• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pahimmas tapaukses ulkomaan kyttä sanoo, et mopo jää tähän, ellei löydy toista ajajaa, jolta löytyy kortti..

Eli voi saada pienestä "tietämättömyydestä" yllättävän paljon ongelmia ja päänvaivaa itelle.

yhtä älyttömii sääntöjä, ku et jos sul on ajokielto (kortti hyllyllä), ni vaikka se loppuis su, ni et saa ajaa ma ennenku sul on kortti hyppysissä.
Samaten se väliaikanen läpyskä on voimassa muistaakseni kuukauden ja jos sen kuukauden aikana ei ole hakenut oikeaa korttia poliisiasemalta niin ei saa enää ajaa. Jos kuitenkin ajaa ja poliisi tulee kyselemään korttia, niin kyseessä on ajo-oikeudetta ajaminen ja tilanne on aivan sama kuin jos kortti olisi hyllyllä.

No niin, näköjään kannattaa ajatella asiat aina kaikista kamalimmalla tavalla, niin totuus yllättää positiivisesti ;)
Kahden viikon tauon jälkeen koulun pyörä ei ollutkaan niin järkyttävän korkea ja painava mitä olin jo muistellut, eikä kääntyminenkään ollut yhtään hankalaa.

Tekipä hyvää käydä pyörittelemässä käsittelyjuttuja. Mulle loksahti vasta nyt paikoilleen tuo pujotteluhomma jarruineen kaikkineen, antaa mopon huutaa huoleti vaan välillä. Vasemmalle kääntyminenkin alkoi sujua, ja opettaja sanoi että kyllä siinä muutama sellainenkin suoritus oli mitkä olis menny inssissä jopa läpi. Muissa käsittelyjutuissa ei ollutkaan ongelmaa, ja ajo tuntui tosi hyvältä. Vaikka sammutinkin pyörän kerran pienessä mäessä kun en antanut tarpeeksi kaasua.

Onneksi käsittelykoetta ennen saa vielä tunnin harjoitella, jospa se jotenkin menisi
smile_org.gif
Ja kiitos vielä tosi hyvistä vinkeistä täällä, yhdellä jalalla liikkeelle lähteminen tuntui todellakin tukevammalta!

Mulla oli eilen aamulla ajotunti, hierottiin ensin katsastuskonttorin pihalla käsittelyä - ei jumatsuka, ei se pujottelu lähde menemään enää vaikka kuinka räpeltää... Aargh!! Mulla alkoi savu nousta hyvinkin sakeana, joten opettaja sanoi että tullaas huomenna uudelleen. Että hierotaan vaikka koko tunti sitä pujottelua siinä inssin alla.

Vietin painajaisten yön hereillä
ghostface.gif

Eikun sinnikkäästi vain tänään +25 asteen helteessä ajotunnille, silmänaluset tummina ja mielikin aika mustana.
Noista lähtökohdista oli nannaa pyöritellä siinä konttorin pihalla sitä pujottelua koska se lähti sujumaan. Unohdin jarrun, pistin jenkkaa koneeseen ja kytkimellä säätelin. Ja ihan siitä ilosta että se sujui, tein pujottelua vielä lisää. Ja lisää. Hiki virtasi, pelko alkoi helpottaa.

Opettaja varmaan kyllästyi katsomaan ja siirsi huomion muihin tehtäviin. Tiedät sen iisin "jarrutus" tehtävän, jossa tullaan 40km/h sisään ja jarrutuksen aikana moposta ykkönen kehiin, seis ja siitä uudelleen liikkeelle. Öök, mä kaadoin pyörän siinä.
033102beer_1_prv.gif

Vauhti liki nolla, olin unohtanut rustata sen vaihteen ykköselle ja sitä siinä polkemaan, jarrutuskin oli mennyt aika pitkälle, laskin katseen alas ja sinne meni. Oikealle kyljelle, käytännössä paikaltaan. Tuli sekin sitten koettua..

Itse inssissä meni kaikki käsittelyt puhtaasti läpi, hidasajossa en ole aiemmin hoiperrellut kuin kännikala mutta linjoissa pysyttiin.

