. Ehkä se rengas sitten vaan tekee sen.

scuuba sanoi:
Veikkaisin juu.

Pilk viil, alastaron 2s mutka ei oo mun mielestä hidas, apeksinopeus jotain 70-75 tjsp.

Huomaa sanamuoto hitaimmat, 2 mutka oikealle on ainaki omilla taidoilla ajettuna hitaampi kun muut ennen palmasia, eli menee hitaimpiin yhdessä lopun kanssa:blink:

Mutta kiitoksia, vaihdellaan renkaat ja jätetää alusta toistaiseksi rauhaan:grin:

Peltsii sanoi:
Huomaa sanamuoto hitaimmat, 2 mutka oikealle on ainaki omilla taidoilla ajettuna hitaampi kun muut ennen palmasia, eli menee hitaimpiin yhdessä lopun kanssa:blink:
Onks sulla 2nen hitaampi ku 3nen? Jos, niin huonosti menee... :D

scuuba sanoi:
Onks sulla 2nen hitaampi ku 3nen? Jos, niin huonosti menee... :D

Kyllä on:grin: Ajolinja menee sitten ehkä päin vittua siihen, toki niin se menee muihinkin mutkiin. Kolmosesta pääsee kuitenki avaamaan kakkosella sillain että alkaa tuleen ruutia ulos ja takapää luistamaan, kakkosesta ei.

Alastarolla ajelemassa 4-6.7.2016

Minulla tilanne, että alkukesästä ostettu vakiokuntoinen Yamaha R6, 2007. Olen viisaammilta saanut neuvoa, että tulisi tuo alusta säädättää ammattilaisen toimesta rata-ajoa ajatellen. Ajatus on ollut tuo säätöasia hoitaa kuntoon, mutta omien kiireitten (ja saamattomuuden) ansiosta asia on vielä hoitamatta.

Ohjekirjasta olen yrittänyt ihmetellä, että mitä ruuvia ja minne suuntaan tulisi kääntää, jotta saisi tarkistettua edes sen, onko säädöt edellisen omistajan toimesta "tehdasasetuksissa" vai jotain ihan muuta. Menee kuitenkin itselle liian vaikeaksi...

Nyt kysyisin apuja viisaammilta jotka ovat Alastarolla alkuviikosta. Jos jollain pyörää/säätöjä tuntevalla on intoa ja ylimääräistä aikaa jossain välissä kurkata pyörää ja mahdollisesti korjata jotain, niin olisin suuresti kiitollinen. Itse ajelen keskihitaassa ma-ti ORGin päivät ja keskiviikkona Nastolan kerhon päivillä ryhmässä X?

Mikäli joku pystyy paikanpäällä jotain tarkistamaan ja ehkä jotain tarvittaessa muuttamaankin, niin olisin valmis palveluista kohtuullisen korvauksen maksamaan. Jos intoa löytyy, niin laittakaa vaikka YVtä.

Siukolan puheessa on niin paljon asiaa etten voi kuin sanoa: Aamen. Tänäkin kesänä olen monelle sanonut että pohjaamista ei tule välttää ja jos nippari telarissa ei ole käynyt pohjassa, keula on aivan liian kova. Silti lähes kaikki säätää sen keulan niin ettei nippari käy kuin 10-20 milliä pohjasta.

Näemmä tämänkin thriidin viestissä #727 viimeksi messunnut samasta asiasta.

Hyvä artikkeli. Tosin piru sisälläni naurahti hieman kun Eki ensin tylyttää nykyiset menetelmät ja vihjaa että ois tarjolla heidän kehittelemä uusi metodi lähestyä asiaa :p

Mietin myös usein kuinka paljon markkinavoimia on alustansäätöhommissa ja miten niistä on lehdistön ja foorumeiden myötä tullut totuuksia. Myyjät aina tuputtaa ratkaisuksi öhlinsejä ylähyllyltä ja onhan niissä etua mutta sitten saa aina miettiä että onko järkevällä tasolla kustannuksiin nähden.

Turder sanoi:
Hyvä artikkeli. Tosin piru sisälläni naurahti hieman kun Eki ensin tylyttää nykyiset menetelmät ja vihjaa että ois tarjolla heidän kehittelemä uusi metodi lähestyä asiaa :p

Mietin myös usein kuinka paljon markkinavoimia on alustansäätöhommissa ja miten niistä on lehdistön ja foorumeiden myötä tullut totuuksia. Myyjät aina tuputtaa ratkaisuksi öhlinsejä ylähyllyltä ja onhan niissä etua mutta sitten saa aina miettiä että onko järkevällä tasolla kustannuksiin nähden.
Hyvä kommentti. keskiverto katukuski ja keskivertoa parempi ratakuskikin saattaa olla täysin myyntitykkien vietävissä kun menee ummikkona kyselemään tiskille. Lehtiartikkeleissakin löytyy monesti se ketunhäntä kainalosta. Siksi nää keskustelut täällä ovat tavan motoristille erittäinkin hyödyllisiä.

Turder sanoi:

Itse olen kalkuloinut asian niin, että se tonni hyvään alustaan säästää aika äkkiä itsensä renkaissa takasin. Eihän toi ole kuin 3-4 takasta. Viidellä sataa saattaa saada toimivan, mutta voi olla, että tarttee silti sen tonnin Öhlinsin ja rahaa on palanut 50% enempi.

