Epätieteellisessä kokeilussani olen edennyt mahdollisimman varovaisesti ja yksi muutos kerralla periaatteella.
Muutama vuosi sitten kokeilin eri öljyjä ja sittemmin päädyin kahteen laatuun Q1 ja Q2, toinen 14,9cSt@40 ja toinen 32cSt@40. Näitä kahta sekoittamalla olen sitten tehnyt omia blendejä. Öljyvalmistajien ilmoittamat w5, w15 jne. ei näissä iskarihommissa sano yhtään mitään ja todellinen viskositeetti voi olla mitä vaan. Näistä kahdesta öljystä en luovu.
Syksyllä tein muutaman vakio takaiskariin muutoksia ja Avot! eron huomaa. Ensin uudet öljyt ja huolellinen ilmaus, sitten venttiilin tuunaus. Viimeiseen testiversioon vaihdoin vielä samanmittaiset Öhlinsin shimmit. Kyllä eron huomaa!
Bladen 954 takaiskariin olen talven aikana tehnyt suurempia muutoksi, joten jää nähtäväksi miten toimii. Samalla mittaisin säiliöpaineen (7-15bar) vaikutusta männän ulostyöntövoimaan. Nyt kun on työkalut ja harjoittelutyö tehty, niin muutokset ja säädöt tekee hyvinkin ilta-askareena.
Keulaan sama homma. Tässä vaiheessä pelkästään venttiilien virtausten parantaminen. Virtauksen pinta-ala pysyy samana ja shimmitkin ovat vakiot. Hydrostopperit poistan kokonaan.
Ainakin kuvien perusteella, niin Öhlinsin kitti osissa ei ole enää nimeksikään paluuvaimennusta shimmi muodossa!! Jos olette avanneet, niin kertokaa.....
Kantapään kautta olen opettelemassa näitä asioita uudestaan. Sen tiedän, kun tämän prosessin käy oikein läpi, niin sen jälkeen jousituksen saloja ymmärtää huomattavasti paremmin.
Edit: 21.1 Korj. asiavirhettä. Tarkoitin "paluuvaimennusta" komp. vaimennuksen sijaan.