• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GoA
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
voin yhtyä ekan vastaajan c.a.d:n kommentointiin suht koht täysin rinnoin vai mitä ne oli? siksi en lainaa enää tähän mitään. enkä vastaa sen kummemmin kun on jo vastattu likimain kaikenkattavasti.

olikohan ennemminkin puoliturha kommentti multa tämä. no olkoon. joku saa kenties tästäkin uskonvahvistusta... huom. jätin mainitsematta delvacin, joka täten jätettäköön mainitsematta, hehiö

Hienoja kysymyksiä jos kerran olet vielä uusi alalla.  
062802jumpie_prv.gif

6. Onko normaalia jos pyörästä kuuluu pientä sirinää? Itse ajattelin että voisiko tuo ääni kuulua esim. laturista tjsp? Pyörällä on ajettu 21k joten mitään suurempaa ei pitäisi vielä vialla olla.
Asiantuntevia kommentteja näytti olevan jo iso liuta, mutta vastaan nyt vain tähän yhteen..
6. Huoli pois, se on Kawa  
biggrin.gif
Tervetuloa joukkoon tummaan  
062802moto_prv.gif
Ja niin PS. Omassa Kawassa alkoi jopa korvatulppien läpi tuleva sirinä hieman 13000 km jälkeen mutta muistan lukeneeni täältä ZX-6r-palstalta, että siinä on jokin automaattinen nokkaketjun säätö. No ajelin vain ihan normaalisti ja huomasin noin 100 km jälkeen, että sirinä oli muisto vain...
PS. Onhan se sun Kawas musta??? Ne on tiettävästi nopeimpia  
tounge.gif
Jooh, hyvä tietää että kawoihin kuuluu pienet sivuäänet.

Ja mustahan se, näyttää päheimmältä.
smile_org.gif

1. Paraneeko pito sateella jos laskee rengaspaineita?
2. Onko pyörissä palotilat ja kanavat yms. sovitettu tehtaalla? Autoissa nyt ei ainakaan ole

10. Shellin V-Power ja 98 polttoaine, voiko noista olla mitään todellista hyötyä normaalilla moottoripyörällä? Placeboefekti meinaa jotenkin tuntuu vaikuttavat ja moottori käyvän paremmin formulabensalla. :$ Tosin hintaero on loppujenlopuksi senverran pieni ettei tuo juuri enempää voi ihmistä köyhdyttää.
Tästä oli vuoden sisään jossain mp-lehdessä tutkittua tietoakin ja lopputulema oli se, että mitä valmistaja suosittelee sitä kannattaa käyttää. Jos suositus on 95 niin 98 laitolla ei tule lisätehoa, joskaan siitä ei mitään haittaakaan ole. Eli käsikirjan mukaan kannattaa mennä.

Mahtava lista kysymyksiä, ja juuri niitä, joihin itsekin aloittelijana haluaisin vastauksia, mutta en ole kehdannut vielä kysyä. Tämä ketju meneekin automaattiseen valvontaan.

Voin itse vastata kysymykseen nro. 8 sen verran, että vältä niiden sellaisten muoviosien vahaamista, joiden pinta on röpelöinen. Menin itse vahaamaan pyörästä kaikki mihin vahaa vain sai laitettua paitsi pleksin, kun olin epävarma sen suhteen, ja nyt röpelöiset muoviosat("koetaulu", laukkujen alaosat) ovat todella ikävän harmaita, kun sitä kuivunutta vahaa ei meinaa saada millään pois. Tarvitsisi jonkun kiillotuskoneen tai vahan poiston. Käsin todella työlästä, ja kyllä se vaha niissäkin toimii, mutta ei vaivan väärtti(imho) -- täytyy kiillotella talvella.

Käsittääkseni vahata voi kaikki kovat pinnat, jotka eivät ole huokoisia, eli eivät ime itseensä vahaa. Kannattaa toki aina testata. Esim. kotona olen vahanut LP-levysoittimen muovikannen, jotta ei tule naarmuja -> kestää pölynpyyhinnän ja imuroinnin harjasuullakkeella. No, eksyin vähän aiheesta.
Itse vahasin myös kaikki rungon metalliosatkin, harmahtava alumiini(tms.)-pinta, ja maalattu metalli. Satulan altakin, jopa lokasuojan ulkopinnan, niin on helppo jatkossa huuhdella puhtaaksi.

t. Tonza

ps. tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, vain tyhmiä vatauksia  
smile_org.gif

edit: typoja
Autoglymiltä löytyy apu tuohon jos on vahaa lipsahtanut maalaamattomaan muoviin ja väri vaihtunut harmaaksi. Bumpercarea pintaan ja johan loistaa taas. Hauskanvihreää tököttiä mutta kyllä toimii.

Talvisäilytyspaikka on itsellä varattuna ja sisältänee sen perushuollon eli öljyjenvaihtoa ja akun latailua. Pyörä kävi pari viikkoa sitten 24k huollossa eli on jo valmiiksi hyvässä kunnossa kuten myös uudet nakit.

Mutta ennen tuota pesua täytyy käydä vielä itse pyörä puunaamassa. Pesu + vahaus + rasvaus on itsestään selvää mutta tuli ostettua myös tuollaista autoglymin motorcycle protectanttia.

Onko tuostaan kellään kokemuksia? Ohjeissa sanottiin että voi tunkea about kaikkialle paitsi jarruihin, kumeihin, ohjaimiin. Ts. itse ajattelin tuota about kaikkialle ruiskia.

Ainoa mikä mietityttää olisi että putket/moottori olisi kiva suojata mutta tuolla tökötillä on niiden käsittely kielletty jos konetta meinaa käyttää. Onkohan tuosta mitään haittaa jos nuo putket tuolla käsittelee ja sitten hieman ajelee (huoltopaikkaan n. 5km)? Ohjekirjan mukaan noihin voisi käyttää WD-40 eli eiköhän tuo olisi samanlaista tököttiä kuitenkin...

10. Shellin V-Power ja 98 polttoaine, voiko noista olla mitään todellista hyötyä normaalilla moottoripyörällä? Placeboefekti meinaa jotenkin tuntuu vaikuttavat ja moottori käyvän paremmin formulabensalla. :$ Tosin hintaero on loppujenlopuksi senverran pieni ettei tuo juuri enempää voi ihmistä köyhdyttää.
Tästä oli vuoden sisään jossain mp-lehdessä tutkittua tietoakin ja lopputulema oli se, että mitä valmistaja suosittelee sitä kannattaa käyttää. Jos suositus on 95 niin 98 laitolla ei tule lisätehoa, joskaan siitä ei mitään haittaakaan ole. Eli käsikirjan mukaan kannattaa mennä.
Itse tein viime kaudella poikkitieteellistä tutkimusta aiheesta 98 ja V-power omassa vanhemmassa muoviluodissa. Laskujeni mukaan pärrä kulutti keskimäärin V-powerilla vähemmän, kuin 98:lla. Eli verraripensa maksoi näin itsensä hieman halvemmaksi, kuin 98...

Kyseessä siis 90-luvun lopun kaasari vehje.

Back