• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos varmistuksesta ettei B-pohjalla ole mitään lisää teoriaan tullut. Joku oli ymmärtänyt väärin.
Olen huvikseni katsellut ja tehnyt noita kuvallisia tilanteita jo aiemmin, ne on ihan peruskauraa kun B-kortti on ollut taskussa 1991 lähtien.

Sanalliset kysymykset, ne on ihan ylivetoja. Kysytään mikä on reaktioaika. Yhtenä vaihtoehtona on: "aika, joka kuluu alkoholin nauttimisesta sen vaikutuksen alkamiseen."
062802jumpie_prv.gif

Itellä mopomopokokemusta 9v:stä asti ja silti ekalla ajotunnilla 21v:nä kippasin kääntötehtävässä pyörän. Se oli ensimmäinen ja toistaiseksi ainakin, viimeinen kaatuminen pyörällä.

Se että oppii omat rajansa ja oman pyörän rajat, vaatii useita tuhansia kilometrejä. Alkuun EI kannata olla liian itsevarma, koska se voi kostautua tai ainakin säikäyttää pahasti, nimim. siitäkin kokemusta.

Liikenteessä tullu itellä vastaan muutama läheltäpiti tilanne jossa osassa oon ollu itse aiheuttajana ja osassa joku muu. Nämä ko. tilanteet oli ensimmäisenä kesänä kun kortin sain. Ja voin kertoa, että niistä tilanteista on tullut järkeä päähän ihan älyttömästi. Joillain se vaan sattuu heti alkuunsa pahasti ennenkun ehtii ite saamaan opetuksen. On ollu ehkä yläkerran herrakin armollinen meikäläiselle.

Nykyään painelen seitsemättä kesää pyörän päällä, järkeä on tullut päähän, pirusti ajokokemusta, kaukaa ulkomailtakin, mutta silti se homma pitää palauttaa joka kevät varovaisesti mieleen ja sitten loppu kesästä mennäänkin jo ihan kunnolla.

Mutta muistakaa , on olemassa kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka on kaatunut moottoripyörällä ja niitä jotka tulevat kaatumaan moottoripyörällä!!

Välillä pitää sattua tai säikähtää kunnolla että menee oppi perille, parempi jos ei.

Turvallisia kilometrejä!!

Olenko kuullut oikein, että myös ison A-kortin teoriakoe olisi nyt kesäkuun alussa uudistunut ja tarvitsee tehdä myös ne kuvalliset tilannetehtävät?
Jos on B-kortti pohjalla, niin ainakaan tällöin ei ole kirjallisissa kuin ne 10 kysymystä eli ei kuvakysymyksiä lainkaan..
Ja B-pohjalliselle se koko kirjallinen on ihan totaalinen vitsi, jonka voisi jättää pois kokonaan.

En tiennyt olisiko pitänyt itkeä (kassalla kuvetta kaivaessaan) vai nauraa (itse kysymyspäätteen ääressä).
Olet kuullut oikein!

Maanantaina sain tosiaan itse kortin ja samana päivänä oli autokouluille ilmoitettu asiasta. Eli B:stä korottaville tulee 1.6 eteenpäin myös kuvat. Oli autokoulun pitäjäkin hieman ihmeissään, kun näin myöhään kertovat ja ilmoittavat asiasta.

Ei ollut siis turha huhu tämä...

Nykyäänhän tuo on helppo, kun niitä pääsee itte harjoittelemaan netissä vaikka kotoa. Toista oli sillon autokoulussa yheksän-kolme, kun katottin diakuvia koulussa ja sitten kokeseen mokaamaan. Viimevuonna kun A:n lisäsin B-korttiin, niin reenailin omaksi iloksi noita kuvakoetehtäviä niin että olisin niistäkin päässyt läpi. Ajattelin että ei se oppi ojaan kaada, kun omaa autoakaan ei ole, niin liikennekokemus on kumminkin hiukan pienempi.

...

Mutta muistakaa , on olemassa kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka on kaatunut moottoripyörällä ja niitä jotka tulevat kaatumaan moottoripyörällä!!

Välillä pitää sattua tai säikähtää kunnolla että menee oppi perille, parempi jos ei.

Turvallisia kilometrejä!!
Heh, tuo on kyllä totta. Muistan itse kuulleeni kyseisen lausahduksen useaan otteeseen aloitellessani 125cc:lla harrastusta. Nauroin vaan asialle "luuletko että en osaa ajaa?"

