• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijalle pyörä 1000cc?

Lukematta aikaisempia viestejä:

Osta 1000cc -> Kuolet 6kk:n sisällä

Osta 600cc -> Et kuole ja sinusta tulee parempi kuski

biggrin.gif

(oliko jo?)
Kompromissi:

Osta > 1000 cc -> kuolet sitten kun kuolet mutta nautit siihen asti

Näin me typerykset avaamme ja kirjoittelemme viestiin, joka on ollut hiljaa jo pari kuukautta, eikä viestin aloittajakaan ole täällä käynyt elokuun 18 päivän jälkeen. Luulempa että pyörä löytyy jo...

Moro

Nyt loppu kesästä ajelin kesälomalla kortin pois kun ei ollut muutakaan tekemistä. Tämän 4 viikkoa kestäneen urakan jälkeen kävelin kauppaan katselemaan pyöriä. Kokemusta oli tuolloin 15 vuoden takaa mopoajoista sekä mopokoulun 500cc hondasta.

Olisi niitä kai saanut koeajaakin liikkeissä mutta en kehdannut näyttää sitä väliaikaista 1kk voimassa olevaa paperilappua. Ostin ihan näön kannalta ja uuteen oli päädyttävä koska osaa noita säädellä ja kopeloida. Halusin vain ajaa keskivertoa räyhäkkäämmän näköisellä pelillä.

Ylivuotinen z1000 oli ostos ja nyt 2000km sillä ajaneena voin sanoa, että ihan hyvä se on kaupunki pärränä. Tosin en paremmastakaan tiedä koska muutakaan en ole ajanut.

Jokunen pettymyskin alun hypetyksen jälkeen on koettu kun ajattelin suorituskyvyn olevan suorilla hyvillä teillä kovaakin luokkaa. Sisäänajon jälkeen voisi sanoa, että no jaa. Voisi se lujempaakin kiihtyä ja mennä, fiilis noin kuukauden ajon jälkeen. Tottumis kysymyksiä ja varmaan kaikille yksilöllistä. Toivottavasti olet sen omaa silmää miellyttävän hankkinut jo.

Varmasti 1000cc pyöräkin käy ensipyöräksi, jos vain malttaisi ottaa iisisti kaasun kanssa (mikä tuppaa olla vaikeaa).

Itse olen pärjännyt kusiaisella 6 vuotta, enkä tarvitse vieläkään isompaa.

Mutta niinhän se on. Tonninen pitää olla, voi sitten näyttää suoralla, että kyllä mä osaan kovaa ajaa. Ja tosiaan ei tarvitse enää vaihteiden kanssa pelata, moottoripyörällä kun on hauska ajaa yhdellä vaihteella
tounge.gif
Kaikkeen tehoon tottuu suoralla tiellä.

Mielipideasioita... Niitä täällä foorumilla on miljoona erilaista.

Varmasti 1000cc pyöräkin käy ensipyöräksi, jos vain malttaisi ottaa iisisti kaasun kanssa (mikä tuppaa olla vaikeaa).

Itse olen pärjännyt kusiaisella 6 vuotta, enkä tarvitse vieläkään isompaa.

Mutta niinhän se on. Tonninen pitää olla, voi sitten näyttää suoralla, että kyllä mä osaan kovaa ajaa. Ja tosiaan ei tarvitse enää vaihteiden kanssa pelata, moottoripyörällä kun on hauska ajaa yhdellä vaihteella
tounge.gif
Kaikkeen tehoon tottuu suoralla tiellä.

Mielipideasioita... Niitä täällä foorumilla on miljoona erilaista.
+1 tälle.

Mutta asiaa omasta pyörä valinnoista, eli kusiaisessa olen pysynyt tuon stadissa ajelun takia. Tällä voi kiertää kadunkulmat nöyrästi kolmosvaihteella, kohmeisilla handuilla ei haittaa vaikka hieman olisi nykivää tuo kaasun käyttö. Ja koska ajelen myös näillä keleillä, niin kaupungistahan löytyy tuota märkää, lehtien peittämää mukula kiveä, tää ei karkaa koska veto on "nöyrää".
biggrin.gif

Hei ja iso kiitos kaikille vastanneille! Mielipiteitä oli monia ja niitä tarvitsinkin. Kortti on huomenna taskussa. (KUN ajokoe menee hyvin). Olen ajanut ajotunnit bmw gs 800 kuutioisella pyörällä. Pyörä tuntuu helpolta käsitellä mutta vääntöä mielestäni puuttuu kaupunkiajeluun. Olen lukenut aika ahkeraan arvosteluja/koeajoja lehdistä ja youtubesta. Olisi tarkoitus to,pe,la ajaa koeajoja seuraavilla pyörillä: Honda cb1000r, ktm super duke, ktm supermoto 990, kawasaki z1000 2010, Suzuki gsx-r 750.. Ulkonäön puolesta valitsen super duken/cb1000r, tunteen puolesta cb1000r. Ajettavuus ratkaisee sekä muutamaa noista en ole nähnyt livenä läheltä.

