• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edestä paluuu vaimennus saa olla kyllä mielestäni paljon tiukemmalla. Itellä on ollu vain 3 napsua auki, öljyinä 5w castrollit. Pyöränä K6 eli samanlainen alusta pitäisi olla?

Edessä rebound säätövara muistaakseni 19 napsua ja defaultti on 11 auki. Comp 23 ja def. 16 auki.

Takana reb. 22 ja 12 auki. Comp 25 ja 14 auki.

Defaultit katoin manuaalista, mutta noi säätövarat on luokkaa muistaakseni  +-2 
smile_org.gif

Renkaiden pinta
Mutuhihaveikkaus, etusessa liikaa painetta, liikaa esijännitystä, liian vähän vaimennusta. Ei ihmekkään ett tuntuu pomppivan. Pistä eteen painauma kuskin kans 40mm, renkaaseen vähemmän painetta (paljoko, en tiiä), reilusti lisää menovaimennusta (ei haittaa vaikka vääntäis ruuvin täysin kiinni JOS keula ei mene tukkoon, eli alkaa lyömään käsille, testaa vaikka 2-4 napsua kerrallaan), paluuvaimennukseen koskisin vasta kun näkee miten noi vaikuttaa käytökseen ja renkaaseen.

Joo sama alusta noissa on, kokeilin tänään tota 3 napsua auki, ehkä vähän helpotti tuohon pomppimiseen, mutta ei poistanut kokonaan. En sitten tiedä onko huoltajat tyrineet jotain kesällä huollossa.

Vittumaista tuo on kuitenkin, välillä pyörä tuntuu pomppivan niin ettei eteensä nää.

Pitäisi sitten varmaan hommata astetta löysemmät keulajouset, vakiot on 9,5kiloset ja nyt on esijännityksestä neljä ja puoli viivaa näkyvissä kaikkein löysin on viisi näkyvissä.
Painaumia mittaillessa esijännitys kokonaan pois oli muistaakseni 37mm.

edit. Manuaalista löysin että etuputkien kokonaisjousto on 120mm elikkä tuo 40mm olis se 1/3.

Pitäisi sitten varmaan hommata astetta löysemmät keulajouset, vakiot on 9,5kiloset ja nyt on esijännityksestä neljä ja puoli viivaa näkyvissä kaikkein löysin on viisi näkyvissä.
Painaumia mittaillessa esijännitys kokonaan pois oli muistaakseni 37mm.

edit. Manuaalista löysin että etuputkien kokonaisjousto on 120mm elikkä tuo 40mm olis se 1/3.
No jos vaan mittaus on suurin piirtein oikein, nii kyl toi 37mm on iha ok. Eli ihan ok jouset rata-ajoon. Ja varsinkin jos(?) sulla on aavistuksen turhan pysty ajoasento, ts lisää päätä peiliin.

Joo, kyllä pää jää turhan ylös, mitä olen kuvia nähnyt muutamilta päiviltä. Ensi kesäksi tarkoitus laittaa paku, rengaslämppärit ja jotain muuta pientä. Niin ja ainakin kolminkertaistaa ajettujen ratapäivien määrä tähän kesään verrattuna.

Onko toi 30mm takana liian paljon? Vai sopiva jos keulan laittaa tuohon 37mm? Jos ratechin sivun faktoihin ja laskuriin on uskomista niin nykyinen 8kilon jousi olisi sopiva 66kiloiselle kaverille. Itse painan ilman ajokamoja 80kiloa.

Onko toi 30mm takana liian paljon? Vai sopiva jos keulan laittaa tuohon 37mm? Jos ratechin sivun faktoihin ja laskuriin on uskomista niin nykyinen 8kilon jousi olisi sopiva 66kiloiselle kaverille. Itse painan ilman ajokamoja 80kiloa.
Jouduiks pistää lisää esijännitystä? Paljonko?

30mm on sinänsä ihan tontilla. Toi jousi on eri asia sit jos ja kun vauhti nousee.

Esijännitystä on kierretty noin yksi kolmasosa koko säätövarasta
Siis takana ? Löysää hieman jotta painumaksi tulee 1/3 eli n. 40 mm ? Tai edes se etupään kanssa sama 37 mm. Tosin keulan kulma loivenee ja ohjaus hidastuu mutta se on taas eri juttu... Paljonko se etusen paine on ? Ensin paine ok ja sitten comp. täysin auki ja varovasti kokeilemaan, varovasti siksi jos lyö heti pohjaan, voiko niin edes ko. pyörässä tapahtua ? Tällä vaan olisi liika puristusvaim. eliminoitu ja mahd. poistuisi se keulan kovuus, siitähän tässä lienee kyse ? Tekisikö liika rebound keulasta pompottavan ?

