Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutuhihaveikkaus, etusessa liikaa painetta, liikaa esijännitystä, liian vähän vaimennusta. Ei ihmekkään ett tuntuu pomppivan. Pistä eteen painauma kuskin kans 40mm, renkaaseen vähemmän painetta (paljoko, en tiiä), reilusti lisää menovaimennusta (ei haittaa vaikka vääntäis ruuvin täysin kiinni JOS keula ei mene tukkoon, eli alkaa lyömään käsille, testaa vaikka 2-4 napsua kerrallaan), paluuvaimennukseen koskisin vasta kun näkee miten noi vaikuttaa käytökseen ja renkaaseen.Edessä rebound säätövara muistaakseni 19 napsua ja defaultti on 11 auki. Comp 23 ja def. 16 auki.
Takana reb. 22 ja 12 auki. Comp 25 ja 14 auki.
Defaultit katoin manuaalista, mutta noi säätövarat on luokkaa muistaakseni +-2![]()
Renkaiden pinta
No jos vaan mittaus on suurin piirtein oikein, nii kyl toi 37mm on iha ok. Eli ihan ok jouset rata-ajoon. Ja varsinkin jos(?) sulla on aavistuksen turhan pysty ajoasento, ts lisää päätä peiliin.Pitäisi sitten varmaan hommata astetta löysemmät keulajouset, vakiot on 9,5kiloset ja nyt on esijännityksestä neljä ja puoli viivaa näkyvissä kaikkein löysin on viisi näkyvissä.
Painaumia mittaillessa esijännitys kokonaan pois oli muistaakseni 37mm.
edit. Manuaalista löysin että etuputkien kokonaisjousto on 120mm elikkä tuo 40mm olis se 1/3.
Jouduiks pistää lisää esijännitystä? Paljonko?Onko toi 30mm takana liian paljon? Vai sopiva jos keulan laittaa tuohon 37mm? Jos ratechin sivun faktoihin ja laskuriin on uskomista niin nykyinen 8kilon jousi olisi sopiva 66kiloiselle kaverille. Itse painan ilman ajokamoja 80kiloa.
Siis takana ? Löysää hieman jotta painumaksi tulee 1/3 eli n. 40 mm ? Tai edes se etupään kanssa sama 37 mm. Tosin keulan kulma loivenee ja ohjaus hidastuu mutta se on taas eri juttu... Paljonko se etusen paine on ? Ensin paine ok ja sitten comp. täysin auki ja varovasti kokeilemaan, varovasti siksi jos lyö heti pohjaan, voiko niin edes ko. pyörässä tapahtua ? Tällä vaan olisi liika puristusvaim. eliminoitu ja mahd. poistuisi se keulan kovuus, siitähän tässä lienee kyse ? Tekisikö liika rebound keulasta pompottavan ?Esijännitystä on kierretty noin yksi kolmasosa koko säätövarasta
Jos täristys on noin pahaa, ei vika ole tod. näk. iskareissa vaan jossain muulla. Ovatko renkaat varmasti tasapainossa, laakerit kunnossa ja kuski ei aja jäykin käsin? Ei näkyvyyttä heikentävää tärinää ilmene jos ei jotain ole oikeasti kunnolla pielessä.Vittumaista tuo on kuitenkin, välillä pyörä tuntuu pomppivan niin ettei eteensä nää.
