Aloittelijalle custom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pilatus78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei!
nolottaa TAAS aloittaa uusi ketju tästä aiheesta,jota on jo niin paljon täällä jauhettu,mutta asia ei ole oikein auennut muissa  keskusteluissa samallatavalla.

jaksaako tämän kokoinen pyörä kuljettaa meikäläistä,pituutta 200 cm ja painoa 110 kg,ja kenties kyytiläistä,n.65 kg?
Sanoisin että

1) Älä osta liian pientä, olet aika reilun kokoinen kuski ja tilaakin saisi olla

2) Jos ostat pienen, niin hyvin pian olet päivittämässä isompaan.

3) Kustomeissa ei kuutioita kannata pelätä, 600:ssa katupyörässä on 130 pollea, mun 1300:ssa VTX:ssä on 72, mutta vääntöä onkin sitten hieman enemmän kuin 600:ssa..

Ja jos et ole vielä ostanut, niin vilkaisepa tämä:

Honda VTX 1300 vm 2006

Kuin uusi, takuu voimassa 2010 asti, kyllin iso sinun pituiselle kuskille ja jaksaa kuljettaa kyytiläistä.

Jos ostat liian pienen ja sitten vaihdat pari kertaa, niin varmasti tulee kalliimmaksi kuin hankkia suoraan ylemmän keskikokoluokan customi, kuten tuo VTX 1300.

Kiitos kaikille vastanneille,ja uuteen alkuun opastaneille..
smile_org.gif

Jannep. :Hieno honda sinulla,mutta valitettavasti taitaa olla minun kukkarolle vähän turhan arvokas,vaikka totta on,että ostaa sit kerralla kunnon pelin,niin ei tarvitse itkeä sit kun peli on pieni
biggrin.gif

Mutta katotaan miten äijälle rahaa siunaantuu kevään kuluessa,ja millainen peli lopulta alla(toivottavasti) on..
smile_org.gif

Määki tähä oman keissini...

Mulla ei oo ollu omaa pyörää ikinä mutta kavereiden pyörillä on taittunut muutamia satoja kilsoja kesäisin muutaman vuoden ajan, luotto pelaa ja kaaduttu ei olla.

Nyt kun ollaan tekemässä asunnon vaihtoa, jäisi rahaa vihdoin omaan pyörään, siis myydään kaupungin laidalta kämppä ja muutetaan maalle... on vaimollekin tullut diagnosoitua pyörän tarpeellisuudesta työmatkoilla.

Haaveena olisi Kawan Drifteri tai Trumpan America.
Molemmat siinä kympin paikkeilla hinnoiltaan.
Mutta juttu onkin siinä että miten tossa Triumpissa riittää vääntö viemään kahta läskiä ihmistä (no ei vaimo niin paljoa paina
033102beer_1_prv.gif
mutta) eteenpäin kun kuitenkin tarttee käydä sen kanssa tapahtumissa ja muutenkin kruisailees ympäri pitäjää.
Kawassa taas hirvittää ne kauhu skenaariot sen moottorin varmuudesta joita on saanut kuulla monilta Honra ja Zutzuki kurkoilta; "lä sää mitää tollasta kavaa osta, siino kannekki pahvista..." ne mua uhkailee.

Nyt kaivattaisiin kokemuksia pyöristä, käyttäjän arviointeja etc.

Sitten kaivertaa tuo suomen valtion verotus järjestelmä motoristeja vastaan, olisiko missään mitään saittia juttuja josta saisi lukea mitä minkäkin kuutioista mopoa verotetaan ja yms. kuluja mitä joutuu pyörän pitämisestä maksamaan, vakuutuksien suuruus nykypäivänä jne.
kaboom.gif

Sitten kaivertaa tuo suomen valtion verotus järjestelmä motoristeja vastaan, olisiko missään mitään saittia juttuja josta saisi lukea mitä minkäkin kuutioista mopoa verotetaan ja yms. kuluja mitä joutuu pyörän pitämisestä maksamaan, vakuutuksien suuruus nykypäivänä jne.
kaboom.gif
Vakuutusmaksuista saa jonkinmoista osviittaa netistäkin, joillain firmoilla näkyy olevan laskurit kotisivuilla (Turvan löytyy täältä, mutta esim. Ifillä täytyy soittaa palvelunumeroon saadakseen tiedot).