Vittumaista tuo on kuitenkin, välillä pyörä tuntuu pomppivan niin ettei eteensä nää.
Jos täristys on noin pahaa, ei vika ole tod. näk. iskareissa vaan jossain muulla. Ovatko renkaat varmasti tasapainossa, laakerit kunnossa ja kuski ei aja jäykin käsin? Ei näkyvyyttä heikentävää tärinää ilmene jos ei jotain ole oikeasti kunnolla pielessä.

Esijännitystä on kierretty noin yksi kolmasosa koko säätövarasta
Siis takana ? Löysää hieman jotta painumaksi tulee 1/3 eli n. 40 mm ? Tai edes se etupään kanssa sama 37 mm. Tosin keulan kulma loivenee ja ohjaus hidastuu mutta se on taas eri juttu... Paljonko se etusen paine on ? Ensin paine ok ja sitten comp. täysin auki ja varovasti kokeilemaan, varovasti siksi jos lyö heti pohjaan, voiko niin edes ko. pyörässä tapahtua ? Tällä vaan olisi liika puristusvaim. eliminoitu ja mahd. poistuisi se keulan kovuus, siitähän tässä lienee kyse ? Tekisikö liika rebound keulasta pompottavan ?
Taka 40mm on vähan turhan löysä rata-ajoon. Tosin meneehän se jos tykkää, mut aika tunnoton lillukka.
Comp on sinänsä väärä tapa pohjaamista vastaan.
Jos keulan vaimennukset oli löysällä ja jousi (ja rengas) kireellä, niin mikäköhän aiheuttaa pompottamisen. Kyllähän se keula siel ilosesti pomppii jos ei sitä oo mikään vaimentamassa.

Jos täristys on noin pahaa, ei vika ole tod. näk. iskareissa vaan jossain muulla. Ovatko renkaat varmasti tasapainossa, laakerit kunnossa ja kuski ei aja jäykin käsin? Ei näkyvyyttä heikentävää tärinää ilmene jos ei jotain ole oikeasti kunnolla pielessä.
Itse lähtisin samalla mielipiteellä liikkeelle. Itse olen ymmärtänyt isojen poikien puheista, että jousitus ja muut asiat pitää hoitaa ensin kuntoon, ja viimeisenä asiana tarvitsee säätää vaimennusta. Niiden vakioasetusten pitäisi olla suhteellisen toimivia erikokoisillekin kuskeilla, se ero hoidetaan muuttamalla jousitusta eikä iskunvaimennusta.

Minähän en mitään mistään näistä asioista tiedä, ja sen takia tukeudunkin pätevämpien setien sanomisiin. Ohjeistuksena mun alustaan on tehtaalta tullut että tehdasasetuksesta säätömarginaali on +-3 napsua suuntaan tai toiseen. Niillä asetuksilla pitäisi parjätä vallan mainiosti. Vääntämällä vaimennuksen täysin auki tai kiinni liikutaan jo niin erilaisella alueella kuin mihin vaimennus on alunperin suunniteltu. Jos pyörä tärisee, hakkaa käsille tai muuta vastaavaa kaikissa tilanteissa sisäänmenosta avaukseen ja täyskaasukiihdytykseen, niin melkein uskaltaisin väittää, että vika on aivan jossain muussa kuin jousitus/vaimennus yhdistelmässä. Renkaan vaihto, tasapainotus ja vanteen kierouden tarkastaminen tulisi allekirjoittaneelle ensimmäisenä mieleen.

Minähän en mitään mistään näistä asioista tiedä, ja sen takia tukeudunkin pätevämpien setien sanomisiin. Ohjeistuksena mun alustaan on tehtaalta tullut että tehdasasetuksesta säätömarginaali on +-3 napsua suuntaan tai toiseen. Niillä asetuksilla pitäisi parjätä vallan mainiosti. Vääntämällä vaimennuksen täysin auki tai kiinni liikutaan jo niin erilaisella alueella kuin mihin vaimennus on alunperin suunniteltu.
Kannattaa muistaa, että vakioalustoja on erilaisia, eri määrä napsuja, eri vaikutus, erilainen vaikutusalue.
Ja sitten taas kisa-alustat on aivan toinen maailma verrattuna vakioalustoihin, säätöjen vaikutuksen suhteen.
Joten kannattaa mainita kummasta puhuu.

