• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alottelijan kysymyksiä taas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eastwoodi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi

Tässä etsinyt foorumilta omiin ongelmiin/kysymyksiin vastauksia, ja välillä tuntuu että mitä enemmän lukee niin sitä enemmän on sekasin. Mutta joo pari kysymystä nyt on mitä eniten askarruttaa.

1. Öljyistä on puhuttu foorumilla paljon, mutta tuntuu että kaikki on hieman eri mieltä keskenään. Talvihuolto olisi itsellä edessä ja kysymys onkin, että onko noissa öljyissä eroja miten paljon? Täytyykö olla jotain erityisesti pyörille suunnattua öljyä vai sopiiko esim Prismasta hankittu 10-40w öljy?

2. Bensatankin tyhjentäminen + kaasarit. Kävin liikkeestä ostamassa uuden öljynsuodattimen ja kyselin samalla miten bensantankin ja kaasarit saa suojattua. Sai myytyä Motorex:n fuel stabilizer:n. Sanoi että tankkiin neste ja käyttää kunnolla että leviää kaasariin asti, ei ole väliä onko tankki täynnä vai vajaa. Onkos joku muu käyttänyt kyseistä ainetta? Mietin että tarviiko tämän nesteen jälkeen vielä valuttaa tankki/kaasarit tyhjiksi? Vai jätänkö käyttämättä ja valutan tyhjiksi? Millä tavalla tankin saa suojattua sisältäpäin?

3. Onko ketjurasvalla myös mitään väliä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Jos se Prisman öljy täyttää pyöränvalmistajan antamat speksit (JASO tai API luokat) öljylle niin käy. Synteettiset reilusti lisäaineistetut saattavat kyllä laittaa kytkimen luistamaan (jos märkä sellainen).

Itse en ole Fuel Stabilizeria tarvinnut mutta jos siltä tuntuu niin litku tankkiin ja muutaman minuutin käyttö ja se on siinä, ei tartte tehdä muuta.

Sellaisia kysymyksiä, että ovat aika pitkälti mielipide ja malliriippuvaisia asioita.

Öljylle riittää kun se vain täyttää valmistajan antaman suosituksen viskositeetista ja laatuluokituksesta.

Itse en ole koskaan tyhjentänyt tankkia, enkä kaasareita mistään pyörästä, enkä käyttänyt lisäaineita bensan seassa. Joka kevät käyntiin kuin palmun alta, jos vain akussa on ollut virtasta tarpeeksi. Pyöriä säilytetty talven yli kylmässä, että lämpimässä.

Ketjut sulla varmaan on valmiiks koko ajan hyvässä rasvassa, joten ei aiheuta toimenpiteitä, paitsi jos niihin on kertynyt paljon sellaista vaseliinimaista likaa. Silloin kannattaa puhdistaa ketjut kunnolla esim. valopetroolilla tahi dieselillä tms. Ja sit vetästä joku sopivan ohut, ja imeytyvä rasva ketjuihin. Eli ei käytetä mitään ketjuvahoja.

Tässä lyhyesti minun mielipiteeni asiaan. Aloittelija olen itsekin. Jollakin voip olla erilaiset aatokset.

1. Laita pyörään pyörälle tarkoitettuja öljyjä. Käsittääkseni niissä on erilaisia ominaisuuksia esim. kytkintä varten. Itse vaihdoin öljyt ja suodattimen puhtaisiin kun laitoin seisomaan. Jotkut vaihtavat myös keväällä puhtaat öljyt. Itse en viitsi. Luulisi niiden öljyjen pysyvän asiallisina sen 4-6 kuukautta.

2. Monelta taholta on suositeltu että pyörä seisontaan tankki täytenä ja sitä stabilointiainetta mukaan. Kondenssivettä pääsee kertymään tankkiin esityisesti jos siellä on sille tilaa ja pyörän säilytyslämpötila heittelee. Tasalämpöinen viileä paikka on siis paras. Kun laittaa stabilointiaineen tankkiin, niin kannattaa kone käynnistää ja varmistaa että aine pääsee kaasereihin asti. Aineen tarkoitus on estää bensan pilaantumista. Joku kemisti osaa kertoa mitä sille tapahtuu... Tämän jälkeen ei tarvitse tankkia tai kaasareita tyhjentää.