Taka 40mm on vähan turhan löysä rata-ajoon. Tosin meneehän se jos tykkää, mut aika tunnoton lillukka.Siis takana ? Löysää hieman jotta painumaksi tulee 1/3 eli n. 40 mm ? Tai edes se etupään kanssa sama 37 mm. Tosin keulan kulma loivenee ja ohjaus hidastuu mutta se on taas eri juttu... Paljonko se etusen paine on ? Ensin paine ok ja sitten comp. täysin auki ja varovasti kokeilemaan, varovasti siksi jos lyö heti pohjaan, voiko niin edes ko. pyörässä tapahtua ? Tällä vaan olisi liika puristusvaim. eliminoitu ja mahd. poistuisi se keulan kovuus, siitähän tässä lienee kyse ? Tekisikö liika rebound keulasta pompottavan ?Esijännitystä on kierretty noin yksi kolmasosa koko säätövarasta
Itse lähtisin samalla mielipiteellä liikkeelle. Itse olen ymmärtänyt isojen poikien puheista, että jousitus ja muut asiat pitää hoitaa ensin kuntoon, ja viimeisenä asiana tarvitsee säätää vaimennusta. Niiden vakioasetusten pitäisi olla suhteellisen toimivia erikokoisillekin kuskeilla, se ero hoidetaan muuttamalla jousitusta eikä iskunvaimennusta.Jos täristys on noin pahaa, ei vika ole tod. näk. iskareissa vaan jossain muulla. Ovatko renkaat varmasti tasapainossa, laakerit kunnossa ja kuski ei aja jäykin käsin? Ei näkyvyyttä heikentävää tärinää ilmene jos ei jotain ole oikeasti kunnolla pielessä.Vittumaista tuo on kuitenkin, välillä pyörä tuntuu pomppivan niin ettei eteensä nää.
Kannattaa muistaa, että vakioalustoja on erilaisia, eri määrä napsuja, eri vaikutus, erilainen vaikutusalue.Minähän en mitään mistään näistä asioista tiedä, ja sen takia tukeudunkin pätevämpien setien sanomisiin. Ohjeistuksena mun alustaan on tehtaalta tullut että tehdasasetuksesta säätömarginaali on +-3 napsua suuntaan tai toiseen. Niillä asetuksilla pitäisi parjätä vallan mainiosti. Vääntämällä vaimennuksen täysin auki tai kiinni liikutaan jo niin erilaisella alueella kuin mihin vaimennus on alunperin suunniteltu.
Hra Tanila puhuu asiaa.Itsellä oli kyseinen pyörä sekä kadulla että radalla. Keulan paluuvaimennus ei oikein tuntunut toimivan kunnolla, mulla oli muistaakseni paluuvaimennus vain yhden naksun auki.
Taakse toi vakiojousi on aivan liian letku jos minkäänlaista vauhtia aikoo pitää. Mulla oli ensin 9.5 jousi ja lopuksi laitoin 10.5 joka oli hyvä.
Alustaa pitäis kattella kuntoon suunnilleen tässä järjestyksessä:
1) Oikeiden jousten valinta
2) Painumien/geometrian säätäminen
3) Paluuvaimennukset
4) Vaimennukset
Näihin foorumivinkkeihin ei kannata juuri turvautua. Seassa on paljon ihan huuhaata ja on vaikea tietää mitä ohjeita kannattaa seurata jos ei itse tunne asiaa tarkemmin.
Suosittelen viemään pyörän ammattilaiselle laitettavaksi. Ei maksa paljoa kun laittaa perusteet kuntoon. Itse kun arpoo niin siinä tulee helposti ajettua monta kesää ihan surkeilla säädöillä ja menee periaatteessa hukkaan koko touhu. Sen arvon voi jokainen laskea omalla kohdallaan.
-Teemu
Top-out jouset eivät ole pohjaamista estävät jouset, vaan päinvastoin ne jouset jotka "pehmentävät" keulan venymistä täyteen pituuteensa.Luin tuolta racetechin sivuilta että k5-k6 keulassa olisi pitkät pohjaamisjouset (top-out-spring) Eikö sen pitäisi estää pohjaaminen? Samallahan se kyllä rajoittaa liikevaraa eikö totta? Samaisella sivulla luki myös että pitäisi olla vähintään 35mm painaumat, jotta keula toimisi normaalisti
Lisätään listaan:Omakohtaisia positiivisia kokemuksia:
Öhlins -Turtiainen Tuomo, Lohjalta
WP -Virtanen Jarkko, Kallio racing
Monella, lähes kenelläkään, alottelevalla ja keskinopealla vaan ei ole sitä Zupinin/öölarin alustaa.sanoi:"Alustaa ei minun mielestäni kannata ruuvata kuivalla kelillä niistä Zupin/Öhlisin suositusasetuksista yhtään mihinkään.
Mielestäni se on monen aloittelevan ja keskinopeankin kuskin tyypillisin moka että kokoajan ruuvataan alustaa ja ollaan sitä mieltä että se kokoajan paranee."