• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan ensipyörän mietiskelyitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JarkkoR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys,

Ensiksi suuret kiitokset mahtavan foorumin olemassaololle, täältä on tullut luettua jo paljon hyvää infoa.

Ajoin kortin reilut parikymmentä vuotta sitten jolloin se A tuli automaattisesti mukaan, mutta mopo on ollut se viimeisin mitä on tullut ajeltua. Mitä nyt nuorempana jotain kaverien piikkejä tuli kokeiltua.

Viime vuosina on takaraivossa ollut ajatus omasta pyörästä. Tänä keväänä tuo kuume on sitten enemmän nostanut päätään ja olen alkanut miettiä miten tämän homman saisi notkahtamaan eteenpäin.

Lueskeltuani muita ketjuja on itselleni alkanut hahmottua tämä hiukan enemmän, eli alkuun olen miettinyt lähteväni melko kevyellä budjetilla, varmaankin luokkaa 3k€, ja pyörä olisi varmaan joku 600 kuutioinen. Pyöristä mitään tietämättömänä omaa silmää on miellyttänyt (ja budjettia) joku cbr tyylinen.

Nyt kyselisinkin hiukan kokeneemmilta mitenkäs tuolla budjetilla pääsee liikkeelle, eli onko mahdollista löytää tuolla summalla pyörä joka ainakin 1-2 kesää menisi ajotaitojen opettelussa? Oma ajoni olisi varmaankin sellaista työmatka/vapaa ajoa nautiskellen, ei niinkään motarilla huippuja kokeillen, se himo taisi jäädä sinne nuoruusaikoihin, ja riippuen kuinka hyvin se ajokärpänen puraisisi niin sitten se varmaan muotoutuu sen mukaan.

Budjetti on rajallinen jotta pääsee näkemään onko tämä se mun juttu (kuume on vain viime vuodet jatkanut niin paljon nousua, että nyt alkaa olla aika kokeilla miten tässä käy).

Tarkoitus olisi myös satsata hiukan opiskeluun, ja EAK olisi varmaankin ensimmäisiä satsauksia. Varusteet tulisi tuon budjetin päälle, eli pyörää pitäisi katsoa tuolla 3k€ budjetilla. Mitenkäs varusteet, mitäs suosittelisitte "pakollisiksi" varusteiksi tällaiselle täysin aloittelevalle?

Seuraava kynnys olisi, että mitenkäs tästä eteenpäin? Liikkeissä pitäisi käydä kiertelemässä jotta näkee hiukan mikä pyörä silmää miellyttää, ja sitten etsia sellaista mikä sopii budjettiin. Yksi ongelma tuossa tulee mieleen, eli oma ajotaitoni joka ei varmaan päätä huimaa ja mietityttää se koeajo eli jos sen ajaa sillä 1. vaihteella kauhun kangertamana niin sen pohjalta en välttämättä pyörää ostaisi, vaikkei budjetti tuon suurempi olekaan. Tutuista ei myöskään taida löytyä harrastajia, eli omin päin liikkeellä ollaan ja omalla koeajolla en varmaan osaa pyörästä sanoa juuta enkä jaata.

Paljon tässä on pohdiskeltavaa vielä, ja mahtavan foorumin tutkiskelua, eli kiitokset etukäteen vastauksista.

Tervehdys kaima!

Kyllähän se sieltä mp-liikkeestä helpointa on lähteä sopivaa kattelemaan.

Ei muuta kuin koeistumaan erilaisia pyöriä.

Joku ihan peruspyörä vois olla aloitteluun hyvä (esim. CB 500).
Jokainen ajaa tietysti sillä, mikä eniten miellyttää.
062802moto_prv.gif

A tuli automaattisesti mukaan, mutta mopo on ollut se viimeisin mitä on tullut ajeltua. Mitä nyt nuorempana jotain kaverien piikkejä tuli kokeiltua.
Seuraava kynnys olisi, että mitenkäs tästä eteenpäin?
Kannattaisiko kuitenkin harkita jos ottaisi muutaman ajotunnin? Olisi varmaan alku paljon helpompi ja uskoisin että saa hyvän vastineen rahoille.