3. Ketjurasvoilla on väliä. Pistä talveksi kunnolla kunnon öljyä. Esim. moottoriöljy käypi tähän tarkoitukseen hyvin. Reissun päällä tietenkin kannattaa olla joku hyvä spray mukana.

Huolehdi myös että pyöräsi on puhdas. Kun tekee kunnolla homman syksyllä niin ei tarvitse sitten keväällä kiroilla. Akku kannattaa ottaa myös irti ja latailla muutamia kertoja talven aikana.

Tässä on mielestäni laajat ja selkeä ohjeet pyörän seisottamiseen. Talviseisontaohjeita

säilöntä aine on vähän niin ja näin. Itselläni ei ole (ruiskuvehkeitä) Kuudesta eri pyörästä ikinä käyntiin lähtemättömyys johtunut bensasta. On ollut tankki täynnä ja tyhjänä, säilytystä myöskin kylmässä ja lämpimässä. Onko kellään ihan oikeasti mennyt bensa vanhaksi talven aikana?

Ei se bensa talvessa vanhaksi mene!
eek.gif

Eriasia ku navetan vintiltä löytää 60-luvun mopen, niin siinä voi jo olla vanhaksi mennyttä bentsiiniä.
smile_org.gif

Stabilointiaineet voit unohtaa, aivan turhaa ei ole tarvinnu koskaan laittaa. Ei ole tarvinnu akunkenkiä irroitella ja ketjurasvoista suurin osa ok, kuitenkin ketjuilla ajaa vain pari kesää...
062802moto_prv.gif

Huolehdi myös että pyöräsi on puhdas. Kun tekee kunnolla homman syksyllä niin ei tarvitse sitten keväällä kiroilla. Akku kannattaa ottaa myös irti ja latailla muutamia kertoja talven aikana.
tää tärkeä.

kysymys?

moniko jätti mopotin talvisäilöön tuunattuna kesän itikoilla kurilla?

en tiedä, mut syräntä riepoo ku näkee pyöriä tallissa joita ei ole pesty syksyllä ennen säilöön viemistä tai edes koskaan..

idea.gif

1. Suurimmassa osassa pyöriä on vaatimuksena API SG. API SH varmaan vielä menee. Sitä "uudempia" kuten SL tai SJ ei kannata laittaa, niissä on monesti kitkaa vähentäviä lisäaineita joista märkäkytkin ei pidä. Jos haluat selvitä edukkaasti, voit käyttää raskaan kaluston öljyjä (kuten Mobil Delvac MX, Teboil Power Plus tai Neste Turbo LXE). Kuitenkin "oikeita mp-öljyjä" saa edukkaasti esim. Motonetistä

http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000713

Itse vaihdan syksyllä. Lähtee epäpuhtaudet vanhan öljyn mukana.

2. Tankki piripintaan ettei jää ilmatilaa. Kaasarit jättäisin täyteen ettei o-renkaat kuivu ja ala sitten keväällä vuotamaan. Stabilointiainetta olen käyttänyt itse, mutta en tosiaan tiedä meneekö bensa 5 kk:ssa vanhaksi. Jotkut sanovat ettei nykybensa kestä kuin 3 kk, alkaa hartsiintua. Toiset taas sanovat että kestää vuositolkulla. Mene ja tiedä?!

3. Mieluiten ketjurasvaa eikä mitään vahaa. Vaha näyttääkin jo siltä että ei se voitele ja tuntuu keräävän paskaa reilusti. Rasvoista hyviä on IMO Motulin spray ja Motorexin spray. Castrol ok.

Itse pesin joka perkeleen pikkukolonki hammasharjan kanssa ja vahaus x2.. Ketjut ja rattaat pesin polttoöljyllä ja öljysin lämpimällä moottoriöljyllä ( juuri delvacin tieltä huuhdotut advancet
smile_org.gif
).
Tankki on täysi, akku paikallaan ladattuna..
Keväällä täytyykin vaihtaa jarrunesteet, kun ei tietoa millon viimeks..

Mopedi on siis kylmässä talvisäilössä.