Liikenteessä ajo meni hyvin, paljon kaupungissa kiertelyä ja 80km/h pätkä hangontiellä. Siellä joku prätkä moikkasi ja mä takas. Inssi mun kaista-ajoa ja merkkasi nopeuden plussaksi. Sanoi että harvemmin saa ajaa rajoitusten mukaan, yleensä pitää tuskastua koko lenkki läpi 35km/h nopeudella.
Sosiaalisista taidoista tuli kommentti kun en jäänyt venaamaan kaikkia mahdollisia kulkijoita. En mä autollakaan jää odottamaan sellaisia jotka eivät selvästi ole haluamassa tien yli, muuten kyllä olen huomaavainen ja annan tietä varsinkin lapsille..

Että se oli sitten siinä. Hiki virtasi ja olo on väsynyt mutta onnellinen. Illalla sitten voisi kaivaa oman mopon esille ja ihmetellä uskaltaako lähteä ajelemaan...

tsemppiä inssiin SnaS !

ONNEA
smile_org.gif
!!!!
062802jumpie_prv.gif
Tosi hienoa!!

Kauanko sulla kesti yhteensä koko inssi?
Missä kaikkialla se sitten pyöritteli, vetikö se myös siitä kymppikerroksen vierestä sillalle päin jossa täytyy tehdä kaistanvaihto salamana että siihen ehtii? Opettaja joskus mainitsi että usein vievät siitä. Samoin nopeuksista oon kuullu muualta paljon että mieluummin ajaa hieman alle vaaditun, mut jos ne kerta antaakin plussaa siitä että ajaa sallitun nopeuden mukaan ;)

Yhdellä kaverilla oli ollut sellainen lenkki minkä minäkin mielelläni voisin ilman paineita ajaa: konttorilta niihin Sveitsin valoihin, sieltä Lidlille, keskustaan ja kymppikerroksen vierestä hangontielle -> takaisin konttorille. Sanoi että ne kuulema toistaa samoja lenkkejä aika paljon.

Inssi kesti ehkä 45 minsaa. Lenkki oli suunilleen seuraava: konttorilta suoraan Sveitsin valot, niistä  oikealle,  siitä Lidl-risteyksestä oikealle, seuraavaksi terveyskeskuksen ohi ja pyörittiin siellä niitä pikkukatuja. Putkahdettiin Hämeenkadulle sieltä nakkikioskin kohdalta (Pirunsaari se grilli?) , siitä suoraan kohti keskustaa ja rautatiesillan ylitettyämme "oikealle ja välitön vasen".
Eli nyt ajettiin sitä mäkkärin ja s-marketin välissä olevaa tietä, rautatiemuseon kohdalla vasemmalle ja  pian oikealle Uudenmaankadulle. Uudenmaankatua pikin sinne isoon valoristeykseen jossa vasen ja heti uudelleen vasen Seittemänmiehen kadulle. Sen päästä "valkoisen aidan jälkeen" oikealle Viertolankatu, jonka päättyessä ollaankin menossa oikealle Jokelankatu. Jokelankatua pitkin kunnes oikealle kohti Hanko-Mäntsälätietä (tie 25) ja sieltä sitten suorinta tietä konttorille.

Ei onneksi ajattanut hankalaa tasa-arvoista risteystä siinä rautatiesillan kupeessa, mentiin vain sen "läpi".

Aja nopeus tarkasti, ettei tule huomautus ylinopeudesta.  
sport05.gif

Lisätääs vähän, ennakkotiedoista poiketen inssissä piti taluttaa mopoa U-käännös ennen sitä hidasajoa. Olipa aika tyrkkiminen, anna sen mopon olla nojallaan sun lantioon/lonkkaan ja nojaa itse vastaan niin pysyy hanskassa. Ei se siitä yli sinne vastapuolelle keikahda.

Siinä oli mopokorttia suorittamassa pitkä nuori poika just ennen mua, harjoiteltiin yhtä aikaa omia tehtäviämme ennen pojan inssin alkua. (Onneksi kaadoin mopon ennen sen pojan saapumista, jos se nyt kerran oli pakko kaataa....)

Niillä ei ole kuin kolme tehtävää käsittelykokeessa! Hätäjarrutus, portit 30km/h nopeudessa ja hidasajo. Ja sit tällainen kääpiökokoinen mamma vetää vaativammat tehtävät kuussatasella ihan poker face..