Vakioalustassa voi olla että +-3 napsua ei vaikuta yhtään mitään, varsinkin jos defaultti on lähes täysin auki.
Ja toisekseen, jos esim vakiomenovaimennuksen vetää täysin kiinni, niin vaikutus voi olla samaa luokkaa kuin kisa-alustassa pistäis sen 3-4 napsuu lisää siitä defaultista.

Laakerit olen itse tarkastanut silmämääräisesti sekä fillareita heiluttelemalla, en ainakaan huomannut mitään poikkeavaa. Samalla katsoin ettei rengas ole epätasapainossa eikä vannekaan sen kummenmin vipattanut.

Luin tuolta racetechin sivuilta että k5-k6 keulassa olisi pitkät pohjaamisjouset (top-out-spring) Eikö sen pitäisi estää pohjaaminen? Samallahan se kyllä rajoittaa liikevaraa eikö totta? Samaisella sivulla luki myös että pitäisi olla vähintään 35mm painaumat, jotta keula toimisi normaalisti

Racetech suspensions

Mitä nyt näistä kommenteista olen päätellyt, niin tällä hetkellä vaimennussäädöissä liikaa paluuta ja liian vähän menoa.
Keula menee siis nopeasti sisään ja tulee hitaasti ulos. Luulisin, että se voisi aiheuttaa tällaisen tilanteen kuten tällä kaverilla
--->
062802moto_prv.gif

Itsellä oli kyseinen pyörä sekä kadulla että radalla. Keulan paluuvaimennus ei oikein tuntunut toimivan kunnolla, mulla oli muistaakseni paluuvaimennus vain yhden naksun auki.

Taakse toi vakiojousi on aivan liian letku jos minkäänlaista vauhtia aikoo pitää. Mulla oli ensin 9.5 jousi ja lopuksi laitoin 10.5 joka oli hyvä.

Alustaa pitäis kattella kuntoon suunnilleen tässä järjestyksessä:

1) Oikeiden jousten valinta
2) Painumien/geometrian säätäminen
3) Paluuvaimennukset
4) Vaimennukset

Näihin foorumivinkkeihin ei kannata juuri turvautua. Seassa on paljon ihan huuhaata ja on vaikea tietää mitä ohjeita kannattaa seurata jos ei itse tunne asiaa tarkemmin.

Suosittelen viemään pyörän ammattilaiselle laitettavaksi. Ei maksa paljoa kun laittaa perusteet kuntoon. Itse kun arpoo niin siinä tulee helposti ajettua monta kesää ihan surkeilla säädöillä ja menee periaatteessa hukkaan koko touhu. Sen arvon voi jokainen laskea omalla kohdallaan.

-Teemu

Itsellä oli kyseinen pyörä sekä kadulla että radalla. Keulan paluuvaimennus ei oikein tuntunut toimivan kunnolla, mulla oli muistaakseni paluuvaimennus vain yhden naksun auki.

Taakse toi vakiojousi on aivan liian letku jos minkäänlaista vauhtia aikoo pitää. Mulla oli ensin 9.5 jousi ja lopuksi laitoin 10.5 joka oli hyvä.

Alustaa pitäis kattella kuntoon suunnilleen tässä järjestyksessä:

1) Oikeiden jousten valinta
2) Painumien/geometrian säätäminen
3) Paluuvaimennukset
4) Vaimennukset

Näihin foorumivinkkeihin ei kannata juuri turvautua. Seassa on paljon ihan huuhaata ja on vaikea tietää mitä ohjeita kannattaa seurata jos ei itse tunne asiaa tarkemmin.

Suosittelen viemään pyörän ammattilaiselle laitettavaksi. Ei maksa paljoa kun laittaa perusteet kuntoon. Itse kun arpoo niin siinä tulee helposti ajettua monta kesää ihan surkeilla säädöillä ja menee periaatteessa hukkaan koko touhu. Sen arvon voi jokainen laskea omalla kohdallaan.

-Teemu
Hra Tanila puhuu asiaa.

Tuossa tiivistyy kaikki se mitä aloittelijan ja miksei kokeneemmankin pitäisi ymmärtää.
Konsultoikaa jotakuta joka on oikeasti tekemisissä alusta-asioissa ja viekää alustanne laitettavaksi asiantuntijalle.