...Kunnes eräänä sateisena aamuna, ylämäkeen joka kaartuu mäen päältä, rutkasti liian suuri tilannenopeus ja pakettiauto kääntymässä tien yli mäen päällä (eteeni). Loput voit varmaan arvata.

1kk keppikävelyiden, pyörän korjaamisen ja menetetyn ajokauden jälkeen sitä kummasti on oppinut sovittamaan sitä nopeutta jopa sen tikkarilukeman alle!

Viides ajokausi menossa tapahtuman jälkeen, kivaahan se on vieläkin!  
062802moto_prv.gif

Olenko kuullut oikein, että myös ison A-kortin teoriakoe olisi nyt kesäkuun alussa uudistunut ja tarvitsee tehdä myös ne kuvalliset tilannetehtävät?
Minäkin sain kuulla tänään että kuvat tulee kanssa. No, jospa ne menis siinä missä ennenkin
smile_org.gif

Ja kiitos, kyllä se omalla tavallaan lohdutti vaikka kaveristasi on taatusti tuntunut samalta kuin minustakin. Hirveästi täältä saa tsemppiä, lämmittääpä mieltä
smile_org.gif

Olen huomannut että aristelen aika paljon jos sataa vettä/satanut vettä ja ajotie on märkänä. Kuinka paljon pito kärsii tästä ja miten paljon tuota vettä oikeasti tulee "pelätä". Katsellut kuvia joissa rata on litimärkä ja silti vedetään suht jyrkkää kurvia, mutta kun ei voi tietää millaiset renkaat jne.

Jokin suuntaa antava ohje, siitä kuinka paljon sitä vettä pitää olla että tosissaan alkaa pito loppumaan renkaista kun kaartaa? Ihan vain kokemuksiakin olisi kiva lukea ja miten muut suhtautuvat märkään ajotiehen, siis ajotuntuman osalta.
Sateella kaivon kannet ja asfalttimaalaukset ovat jäätä, samoin muu paska tiellä. Muuten tourinkivauhdeissa asfaltin kosteudella ei liiemmälti väliä mutkiin kallistelun osalta. Tarpeeksi pitää, kun mennään tikkarinopeuksia (karkea yleistys) tai hieman yli. Takajarru lukitsee tosi helposti, mutta etunen pitää ihan hyvin.

Michelin tekee hyviä renkaita märkäpidon kannalta (Pilot Power, Pilot Road, Power Pure).

Mun näkemys asiaan.
ja vielä kun muistaa että erityisesti risteyksissä (varsinkin valo-sellaisissa) ajourien välissä on yleensä kaikkea shaissee joka on saattaa olla erityisen liukasta. tämä siis sekä sateella että kuivalla.

---

hidasajoon vielä sen verran katseen käytön lisäksi, että pää pystyyn ja katse riittävän kauaksi. jos ongelmia on esim. pysähtyessä stop merkille, tien hieman kaartuessa, kannattaa katse siirtää horisonttiin vähän ennen pysähtymistä - helpottaa tasapainoa huomattavasti. yleisin virhe on tuijottaa siihen eturenkaan eteen. itse otan mieluusti takajarrun mukaan, mutta vasta pysähtyessä (vähentää keulan niiausta) - jokainen toki tyylillään, enkä ala keskustelemaan takajarrun käytöstä tässä ketjussa noin yleisesti sen enempää...

thumbs-up.gif

Täytynee harjoitella tuota kaasun käyttöä hieman lisää. On jo pariin otteeseen lähtenyt perä kivasti sutimaan kostealla ajotiellä kun olen kaasuttanut kaarteesta kakkosvaihteella. Pyörän olen kyllä jo lähes pystyyn oikaissut, että en missään hirmukallistuksessa tuota sentään ole tehnyt.

Molemmat tilanteet tosin vaativat hieman äkäsempää kiihdytystä kun takana oli perseessä kiinni kotilo ja piti liittyä kohdassa jossa viereisellä kaistalla paljon liikennettä. mutta eipä ollut mukava tunne kun alkaa perä luiskahtaa alta. Ihmeen hyvin se pyörä kuitenkin pystyssä pysyy ja ihmetyttää miten nuo refleksti kertovat salamannopeasti että himmaa vähäsen.

Pientä avautumista sitten tähän
smile_org.gif
Vittu näitä joitakin autokuskeja! Onko se aivan pakko tulla melkeen perään kiinni kun vajaa 200kg pyörä ja 70kg ihminen, ajavat sinun edessä ja sinulla on se 1500kg peltitankki? Eikö käy mielessä mitä tapahtuu jos kaadun tai joudun jarruttamaan? Aivan tajutonta hommaa, paljon pahempaa kuin silloin 7 vuotta sitten kun viimeksi pärrän omistin. Joka helvetin kerta kun on ajelemassa niin liimaudutaan niin hemmetin lähelle taakse että alkaa pelottamaan/vituttamaan/äimistyttämään.

