• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan Kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shikyo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän epäilen selviääkö väistökokeesta vain kallistamalla pyörää (ilman vastaohjausta)..

Voit kokeilla että pidät vaikka vain tankista kiinni ja yrität tehdä tuollasta nopeata väistöä vain kallistamalla niin ei kovin rivakasti käänny.

Sitä ei vain välttämättä sisäistä kun kallistaa pyörää että samalla vääntää ohjaustankoa joka aiheuttaa vastaohjausta

MakeMon sanoi:
Vastaohjausta ei muistaakseni tarvinnut käyttää, koska vastaohjausta varten on ihan omakin tehtävänsä. Eli väistö. Porteissa vauhtia on kuitenkin vain se 30 km/h. Ja ei tappien tarvitsekaan raapia maata. Pointtini oli se, että ei se pyörä kaadu vaikka raapisikin. Eli rohkeasti vaan kallistamaan sitä pyörää, ei se kaadu mihinkään.

Aika huonosti tuo näkyy ilman vastaohjausta kääntyvän.

Viimeksi muokattu:
Siis kääntääkö joku muka pyörää jotenkin ilman työntöohjausta?? :o

Käsittelykokeeseen menijöille vinkki. Ottakaa vesipullo mukaan, itellä ei silloin ollu ja kyllä suuta kuivas ku jännitti siellä.

JeTi sanoi:
Siis kääntääkö joku muka pyörää jotenkin ilman työntöohjausta?? :o

Käsittelykokeeseen menijöille vinkki. Ottakaa vesipullo mukaan, itellä ei silloin ollu ja kyllä suuta kuivas ku jännitti siellä.

eikä myöskään krapulassa kandee mennä kokeisiin :kääk:

JeTi sanoi:

Kokemuksena... 25 astetta lämmintä suunnilleen aamusta asti, ekaks ajotunnit aamulla, sitten käsittelykoe, ja inssi klo joskus 13.30 tms. kaikki putkeen. Puolilitraa vettä oli mukana + konttorilta haettu täyttö + mukilliset – kotona paino oli digitaalivaa'an mukaan laskenut 2 kiloa ja olo sen mukainen.

shyhander sanoi:
Kokemuksena... 25 astetta lämmintä suunnilleen aamusta asti, ekaks ajotunnit aamulla, sitten käsittelykoe, ja inssi klo joskus 13.30 tms. kaikki putkeen. Puolilitraa vettä oli mukana + konttorilta haettu täyttö + mukilliset – kotona paino oli digitaalivaa'an mukaan laskenut 2 kiloa ja olo sen mukainen.

Vähän saman tyylistä oli mulla. Muistaakseni jossain aamupäivän puolella aloitettiin ajotunnin merkeissä, siitä suoraan käsittelykokeeseen. Kokeen onnistuttua nokka kohti katsastuskonttoria, siellä melkein kaksi tuntia odottelua ennen inssiä. Lämpötila huiteli 25-30 asteen välillä, päällä oli huomattavan paljon liian isot autokoulun tixtex-vermeet (miesten mallia). :D Onneksi tajusin ottaa sen vesipullon mukaan, aika heikkoa olisi meno ollut ilman sitä...

Ensimmäisestä ajotunnistakin on tuskaiset muistot. Lämpöä reilusti yli hellerajan ja tunti kentällä pyörimistä noissa yllä mainituissa varusteissa. Oli vähän lämpöinen olotila.

Silver Bride sanoi:
Vähän saman tyylistä oli mulla. Muistaakseni jossain aamupäivän puolella aloitettiin ajotunnin merkeissä, siitä suoraan käsittelykokeeseen. Kokeen onnistuttua nokka kohti katsastuskonttoria, siellä melkein kaksi tuntia odottelua ennen inssiä. Lämpötila huiteli 25-30 asteen välillä, päällä oli huomattavan paljon liian isot autokoulun tixtex-vermeet (miesten mallia). :D Onneksi tajusin ottaa sen vesipullon mukaan, aika heikkoa olisi meno ollut ilman sitä...

Ensimmäisestä ajotunnistakin on tuskaiset muistot. Lämpöä reilusti yli hellerajan ja tunti kentällä pyörimistä noissa yllä mainituissa varusteissa. Oli vähän lämpöinen olotila.

