• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelu tehokkaalla MP:llä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa55
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Totuus kuitenkin on se, että jouhevat ajolinjat ja pyörän oikean käsittelyn oppii vain pieni tehoisella ja kevyellä pyörällä.
Jep. Vain ja ainoastaan. Tämähän on totta.
Totta! Aloitin Suzuki PV:llä ja n.10 vuotta myöhemmin ajan kiksuttimella. Eli tuolla teorialla on ajolinjat ja käsittely kunnossa.  
biggrin.gif

Suuri teho ja nopeus kiehtoo aikansa. Nykyään minä tykkään kevyistä, ajettavista ja helposti hallitavista moottoripyöristä. Moposkootterin (R.I.P.) lisäksi minulla on Suzuki DRZ400SM. Jokaisen on oma polku kuljettava, mutta tämä vain vinkiksi.

-Veijo
Tollaisella olisi kyllä ainakin suuri kiusaus matkustaa pelkän takarenkaan varassa.
Tunnustan
biggrin.gif

Ace on kyllä kiva pyörä ajaa, minulla on ollut sellainen. Ajotapani vain olisi ollut pidemmän päälle kortille hubaa, joten hankkiuduin siitä eroon.
Oon vähän kuullu juttua, että myös tollaisella DRZ:lla ajaminen voi olla kortin päälle hubaa...
wink.gif

Enhän minä mitään mistään tiedä mut itse kun viime kesänä aloittelin tuolla kuussatkulla niin heti aattelin että tässä on hieman liikaakin potkua. Päätin että pari kesää mennään tällä ja jos taitoa on tullut tuurin lisäksi lisää niin sitten harkitaan hyppäämistä tonnisiin.

Tämä on niitä kysymyksiä mihin ei voi suoraa vastausta antaa koskaan.

Iso pyörä eroaa MUN mielestäni vain siinä että se vääntää paremmin. Ei siis sammu niin helpolla valoihin, ei tarvitse hakata vaihteita jne. Toki eroa on myös painossa mutta tuon painonkin kanssa ongelma ison ja pienemmän välissä on silloin kun kuski on aloitteleva ja hento naispuolinen.

Toki sillä pitää aloittaa mikä hyvältä tuntuu! Edelleen, pyöriä voi ja pitääkin koeajaa ja testeta miten se sopii omaan käteen. Isoa pyörää ei tarvitse pelätä, ei se ihan NIIN tykki ole mitä sitä ajattelisi.

Itse alotin ysininjalla ja oon ollut valintaani enemmän kuin tyytyväinen.

EDIT: Lisätään vielä se kiistaton tosiasia jotta omalla tyhmyydellään saa hengen pois oli se sitten piikkinen taikka kilonen, ei oo merkitystä.

Itse olen omistanut muutamia vuosia sitten ZZR500:n ja nyt ajattelin pyöräkuumeen jälkeen hommata ZZR1400:n. Eiköhän niitä vahinkoja satu ihan meille kaikille pyörästä ja iästä huolimatta. Se, mikä ehkäiseen onnettomuuksia pitkälti, on kokemus.

Turvallisia kilometrejä
062802moto_prv.gif

Hmmm, onkohan ZZR:ää ollu ees viissataa kuutioisia, epäilen. Kuutiot taitaa olla 250, 400, 600 , 1100 ,1200, 1400

Mut itellä oli eka pyörä 1100zzr jos mopoa ei lasketa ja siinäki aikaa välissä n.12vuotta ja ei oo ollu mitään ongelmaa ajella. Eiköhän tuo oo ajatuksen ja ranteen välissä tuo ongelma jos sellasta on mopoilussa
tounge.gif

Niin, kyllähän se niin menee, että ajotapa se on joka pitää justeerata pyörän mukaan...
Jos pyörä on tehokas, sen kans pitää vain olla maltillisempi ;)
Mut en mä näe tuossa muutenkaan suurta ongelmaa.
Siinä käy luultavasti just niinkuin isille ja pojille junaradan ostossa...ostetaan muksulle, mut isi sillä ajaa kuitenkin ;)

Itse olen omistanut muutamia vuosia sitten ZZR500:n ja nyt ajattelin pyöräkuumeen jälkeen hommata ZZR1400:n. Eiköhän niitä vahinkoja satu ihan meille kaikille pyörästä ja iästä huolimatta. Se, mikä ehkäiseen onnettomuuksia pitkälti, on kokemus.

