• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aluksi onnittelut hyvästä harrastus valinnasta ja tervetuloa mukaan .

Aikalailla turhaa on vääntää tuosta että mikä pyörä on liian tehokas tai -painava. Riittävän tehoreservin hallintaan auttaa se että kaverilla on "vintillä" lämmitys ja valot päällä, kun taasen painon hallintaan se että reisissä on riittävästi ruutia.
confused_orig.gif

Varusteet kannattaa hommata heti kunnolliset niin ei sitten tarvi heti olla uusimassa.
nixweiss.gif
toisaalta onhan niitä mukava uusiakkin.

Ja lopuksi vielä:
Eihän se moottoripyörä/auto ole vaarallinen kuski sen sijaan voi olla.
Eli ei muutakun
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
HARJOITTELUA niin hyvin se menee
talktohand.gif

Ensinnäkin kiitokset lämpimästä vastaanotosta kaikille  
bowdown.gif

Mukava kirjoittaa foorumiin joka on "hengissä" ja jossa porukka jakaa mielipiteitä auliisti.

Päivä on pyöräprojektin osalta sisältänyt iloja ja suruja.

Ensinnäkin pyörä johon olin iskenyt silmäni oli tänään myyty  
bawling.gif
Toisaalta v*tutuskäyrä on kohollaan. Yksilö oli kaikinpuolin melko houkutteleva mutta kyseessä oli ENSIMMÄINEN CBR joka todella kiinnosti. Joten ehkä on ihan hyvä että tässä pakostikin joutuu vielä vertailemaan ja etsimään sitä sopivaa. Plussaa tilanteessa on myös se että koska ajokelit eivät vielä ole mitään kovin suloisia saatika se korttikaan ole vielä taskussa joten jos pyörän olisin nyt jo talliin hommannut niin olisi varmaan melkoista tuskaa ollut sitä käydä päivittäin silittelemässä ilman toivoa ajamisesta.

Miinusta tuli myös siitä tallipaikasta. Selvisi että taloyhtiön kaikki 62 lämmintä luolapaikkaa on tällähetkellä varattu ja mun edellä on 5 asukasta paikan vapautumista odottamassa... Nice! Kesän ajan pyörää kyllä voin säilyttää tuossa nykyisessä parkkitalossa, mutta koska se on kylmäpaikka niin talveksi pitää keksiä jotain jos jono ei lyhene...

Plussana tuli tieto autokoulun kurssin alkamisesta. Oon kokoajan ollut siinä uskossa että eka kurssi alkaa 27.1. mutta tänään tuli sposti että kurssin ensimmäinen luento pidetään jo 14.1.! Jee! Eli jos kelit sallii ja homma sujuu niin pidän ihan realistisena että inssiä pääsisin ajamaan siellä maaliskuun lopulla/huhtikuun alussa. Toivottavasti ne teoriatunnit pitää sisällään lähinnä moottoripyörän hallintaa/hallintalaitteita/huoltoa eikä niinkään yleisiä liikennesääntöjä.

Sitten tästä pyörävalinnasta. Mä itseasiassa mietin aika pitkään että mainitsenko täällä mitään siitä että minkä pyörän aion hankkia. Osasin vähän odottaa että tupla-äxä ei saa mitään valtavaa kannustus-vyöryä ensipyöräksi. Mutta on oikeastaan ihan mielenkiintoista lukea niitä perusteluja miksi sitä EI kannata hankkia. Ajattelin että valtaosa negatiivisista mielipiteistä perustuu lähinnä pyörän tehoon, mutta uutena asiana tuli esim. pyörän massan vaikutus ajamiseen ja vakuutuksen/ vaurioiden korjaamisen hinta...
Mutta bottomline on se että päätös on jo tehty ja näen häviävän pienenä sen mahdollisuuden että päätyisin johonkin toiseen malliin. Tätä päätöstä ei ole tehty järjellä vaan sydämellä, eikä sitä järkisyillä pysty muuttamaan  
nixweiss.gif

Ajovarusteista... Nyt pitää nöyrtyä ja myöntää oma tyhmyytensä. En tajua miksi olin alunperin karsinut ajokengät varustelistalta pois. Tutustuttuani enemmän aiheeseen ja luettuani tämän ketjun kommentteja kengät kopisivat pian takaisin hankintalistalle. Alustavasti seuraavat varusteet ovat hankinnassa:

Kypärä
Takki
Housut
Hanskat
Kengät

Eipä tässä tältä erää muuta  
biggrin.gif

Edit: FUCK! Pävämäärät ylhäällä pitäis olla Helmikuuta, ei Tammikuuta... nojoo..  
crazy.gif

Niinhän se loppujen lopus on, että jos joku pyörä tuntuu siltä että se on pakko saada, niin siihen ei auta kun 1 asia, eli sen osto
biggrin.gif
Ja vaikeehan tätä harrastusta on järkisyin perustella
Mutta muista, että et ensimmäisen vuodenkaan jälkeen vielä hallitse pyörää niin hyvin että kannattaa pelleillä. Siinä on nimittäin sitä tehoo niin per*eleesti, siis mukavasti
biggrin.gif

Eikä se ajokuume siitä helpota myöhempinäkään keväinä
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Täällä kanssa yksi täysin aloittelija. Poikkean tuosta Viltsusta
vain siinä, että ikää sen verran ettei tarvitse ajokorttia erikseen ajaa (44v). Pyöräkin jo hankittu tosin vielä liikkeessä kevättä odottelemassa.Pyöränä tuo triumphin america.Varusteetkin jo kaikki hankittu.Ajokokemusta ainoastaan 2 tuntia autokoulun ajoharjottelua parkkipaikalla viimesyksynä.Meinaan kyllä ottaa noita ajotunteja lisää.
Siinä olen kyllä aikamoinen onnenpekka, kun puhuin vaimolle,että jos ostettaisiin meidän perheeseen kaksipyöräinen pienokainen niin vaimoni ilmoitti että "jos meidän perheeseen pyörä tulee niin ainoa ehto ,että minäkin saan ajaa sillä" (hänelläkään ei ajokokemusta), Niinpä
aikamme pähkäiltyämme ja istuttuamme erilaisten pyörien selässä ko. yksilö tuntui parhaalta meidän tapauksessa.Ajoin jopa vastaavaa esittelypyörää liikkeen pihassa.Tärkeimpänä pidin kuitenkin,että sain jalat lähes suoraan ilman mitään siirtosarjoja kun tuota vartta on lähes 190 cm
062802moto_prv.gif

Alustavasti seuraavat varusteet ovat hankinnassa:

Kypärä
Takki
Housut
Hanskat
Kengät
muistathan myös käydä liikkeissä kattelemassa erilaisia varusteita. Sillä itsellä kävi tavallaan se "virhe" että ostin periaatteessa ne vaatteet mitkä myyjä mulle ekana antoi sen jälkeen kun olin sanonut millasia aattelin. Ihan jees en oo päivääkään ostosta katunut muuta kun siinä, että kaksviikkoa ostosta eteenpäin näin äpaljonparemmannäkösen takin samaan hintaan. samapa se oma takkikin on ihan jees.

Ittellä kypäränä g-mac radar
takki: bering roadster
housut: ixs nima
kengät: alpinestars octar
hanskoina mcffän jotku. hanskoja kun ostin sattu samalla (mp-puljun näyttelyssä) kokenut motoristi joka hehkutti et osta sit sellaset missä on rystyssuojat ja kerto pitkän stoorin ku oli lipannu ralalla ja rystyssuojat pelasti rystyset.
Selkäpanssaria itsellä ei ole muutakun takissaoleva.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Nii, tuosta pyörävalinnasta...

Ite aloittelin kans tosi pitkän tauon jälkeen suoraan XX:llä ja se oli mielestäni itselleni oikea ratkaisu. Olin ko. prätkästä pitkään haaveillut ja sellaiseen omaan sport-touring käyttööni olikin ihan mahtava peli. Eipähän sitte tarttenut heti alkuun olla vaihtamassa uuteen. Kyllähän prätkän valintaa on välillä vaikea järkisyillä perustella ja paremmat kiksit saakin, kun antaa tunteen viedä  
062802moto_prv.gif
.