Pyörään en sen kummemmin takerru mutta osta ensin varusteet ja katso paljonko jää rahaa pyörään. En tarkoita sitä että tarvit 1k€ puvun ja 900€ kypärän mutta näissä ei kuitenkaan kannata säästää/oikoa. Kunnon suojilla oleva ajopuku ja hyvä kypärä. Ko. harrastukseen tarkoitetut kengät myös ettei korkkaa nilkka ekasta kämmistä.

Ja todellakin kannattaa ottaa ajotunteja, itse olen nyt ensimmäisen pyörän ratissa ensimmäistä kesää ja huomena menen kertauskurssille jossa harjoitellaan hidasta ajoa, väistöjä jne. Tämä siitä syystä että kortin ajoin vuosi sitten eikä viime kesänä minkäänlaista kokemusta tullut ja ei se kertaus ole koskaan pahasta.

Pyörään en sen kummemmin takerru mutta osta ensin varusteet ja katso paljonko jää rahaa pyörään. En tarkoita sitä että tarvit 1k€ puvun ja 900€ kypärän mutta näissä ei kuitenkaan kannata säästää/oikoa. Kunnon suojilla oleva ajopuku ja hyvä kypärä. Ko. harrastukseen tarkoitetut kengät myös ettei korkkaa nilkka ekasta kämmistä.

Ja todellakin kannattaa ottaa ajotunteja, itse olen nyt ensimmäisen pyörän ratissa ensimmäistä kesää ja huomena menen kertauskurssille jossa harjoitellaan hidasta ajoa, väistöjä jne. Tämä siitä syystä että kortin ajoin vuosi sitten eikä viime kesänä minkäänlaista kokemusta tullut ja ei se kertaus ole koskaan pahasta.
Komppaan tätä kirjoittajaa täysin. Asiat oikeassa järjestyksessä.
cool.gif

Minä olen ostanut 2 rukan pukua käytettynä ja olen ollut niihin tyytyväinen, hintakin kohdallaan
wink.gif

Mitenkäs noiden varusteiden kanssa, näettekö, että koko setti on se "pakollinen"
-takki
-housut
-kengät
-hanskat
-jotain muuta vielä? (ja kypärää nyt en tähän listannut kun se nyt oli se lähtökohta ettei sitä joku listaa
tounge.gif
)

Näitä löytyy sitten näköjään vaikka minkänäköistä ja eri materiaaleilla. Mikäs olisi sellainen yleisohjeistus, tai vinkki mitä kannattaa välttää, jottei aloittelijana tule ostettua settiä minkä huomaa viikossa jotenkin "toimimattomaksi"? Tässäkin tosiaan aloittelijana en välttämättä hae sitä kallenita versiota jottei tule sitten sellainen "nahkaratti ladassa" ostosta tehtyä
wink.gif
eli vinkit todella tervetulleita!

Pitää tosiaan katsella myös noita ajotunteja ja eri kursseja mitä sitä olisi tarjolla.

"Seuraava kynnys olisi, että mitenkäs tästä eteenpäin? "

laita nettimotoon hakuehdoksi se CBR 600. katso joku siisti, kohtuukm:llä saksantuonti, joka on lähellä sua. sitten käyt ostaan sen.

sitten vaan ajeleen. haet kypärän jostain tai tingit mukaan. nahkatakki vintiltä ja jotkut maiharit jalkaan.

EAK olis hyvä, mutta maksaa aika paljon, voi sitä itsekkin harjoitella. suurin osa ei harjoittele ikinä. mee jonnekkin parkkikselle ja harjoittele hidasajoa, pujottelua ja jarrutuksia, katso puhdas kohta ja harjoittele samasta nopeudesta, että miten pysähtyy parhaiten, eka takajarrulla, sitten etujarrulla, sitten molemmilla.

pitää vaan harjoitella.