Turvallisia kilometrejä
062802moto_prv.gif
No ei niitä nyt jumalauta ihan kaikille voi sattua ! Eihän uskaltais pyörän selkään olleskan . Ja ajamattomalla ei sitä kokemusta ole !
idea3.gif

Noh!!!
Aika ristiriitaista mielipidettä tuntuu ihmisillä olevan.
Yksi ongelma hommassa on se, että itellä pituutta löytyy 190cm.
Periaatteessa yhden kauden kusiaisella voisi muuten ajellakkin, mutta tällä pituudella ei paljon muu, kuin kaupungissa pyöriminen noilla pyörillä kiinnosta.
Varmaan se VFR olis hyvä kompromissi. Paukkua ei ihan tajuttomasti ja suhteellisen helppo ajaa.
Kahteen pyörään ei fyrkat kyllä riitä. Noita huollettavia vehkeitä on muutenkin ihan tarpeeksi, joten mahdollisimman tuore on pakko saada.
Kusiais zetorin kanssa sai olla kädet rasvassa sen verran, että vanhoihin vehkeisiin on vähän kiinnostus mennyt.
Saako muuten katettuihin pyörii jonkunnäköisiä kaatumarautoja?
Kiitokset runsaista ja vaihtelevista mielipiteistä.
Mahtaakohan VFR sitten olla tarpeeksi "tehoton"?
Ei ole liian tehoton :u.

Hyvä pyörä aloittelijalle ja kokeneemmallekin. Itse siirryin 125cc piikkiskootterin (hankin sen 27 vuotiaana siskon kanssa puokkiin Stadissa ajoa varten) jälkeen 1993 mallin VFR:ään.

Ei ole tarvinnut katua. Alussa tuntui kankealta (siis kun mopoliikkeen pihasta lähti) ja tosi tehokkaalta. Tehokkaalta tuntuu edelleen niin kauan kun ei joudu risteyksestä lähtiessä ottamaan täyskiihdytystä tonnisten perään.  
tounge.gif

EDIT: Niin, ja pyörä on pikkuhiljaa muuttunut matkavessaksi ja kuski satunnaiseksi Touring-matkailijaksi (yksin). On korotettua pleksiä, 144 litraa tavaratilaa + tankkilaukku, modattu penkki, lämpökahvat jne.

BTW, jos joku valittelee orggislämpökahvojen olevan "lehmänhenkäykseen" verrattavia välineitä, niin kannattaa vaihtaa ne vastukset sieltä kahvan alta kelkkaversioon. Kyllä näpit tarkenee, liiankin kanssa. Maksaa pari kymppiä.

Kyllä sillä tehokkaallakin pyörällä voi harrastuksensa aloittaa, kunhan järki päässä. Rauhallista ajoa, ettei tehot pääse yllättämään kohtalokkain seurauksin.
Mä hyppäsin autokoulun kusiaisen jäkeen cbr 9r:än satulalle ilman ongelmia toki niitä tehojakin tuli kokeiltua, kun pyörään tutustu kunnolla.
Pyöriä mitä oon ajamalla ajannu: Honda cb900rr
                                                 Suzuki gsx1100r
                                                 Yamaha yzf1000r1
                                                 Kawasaki kx125
                                                 Kawasaki zx-6r

Näista kaksi viimeisinä on juuri tälläkin hetkellä omistuksessani eikä ongelmia ole tehojen kanssa ole ollu ainakaan vielä..

Kuinka vastuutonta mielestänne on ostaa tehokas pärrä ja "pistää" pikkuveli harjoittelemaan sillä?
Ihan kyykkyä en ajatellut, vaikka ite mieli tekisikin.
Pyörä mikä kiinnostaisi itseä olis Yamahan Thunderrace. Muutaman kerran ajanut ja kovasti tykästynyt. Paukkua tarpeeks, mutta vois kuvitella ajavansa vähän pidempääkin matkaa.

Tuosta tulee mieleen, et ku oot jo miettimässä että onkohan tää liian tehokas pyörä, nii asiat on jo valmiiks kohdallaan. Jokainen järkevä (mikä se nyt sitte onkaan) varmasti miettii omia tarpeitaan mitä mopottimeltaan haluaa, ja hetken tuumaa että täyttääköhän tietty pyörä tuon. Niinku tässä ketjussa on jo moneen kertaan todettu, prätkän vaarallisuus on kypärän sisällä, ei itse pyörässä. Vaarallista mun mielestä on se, että vanhan liiton "lahjakortilla" ostetaan iso pyörä viidenkympin villityksessä, jos ajokokemusta ei oo kaksrattaisista ollenkaan. Asenteessa ei oo harjoittelumeinikiä ollenkaan vaan pitää saada iso ku "vaan lahjattomat treenaa pikkumopoilla".

Ite hommasin nyt bleidin, aiemmin oon ajellu muutaman vuoden piikkisellä. Pitkän harkinnan jälkeen päädyin kerralla tehokkaampaan pyörään. Tuohon oli osittain syynä se, kun niin moni on tullu yhden ajokesän kusiaisen oston jälkeen katumapäälle.