Pääsen huomenna ajelemaan muutaman tunnin kawa 500 (perus putputin, mallia en muista). bmw tuntuu ihan ok mutta en omiin ajoihini ostaisi. reissuun/soratie varmaan ok, mutta puuttuu ulkonäkö/äänet/vääntö alhaalla..

Jotkut ihmettelevät miksi niin tehokas, haluan pyörältä ulkonäköä eniten, sit ajettavuus ja käyttötarkoitus. Ikävä kyllä en löydä 600cc nakupyöriä mitkä miellyttävät silmää. Jos jostain syystä gsx-r tuntuukin että tää on mun juttu vaikka ei ehkä paras ruuhkassa niin silloin varmaan päädyn 750cc paremman väännön takia, 1000cc taitaa olla hieman raskaampi kaupungissa käännellä vaikka vääntöä löytyy ja uudemmissa taitaa olla jokin tehon vaihto namiska 3 eri tasoa?

Taas kiireessä sekava teksti, kirjoittelen vkl koeajojen jälkeen lisää.. ps. Honda 600rr vai gsx-r 750? vm.2008->

Mulla vaikutti aika paljon Z1000 gen2 hankintaan ulkonäkö ja se, että tankki on tarpeeksi leveä. Honda CB1000R:ssä oli kapea tankki ja piti puristaa jaloilla paljon enemmän, ettei polvet heilu tuulessa.

Nykyään ehkä eniten haittaa pyörän paino ja jousituksen komponettien keskinkertaisuus. Mielessä on ollut jonkun riisutun kyykyn hankinta, muttei mikään pääkallohirviöfaitteri.

Hei ja iso kiitos kaikille vastanneille! Mielipiteitä oli monia ja niitä tarvitsinkin. Kortti on huomenna taskussa. (KUN ajokoe menee hyvin). Olen ajanut ajotunnit bmw gs 800 kuutioisella pyörällä. Pyörä tuntuu helpolta käsitellä mutta vääntöä mielestäni puuttuu kaupunkiajeluun. Olen lukenut aika ahkeraan arvosteluja/koeajoja lehdistä ja youtubesta. Olisi tarkoitus to,pe,la ajaa koeajoja seuraavilla pyörillä: Honda cb1000r, ktm super duke, ktm supermoto 990, kawasaki z1000 2010, Suzuki gsx-r 750.. Ulkonäön puolesta valitsen super duken/cb1000r, tunteen puolesta cb1000r. Ajettavuus ratkaisee sekä muutamaa noista en ole nähnyt livenä läheltä.

Pääsen huomenna ajelemaan muutaman tunnin kawa 500 (perus putputin, mallia en muista). bmw tuntuu ihan ok mutta en omiin ajoihini ostaisi. reissuun/soratie varmaan ok, mutta puuttuu ulkonäkö/äänet/vääntö alhaalla..

Jotkut ihmettelevät miksi niin tehokas, haluan pyörältä ulkonäköä eniten, sit ajettavuus ja käyttötarkoitus. Ikävä kyllä en löydä 600cc nakupyöriä mitkä miellyttävät silmää. Jos jostain syystä gsx-r tuntuukin että tää on mun juttu vaikka ei ehkä paras ruuhkassa niin silloin varmaan päädyn 750cc paremman väännön takia, 1000cc taitaa olla hieman raskaampi kaupungissa käännellä vaikka vääntöä löytyy ja uudemmissa taitaa olla jokin tehon vaihto namiska 3 eri tasoa?

Taas kiireessä sekava teksti, kirjoittelen vkl koeajojen jälkeen lisää..  ps. Honda 600rr vai gsx-r 750? vm.2008->
Itse ehdin ajaa Super Dukella n. 30000 km, joten muutamia huomioita:

Kaupungissa naku on ihan paras väline, joka kuitenkin sopii mainiosti myös mutkateille ja pitempien reissujen tekoon.