Mitenkäs noiden varusteiden kanssa, näettekö, että koko setti on se "pakollinen"
-takki
-housut
-kengät
-hanskat
-jotain muuta vielä? (ja kypärää nyt en tähän listannut kun se nyt oli se lähtökohta ettei sitä joku listaa
tounge.gif
)
Kyllä, koko setti on pakollinen. Et halua kaatua farkut jalassa. Et halua kaatua normi lenkkikengät jalassa. Et halua kaatua puutarhahanskat kädessä. Miksi? No koska varusteiden uusiminen lippojen jälkeen on halvempaa, helpompaa ja kivuttomampaa kuin ihonsiirrot ja muut vastaavat. Jotain muuta kohtaan voisin sanoa kypärähupun ja selkäsuoja on yksi yleishyödyllinen tarvike.

Asut näemmä Tuusulassa, Tuusmotorista saat varmasti osaavaa palvelua. Menet paikalle kyselemään, pakettina kun ostat varusteet niin varmasti tulee rutkasti alennusta, ehkä jopa mukaan tarttuu pyöräkin.

-takki
-housut
-kengät
-hanskat
tounge.gif
)

Näitä löytyy sitten näköjään vaikka minkänäköistä ja eri materiaaleilla. Mikäs olisi sellainen yleisohjeistus, tai vinkki mitä kannattaa välttää, jottei aloittelijana tule ostettua settiä minkä huomaa viikossa jotenkin "toimimattomaksi"? Tässäkin tosiaan aloittelijana en välttämättä hae sitä kallenita versiota jottei tule sitten sellainen "nahkaratti ladassa" ostosta tehtyä
wink.gif
eli vinkit todella tervetulleita!

Pitää tosiaan katsella myös noita ajotunteja ja eri kursseja mitä sitä olisi tarjolla.
Noh mukavuus on myös yksi tekijä että ostaa kunnon varusteet ja ennen kaikkea se turvallisuus..  
062802moto_prv.gif

edittiä: En minäkään kovaa aja ja silti mulla on nahkapuku , toivottavasti sitä ei tarvitse koskaan kuluttaa...

Olen itse juuri vastaavassa tilanteessa, ajokokemukset yli kolmenkymmenen vuoden takaa. Mieti kannattaako ensimmäiseksi pyöräksi valita kyykkypyörä. Ehkä peruspyörä olisi helpompi aluksi. Esim. Kawasaki ER-5, Honda CB500, CBF600... Pystympi ajoasento ja tasainen vääntökäyrä.

Itse harjoittelen vaimon piikillä; YBR125 ja tekemistä riittää siinäkin ihan tarpeeksi. Varsinkin hallintalaitteiden sujuva käyttö tuntuu yllättävän vaikealta. Aivan eri asia olla liikenteessä kuin auton kanssa. Kyllähän suoraa tietä ajaa kuka tahansa, millä tahansa mutta kun pitää samanaikaisesti seurata myös "peliä". Eli jos vaan aikamiehen sielu mahtuu piikin satulaan niin sen tehot riittäävät hyvin harkka-ajoon, ainakin ensimmäiseksi kesäksi.

Varusteita saa edullisesti ylivuotisina jopa -60%. Takki ja housut suojilla, kypärä tärkeimmät hankinnat. Jos budjetti on tiukka niin ehkä kengistä voisi tinkiä. Tosin satasella saa jo lenkkarit hakkaavat kengät.

Itsekseenkin voi harjoitella. Katso www.motoristisurvival.fi ja sieltä norjalaisten kirjoittama erinomainen "Ajo hanskassa" ajo-opas. Sopii varmasti myös niille "kokeneille" ikänsä ajaneille jotka eivät ole kuulleetkaan esim. vastaohjauksesta.
Hyvää matkaa!