Kaksi kertaa olen jutellut autoilijan kanssa vajaan 3 viikon ajorupeaman aikana. Ensimmäiselle muistutuin vilkun tärkeydestä, kun päätti mukulakadulla lyödä jarrut lukkoon ja kääntää vasemmalle. Kyllähän minä pysähtyä ehdin, mutta ai saatana että takana tullut auto tuli lähelle
crazy.gif
Toiselle kuskille rupattelin marketin pihalla siitä miten perseestä se on minulle kun hän ajaa 3km noin metrin "turvavälillä" minun takanani.

Näytti molemmat kuuntelevan, tosin ihmeissään olivat ja eivät ihan tajunneet mikä vaaratilanne oli kyseessä. Itselleni ei kyllä tee yhtään tiukkaa pysähtyä lopuksi siihen auton viereen ja jutella liikenneasioista. Aion myös jatkaa traditiotani jatkossa jos tilanne sitä vaatii
tounge.gif
Taisi olla virhe hankkia täysmusta pyörä, mustat ajovarusteet, mattamusta kypärä ja tumma visiiri
smile_org.gif
Vissiin ne kattoo että hullu bomberssi se siinä menee taas ja ajaa lasten päälle
buttrock.gif

Tulipa tässä mieleen, Aloittelijat (ja muutkki) opettelee sitten lukitsemaan pyöränsä kunnolla heti alkuun, että jää tavaksi.

Huomaa ketjun aloittaja ja hänen epäonni pyörän kanssa.

Hiphei, kolmas ajotunti takana ja jäipä siitä ihan hyvä mielikin! Reilu viikko aikaa edellisestä tunnista joten kaupungissa ajelu tuntui aika haparoinnilta alkuun.
Pysäyttäminen tuntui aikamoiselta haasteelta edelliskertaisen valoissa kaatuilun jälkeen, mutta siitä se lähti sujumaan sitten kun kaasukaan ei jäänyt huutamaan
smile_org.gif

Pari ylimääräistä tuntia piti ottaa mutta teoriakoe onkin ensviikolla ja katsotaan sitten, yritetäänkö juhannusviikolle inssiaikaa...... Huojentavaa että sihteeri sanoi ettei inssit niin täydellistä ajoa odota, tosin mulla on huono taipumus jännittää aivan ylettömästi kaikkea joten siihen saattaa herkästi kosahtaa..

SnaS, hyvä hyvä!
Mulla oli tänään aamulla toinen tuplatunti, ekana malliajoa kaupungissa - ei olisi tarttenut olla joka helkkarin valoristeys keltaisella vilkulla asvaltoinnin vuoksi. Auton kanssa ei mitään ongelmaa, mutta mopolla tuntuu ettei aivokapasiteetti riitä kun jokaisella raajallakin on tehtäviä. Mun on opeteltava laittamaan vilkku päälle todella hyvissä ajoin, mun sormet ei ylety enää siihen vinkkarinappulaan jos olen ehtinyt painaa kytkimen alas. Mun sormi ylettyy vain äänimerkkiin... Siinä kurvailtiin, toisinaan ajolinja hieman hakusessa kun ajan samoin kuin autolla.

Sitten mentiin ajelemaan isolle tielle 80km/h , aika kovaa tuo ilmavirta mua ravistaa. Olo oli kuin koivunlehdellä myrskyssä. Sieltä jostain kaukaa ajettiin takaisin mutkaista asvalttitietä, osin 80 ja osa 60 rajoitusta.

Kaksi tuntia ajoa ja persus oli siinä kunnossa että päätin elää seisaallani seuraavan viikon. Auts.

Varattiin mulle kirjalliset tehtävät perjantai-iltapäiväksi. Tein niitä kuvallisia siinä koululla, hitto ne on kieroja. Tai mä en osaa ajatella siten kuin ne on ajateltu.

Pitäs olla mikroskooppi että näkisi tummassa kuvassa, ison puun sisällä olevan "kielletty ajosuunta" merkin.

