• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan pyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rosputo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tohon Kawaan verraten ja kiinanraudoista puhuttaessa, niin onhan
Suikan GSX 1000S ihan "vehje" jossa on aavistus luonnettakin
tylsän ja asiallisen toimivuuden kyljessä:D.

Ei taatusti huono valinta jos Japsia hakee ja tohon Jammun MT-Kymppiin ei budjetti tahdo venyä.

Siivosti käyttäytyviä pelejä harjoitella omaan tahtiin, eikä lopu "kesken" ihan alkuunsa :thumbup:.

jaulis sanoi:
Komppaan Pos:ia kyllä tässä täysin. Myös tuon Z-kawan osalta ainakin vanhempien versioiden suhteen, uudella en ole ajanut.

Z-kawa varmasti yksi yleisempiä ensipyöriä sporttisista pyöristä haaveileville, mutta melko surkea ajettava siihen tyylin.

Täytyy lyöttäytyä yhteen teidän kanssa, vanha Z1000 (2004?) oli itselle pettymys.. Makuasioitahan nämä :grin:

Ensipyöräksi suosittelen pikkutrumppaa, street tripleä. Kaikin puolin hyvä mopo.
Isommista pyöristä onkin sitten jo vaikea valita...

PoS sanoi:
...esimerkki aloittelijoille usein suositellusta mallista, joka kannattaa jättää kauppaan on GSX-F 600/750. Se on niin masentava, että en ymmärrä, miksi kukaan sellaisella ajamisen aloittanut haluaisi jatkaa harrastusta.

Eikö se nyt muutenkin ole fiksua ostaa sellainen kapine, millä jaksaa ajaa pidempään kuin yhden kesän?
Eikö 1,5 tonnin mopoa pitäis verrata niihin muihin 1,5 tonnin mopoihin?
GSX-F on helkkarin halpa pyörä ostaa ja vielä halvempi pitää. Ainakin vakuutuksien suhteen. Siihen superdukeen maksaa vuotuiset vakuutukset tuplasti ja jos budjetti ei taivu, niin se ei taivu.
Ja mitä se tarjonta tossa alle kahden tonnin luokassa on? Ainakin toi gsxf on suhteellisen luotettava mopo. Ja osatkaan ei maksa juuri mitään. Sata tonnia tolla ajaa pelkillä öljynvaihdoilla, venttiilin säädöillä ja nokkaketjun uusimisella.

Pääsee sillä kuitenkin moottoripyöräilyn makuun ja uskomatonta kyllä, tuossakin jopa riittää alustan ja jarrujen ominaisuudet normaaliin käyttöön.
Halpa pyörä arkikäyttöön ja omatkin saa pois, kun on aika ja mahdollisuus päivittää.

Jotenkin alkaa menemään tämäkin threadi ihan väärille raiteille. Porukka vuosien tai jopa kymmenien vuosien kokemuksella, omasta näkökulmasta pohtii, mikä vehje käy aloittelijalle tylsäksi.
Kyllä itse sain ainakin tuosta ekasta isosta pyörästä, eli 600 bandiitista oikein mukavasti irti, vaikka sekin lytättäisiin täällä varmasti ihan susipaskaksi. Kaksi vuotta meni mukavasti ilman mitään vikoja ja omat sain pois.
En mä nyt tommosta bandiittia enää hommaisi käyttöön kuin olosuhteiden pakosta, mutta kyllä se alkuun oli hieno pyörä.

Viimeksi muokattu:
Oletko sattunut koskaan GSX-F:llä ajamaan? En ymmärrä, mitä ne on Suitsalla sen kohdalla kelanneet, koska esim Banditti ja yleisesti ottaen kaikki muut GSX-mallit, joilla olen ajanut on oikein kivoja. Rentoa moottoritiematkailua nopeusrajoitusten puitteissa ehkä, mutta kuka siitä nyt pitää?

Ja aiemmin esitin vaihtoehtoja Z-kawalle (josta monet tykkää), en GSX-F:lle (josta myös monet tykkää). Toisin sanoen käytin GSX-F:ää toisena esimerkkinä pyörästä, joita mun mielestä ei kannata hankkia, vaikka niistä pidetäänkin. Koitahan siis itse pysyä niillä raiteillasi.

Mä olen ajanut GSX-F:ällä Vieläkin sanon että mainio ensipyörä. Helppo ajaa jne. Onhan se tylsä ja mauton varsinkin kokeneemman käsissä. Mutta ensipyöräksi mun mielestä kelpo peli.

Niin 650:llä, sehän taisikin olla Banditti uusissa vaatteissa, jos en ihan väärin muista. Tässä oli kyse 600/750-malleista.