Tuo Ajo hanskassa -opas vaikutti hyvältä näin pikaisesti vilkaistuna. Se pitää lukea vielä ajatuksen kanssa läpi niin saa hiukan teoriaa ja perusteita opeteltua.

Jos varusteissa haluaa säästää niin kaiken muun voi ostaa käytettynä paitsi kypärän, tämä nyt on vain ihan henkilökohtainen mielipiteeni. Itselle ainakin oli tärkeää tietää miten kypärää on pidetty, siksi ostin sen uutena.

Nahkatakin, kypärän ja yhden parin hanskoja ostin alennusmyynneistä. Käytettynä ostin sitten setin Halvarssonsin suojavaatteita joihin tulee vedenpitävä- ja ns. kaupunkikuori erikseen, tässä yhteydessä tuli myös kaupan päälle 4 paria hanskoja lisää. Kengät ostin Eurobikerilta, nilkan yläpuolelle ylettyvällä varrella ja pitäisi olla tuulen- ja vedenpitävä kalvo ja ainakin vielä vaikuttaa siltä.

Varusteiden kustannukset tähän mennessä:

Kypärä Marushin RS1 Carbon = 250€ (50€ alennusta) Eurobiker
Nahkatakki Richa Touring = 250€ (200€ alennusta) Tuusmotor
Kengät Raytek TMX = 100€ Eurobiker
Halvarssons Safety sarja = 200€ käytettynä

Hankintalistalla on vielä selkäsuoja, Richan takissa semmoinen on mutta aika heikohkon oloinen.

Pistän samaan ketjuun vaikka tälle varmasti löytyy omakin, jos muut pähkäilee saman kanssa aloituksen kanssa.

Eli kun budjetti on melko rajallinen niin km on helposti tuollaisessa 600 kuutioisessa se 70tkm, onkos tämä vielä ok jos hyvin pidetty ja huollettu kun autossa tuo vastaisi melkein uutta
smile_org.gif

sanoi:
Varusteita saa edullisesti ylivuotisina jopa -60%. Takki ja housut suojilla, kypärä tärkeimmät hankinnat. Jos budjetti on tiukka niin ehkä kengistä voisi tinkiä. Tosin satasella saa jo lenkkarit hakkaavat kengät.

+1

Itse ostin jo ajoissa edellisenä keväänä Sinisalon ylivuotiset kamat alennusmyynnistä. Siis noin 4kk ennen kuin edes mopo kauppaan kerkesin, ainoa tieto oli varmuus että tulevana kesänä mopo löytää tiensä minun elämään.
Kypärän ja hanskat sitten mopon yhteydessä, niin sai pikku alennusta siinäkin. Ainoa heikko kohta minulla edelleen noi kengät, pitkävartisilla buutseilla mennään.  
withstupid.gif

Tere
itse aikoinaan pähkäilin samojen asioiden kanssa. Nyt ajo vuosia takana seitsemän ja ne kaikki "ensipyörällä". Mulla kävi tuuri että sain kokeilla työkaverin pyörää paripäivää niin sain selville että kiinnostaako ollenkaan, samalla tuli selville pyörämallikin= matka-sport. eka peli oli 750 f suzuki ja sillä tuli ajeltua n. 10 000/v.= tarpeeksi tehokas mutta ei liikaa opetteluun, ei tartte heti vaihtaa kun tuntee oppineensa jotain.Eli mieti ensin malli ja sitten siitä eteenpäin. ajovarusteet PITÄÄ olla kunnolliset muuten on hommasta maku pois kun sattuu eka huono keli.
Tervetuloa joukkoomme.
buttrock.gif
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
bowdown.gif

Huomenna tarkoitus käydä vähän kiertelemässä liikkeitä ja kokeilemassa mikä malli tuntuisi sopivimmalta
062802moto_prv.gif

Back