Vauhtia XX:ssä voi säädellä kaasulla samalla lailla kuin muissakin prätkissä. Tuo paino on tosiaan sellainen minkä huomaa erityisesti prätkää siirrellessä ja siinä saakin olla huolellinen ettei keikahda. Heti kun prätkän saa liikkeelle, niin painavuuden tunne häipyy.

En tiedä toimiiko kaikille, mutta itse sain alkuvaiheessa EAK:sta ja päivän rata-ajosta huomattavasti varmuutta prätkän käsittelyyn. Suosittelen.

No joo. Vähän pelottaa kertoa, että iso A tuli ajettua viime kesänä. Toissa kesänä tuli mopolla pörrättyä yli 7 000km. On muutaman vuoden ollu päällä prätkäkuume. Ensi pyöräksi tilasin Honda CBR1000RR8:n. Vähän kieltämättä jännittää lähteä liikkeelle sillä, mutta 13-20 vuotiaana on tullut ajeltua kohtuullisen paljon 125-350 kuutioisilla vehkeillä. Tosin noista on aikaa jo 14 vuotta. Eli on pitkä tauko takana. Kunnolliset ajovarusteet on selkäpanssaria ja kenkiä lukuun ottamatta odottamassa. Monot ja panssari on tarkoitus hankkia ennen kesää. Tohon Hondaan tuli päädyttyä sillä perusteella, että on tarkoitus pitää pyörää n. 5 vuotta. Kohtuullisesta iästä johtuen malttia on myös kaasukahvan väännössä. On myös nuoruusvuosilta takaraivossa ensimmäinen ajokokemus n. 15 kesäisenä 350cc Hondalla ensimmäistä kertaa yli 100km/h nopeudella. Ensimmäisessä oikealle kaartavassa mutkassa pyörä ei taittunutkaan ja oltiin jo vastaantulijoiden kaistalla, ennen kuin sain pyörän taitettua kallistamalla mutkaan. Olin aikaisemmin ajellut hiekkateillä vaan max 80 km/h nopeuksilla. Onneksi oli tuolloin kunnon ajovarusteet: shortsit, tennarit, t-paita ja hiukset päässä
kaboom.gif
.

Eli noista junnukokemuksista ja iän mukanaan tuomasta maltista johtuen uskon, että selviän tuolla uudella mopolla kunnialla ensimmäisestä kesästä. On tarkoitus käydä radalla ajoharjoittelussa ja opetella turvallisilla nopeuksilla pyörän käsittelyä.

Tuskin se xx liika tehokas on, kunhan ei kuski ite väännä sitä tuppea enempää kuin mihin omat kyvyt antaa myöden. Eak, ym ratavinkkien lisäksi suosittelen lämpimästi osallistumaan PK-miitteihin. Siellä tapaa mukavaa porukkaa ja pääsee mukaville teille ajelulle. Lisäksi sielä näkee muilta ajo-asentoja, -linjoja, ym. Ja saa vielä hyviä vinkkejäkin ajamiseen ja elämiseen.
Juu, ja kun ei osaa ajaa (minä ! ) mutkaan ajaa niin täytyy panostaa suoranopeuksiin. Siksi suosittelen väh. tonnista. Kokemus puhuu
confused_orig.gif

Minun ensimmäinen moottoripyörä tulee olemaan Honda CBR 1100xx... Tiedän, tiedän... mahdollisesti jokseenkin idioottimainen ratkaisu.
Bläkkäri on varmaankin ihan hyvä ratkaisu, jos et aio ajaa kaupungissa ollenkaan.

Vakuutustarjouksen hain jo Pohjolasta, ja kaikkien keksittämisasiakasalennusten sun muiden laskujen jälkeen summaksi tulee pyöreät 1300e/v.
Paljon sulla oli aloitusbonarit tossa tarjouksessa?

Ei ihan halvimmalta kuulosta. Kannattaa vähän shoppailla. Yleensä keskittämisalennuksen saa jo kahdesta vakuutuksesta, eli sä saat sen muualtakin (liikenne+kasko = 2 vakuutusta).