Tämä pyörä valitaan nimenomaan tunteella, verrattuna johonkin bandiitteihin tai fasuihin sun muihin ja toisaalta järjellä verrattuna esimerkiksi Ducateihin. Hyvä kompromissi siis sieluttomien massatuotteiden ja palamaan syttyvien italiattarien välissä.
smile_org.gif

Plussia:
+ Huomattavasti parempi alusta (WP:n, tietenkin) perusjapseihin verrattuna ja säätöjä löytyy
+ Ajoasento mukavan rento ja tilava
+ Kunnolliset Brembon radiaalijarrut
+ Takapenkkiläisiä oli ehti muutama olla kyydissä ja tykkäsivät kovasti
+ Pirteämpi kuin huipputeho antaa ymmärtää
+ Vääntö alakierroksilla ja muutenkin twinin luonne (vaatii totuttelemista veekakkosen tärinään, jonka voimakkuus ja suuruus vaihtelee riippuen kierroksista)
+ Todella kevyt ja ketterä, oli ilo ajella mutkapätkiä ja muutenkin helppo käsitellä. Massansa puolesta ei tunnu tonniselta.
+ Ulkonäkö ja luonne
+ Soundi slipareilla
+ Pystyy tekemään pidempääkin matkaa, vaikka naku onkin. Esimerkiksi tämän vuoden Euroopanreissuporukassa oli matkassa SD-kuski, kilsoja kertyi suurinpiirtein 3600 km.
+ Viihtyy erinomaisesti myös radalla

Miinuksia:
- Vakiovälitykset varsinkin kaupungissa (40-hampainen taakse auttaa huomattavasti)
- Janoinen, varsinkin kun pääsee mutkapätkille ajamaan pienemmillä vaihteilla
- Vanhemmissa ruiskun ON/OFF-taipumus, joka kuitenkin helpottuu slipareilla + ruiskukartalla
- Moottorijarrun voimakkuus voi yllättää
- Twinin tärinä, mutta kun siihen tottuu, niin sen jälkeen kaikki nelipyttyiset saattavat tuntua laimeilta.
- Matkailua silmälläpitäen laukkutelineitä ei ole oikein tarjolla.
- Syö takarenkaita
- Varaosat Kottaraisiin kalliita, ainakin muovit
- Saattaa aiheuttaa sarvien kasvamista päähän
smile_org.gif

Edit: Super Duke muokkasi ainakin minusta V2-fanin. Paluu rivinelosiin tuntuu kaukaiselta ajatukselta, paluu nakuun taas ei niinkään. Ehkäpä seuraavaksi vaikkapa Speed Triple 2011, Aprilian tuleva Tuono V4 tai toivottavasti joskus ilmaantuva 1190 Super Duke / Venom. Vai, sittenkin iso supermoto, esimerkiksi ensi vuodelle ilmestyvä Dorsoduro 1200. Jaa, minäkö tuuliviiri...  
tounge.gif

Äskeisen kaverin kommenttiin pakko sanoa, et puhuu kyl asiaa. SD on loistava mopo. Itte mietin just SD ja CB1000R:n välillä, mut loppujen lopuksi valitsin Hondan. Perustelu oli fiilis, ei sen parempaa. Tosin ehkä mietein, et CB1000R on mulle parempi pyörä, kun jotenkin tuntui Duken olevan enempi kokeneemman mopoilijan mopo. Mut oli valinta mikä tahansa, nyt on ainakin käytettyjen mopojen markkinoilla ostajan markkinat. Jouluun saakka on aikaa tingata ja ihmetellä. Mikään kiire ei ole ostaa. Kaikki niemet ja notkot ovat täynnä käytettyjä mopoja. Ylivuotisia mopoja saa kaupastakin aikas edullisesti. Eli jos on pätäkkää, niin on todella hauskaa
biggrin.gif

PS. Käy kokeilemassa Ducatin hypermotard ja Aprilian dorsoduro, molemmat ovat hemmetin hauskoja pelejä. Samaten KTM SM®

1000cc aloittelijalle?!!!!!Missäs se järkikulta on? Itsellä 40:s ajokausi menossa ja pyörät 350-850 ja täytyy myöntää että joskus on kiva ajaa pikkupyörällä. Viissatku ja sillä vuosi ja sitten rupeet miettiin eteenpäin.  
mad.gif
Ootko ihan tosissas? Luuletko et sulla lähtee se tonninen lapasesta ku sellasen hommaat? Ite oon vissiin vähän vajaa ku hommasin seitsemän vuoden tauon, (silloin ajettu mopolla) tonnisen kyykyn. Eipä oo vielä henki lähteny, eikä oo ollu edes lähelläkään! Jos ranteessa ei oo ku kaks asentoo, niin silloin ei varmaan pyörää kannata edes omistaa.. Miksi ostaa mopo ku samantien voi ostaa moottoripyörän
cool.gif