3. Mieluiten ketjurasvaa eikä mitään vahaa. Vaha näyttääkin jo siltä että ei se voitele ja tuntuu keräävän paskaa reilusti. Rasvoista hyviä on IMO Motulin spray ja Motorexin spray. Castrol ok.
Tuo on kyllä helvetillinen aine tuo vaha!
Viime keväänä sitä ostin mutta ei sitä voi käyttää kun joutuu kuitenkin soratietäkin ajaa.. Pöly tarttuu niin helposti.
crazy.gif

säilöntä aine on vähän niin ja näin. Itselläni ei ole (ruiskuvehkeitä) Kuudesta eri pyörästä ikinä käyntiin lähtemättömyys johtunut bensasta. On ollut tankki täynnä ja tyhjänä, säilytystä myöskin kylmässä ja lämpimässä. Onko kellään ihan oikeasti mennyt bensa vanhaksi talven aikana?
Ei se bensa talvessa vanhene mutta jos kovasti on kosteutta seassa, mistä syystä sitten onkin, niin tällaista siitä sitten tulee ja mopo ei keväällä käykään niinkuin pitää.
http://i173.photobucket.com/albums/w59/arvi_photos/Kupla022.jpg
Kun taas ruohonleikkurit ja jyrsimet ovat toimineet kevään tullen moitteetta ilman mitään litkuja.
e:linkkiä ruuvattu

Ei se bensa talvessa vanhene mutta jos kovasti on kosteutta seassa, mistä syystä sitten onkin, niin tällaista siitä sitten tulee ja mopo ei keväällä käykään niinkuin pitää.
http://i173.photobucket.com/albums/w59/arvi_photos/Kupla022.jpg
Kun taas ruohonleikkurit ja jyrsimet ovat toimineet kevään tullen moitteetta ilman mitään litkuja.
e:linkkiä ruuvattu
Ultraäänipesuri on kova sana kun tuonlaisia kaasareita alkaa puhdistaan.

Katso pyörän manuaalista, mitä öljyä sinne valmistajan mukaan pitäisi laittaa. Oma pyöräni on sen verta vanha, etten turhaan viitsi öljyjä vaihdella. Öljyt vaihdetaan sitten, kun tulee vaihtoväli täyteen tai näyttää tarpeeksi paskaiselta tikussa. Enkä varmaan vaihtelisi uudempaankaan pyörään, maailmassa on ihan tarpeeksi turhaa ongelmajätettä.

Tankin olen täyttänyt talveksi, eikä ole polttoaineesta johtuvia ongelmia ollut koskaan. Vanhoja kaasarivehkeitä ja kaikki ovat lähteneet käyntiin keväällä täydellä akulla. Kerran pari talvessa pyörää käytellyt, jos tankki vajaa niin vähän olen hölskäyttänyt, varmuuden vuoksi
biggrin.gif

Kunhan ketjut eivät kuivumaan pääse, niin samakai se mitä rasvaa sinne pistää. Itse olen käyttänyt Bilteman lillinkejä hintansa vuoksi, 6,90,- maksaa spraypurkki, eikä vielä kertaakaan ole ketjut poikki menneet
wink.gif
Eivät nuo vahat oikein käytettynä mielestäni mitään paskaa rasvoja enempää kerää, mutta tiedä sitten, kun en itse ole niitä käyttänyt. Talvella nostaa huoltopukille, pyörittelee takarengasta ja samalla katselee, ettei ole mihinkään ilmaantunut ruostetta. Samalla suihkauttelee kuivakan näköisiin kohtiin vähän rasvaa. Tuollainen spraypurkissa oleva ketjurasva käy myös hätätilassa pesuaineena, laittaa toiselle puolelle liinan niin sillä voi huuhdella paskat pois.

All in all, kunhan syksyllä muistaa Ctekin clampsit laittaa akunkenkiin kiinni, niin aika vahvoilla ollaan talvihuollon osalta
biggrin.gif
Nyt jäi joulukuuhun, mutta yön yli kun akkua lataili niin johan hörähti tulille.

Niin eikä tässä mitään pro-jätkiä itsekään olla, harvempi sen pyörän talvihuollolla/tekemättä jättämisellä rikki saa. Korjausmanuaalin mukaan pitäisi kaikenmaailman poppaskonsteja tehdä, ja varmaan niitä noudattamalla pyörä saattaisi kestää kauemmin, mutta harvalla sama pyörä ikuisesti on ja milläs se mitataan, kestikö se sitten noilla voodookonsteilla sen kauempaa?

