• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensimmäistä kertaa kuulen tämmösestä ongelmasta. Ajeletko jollain pehmosilla kengillä, että joudut käyttämään enemmän voimaa siihen vaihtamiseen? Toinen vaihtoehto on, että oot tullut vanhaks. Sillon voi alkaa niveliä särkeä  
tounge.gif
Et kysynyt multa mutta vastaan silti. Mulla on kovat kengät mutta alla H-D joka vaatii aikamoisen jalan noston että vaihde vaihtuu.
biggrin.gif
Jos kovin joutuu pysähtelemään niin vähän alkaa nilkkaa kiukuttaa.

(Tosin, olen mä vanhakin.)

VAU, mielettömän hyviä vinkkejä taas
bowdown.gif
!! Kiitos! Aion itsekin kokeilla ehdottomasti tuota yhdellä jalalla seisomista! Toden totta näin järjellä ajatellen yksi kokonainen tukijalka on varmasti parempi kuin 2 x 1/3 jalkaa
biggrin.gif
ja tuo hyvä pointti, että polvi on tukevasti tankissa kiinni lähtiessä.

Minäkään en kunnon mäkilähtöön ole vielä joutunut, sellaiseen pienoiseen vain mistä sain joten kuten lähdettyä etujarrun avulla, miten tuo takajarru ei tullut mieleenkään
nixweiss.gif
olis meinaan ollut fiksumpi vaihtoehto.

Teoriakoe meni läpi, 1 virhe sanallisissa ja 1 kuvissa. Ja olipa ihan turhia kun ne sitten kokeen jälkeen ilmestyi ruutuun
biggrin.gif
(en tajunnut katsoa peileihin joissa poliisin katolla vilkkui punainen valo ja painoin että ei tarvi pysähtyä kun suojatie kulkijoineen näkyi olevan tosi kaukana), en saanut bensalahjakorttia
biggrin.gif
Ja TuijaM, sihteeri lohdutuksena mainitsi ettei heillä kukaan ole niistä aiemminkaan nollilla selvinnyt
smile_org.gif
Olin kyllä puolessa välissä jo varma että koko homma kusi, mutta eipä ollutkaan
smile_org.gif
kuvat oli minun mielestä paljo paljo hankalampia kuin B-kortin teoriassa, se tuskan hiki minkä pukkasi päälle...

Ja inssin sain kuin sainkin ennen loman alkua torstaiksi, jos sen nyt saa vielä jotenkin ajettua läpi
smile_org.gif
ajotunti onneksi vielä sitä ennen tiistaina, niin ne asiat järjestyy. Huolettaa mutta eiköhän se siitä! Puhelin tuossa miehen kanssa että jollain suljetulla alueella voisi tuolla Kawalla käydä vähän pyörimässä niin ois sekin parempi kuin ei mitään.

Hei pikkuisenko hienosti sen teorian vetäisit! Sori vaan että repesin nauruun "ei tarvi pysähtyä kun suojatie kulkijoineen niin kaukana" ja eukko viis veisaa vaikka peileissä näkyy poliisi pysäytysvaloineen. Hehe, ajattelit ajaa sinivuokkoja karkuun? Ainakin vielä ne sut ekassa ristauksessa nappaisi
062802jumpie_prv.gif
, suorastaan poimisi.
tounge.gif

Anteeksi, oli pakko.

Onko teidän Kawa matalampi kuin koulun honda, onko se helpompi sulle?

Ja vielä vinkki jonka täältä toisaalta luin, risteyksessä kannattaa pysäyttää sinne ajouraan jolloin jalat saa hieman ylemmäs. Jos on keskellä kaistaa, on ylimääräistä venymistä saada jalat sinne urien pohjalle...

Mä alan täällä jännätä oman inssini lisäksi teidän muidenkin inssejä.
033102beer_1_prv.gif

Sen verran paljon on tullut tätäkin ketjua luettua, että pitää liittyä seuraan!

Kortin ajoa on tullut mietittyä jo liiankin pitkään ja tänä kesänä päätin lopettaa miettimisen ja ajaa sen. Ajokokemusta kaksipyöräisillä ei juurikaan ollut kertynyt ennen autokouluun menoa, mitä nyt kavereitten mopoja kokeillut joskus kauan sitten.