Ei ihme että se hieman vilkuili tähän tyyliin
eek.gif

Kävin nyt illalla ulkoiluttamassa ekaa kertaa ihan luvalla tuota meidän Reetuksonia. Aamulla lähden sillä töihin, saas nähdä mitä siellä tuumaavat kun parkissa on uusi mopo eikä kukaan tiedä kenen se on. Haha.
buttrock.gif

Okei, ei hirveän pahalta kuulosta
smile_org.gif
Sen verran vielä kiinnostais tietää, että pysyikö sulla pyörä koko ajan pujottelussa niiden katkoviivojenkin sisällä? Opettaja sanoi tänään että yleensä ne antaa sen puoli metriä molemmilta puolilta anteeksi.

Ja kokeilitko kääntää vastaheitolla vai kääntyikö muuten ihan sujuvasti? Pelkään, että jos ryssin sillä inssiä edeltävällä ajotunnilla ja kaadan pyörän kokeilemalla sitä vastaheittoa, menen niin lukkoon etten kykene kääntämään sitä mihinkään suuntaan
sad_orig.gif

Ongelma tuolla konttorilla on varmaan se, ettei selkeä reunaviiva ole näkyvissä. Siellä on sitä viivaa toisensa vieressä.. Mä en ahtanut ympyrää sinne kapeimpien viivojen väliin vaan sinne katkoviivan liepeille. Kuulemma ne päätyjen yhtenäiset viivat ovat ne tärkeät, ei siis osumaa niihin.
Kyllä mä kokeilin sitä vastaohjausta, mutten tainnut sillä mennä kokeessa kun sain sen pyörimään muutenkin. Opettaja ajaessaan radan malliksi meni kyllä niin nätisti ja hitaassa vauhdissa että pakko se (vastaohjaus) on opetella - ja sillähän noita ajetaan.

Luultavasti pahin paikka liikenteessä on se katsastuskonttorilta lähteminen kohti keskustaa, siinä joudut olemaan jalka takajarrulla ja liukuilemaan eteenpäin nähdäksesi varsinkin oikealla olevien puiden lehvistöjen takaa tulevat autot. Minunkaan käännös siinä ei ollut itseäni miellyttävä. Muuten, mä käytin joka pysäyksessä toinen jalka tapilla-metodia ja se oli hyvä!
Nyt alan jännäämään sun huomista inssiä, hyvä fiilis päälle ja annat mennä!

Onnittelut kortista
smile_org.gif
!

Kun oot pyörän saanut hommattua niin keskiviikkoisin klo 18.00 satamasta Org-ajeluille mukaan
smile_org.gif
!

Kiitos ja onnea muillekkin kortin saaneille!  
062802jumpie_prv.gif

Nyt on sitten pyöräkin alla! Ajokiksi valikoitui Kawasaki Z750. Pyörä on tuntunut parin päivän ajelun jälkeen todella hyvältä ja tekis mieli ajella koko ajan  
biggrin.gif

Tällä viikolla en ainakaan pääse Org-ajelulle, mutta katotaan tulevina viikkoina jos ehtis paremmin.  
062802moto_prv.gif

Tästä voisikin ruokiksen päätteeksi lähteä ajelemaan kotiinpäin. Olen aiheuttanut melkoista sekasortoa työpaikalla, joka nurkalla kiertää sana että "tuija tuli pyörällä töihin", eikä kukaan malta keskittyä töihinsä. Tämähän on ennenkuulumatonta. Taidan saada varoituksen töiden häirinnästä.
Iltapäivällä voinen sitten laskea montako tahmaista sormenjälkeä Reetuksoniin on tullut päivän mittaan.

Moni on sanonut ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan. Kokeillaas ja monta kertaa samaan syssyyn.
Voinko väittää etten nähnyt katsomisesta huolimatta mopon digitaalinäytöllä mitään viitteitä bensan määrästä? Siinä pitäs olla mittapalkki josta ne palaset vähenee ja lopun edessä alkaa vilkkumaan. Missä se palkki on...?
Onko mulla bensaa vaiko eikö ole, olenko mä sokea vai enkö ole? Pitääkö mun työntää silmä sinne tankkiin? Pitääkö mun työntää mopo kotiin, matkaa kakskytä kilsaa? (Olipa hyvä että sitä käsittelykokeessa harjoiteltiin!)
Reetukson on Honda CBR 600F -07 , enkä kyllä nyt päivällä kehtaa mennä sinne kopeltamaan ja varmistamaan näkökykyäni ja/tai tankin sisältöä.