Samaten en kokenut että pitää väistää fillaria taluttavaa eukkoa, joka on jo ylittänyt tien ja jonka fillarin takarengaskin on jo noussut sen reunakiveyksen päälle jalkakäytävälle. No ei sitä tartte väistää kerta sen on jo mennyt kun olen kohdalla... Väärin, pitää väistää.
033102bebe_1_prv.gif

En mä osaa ajatella että se eukko lykkii fillariaan takaperin ihan vain kiusallaan.
Noniin, sain vain 26/30 oikein eli taitavat ottaa B-kortinkin pois. Ehkä se on kaikille parasta.

Lauantaina aika illalla pyörittelin meidän omaa hondaa isolla parkkiksella, poliisisetä oli munkkikahvilla aika lähellä. Ei tullut kysymään, vaikka kenties tiesi mistä on kyse ja katselikin kahvikupin reunan yli. Mutta siis, mä olen jo ajanut meidän omalla pyörällä.
buttrock.gif

Seuraava ajotunti ensi TI, ennen sun tuntia.

Ensimmäinen ajotunti takana, joka koostui 2x50min rupeamasta.  Olihan tuo jännää, kun kokemus on 15 vuotta sitten ajettu pieni lenkki skootterilla ja toinen samanmoinen täysi-ikäisenä mopolla
smile_org.gif

Pujottelu oli yllättävän helppo, kun on lukenut tämän ketjun kauhujuttuja, mutta jarrutuksessa menikin sitten vähän pitempään.  Ei vain meinannut uskaltaa millään puristaa sitä etujarrua, vaikka pyörässä ABSitkin oli.  Noh, kunhan sen sai pari kertaa menemään, niin sekin sujui jo paremmin.

Esteen väistö säilyi kuitenkin itselläni vielä toistaiseksi hyvin hankalana.  Ei millään meinannut tulla tarpeeksi voimakasta työntöä ja se meinasi tulla vähän myöhään ja sen jälkeinen paluu epäonnistui lähes poikkeuksetta.  Myös kaasun käyttö tuossa tuotti hiukan ongelmia (kuten myös aiemmassa tasakaasupujottelussa/mikälie).  Pari kertaa sai rastin suoritettua, mutta saattoi olla silloinkin hiukan liian vähän vauhtia.
Noh, jospa huomenna...

Liikenteessä ajo jäi radalta koululle palaamiseen, joka sujui ongelmitta.

Eiköhän se tästä lähde, kun vain saa jarrut tutuiksi, eikä niitä tarvitse etsiä, sekä tuon työntöohjauksen kuriin.  Mukavaa puuhaa kyllä oli.

Väistössä kannattaa muistaa että voit aloittaa väistön jo ennen sitä ekaa porttia mistä pitää osua läpi, eli portista ei tartte ajaa eka suoraan läpi ja alottaa väistöliikettä vasta sitten vaan siinä kohdassa voi olla jo menossa sivulle. Ja viimesestä portista ei myöskään tartte päästä ajamaan suoraan läpi vaan siinäkin voi olla kääntyminen vielä kesken kunhan pyörä portista sopii.

Väistössä kannattaa muistaa että voit aloittaa väistön jo ennen sitä ekaa porttia mistä pitää osua läpi, eli portista ei tartte ajaa eka suoraan läpi ja alottaa väistöliikettä vasta sitten vaan siinä kohdassa voi olla jo menossa sivulle. Ja viimesestä portista ei myöskään tartte päästä ajamaan suoraan läpi vaan siinäkin voi olla kääntyminen vielä kesken kunhan pyörä portista sopii.
Ihan järkeenkäypä idea, joka ei jostain syystä tullut mieleen
smile_org.gif

Hankaluuksia aiheutti osaltaan myös se, etten tajunnut alkuun, että kaasun saa päästää jo irti esteen kohdalla, kunhan jarruun ei koske. Sitten meinasikin jo aika loppua kesken.

Tein niitä kuvallisia siinä koululla, hitto ne on kieroja. Tai mä en osaa ajatella siten kuin ne on ajateltu.

Pitäs olla mikroskooppi että näkisi tummassa kuvassa, ison puun sisällä olevan "kielletty ajosuunta" merkin.

