• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelu tehokkaalla MP:llä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa55
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan noilla kaikennäköisillä vehkeillä tullut itekkin ajeltua.
Jollain vanhalla 500cc Twin Hondallakin ajamisesta varmasti nauttisi aikansa, mutta kyllästyminen iskisi todella nopeasti.
Eihän se teho autuaaksi tee, mutta kokemuksesta tiedän että pidän tehokkaalla ja suhteellisen painavalla pyörällä ajamisesta eniten.
Tarkoituksena kumminkin saada itseä miellyttävä pyörä.

Itte aloitin  tällä allekirjoitetulla, ja aion sillä vielä ens kesän ajaa ku näin ekan kauden jälkeen ei ehkä ihan täydellisesti sitäkään holdaa
sad_orig.gif
Pari kertaa pääsyt koittamaan kusiais Fazeria ja voin sanoa, ettei ole kyllä paskempi peli ollenkaan.
Ketä niitä nyt "täydellisesti" holdaisi?

Mulla on Acessa oikea kahva sellainen käännettävä. Siitä pystyy säätelemään, kuinka lujaa pyörä kulkee. Nerokas keksintö, varmaan saksalainen.

Joo, mut ihan aikuisten oikeesti, sillä 600:lla on henki ihan yhtä löyhässä kuin isommallaki. Kuskista se on kiinni molemmissa.
Kyllä se ON/OFF katkaisija on parempi.
Niistä kahvoista voi saada vaikka jännetupin tulehduksen.

Suuri teho ja nopeus kiehtoo aikansa. Nykyään minä tykkään kevyistä, ajettavista ja helposti hallitavista moottoripyöristä. Moposkootterin (R.I.P.) lisäksi minulla on Suzuki DRZ400SM. Jokaisen on oma polku kuljettava, mutta tämä vain vinkiksi.

-Veijo

Mulla on Acessa oikea kahva sellainen käännettävä. Siitä pystyy säätelemään, kuinka lujaa pyörä kulkee. Nerokas keksintö, varmaan saksalainen.
Se on varmaan joku Yamaha juttu, kun multakin sellainen löytyy omasta pyörästä.. Ei vaan. Ei se pyörän koko siitä vaarallista tee. Kyllä se on se kuski itse. Tunsin yhden kaverin joka tappoi itsensä aikoinaan 125dt:llä. Ajotapa se on, joka ratkaisee melkeinpä kaiken. Tietenkin ajokokemus tuo varmuutta ongelmanratkaisutilanteisiin esim. nopeisiin väistöihin, mutta niihinkin ajautuu yleensä omasta aloitteesta. Turvavälit ja tilannenopeus, niinkuin autokoulussa opetettiin. Itse siirryin ensimmäiseen katupyörääni (750gsx-r) monttupyörän sarvista. Eli katupuoli oli ihan uutta, jos pv:tä ei lasketa katupyöräksi.  
tounge.gif
Ja vielä ainakin tässä hengissä ollaan.

Suuri teho ja nopeus kiehtoo aikansa. Nykyään minä tykkään kevyistä, ajettavista ja helposti hallitavista moottoripyöristä. Moposkootterin (R.I.P.) lisäksi minulla on Suzuki DRZ400SM. Jokaisen on oma polku kuljettava, mutta tämä vain vinkiksi.

-Veijo
Tämä on kyllä tiedossa.
Mulla on jo toinen kierros menossa.
Toi supermoto kausi oli itellä jo ennen kuin koko termiä olin kuullutkaan.
Neljäpuolikas ykspyttynen kaksitahti husse katurenkailla. Oli muuten vähän äijä vehje. Miinuksena oli kaksitahdin haju.
Noi uudet nelarit kyllä viehättää tosissaan. Ihan älyttömän hienoja vehkeitä.

Se on varmaan joku Yamaha juttu, kun multakin sellainen löytyy omasta pyörästä.. Ei vaan. Ei se pyörän koko siitä vaarallista tee. Kyllä se on se kuski itse. Tunsin yhden kaverin joka tappoi itsensä aikoinaan 125dt:llä. Ajotapa se on, joka ratkaisee melkeinpä kaiken. Tietenkin ajokokemus tuo varmuutta ongelmanratkaisutilanteisiin esim. nopeisiin väistöihin, mutta niihinkin ajautuu yleensä omasta aloitteesta. Turvavälit ja tilannenopeus, niinkuin autokoulussa opetettiin. Itse siirryin ensimmäiseen katupyörääni (750gsx-r) monttupyörän sarvista. Eli katupuoli oli ihan uutta, jos pv:tä ei lasketa katupyöräksi.  
tounge.gif
Ja vielä ainakin tässä hengissä ollaan.
Eka piikki oli itellä DT. Luokkakaveri jolle sen myin suti paskarinkiä nurmikolla. Pyörä jalan päälle ja sääriluu poikki. Jalka pakettiin ja himaan.
Tarkastuksessa huomattiin että luut oli jotenkin vähän huonosti. Jalka leikattiin ja raudoitettiin. Sitten iski sairaalabakteeri. Jalka alkoi märkimään ja kaikki meni ihan päin helvettiä.
Vietti sairaalassa loppujen lopuksi yli vuoden ja jalkaa jouduttiin lyhentämään 6cm.

-Veijo
Tollaisella olisi kyllä ainakin suuri kiusaus matkustaa pelkän takarenkaan varassa.
Tunnustan
biggrin.gif

Ace on kyllä kiva pyörä ajaa, minulla on ollut sellainen. Ajotapani vain olisi ollut pidemmän päälle kortille hubaa, joten hankkiuduin siitä eroon.