En osaa sanoa tuosta bensamittarista, mutta etkö varmimmalla selviäisi kun kävisit sen tankkaamassa varmuunden vuoks
smile_org.gif
?
Ja tietenkin tankillisella ajetut kilometrit kertoo jotain..

Juu ei niitä tyhmiä kysymyksiä ole, tyhmiä vastauksia toki voi täällä saada, mutta onneksi valtaosa vastauksistakin on suht viisaita
smile_org.gif

Voinko väittää etten nähnyt katsomisesta huolimatta mopon digitaalinäytöllä mitään viitteitä bensan määrästä? Siinä pitäs olla mittapalkki josta ne palaset vähenee ja lopun edessä alkaa vilkkumaan. Missä se palkki on...?
Onko mulla bensaa vaiko eikö ole, olenko mä sokea vai enkö ole? Pitääkö mun työntää silmä sinne tankkiin? Pitääkö mun työntää mopo kotiin, matkaa kakskytä kilsaa? (Olipa hyvä että sitä käsittelykokeessa harjoiteltiin!)
Reetukson on Honda CBR 600F -07  , enkä kyllä nyt päivällä kehtaa mennä sinne kopeltamaan ja varmistamaan näkökykyäni ja/tai tankin sisältöä.
Hehee, itselläni oli samanlainen vekotin ensipyöränä (kts kuva). Cebarissa palkki ilmestyy näkyviin vasta kun bensa käy vähiin, eli sitten kun mennään varatankille. Samaa tuli aikoinaan ihmeteltyä. Kun palkit sitten ilmestyvät, ne myös hupenevat suht nopeasti, eli silloin kannattaa jo mennä huoltoasemalle hetikohta.
Trippimittarilla voit laskea paljonko tankillisella suunnilleen ajaa. Itse muistan päässeeni yleensä sellaiset 200-250km omalla cebarillani. Oli muuten mukava ensipyörä  
062802moto_prv.gif

greatLeo, eli tankki on nyt täysi kun palkkia ei näy? Kiitos, helpotti älyttömästi. Ensituntumana tykkään kyllä tuosta moposta, huomaan tosin nojaavani käsille liikaa eikä yhtään korkeampi saisi mulle olla.

Webbis, varmaan naurat kun kerron etten uskalla mennä tankille jollei ole pakko, vielä. Sain kortin eilen ja kokemus tällä mopolla on alle 50km. Haluan toistaiseksi välttää väenpaljoutta sekä huoltikoita joilla ne tankkausalueet on voimakkaalla kaadolla. Pitää miettiä huolella mihin mopolla menee että myös selviytyy siellä ja poiskin, tällainen alle 60-kiloinen täti ei kummoisia vastusta jos mopo päättää mennä makuulleen. Luulen että kun isäntä lasten kanssa reissusta kotiutuu, hän lähtee autolla tankkauskaveriksi. Ja lapsille jätskit!

Tämä on ihan super ketju. Neuvoja saa aina kun kysyy, kiitos siitä.
bowdown.gif

Webbis, varmaan naurat kun kerron etten uskalla mennä tankille jollei ole pakko, vielä. Sain kortin eilen ja kokemus tällä mopolla on alle 50km. Haluan toistaiseksi välttää väenpaljoutta sekä huoltikoita joilla ne tankkausalueet on voimakkaalla kaadolla. Pitää miettiä huolella mihin mopolla menee että myös selviytyy siellä ja poiskin, tällainen alle 60-kiloinen täti ei kummoisia vastusta jos mopo päättää mennä makuulleen.
Mä kävin tänään ekaa kertaa tankilla. Kun oli pakko.
biggrin.gif
Kokemusta omalla mopolla muutama sata kilometriä, elopainoa se 50 kg vaatteet päällä eli paljoa ei täälläkään kaatumaan lähtevää pyörää vastustella.
mad.gif

Kannattaa katsella autoa tankatessa huoltsikoita sillä silmällä, siis niitä kaatoja. Mä selvisin tänään kun oli suht tasainen alusta (jos nyt jätetään mainitsematta että pari kertaa pyörin mittarikenttää ympäri ennen kuin sain pyörän osumaan hyvään kohtaan
ghostface.gif
).