Ainoo asia mikä tässä häiritsee on se, että ootte hommaamassa ainaki osittain yhteistä pyörää. Oma on aina oma ja kyllähän se tympii jakaa ajovuoroja kesällä
sport05.gif

Tää on muuten kumma juttu "liian tehokas" mopo juttu meinaan...mulla ainakin on semmonen kahva siinä tangossa mistä sitä "tehoa" voi kätevästi säätää
wink.gif
noh sitten se liian tehoton...jos joku on ajellu autolla pienen ikänsä ja meinaa laittaa mopon niin ei sen kummonen tarvi olla jotta se ois teho/paino suhteeltaan autoa tehokkaampi ja suorituskykyisempi, joskus tuntuu että niitä oikeen tehokkaita mopoja jokku laittaa vaan sen takia että kavereilla ois tehottomampi, kun eihän niitä tehoja kyllä ihan oikesti tarvi kovinkaan paljon tuolla liikenteen seassa...mut on se ihan oikeesti kivaa kun niitä hepoja löytyy niin paljon että alkaa itteä pelottaan ennenkuin moposta potku loppuu, itelläkin on tällä hetkellä zx-6r ja haaveena olis vaihtaa 10 ärrään (ei kukaan tahtois 6 ärrää
biggrin.gif
) en tiä onko ympäristön paine(mm.kaverit) vaikuttanu että oma mopo tuntuu tehottomalta mutta olisihan ne lisä tehot mukavia, mutta pitää vissiin tarkistaa jos meinaa mopoa vaihtaa että uudessakin on se tehonsäätö kahva siinä tangossa. Kaikkihan ostaa itselleen sen mopon vai mitä? ja just niin tehokkaan/tehottoman kuin haluaa...varovainen tässä harrastuksessa saa olla kaikilla 2 pyöräsillä vermeksillä.

Komiat oli lipat. Tässä tulee mieleen tarina siitä kun siskon mies
osti pojalleen (8v) tommosen jonkun kiinalaisen off-road-pelin...
on siinä jonkun 80-100cc ja nelari, kauhiasti ei kulje mutta vääntää.
Vatipää sitten antoi poitsulle pihamaalla nurmikolla koulutusta
miten sitä ajetaan. Ääliö jätti kypärän ostamatta, poika tarttu
sarviin ja kajautti suoraan mopon mettään. Onneksi pääsi itse
laskeutuun nurmikolle aikas pehmeästi. Oli aika työ opettaa poika
joka tän jälkeen pelkäsi mopoa, ajamisen taito ihan noin niinkun
kypärä päässä ja ilman lippoja.

Summa summarum, jos henkilö ei ole koskaan ajanut muuta kuin
polkupyörää niin en tasan tarkkaan antaisi kilokyykkyä käsiin.
Vielä jos A-lupa on tullut lahjaksi niinkuin faijalle niin ei toivoakaan.
Autokoulu on paikka missä opetellaan ajamaan, sinne siis
sport05.gif

Onhan niitä surullisiakin tarinoita ajattelemattomuuden vuoksi.

Entinen työkaverini kertoi kuinka hän oli ostanut piikin valmiiksi 15-vuotiaalle pojalleen. Ja oli luvannut hiukan kokeilla sitä pihalla. No poitsu oli sit kokeillut silloin sun tällöin ja kerran sitten oli keulinut mopon nurin. Eipä ollut kypärää päässä ja henki pois
sad_orig.gif

täytyy todeta että ihme juttu kun täytyy heti saada painava ja tehokas prätkä alle ( yli 100hp ja yli 200 kg ) ennenkuin on turvallisesti oppinut hallitsemaan isoa pyörää. sitä rispektiä saa yleensä muilla arvoilla kuin pyörän koolla, ainakin vanhempien kuskien piirissä, ovat hengissä vieläkin ja monet siirtyneet asteittain isompiin pyöriin kun taidot on karttuneet. nää teini mopoilijat kuuluu omaan luokkaansa niinkuin amis bemarit ja kova popitus, paljon ääntä ja lujaa, täytyy näkyä ja kuulua. osaltaa ovat luoneet mainetta moottoripyöräilijöistä. ehkä se vaatii tiettyä henkistä kasvua ennenkuin asiat ymmärtää oikealla tavalla. jokaisen oma asia tietysti miten ison pyörän ostaa ekaksi , mutta joku vertasi vfr 750 tai isompi vtr 1000. vfr noin 100 hp ja 3,2 s/100 ja vtr 150hp ja 3.0s / 100 niin eipä tuo sataseen kiihtyminen ole vfr:llä
paljon hitaanpaa ja varmasti on ketterämpi käsitellä kuin 1000 vtr. molemmat menee yli 200km/h .tässä vähän vertailua mutta
liikenteessä on muitakin joten itseäni hirvittää nuoret jotka luulee hallitsevansa ja alla tehokas tykki, ihminen kun ei aina malta olla näyttämättä että kyllä lähtee......
062802moto_prv.gif

Back