Kovin nopeasti on hemmot näköjään hypänneet oikean pyörän sarviin mopon selästä. Ennen sitä pidettiin hengenvaarallisena. Mutta maailma näköjään muuttuu. Omalla kohdalla homma meni näin että muutama vuosi ensin mopolla rimpuilua. Sitten 69 kuutioinen kevari. sitten satapiikki. Sillä kesä ja alle 250cc. Kauhia tykki. Sitten 550cc. tällä taas kesä ja alle 750cc. Tällä useita vuosia. Sitten vuosia taukoa ja alle taas 750cc. Tällä puolenkymmentä vuotta ja sitten 1400GSX. No, tulipahan taas turinoitua. 70-luvulla jos joku osti suoraan ison pyörän niin sitä ei pidetty oikein minään pyörämiehenä. Mutta kuten kerroin niin maailma muuttuu.
Pekka

70-luvulla jos joku osti suoraan ison pyörän niin sitä ei pidetty oikein minään pyörämiehenä. Mutta kuten kerroin niin maailma muuttuu.
Tänään eivät motoristit kehtaa ajaa pienellä pyörällä. Totuus kuitenkin on se, että jouhevat ajolinjat ja pyörän oikean käsittelyn oppii vain pieni tehoisella ja kevyellä pyörällä. Maailma tosin on muuttunut sen verran, että nyt on tarjolla useita kevyitä ja samalla kuitenkin tehokkaita pyöriä. Pienempi teho antaisi kylläkin virheitä anteeksi.

-Veijo

No Veijohan sen kertoi. Nykypyörät ovat huomattavasti helpompia käsiteltäviä kuin 70-luvun laitteet. Se on varmasti totta. Pyöräilyn aloittelu olisi ehkä kuitenkin järkevämpää aloittaa jollain muulla kuin sillä mallisarjan suurimmalla pyörällä.
Pekka

Täällä on varmaan kaikki mahd. mielipiteet jo esitetty. Silti.
Kokematon kuski saattaa hätätilanteessa koettaa tilanteesta eroon kaasulla(nimimerkki kokemusta löytyy). Äkkiä tästä vilahdan alta pois... Jos alla on 1000rr ja pienellä vaihteella sutasee tupin pohjaan niin saattaa maisema muuttua odotettua kirkkaammaksi.
Alussa kun tuppaa puristamaan huomaamattaan turhan lujasti. Pelkkä kunnon aivastus saattaa aiheuttaa kaasukäden odottamattomia liikkeitä. Alla kun on vielä 180 kaakkia niin jännää seuraa.

Toki joillekkin sopii. Omat taidot ainakin kehittyy kesä kesältä ja pyörät sitten seuraa sen mukaan. Jokainen kuitenkin tyylillään.

Itse ajellut skootterilla 17-vuotiaana kesän pari. Nyt 5 vuotta myöhemmin hankin A-kortin ja ostin cbr-600. Ajelin huhtikuusta lokakuulle, eli koko kesän, kunnes sitten törttäsin sen ojaan lokakuun loppupuolella. Ei se mitään, myin raadon pois ja nyt marraskuussa ostin zx12r.

Näin esimerkkinä siis vain... tästä voi kaikki tehdä omia johtopäätöksiä. Sen kuitenkin sanon että jos ajaa vain yhden kesän eikä riko pyörää niin siitä saa lähes saman takaisin minkä siitä maksoi joten en näe mitään syytä miksi ei pienellä ensin.

Itse ajellut skootterilla 17-vuotiaana kesän pari. Nyt 5 vuotta myöhemmin hankin A-kortin ja ostin cbr-600. Ajelin huhtikuusta lokakuulle, eli koko kesän, kunnes sitten törttäsin sen ojaan lokakuun loppupuolella. Ei se mitään, myin raadon pois ja nyt marraskuussa ostin zx12r.

Näin esimerkkinä siis vain... tästä voi kaikki tehdä omia johtopäätöksiä.
Mitä tosta nyt sitten pitäis päätellä?
Jos vedät mettään, niin hommaa isompi pyörä ja 50% lisää tehoa?  
biggrin.gif

BTW, todella upea pöyrä!

Mitä tosta nyt sitten pitäis päätellä?
Jos vedät mettään, niin hommaa isompi pyörä ja 50% lisää tehoa?  
biggrin.gif

BTW, todella upea pöyrä!
Niih. Vaikka
smile_org.gif
Jos ei tuu traumoja/vakavia vammoja ja uskoo pärjäävänsä niin miksi ei. Poliisi kyllä ehdotti että osta kolmipyöränen kun sanoin että "ei se mitään. uutta isompaa alle"

Kannattaa heti hommata riittävän tehokas peli. Tehokkaampi pyörä ei 'jää pieneksi' ja ainahan voi jättää throttlen pienemmällekin jos haluaa ajella hiljempaa.

Osta heti siis iso, 1500cc esim., heppoja 120-200.

Ite aloitin ysillä. Mietin että olisiko järkevämpää alottaa pienemmällä
mutta valinta oli hyvä. Oikeastaan kutosen ja ysin ero on kokolailla
väännössä, on mukavampi ajaa kun ei tarvitse vähän väliä hakata
vaihteesta toiseen.

Suosittelen ottamaan heti alkuun isomman pyörän jos vähänkään
mieli sitä halajaa.

Back