1000cc aloittelijalle?!!!!!Missäs se järkikulta on? Itsellä 40:s ajokausi menossa ja pyörät 350-850 ja täytyy myöntää että joskus on kiva ajaa pikkupyörällä. Viissatku ja sillä vuosi ja sitten rupeet miettiin eteenpäin.  
mad.gif
Ootko ihan tosissas? Luuletko et sulla lähtee se tonninen lapasesta ku sellasen hommaat? Ite oon vissiin vähän vajaa ku hommasin seitsemän vuoden tauon, (silloin ajettu mopolla) tonnisen kyykyn. Eipä oo vielä henki lähteny, eikä oo ollu edes lähelläkään! Jos ranteessa ei oo ku kaks asentoo, niin silloin ei varmaan pyörää kannata edes omistaa.. Miksi ostaa mopo ku samantien voi ostaa moottoripyörän  
cool.gif
Tätä ja edellä olevaa SV1000S ehdotusta miettien niin se on aivan sama onko ainakin SV:n kohdalla se 650cc vai 1000cc. Molemmat omistaneena voin sanoo että hienoja pyöriä mutta eri tavalla. Ja jos pelkää että lähtee käsistä niin molemmat pyörät kiihtyvät 0-150km/h lähes samaa kyytiä jos alkunopeus on n.20km/h. Tietysti kun vauhti lähenee 200km/h niin eroa syntyy mutta tuskin ketjun aloittaja lähtee ensimmäisellä ajokerralla koittamaan kuinka pyörä kulkee.

omasta mielestä isompaan siirtyminen samantien ei ole ollenkaan huono idea jos viitsii tosiaan hiukan varovaisesti aloittaa. Itse ajan vanhalla 900cc Firebladella ja omasta mielestä aivan mahtava pyörä. Piti tuokin laittaa 25kW, kun ikää on mitä on mutta eihän niillä kukaan jaksa kauaa(itsellä meni kaksi viikkoa ja sitten hilut lensi parkkipaikalla ja menoks). Todellinen kuristusten poiston syy oli se, että moottori meni vaarallisen laihalle.

Todellisuudessahan kaikkea tehoa tulee käytettyä hyvin harvoin ja ostoperusteluihin kuuluu todellisuudessa se, että voi vähän siellä baarissakin retostella. Moni on sanonut ettei voi ostaa mp:tä koska ei pysyisi hanskassa. Ongelma itsellä on se ettei meinaa motarilla pysyä nopeudet sallituissa....

Makuasioita nämä ovat, malttia on valttia. Osta iso ja opettele rauhassa ja hyvin menee(nimim. Hengissä vieläkin)

"osta iso, kyllästyt kuitenkin ja pitää heti sijoittaa uuteen"
"kusiaiset on mopoja, ei niillä pysty edes ohittamaan. hyytyykin ylämäkeen"
jnejne

Toisille ei mikään riitä ja toiset nauttii eniten siitä nakukusiaisen helppoudesta ja monikäyttöisyydestä.

Mun pointti olisi että olet aloitteleva ja et itsekään oikein tiedä mitä haluat. Kannattaako sijoittaa sikaan säkissä, eli uuteen isoon pyörään vaikkei vielä tiedä mitä ajamiselta haluaa ja miten sen itse kokee.

Ainakin taloudellisesta näkökulmasta järkevintä kokeilla jotain edullisempaa ja pienempää, ainahan sen voi vaihtaa eikä noissa edullisemmissa ja pienemmissä voi edes hävitä paljoa. Ostaa sitten sen isomman tai muuten erilaisen jos kokee tarpeelliseksi. Tai osta iso ja uusi ja totea että tällänen pyörä ei ollutkaan se mun juttu niin heti palaa monta tonnia kun päätätkin mennä kokeilemaan jotain toista isoa ja todeta samaa.

Ei pyörän valinnan tarvitse heti ensimmäisen pyörän kohdalla olla mikään avioliitto, pyörää voi oikeasti vaihtaa kun siltä tuntuu tai mieli tekee jotain muuta. Vaikka sitä isompaa tai kyykympää tai ihan jotain muuta.

Oikeastaan itsekin sisäistin tämän juuri vasta. Ja myin omani pois - enkä stressaa minkä pyörän keväällä hankin. Jonkun ihan varmasti hankin. Enkä todennäköisesti silläkään aja enää vuonna 2030.

Back