Miten olisi CBR600F4i? Mulla oli alkuun tuommoinen. Hyvä opetella kyykyn saloihin. Suht reipas eikä ulkonäkökään saanut oksentamaan.

Liitetiedostot

• 600f4i.jpg
    600f4i.jpg
    89,3 KB · Katselut: 80
Toimii erittäin hyvin.

Ei tosin ole langan aloittajan listalla, koska liian kyykky.

Joko saa alottaa tän.....
Eikä missään nimessä 650:stä kun on leppoisasti vääntävä 1250 ns. samoissa raameissa saatavana😆.

Mental sanoi:
Miten olisi CBR600F4i? Mulla oli alkuun tuommoinen. Hyvä opetella kyykyn saloihin. Suht reipas eikä ulkonäkökään saanut oksentamaan.

Pomminvarma laite, tosin isomman kuskin (+80kg) kannattaa suosiolla vaihtaa jouset omalle painolle sopivaksi. Noissa kun on tosi löysät vieterit vakiona.

aika monesta ja jopa monen merkkisestä tulee asiallinen peli kun se on oikein säädetty ja huollettu...
eli pidetty kuinka kuuluukin........on paljon kaliitakin mopoja ........ huonolla pidolla ...... ylättää millaisella uskalletaan oikeasti ajaa

Nitrous sanoi:
Olipas aika karu yleistys, joka ei oikein pidä paikkaansa. :D (Tuo lihavoitu kohta siis)

Nojoo, totta, vähän liiottelin, ja pätee ehkä enemmän noihin "vanhoihin" japseihin. Mutta eipä tosiaan siinä Z1000 hääppönen alusta ole, ja ohan noita muita japseja. Eurooppalaisissa taas tuntuu olevan vakiona jo ihan käypää kamaa (BMW, Triumph, KTM, Ducati, Aprilia, MV Agusta)

F4i on myös meikäläisen suosikki yhä edelleen, vaikka onkin kyykky.:rakastunut:
Syksyllä ajelin parina päivänä työmatkat tuolla omalla, ja onhan se näppärä vehje ainakin tuohon Bläkkäriin verrattuna.

F4i, Kun kiristää alustan vakiot tappiin ni takaa riitti yks päällä varat mut etupää pohjaa syvään ja sit takanakki lukkoon kovissa jarrutuksissa. Eteen jäykkyyttä ni käy alkuun hyviin ja kone on kyl hieno kiertämään ja ketterä ku mikä! :rakastunut:

No joo, ratahemmot on erikseen...
Meikämakkaralle toikin on ihan riittävä tykki. Aina on kerinnyt kun on tarvittu.:thumbup:

-JiiHoo- sanoi:
No joo, ratahemmot on erikseen...
Meikämakkaralle toikin on ihan riittävä tykki. Aina on kerinnyt kun on tarvittu.:thumbup:

Jos haluaa hauskuuttaa itseään, niin kannattaa laskea paljonko omassa autossa pitäisi olla hevosvoimia, että oltaisiin samoissa lukemissa kuin mitä pyörällä. Melko nopeasti ollaan lukemissa, jossa autot on superautoja ja maksaa "miljoonan"...

Kyllä noilla 2-pyöräisillä taitaa aina ehtiä ennen autoja :jpstyle:

Knaku vei sanat suusta, olisi kiva tietää millaisella autolla porukat ajelee... Jos olisi ekaa pyörää ostamassa niin tämän topicin perusteella tärkein asia on että tehoa pitää olla helvetisti ettei ala heti vituttamaan ja ettei jää jalkoihin. Toinen hämmentävä asia on kun porukat puhuu pyöristä pelkillä slanginimillä tai malli lyhenteillä, yritä sitten arvuutella mikä pyörä on kyseessä ja miltä vuosituhannelta.

Koheltaja sanoi:
Knaku vei sanat suusta, olisi kiva tietää millaisella autolla porukat ajelee... Jos olisi ekaa pyörää ostamassa niin tämän topicin perusteella tärkein asia on että tehoa pitää olla helvetisti ettei ala heti vituttamaan ja ettei jää jalkoihin. Toinen hämmentävä asia on kun porukat puhuu pyöristä pelkillä slanginimillä tai malli lyhenteillä, yritä sitten arvuutella mikä pyörä on kyseessä ja miltä vuosituhannelta.

Eli turbobusan sijaan pitäisi puhua turbotetusta Suzuki GSX-R1300:sta? :p

P.S. Mun autossa...tai siis kulkuneuvossa taitaa olla n. 75heppaa. Sutii vielä nelosellakin kun on riittävän huonot renkaat. :D

Back