Mut hyvä kirjotus Ekiltä ja pyrin osallistumaan kurssille jos semmonen järjestetään. Toki tuota AIM:ia kustannustehokkaampi ratkaisu harrastekuskille olisi Racedac + racechrono yhdistelmä alustapotikoilla.

BenaK sanoi:
Hyvä kommentti. keskiverto katukuski ja keskivertoa parempi ratakuskikin saattaa olla täysin myyntitykkien vietävissä kun menee ummikkona kyselemään tiskille. Lehtiartikkeleissakin löytyy monesti se ketunhäntä kainalosta. Siksi nää keskustelut täällä ovat tavan motoristille erittäinkin hyödyllisiä.

Myyntitykeistä viis, isompi ongelma on se että namikoita ruuvataan internettiohjeilla tai varikolla yhdessä samoja virheitä toistaen. Pahimmillaan joka settiin eri naksuilla, jolloin ei opi ikinä tuntemaankaan miten alusta toimii. Tai muutetaan monta naksua kerrallaan perää keulaa plus compia ja rebiä yhtä aikaa. Tämän lisäksi ajotekniikka on ihan päin helvettiä ja sitä yritetään alustalla kompensoida.

Oma väsynyt tarina on että pitäs ajaa vakioalustalla kunnes Alastarossa mennään 1.30 alle. Miksi, koska se pakottaisi opettelemaan ajamaan edes sinnepäin oikein, eikä pystyttäisi ajamaan laitetta paskalla ajotekniikalla vain koska alusta sallii sen. No mä oonki vanha ja väsynyt kehäraakkia eikä mun horinoita kannata kuunnella.

Ekin kommentti että Rossi ei osaa jarruttaa on hauska. Mutta varmaan totta siinä seurassa jossa ko hlö ajaa.

Tämmöiselle keskitason harrastajalle tuo pohjaaminen on kyllä omanlainen haaste. Alastarossa varsinkin menee aina stoppariin asti ja mopo veivaa vähän joka suuntaan, varsinkin palmasissa. Jarrua joutuu himmaileen ja mutkaan taittaminen tuntuu vähän arpapeliltä, että rauhoittuuko se ennen mutkaa. Viimeksi tulikin juuri tuota esijännitystä vähän säädettyä ja tuntu se auttavan. Muilla radoilla ei kyllä samalla lailla pohjaile, mutta kovimmat jarrut mulla taitaa tuolla Alastarossa olla muutenkin.

Viimeksi muokattu:
Yks iso ongelma on sekin, että oikeesti jostain jotain ymmärtävät kaverit eivät nettikysymyksiin paljon halua vastailla, koska netissä on niin pirun paljon itse itsensä asiantuntijaksi nostaneita tumpeloita, joiden kanssa asiallisten neuvojenkin antaminen menee turhanpäiväiseksi vääntämäsiksi lillukanvarsista.

rantaile sanoi:
...taittaminen tuntuu vähän arpapeliltä, että rauhoittuuko se ennen mutkaa. Viimeksi tulikin juuri tuota esijännitystä vähän säädettyä ja tuntu se auttavan...

Tuleeko rauhattomuus keulasta vai perästä? Ainakin omassa ajossa tuntuu, että rauhattomuutta esiintyy, kun perä kevenee ja alkaa pompottelemaan.

Eikö keula pohjaa samalla voimalla oli esijännitys mitä hyvänsä? Äkkiseltään tuntuisi, että pohjaamiseen vaikuttaisi menovaimennuksen lisääminen tai jäykemmät jouset.

teemu.k.anttila sanoi:
Eikö keula pohjaa samalla voimalla oli esijännitys mitä hyvänsä?.

Ei.

F=kx.

k on sama, mutta matkaa pohjalle tulee enemmän keulaa esijännityksellä nostamalla, joten pohjaamiseen tarvitaan suurempi voima.

Viimeksi muokattu:
rantaile sanoi:
Tämmöiselle keskitason harrastajalle tuo pohjaaminen on kyllä omanlainen haaste. Alastarossa varsinkin menee aina stoppariin asti ja mopo veivaa vähän joka suuntaan, varsinkin palmasissa. Jarrua joutuu himmaileen ja mutkaan taittaminen tuntuu vähän arpapeliltä, että rauhoittuuko se ennen mutkaa. Viimeksi tulikin juuri tuota esijännitystä vähän säädettyä ja tuntu se auttavan. Muilla radoilla ei kyllä samalla lailla pohjaile, mutta kovimmat jarrut mulla taitaa tuolla Alastarossa olla muutenkin.
Onko mopossa vakiokeula jossa hydraulistopparit?

Nitrous sanoi:
Yks iso ongelma on sekin, että oikeesti jostain jotain ymmärtävät kaverit eivät nettikysymyksiin paljon halua vastailla, koska netissä on niin pirun paljon itse itsensä asiantuntijaksi nostaneita tumpeloita, joiden kanssa asiallisten neuvojenkin antaminen menee turhanpäiväiseksi vääntämäsiksi lillukanvarsista.

Hahaha, ja kumpaakos me edustetaan? Älä vastaa ettei kullakin tuu paha mieli.

Back