Rata-ajosta voisi kirjoittaa paljonkin (mielestäni ei järkevää ihan alkuun, EAK:t yms on asia erikseen), mutta muista ns. 200 tunnin sääntö: silloin kun on oppinut niin paljon, että luulee osaavansa, niin silloin on vaarallisimmillaan.
smile_org.gif

Mulla kävi ton ekan mopon hankinnassa vähän sama juttu - malli oli päätetty jo ajat sitten ajamatta ko. pyörämallilla, saati -tyypillä metriäkään, mutta sellainenhan sitä oli vaan saatava. Ei paljon painanut vaikka kävin muitakin pyöriä koeajamassa, juuri sellainen tuli hankittua jota olin pitkään ajatellutkin, enkä kyllä ole päivääkään katunut.

Joka tapauksessa suosittelen koeajamaan muitakin kuin tuplaäksää ennen ostoa (meinasin sanoa ennen ostopäätöstä, mutta sehän on jo tehty?  
wink.gif
). Jos sen jälkeen on vielä samat fiilikset niin ei muuta kuin rahat pöytään.

Tuo tietysti tarkoittaisi sitä, että kortti olisi ajettava ennen pyörän hankintaa, mikä ei itse asiassa ole yhtään huono idea.

Ja niin, noita mopoja kyllä riittää. Niin ainutlaatuisen hyvää yksilöä ei olekaan, ettei löytyisi parempaa. Melkeinpä hyvä vaan, ettet saanut hommattua sitä mainitsemaasi yksilöä. Harvoin kannattaa ostaa ensimmäistä eteen tulevaa vaihtoehtoa, vaikka voisi hyvä ollakin. Tosin jos tietoisesti haluaa tehdä ostopäätöksen täysin tunteella eikä järjellä, niin unohda kaikki mitä tässä kirjoitin.
biggrin.gif

Paljon sulla oli aloitusbonarit tossa tarjouksessa?

Ei ihan halvimmalta kuulosta. Kannattaa vähän shoppailla. Yleensä keskittämisalennuksen saa jo kahdesta vakuutuksesta, eli sä saat sen muualtakin (liikenne+kasko = 2 vakuutusta).
Aloitusbonarit Pohjolassa on liikennevakuutuksesta 20% ja kaskosta 60%, nämä siis määräyty sillä että ei ole mitään aiempaa ajoneuvovakuutusta. Syy Pohjolan valintaan on se että henki-, sairaus- koti- ja matkavakuutus on jo Pohjolassa ja asuntolaina- sun muut pankkiasiat OP-Pankissa, jolloin Pankkiasioinnin bonukset vähentävät myös vakuutusmaksuja (näitä ei ole huomioitu vakuutustarjouksessa koska pankkiasioinnin bonukset tulee aina takautuvasti... kai?).

Alustavasti seuraavat

muistathan myös käydä liikkeissä kattelemassa erilaisia varusteita. Sillä itsellä kävi tavallaan se "virhe" että ostin periaatteessa ne vaatteet mitkä myyjä mulle ekana antoi sen jälkeen kun olin sanonut millasia aattelin. Ihan jees en oo päivääkään ostosta katunut muuta kun siinä, että kaksviikkoa ostosta eteenpäin näin äpaljonparemmannäkösen takin samaan hintaan. samapa se oma takkikin on ihan jees.
Itse ostin ensimmäiset varusteet mitä testasin, tosin syynä oli se, että ne oli ainoat mistä löytyi itselleni sopivaa kokoa. Monta paljon tyylikkäämpää takkia/asua tuli kokeiltua/yritin kokeilla, mutta ei vaan sopinut päälle.

Loppujen lopuksi pääasiahan on että ne istuu hyvin, eihän se ulkonäkö niin tärkeä ole, eihän.
wink.gif

Itse noudatin juurikin niitä ohjeita, että kun varusteet ostetaan, niin ostetaan kunnon varusteet. Rahaa paloi reilusti, mutta eipä ole valittamista.
Tosin kilometrejä on vielä niin vähän takana, omalla pyörällä 0 km
biggrin.gif
että varusteita ei olla ihan vielä sisäänajettu, mutta ihan pian.
062802moto_prv.gif

osta hyvä mies se mopotin mikä tuntuu itselle hyvältä, sinähän sillä joudut ajamaan eikä kukaan nimimerkki täältä.

viltsu81:lle
Käy ihmeessä myös Eurobikerissa kääntymässä vaikka Hanxia oletkin tutkaillut varustehankinnoissa. Eurobiker löytyy pitäjänmäeltä ja on toinen edullinen putiikki.
EB