Itellä Monsterissa ei myöskään ole mitään varsinaista bensamittaria, kun menee varatankille niin näyttöön ilmestyy vaan trippi laskemaan matkaa hetkestä jolloin varatankille siirryttiin. Ite teenkin sitten niin et aina kun tankin käyn täyteen ottamassa niin nollaan pyörän varsinaisen tripin josta on sit helppo seurata mitä pyörällä vielä pääsee (200km on maaginen raja varatankille).

Huolttiksella kannattaa kallistusten lisäksi huomioida se kaikki paska mitä siellä mittarikentällä on, ite olen tankin jälkeen seuraavissa valoissa hieman horjahtanu ku ajokengän alla oli aimo annos jotain liukastetta eikä jalka pitäny ku pysähty.

greatLeo, eli tankki on nyt täysi kun palkkia ei näy? Kiitos, helpotti älyttömästi. Ensituntumana tykkään kyllä tuosta moposta,  huomaan tosin nojaavani käsille liikaa eikä yhtään korkeampi saisi mulle olla.
Ei ihan niinkään, vaan mopo ei mene varatankilla (viimeiset 3 litraa tjsp) kun palkkia ei näy. Eli bensan määrästä ei käytännössä ole tarkkaa tietoa muuta kuin sen ollessa vähissä  
biggrin.gif

Onnea paljon
smile_org.gif
Ja suuret kiitokset TuijaM! Mulla on inssi huomenna 8.00, onneksi noin aikaisin ettei tarvii jännittää koko päivää... Eikä siinä 8 jälkeen ole niin älyttömästi liikennettäkään enää. Luultavasti en nuku koko ensi yönä, jännittää nimittäin nyt jo niin ettei paikallaan pysy..

Pelkään, että pienikin virhe ja homma kosahtaa siihen, mutta oon yrittäny käydä mielessäni kaikki mahdolliset käsittelyharjoitukset ja Hyvinkään ristaukset läpi. Kunpa vaan kaikki tuntus yhtä hyvältä kuin eilen. Kuka viisas ikinä onkaan saanut niin hienon idean, että viimeisin ajotunti on juuri ennen inssiä! Saa heti tuntumaa ja karistettua enimmät tärinät pois.

Tosiaan, just siinä konttorin ristauksessa eilen sammutin pyörän. Sitä ei inssi varmaan antais anteeksi, eli ei muuta kun kaasua tarpeeksi.

Muutama oma huomio tässä nyt ensimmäistä koko-kautta ajavana:
1. Autoilijat eivät aina näe sinua
2. Opettele pysähtymään niin että tiedät mitä teet
3. Moottoritietä ei tarvitse ajella, paljon kivempaa kurvailla noita pienempiä teitä pitkin
4. Opettele paljon voit ajaa yhdellä tankilla, itsellä CB 500 ja sen kanssa menee n.300-350km ja sitten tankille
5. Ei kannata kiirehtiä
6. Ei ylipitkiä pätkiä ajoa, kahvilla/limulla/tupakilla aina tasaisin väliajoin.

ja on noita muitakin havaintoja tullut mutta nuo päälimmäisenä tänään.

Mulla on kanssa huomenna aamulla klo 8.00 inssi, olen sen jo kerran ryssinyt joten jännittää ihan hirveästi. Eilen oli liikenteessä ajotunti ja se meni tosi hyvin. Itseluottamus nousi hirmuisesti. No, tänään olikin sitten ajotunnilla käsittelyä ja tuntui ettei se meinaa onnistua
sad_orig.gif
Kaikista vaikeinta on minulle oikealle kääntyminen.
Pyörä on jo pihassa odottanut melkein kaksi kuukautta ajajaa, joten toivottavasti huomenna kaikki menee hyvin.

Back