Vesipullo onkin hyvä idea, kiitos siitä. Meikäläisen loppukevään ajotunnit siirtyivät sattuman seurauksena siten, että kesäkuun ensimmäisellä viikolla on kolmena päivänä ajoja 3-4 kertaa kunakin ja kolmantena päivänä vielä ajojen päälle inssi. Jos kaikki menee putkeen, niin sitten olisi kortti taskussa, mutta luulen, että matkalla siihen pisteeseen juomavettä voi kulua reippaasti.

En nyt toisaalta viitsi toivoa sitäkäänä, että kesäkuu olisi sään osalta tyypillinen suomalainen kesäkuu ;)

Itellä oli se luksus, että ajoin tossa n. kuukaus sitten inssin kun oli vielä viileempää. Inssi oli vielä aamulla yheksältä, niin ei ollut kun ehkä max 8 astetta lämmintä. Ihan tyytyväinen, voin kuvitella sen koulun kamoissa kärvistelyn hitaissa nopeuksissa parikin tuntia, hyi :D

Peruutusaikaa ei ole ollut. Inssi huomenna kuten oli suuniteltu. Jännitys on selvästikkin saapunut. 11.00 alkaa ajaotunti, ja inssi on myöhemmin samana päivänä. Varusteet ehdin ostaa tässä välissä poislukien polvi- ja selkäsuojia. Aion käydä ostamassa ne, kunhan pääsen helposti varusteiden kanssa ostoksille(eli kun kortti on saatu).

Toivon yhden yrityksen riittävän.

Mun käsittelykoe ja inssi oli viime loppukesästä niin kovassa rankkasateessa, ettei tehnyt sen lisäksi vettä yhtään :D

yason sanoi:
Vesipullo onkin hyvä idea, kiitos siitä. Meikäläisen loppukevään ajotunnit siirtyivät sattuman seurauksena siten, että kesäkuun ensimmäisellä viikolla on kolmena päivänä ajoja 3-4 kertaa kunakin ja kolmantena päivänä vielä ajojen päälle inssi. Jos kaikki menee putkeen, niin sitten olisi kortti taskussa, mutta luulen, että matkalla siihen pisteeseen juomavettä voi kulua reippaasti.

En nyt toisaalta viitsi toivoa sitäkäänä, että kesäkuu olisi sään osalta tyypillinen suomalainen kesäkuu ;)

Toivotan siis sulle samanlaisia kelejä kuin mulla oli korttia ajaessa. Tunnit oli toukokuun lopussa ja kesäkuun alussa, kortin sain 9.6. (viime vuonna). Kertaakaan en päässyt sateessa ajamista harjoittelemaan silloin. :p

Niin käsittelykoe kuin itse ajokoe hyväksytysti läpi! Väistö-tehtävän jouduin uusimaan, kun ajoin ensimäisellä kerralla vain 45km/h. Toisella kerralla meni sitten tarpeeksi nopeaa.

Nyt pitää vielä saada pyörä haettua niin pääsee ajamaan yksin ensimmäistä kertaa!

Ropaaja sanoi:
Onnittelut. :jippikaijee:

Turvallisia ja mukavia kilometrejä.

Kiitos, kiitos.

Valitettavasti joudun odottamaan huomiseen iltaan tahi lauantaihin saakka ennenkuin pääsen ajamaan. Onneksi on vielä parisen viikkoa lomaa jäljellä niin ehdin harjoitella ajamista kunnolla.

Onnea vaan hienosta suorituksesta.

Minun pitäisi valita että joko vaimo tai moottoripyörä.. hmm... vaikeaa.

reimah sanoi:
Onnea vaan hienosta suorituksesta.

Minun pitäisi valita että joko vaimo tai moottoripyörä.. hmm... vaikeaa.

"Lämmittelet" vaimoa tarpeeksi pitkän aikaa niin tottuu ajatukseen uudesta perheenjäsenestä..ei se meidänkään emäntä riemusta kiljunut kun pyörästä aloin puhumaan, vaikka ei ollutkaan mikään kymppitonnin kulkine. Ja omathan olivat rahani :p

Back