Neuvona, osta niin hyvät kuin ikinä raaskit. Tulee halvemmaksi pitkän päälle. Toisaalta alussa voi olla hyväkin vähän hakea tuntumaa, jotta tietää minkälaiset varusteet haluaa. Sen jälkeen on valmis maksamaan enemmänkin..
smile_org.gif

Kaikille PK-seudun aloittelijoille ja rauhallisempaa kimppavauhtia hakeville:
Mulla kun on noita hitaampiakin pyöriä, jotka eivät taitu mutkaan paloletkurenkaineen ihan samaan tahtiin kuin uudemmat, niin ensi keväänä ja kesällä on luvassa kimppa-ajeluja maltillisella vauhdilla kun satun museopelejä ulkoiluttamaan. Tuonne on ainakin helppo tulla mukaan vaikka olisit vasta kortin saanut. Ajamaan on hauskempi opetella omaan tahtiin kuin jonkun liian nopean perässä.

Näitä Hitaat™-ajoja on tarjolla tuolla Orgin kokoontumiset, tapahtumat ym. -osiossa muiden PK-miittien seassa (kunhan nyt kelit vähän paranee). Kaikki ovat tervetulleita järjestäytymisestään ja uskonnollisesta vakaumuksestaan riippumatta..  
tounge.gif

Jännä miten suurin osa kammoaa sitä ajatusta, että xx olisi eka pyörä.. No paino toki on melkoinen, mutta sen oppii hallitsemaan, kun malttaa harjoitella hidasajoa.

Tehon puolesta ei toi nyt mikään hirmu tykki ole, moni 1000cc tai jopa 600cc sportti on tehokkaamman oloinen.

Vakiopelillä keula ei nouse kaasulla kuin ykkösellä ja ainakin omasta mielestä xx nostaa keulaa melkoisen rauhallisesti eli mitään suuria yllätyksiä ei tule.. Toki muillakin vaihteilla se nostaa keulaa, mutta se vaatii jo muutakin kuin kaasun käyttöä tai sitten minä en vain osaa  
smile_org.gif

Itse ainakin olisin aloittanut pyöräilyn suoraan xx:llä jos vain olisin tiennyt, että se soveltuu mun käyttöön parhaiten.

Mutta jokainen aloittaa pyöräilyn omalla tyylillä..  
062802moto_prv.gif

Mulla kun on noita hitaampiakin pyöriä, jotka eivät taitu mutkaan paloletkurenkaineen ihan samaan tahtiin kuin uudemmat, niin ensi keväänä ja kesällä on luvassa kimppa-ajeluja maltillisella vauhdilla kun satun museopelejä ulkoiluttamaan. Tuonne on ainakin helppo tulla mukaan vaikka olisit vasta kortin saanut. Ajamaan on hauskempi opetella omaan tahtiin kuin jonkun liian nopean perässä.

Näitä Hitaat™-ajoja on tarjolla tuolla Orgin kokoontumiset, tapahtumat ym. -osiossa muiden PK-miittien seassa (kunhan nyt kelit vähän paranee). Kaikki ovat tervetulleita järjestäytymisestään ja uskonnollisesta vakaumuksestaan riippumatta..
tounge.gif

Kiitos tästä infosta! *merkkaa heti kalenteriin ylös* Totta kyllä että mieluummin keltanokkana ajelee ekat kilsat rauhalliseen tahtiin ja ottaa tuntumaa pyörään kun kaahaisi motarilla 300 lasissa. Mullakin taukoa ajamiseen tuli heti kortin saatua et voi olla aika orpo olo keväällä nousta pyörän selkään ja miettiä et mites se homma taas menikään. Ja ehkä ne ekat ajokilsat on hyvä ja turvallista ajaa jonkun konkarin kanssa, olis sitten apu lähellä jos jotain sattuis.

tounge.gif
saapiko tulla käymään kauempaakin?

jahs, vaikuttaa hyvältä, täällä kans yks ensi pärrän ostaja.... eli kaikki ajotaitoon liittyvä oppi otetaan suurella ilolla vastaan ja tietty muukin tieto =)

Back