Omakohtaisia positiivisia kokemuksia:
Öhlins -Turtiainen Tuomo, Lohjalta
WP -Virtanen Jarkko, Kallio racing

Sitten kun alusta on tehty sopivaksi ammattilaisen toimesta ja perussetit on kohdallaan, voi ruveta perehtymään omiin ja ratakohtaisiin säätöihin.

Se että luette täältä esim. Scuupan ohjeistuksia alustan säätämisestä, varmistaa sen että menette perse edellä puuhun.

Luin tuolta racetechin sivuilta että k5-k6 keulassa olisi pitkät pohjaamisjouset (top-out-spring) Eikö sen pitäisi estää pohjaaminen? Samallahan se kyllä rajoittaa liikevaraa eikö totta? Samaisella sivulla luki myös että pitäisi olla vähintään 35mm painaumat, jotta keula toimisi normaalisti
Top-out jouset eivät ole pohjaamista estävät jouset, vaan päinvastoin ne jouset jotka "pehmentävät" keulan venymistä täyteen pituuteensa.
Ks esim http://www.racetech.com/html_files/preload.htm
Mutta liikevaraa ne kyllä tavallaan hieman rajoittavat, mutta siis keulan "yläpäässä", ja juuri siitä syystä tuo painauma min 35mm suositus.

Jos sulla on emäputkesta nostava keulapukki, niin parhaiten ymmärrät noiden top-out jousien vaikutuksen nostamalla keulan ilmaan ja sit vedät käsin eturengasta alaspäin.

Ja keulan vapaa pituus pitää nimenomaan mitata siten että tuo top-out jousen vaikutus on eliminoitu painamalla eturengasta alaspäin, jolloin top-out jousi puristuu kasaan, ja keula on todellisessa täydessä pituudessaan.
Jos et ole ottanut sitä huomioon, niin saat painaumiksi huomattavasti liian pieniä arvoja, vaikka ne todellisuudessa on esim 5-10mm enemmän.

Mä sain onneksi ton kilvettömän oston yhteydessä yksinkertaiset ohjeet matkaan säätöjen osalta  
smile_org.gif

"Alustaa ei minun mielestäni kannata ruuvata kuivalla kelillä niistä Zupin/Öhlisin suositusasetuksista yhtään mihinkään.

Jos tuntuu että pari napsua jonnekin vaikuttaa ajamiseen, niin väitän että siinä on 95% luulotautia ja korkeintaan 5% totta. Sitten kun kierrosaikasi ovat 0,5 sek päässä ratojen vallitsevista rataennätyksistä niitä napsuja ehkä kannattaa kokeilla, mutta silloinkin monella niitä aikoja ajavilla vaihdellaan vain jousia keulaan/taakse eikä vielä silloinkaan kosketa napsuihin.

Mielestäni se on monen aloittelevan ja keskinopeankin kuskin tyypillisin moka että kokoajan ruuvataan alustaa ja ollaan sitä mieltä että se kokoajan paranee. Monesti tälläisen säätörupeaman jälkeen kun ruuvit ruuvaa takaisin suositusasetuksiin niin kuski toteaa että nyt se parani vielä entisestään, vaikka lopputulos on sama kuin lähtötilanne. Tässä monesti kuskilta hukkuu oleellista aikaa itse ajamisen miettimisestä, mutta taas toisaalta monella tuo ruuvien säätö on jonkinlainen itseluottamuksen keräysriitti mitä ilman vauhti ei löydy.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että kannattaa istua vaan alas ja miettiä millä linjalla mutkaan menee ja sieltä tulee ulos sekin aika varikolla."

Sadekelin ohjeiden perusteella joutui sitten ehkä jo jotain tekemäänkin ja huoltojen osalta etsimään oikean pajan tekemään ne.

Edit: Täytyy sen verran kommentoida itseään ja tarkentaa että toki tuo kilvetön R1 eroaa omasta kilvellisestä vakio gixxeristä kuin yö päivästä. R1 alustaltaan huomattavasti jäykempi ja taipuu mutkiin kuin ajatus. Mikä sitten johtuu mistäkin...

sanoi:
"Alustaa ei minun mielestäni kannata ruuvata kuivalla kelillä niistä Zupin/Öhlisin suositusasetuksista yhtään mihinkään.

Mielestäni se on monen aloittelevan ja keskinopeankin kuskin tyypillisin moka että kokoajan ruuvataan alustaa ja ollaan sitä mieltä että se kokoajan paranee."
Monella, lähes kenelläkään, alottelevalla ja keskinopealla vaan ei ole sitä Zupinin/öölarin alustaa.
Olis edes jouset, esijännitykset kohillaan.
biggrin.gif

Back