Samaten en kokenut että pitää väistää fillaria taluttavaa eukkoa, joka on jo ylittänyt tien ja jonka fillarin takarengaskin on jo noussut sen reunakiveyksen päälle jalkakäytävälle. No ei sitä tartte väistää kerta sen on jo mennyt kun olen kohdalla... Väärin, pitää väistää.  
033102bebe_1_prv.gif
Heh, ihan totta
smile_org.gif
!! Kurkin ja tiirailin joka puolelta sitä tietokoneen näyttöä mutta ei, en kerta kaikkiaan nähnyt mustaa merkkiä pusikon takana enkä mustaa varoituskolmiota risteyksessä, en vieläkään tiedä mistähän siinä mahdettiin varoittaa.. Tai sit se oli just se kielletty ajosuunta
nixweiss.gif

Ja samoin mulla kävi tuon mummelin kanssa, ajattelin että kai siitä saa hurauttaa kun toinen on kivunnut jo tieltä pois. Mutta ei.. Sihteeri kyllä sanoi että teoriakokeessa on oikeasti selvemmät kuvat, mutta monesti joutuu nuorille sanomaan että liikenteessä ihan oikeasti on moni juttu piilossa.
Mulla tuli 3 virhettä ekan kerran, ja 5 toisella. Sitten ne hupenikin.

Minäkin kävin toissapäivänä isolla tiellä ja alkuun jännitti aika paljon, juuri sen vapinan takia. Maanantaina ja tiistaina on seuraavat ajotunnit, moottoritielläkin kai käydään mutta saa nähdä milloin se aika koittaa..

Hankaluuksia aiheutti osaltaan myös se, etten tajunnut alkuun, että kaasun saa päästää jo irti esteen kohdalla, kunhan jarruun ei koske.  Sitten meinasikin jo aika loppua kesken.
Mulle tuotti kanssa parilla ekalla kerralla hankaluuksia tajuta päästää kaasusta irti, mutta kyllä sen sitten hoksasi kun tuossa täkäläisen harjotteluradan päässä on suuri sorakasa johon meinasin kurvailla pahki
biggrin.gif

Kirjoitanpa minäkin ongelmistani kortin ajamisessa... tai oikeammin peikoista ja möröistä pääkopassa.  
smile_org.gif

Teoria suoritettu, open mukaan inssi menisi läpi, mut kun käsittelyssä tökkii pujottelu tai oikeastaan ne käännökset. Ongelma on varmaan siinä, et muutaman kerran kaaduin käännöksiä harjoitellessa ja nyt päähän mahtuu vain ajatus: mä kaadun, mä kaadun, ihan varmasti kaadun! Ja eihän siitä sitten mitään tule.

Täs yrittää blondi pähkäillä mitä pitäs tehdä
confused_orig.gif
Järki sanoo, ettei siinä metenkään käy jos kaatuu kävelyvauhdissa, ylös vaan ja takas pyörän selkään - kuten tähänkin asti. Mut kun pelko on jossain alitajunnassa. Pitäs kai jotenki saada rentoutta tuohon harjoitukseen.

Itellä oli melko epävarma fiilis käsittelykokeen suhteen. Asiaa ei auttanu yhtään se, että kämmäsin ihan ensimmäisen ajosuoritteen. Hitaan ajon. Luulin että olin jo "maalissa" ja laskin jalan maahan. 1. virhe. Tästä seuras se, että pulssi nousi lähelle 200 ja sit oliki kiva niitä muita osioita suoritella.
shaun.gif

Kesä helle ja kurkku kuivu kiinni. Päässä tako vaan ajatus:"mulla ei oo varaa kämmätä tätä koetta koska ihan oikeesti ei oo varaa uusia" Sit ku käsittelykoe oli selvitetty ni kaikki paineet läks. Inssi nyt oli ihan peruskauraa.

Meni se teoriainssi perjantaina läpi, haha, jotenkuten. Sanallisissa yksi väärin kun en viitsinyt miettiä noita nopeus-jarrutusmatkajuttuja oikeilla aivoilla. Niitä kysymyksiä oli 10 , ja kolme sais olla väärin.

No ne kuvalliset, niitä on 30 ja väärin saa olla 6. Mulla oli neljä väärin, että rimaa hipoen.. Mutta nää oli just niitä tulkinnanvaraisia juttuja.
Jos on mutkainen tie, edellä menee auto - saako lähteä ohittamaan? Okei, ei ole kieltomerkkiä, ei sulkuviivaa, ei näy takanatulijaa peilissä joten tehtävän laatijan mukaan saa lähteä ohittamaan. Mä klikkasin että ei saa, koska minusta se suora näkemä sinne eteenpäin oli liian lyhyt - en koskaan lähtisi millään härvelillä tuollaisessa kohdalla ohittamaan - joten väärin meni.
Muut kohdat oli myös hieman tulkinnanvaraisia. Paljonkin asioita saa liikenteessä tehdä, mutta niitä ei ehkä kannata tehdä jos haluaa ottaa varman päälle ja ennakoida. Mutta se siitä.

Onnea seuraaville kirjallisiin, kertokaa sitten miten meni.
062802moto_prv.gif

Back