Tässä lyhyesti minun mielipiteeni asiaan. Aloittelija olen itsekin. Jollakin voip olla erilaiset aatokset.

1. Laita pyörään pyörälle tarkoitettuja öljyjä. Käsittääkseni niissä on erilaisia ominaisuuksia esim. kytkintä varten. Itse vaihdoin öljyt ja suodattimen puhtaisiin kun laitoin seisomaan. Jotkut vaihtavat myös keväällä puhtaat öljyt. Itse en viitsi. Luulisi niiden öljyjen pysyvän asiallisina sen 4-6 kuukautta.

2. Monelta taholta on suositeltu että pyörä seisontaan tankki täytenä ja sitä stabilointiainetta mukaan. Kondenssivettä pääsee kertymään tankkiin esityisesti jos siellä on sille tilaa ja pyörän säilytyslämpötila heittelee. Tasalämpöinen viileä paikka on siis paras. Kun laittaa stabilointiaineen tankkiin, niin kannattaa kone käynnistää ja varmistaa että aine pääsee kaasereihin asti. Aineen tarkoitus on estää bensan pilaantumista. Joku kemisti osaa kertoa mitä sille tapahtuu... Tämän jälkeen ei tarvitse tankkia tai kaasareita tyhjentää.

3. Ketjurasvoilla on väliä. Pistä talveksi kunnolla kunnon öljyä. Esim. moottoriöljy käypi tähän tarkoitukseen hyvin. Reissun päällä tietenkin kannattaa olla joku hyvä spray mukana.

Tässä on mielestäni laajat ja selkeä ohjeet pyörän seisottamiseen. Talviseisontaohjeita
Näin on.

-hh-

Joo pyörälle tuli tehtyä huolto juuri ennen joulua. Öljyt, suodattimet vaihdettu ja tankki laitettu täyteen + stabilointi aine. Pesty suurimmasta liasta ja vahattu. Tuumasin että nyt kun teen ekaa kertaa tätä huoltoa ja tutustun samalla pyörään niin tehdään manuaalin mukaan ja hankitaan sen mukaiset aineet. Ainoastaan ketjujen pesu ja rasvaus jäi uupumaan kun ei saanut takapyörää ilmaan. Rakennellaan jokin tunkki/apuväline ensi kerralla ku menee tallille. Pyöränä Honda 750VT Shadow.

Ennen huoltoa tuli ajeltua bensa-asemalle ja sen muutama kilometri, että moottori lämpiää ennen öljyjen vaihtoa. Oli keli kyllä ihan ok, pientä tihkusadetta tuppasi mutta tiet oli muuten ihan ok. Katsellaan ensi syksynä onko kesän aikana saanut uusia vinkkejä pyöränhuoltoon. Kiitokset kaikille vastanneille.

Jos halvalla haluaa päästä, niin riittää takapukki. Niitä on esmes Biltemassa, tais maksaa jotain pari kymppiä.

Tuollainen tunkkinosturi on siitä hyvä, että nousee tosiaan koko pyörä ilmaan ja sen voi jättää talvehtimaan jos tunkissa on lukitukset, ettei itsekseen laskeudu talven aikana. Huonona puolena se ei ole kovin kätevä kyykkypyörille, kun putkisto on pyörän alla ja katteetkin ovat yleensä tiellä.

Etu- ja takapukki tulevat halvemmaksi. Täällä oli joskus juttua sellaisten rakentelustakin, käy kaupassa katsomassa mallin ja hitsaa itse, jos on vehkeet.

Itse roplatessa nuo pukit tai tunkki ovat pakkohankintoja.

Ketjut ja rattaat pesin polttoöljyllä ja öljysin lämpimällä moottoriöljyllä.
Jep. Tuo on ihan kätevää pessä ketjut naftalla, kun eivät kuivu samalla tavalla kuin Bensapesulla. Pesun jälkeen sitten vaan öljytä notkealla moottoriöljyllä. Vahaa en välttämättä lähtis suosittelemaan, koska monesti kuullu huonoja kokemuksia. Sotkee kuulemma niin p*rkeleesti.

Mites muuten trumpassa tuon ruiskun kanssa?
Kovasti suositellaan talviseisonnan ajaksi stabilointiaineen käyttämistä..

Back