Autokoulu on edennyt siihen asti, että ens viikolla maanantaina on viimeinen ajotunti ja inssi siihen perään. Ajotunnit on menny ihan hyvin tähän asti, varsinkin liikenteessä ajo on tuntunut suht luontevalta. Keilojen pujottelu on sitten välillä ollut haasteellista..

Edellinen ajotunti oli kostealla/märällä pinnalla ja tuli ehkä liikaakin varottua etujarrua ja käsittelykoetta harjoitellessa meinasi olla vaikeuksia pysäyttää pyörä tarpeeksi lyhyelle matkalle.. Aika loppui kesken ja jäi osa kokeista harjoittelematta, mutta onneks on vielä se yksi tunti aikaa ennen inssiä treenailla! Se vaan kun se on koe-nimellä niin alkaa jännittämään jo ihan vaan sen takia ;)

Nyt ei muuta voi kun odottaa maanantaita ja toivoa ettei ainakaan olisi kovin sateinen keli
smile_org.gif

TuijaM, haha, mietinkin kuinka sokea sitä voi olla, maija näkyi nimittäin molemmista peleistä hyvin selkeästi
biggrin.gif
muakin alkoi naurattaa, kun kuvittelin tilannetta jossa muka lähtisin paniikissa karkuun: kytkintä ylös, nykien matkaan ja loppujen lopuksi ehkä metrin päästä kyljellään! Ei tartteis yrittää sinne ekaan ristaukseenkaan asti
biggrin.gif

Kawa on korkeampi, en uskalla sillä ruveta mitään pieniä käännöksiä ym. tekemään kun vieläkin heikommin yltää jalat maahan. Ajelinkin siellä katsastuskonttorin takana vaan sitä pikku lenkkiä sillä ympäri ekan kerran, ennenku alotin autokoulun.

Ja joo, nimenomaan sillä koe-sanalla on aika hurja merkitys minunkin jännityksen laukaisijana! Onnea ja tsemppiä teille kaikille insseihin, varmasti ne menee hyvin
smile_org.gif
!

Mulla venyy ja paukkuu mun kortin saaminen.
sad_orig.gif

Tässä on ollut taukoa ajotunneista, ku olen harjoitellu vähän himassa ihan mopomopolla ja sit kerran käyny radalla omalla Kawalla. Oih, se oli kyllä ihan eri menoa, ku muut pyörät! Mä rakastan mun pyörää!
inlove.gif

Vikat tunnit on juhannuksen jälkeen ma ja ti, ke on käsittely ja ajokoe ja pe pitäs lähteä Göteborgiin ajelemaan. Mun on pakko saada se kortti siis! En halua istua kyydissä sitä reissua, ku matkatkin on varattu...

Vettä tuli kun esterin... no sieltä yhestä paikasta, mutta inssi meni läpi! Nyt ei voi kun hymyillä koko ajan kun on kortti hommattuna
biggrin.gif

Sitten vaan pyörää ja ajovarusteita hankkimaan!
062802moto_prv.gif

Vikat tunnit on juhannuksen jälkeen ma ja ti, ke on käsittely ja ajokoe ja pe pitäs lähteä Göteborgiin ajelemaan. Mun on pakko saada se kortti siis! En halua istua kyydissä sitä reissua, ku matkatkin on varattu...
Hmm, itsekin juuri kortin saaneena, inssi totesi ainakin meikäläiselle että väliaikaisella kortilla ei saa ajaa ulkomailla...

Toinen ajotunti takana. Pujottelua ja väistöä. Käpälät pääsi puutumaan pujottelua harjoitellessa. Yllättävän helppo, kunhan vaan kääntää päätä tarpeeksi ja pitää tasaisen vauhdin kytkimellä & jarrulla niin pyörä kääntyy kuin itsestään.
Aloittelevana voisin sanoa, että käsittelyssä itselle eniten harjoituskertoja tuotti pysähtyminen ja heti liikkeelle lähteminen.

Mites muilla?

Ensviikon tiistaina kaupunkiajo ja keskiviikkona kenraalit + inssi.
062802jumpie_prv.gif

Tätä on jo kuukausi tolkulla odoteltu! pyöräkin odottelee kiltisti pihassa  
biggrin.gif

Aloittelevana voisin sanoa, että käsittelyssä itselle eniten harjoituskertoja tuotti pysähtyminen ja heti liikkeelle lähteminen.
Meillä ainakin sekä opettaja että inssi sanoi ettei tarvi kiirettä pitää. Eli sen lähdön ei tarvi olla hetinytvälittömästi vaan ihan silleen rauhassa. Jalka maahan, varmistus että on pyörä suorassa ja siitä rauhaksiin porttia kohti.
smile_org.gif

Ja onnea MrDude kortista!
thumbs-up.gif

Muoks: mä pösilö en tiennyt että siinä väistössä saa nostaa kaasun portin jälkeen. Luulin että se viisikymppiä pitää olla loppuun asti, ihmetytti vaan kun oli niin lyhyt jarrutustila jätetty viimeisten porttien taakse.
biggrin.gif

Hmm, itsekin juuri kortin saaneena, inssi totesi ainakin meikäläiselle että väliaikaisella kortilla ei saa ajaa ulkomailla...

Mä en kyl löytänyt mistään tollasta? Eikä ajanvaraajakaan sanonut autokoulussa mitään, vaikka kerroin mun tilanteen.
Mä olen sit tietämätön, jos niikseen tulee!

Mä en kyl löytänyt mistään tollasta? Eikä ajanvaraajakaan sanonut autokoulussa mitään, vaikka kerroin mun tilanteen.
Mä olen sit tietämätön, jos niikseen tulee!
Eli se katsastusmiehen hyväksymä paperilappu on voimassa vain Suomessa. Siinä jopa lukee niin. Poliisilaitokselta on mahdollista saada väliaikainen ajokortti, joka on voimassa pohjoismaissa. Jos sen haet, joudut luovuttamaan tämänhetkisen ajokorttisi pois. (There can be only one, vähän niinkuin Highlanderissa)

Voi kökkö...
Mitäköhän siitä saa, jos ei hae sitä väliaikaista mukaansa?
Saako sen heti mukaan ja mitä mahtaa maksaa?

Voi kökkö...
Mitäköhän siitä saa, jos ei hae sitä väliaikaista mukaansa?
Saako sen heti mukaan ja mitä mahtaa maksaa?
Saat sen muistaakseni heti mukaan, se on semmoinen pahvinen läpyskä vain. Hintaa en enää muista, varmaan jossain 10-40€ välillä.

Pelkkää spekulaatiota, mutta periaatteessahan sulla on se ajo-oikeus jo alkanut heti inssistä, eli rikkeenä olisi se, ettei korttia ole just nyt mukana. Sitä en sitten tiedä, miten ulkomaalainen poliisi saa selville että ajo-oikeus on kyllä voimassa. Voipi olla sellainen selittelyrulianssi edessä, että suosiolla kävisin sen pahviläpyskän. Ja onhan se kivempi ajellakin, kun ei tarvitse iltaisin mietiskellä miten selittää asia jos joku kysyy ajokorttia.

pahimmas tapaukses ulkomaan kyttä sanoo, et mopo jää tähän, ellei löydy toista ajajaa, jolta löytyy kortti..

Eli voi saada pienestä "tietämättömyydestä" yllättävän paljon ongelmia ja päänvaivaa itelle.

yhtä älyttömii sääntöjä, ku et jos sul on ajokielto (kortti hyllyllä), ni vaikka se loppuis su, ni et saa ajaa ma ennenku sul on kortti hyppysissä.

Yamahan fz6S sopii vallan mainiosti eka pyöräksi kevyt käyttää ja tehot riittää ainakin eka kesän ja pienet käyttökulut jos niille antaa arvoa. itse ainakin olin tosi tyytyväinen ko pyörään. sen jälkeen ollu VTR 1000 ja nyt cbr 1100 blackbird.

Back