Se uhkailu....
On kyl tosiaan persiist.
Itsellä on Kawan VN 1500 Classic, muokattu tosin.
Mut sen helppohoitoisempaa pyörää saa hakea.
Venttiilinnostimet hydrauliset...ei siis tartte säätää...kardaani...ei huolta kun öljyt vaihtelet..
Vääntää, kääntää, on näppärä käsitellä.
Mut noin kaikkinensa sanoisin, että käy koeistumassa ja koeajolla, niin saat parhaan kuvan mitä isot customit on...
Älä kuuntele kavereita.Jos minä olisin kuunnellut en ikinä olis uskaltanut omaani laittaa...
JA kuitenkin, nyt en luopuis millään ;)

Hidaskäyntisiin, matalavireisiin ja yksinkertaisiin kustomien koneisiin ei kannata soveltaa noiden +12000rpm kiertävien ja 150-180hp/l tarjoavien koneiden kuulopuheita.

Käy vaan istumassa ja kokeilemassa eri laitteita, eiköhän sieltä se mieluinen löydy.
Mulla se oli H-D Super Glide, '30 luvun tekniikkaa hieman päivitettynä ja remmivedolla. Leppoisaa jytinää avarista putkista ja kulkee tarvittaessa kovempaa mitä pystyy tangossa roikkumaan... vanhaan verrattuna tehot putos aika reilusti ja paino nousi ihan hemmetisti mutta silti taitaa hymy olla pykälää suuremmalla asetuksella kun ajamaan vaan pääsee
smile_org.gif

Mulla se oli H-D Super Glide, '30 luvun tekniikkaa hieman päivitettynä ja remmivedolla. Leppoisaa jytinää avarista putkista ja kulkee tarvittaessa kovempaa mitä pystyy tangossa roikkumaan... vanhaan verrattuna tehot putos aika reilusti ja paino nousi ihan hemmetisti mutta silti taitaa hymy olla pykälää suuremmalla asetuksella kun ajamaan vaan pääsee
smile_org.gif
Juuri näin kävi myös mulle. Ikävuosien lisääntyessä alkoi tuo hevosvoimasota kyllästyttämään ja omien pyörien teho laskemaan. Mukavuus ja leppoisa ajettavuus tuli korkeita tehoja tärkeämmäksi kriteeriksi ja olihan tuo HD pitkään haaveenakin. Noh, okei myönnettäköön, että kyllähän mua on alkanut kiinnostamaan lisätehojen loihtiminen tuosta omasta Dynasta, vaikka ei sillä noinkaan jalkoihin jää...
wink.gif

Haaveena olisi Kawan Drifteri tai Trumpan America.
Molemmat siinä kympin paikkeilla hinnoiltaan.
Mutta juttu onkin siinä että miten tossa Triumpissa riittää vääntö viemään kahta läskiä ihmistä (no ei vaimo niin paljoa paina
033102beer_1_prv.gif
mutta) eteenpäin kun kuitenkin tarttee käydä sen kanssa tapahtumissa ja muutenkin kruisailees ympäri pitäjää.
Kawassa taas hirvittää ne kauhu skenaariot sen moottorin varmuudesta joita on saanut kuulla monilta Honra ja Zutzuki kurkoilta; "lä sää mitää tollasta kavaa osta, siino kannekki pahvista..." ne mua uhkailee.

kannattaa aina hiukan suodattaa näitä nettijuttuja

lienee inhimillistä, että oman merkin erinomaisuuteen lisätään pientä lapinlisää. toisten merkistä taasen kerrotaan kaameita kauhutarinoita. toki jutut jostain alkaa ja joku peräkin niissä on, mutta saattaa myös käydä niin että jutut alkaa elää omaa elämäänsä. en ole asiantuntija, mutta ymmärtääkseni kawan kansipahviomgelmat koskivat lähinnä 90-luvun alun sporttipyöriä.

jos kielitaito riittää, niin kannattaa googlata maailmalta joku merkki- ja mallikerhon sivusto, sieltä saa melko hyvin käsityksen luetettavuustilanteesta. tosin niissäkin jutut näyttäytyy todellista suurempina. suurina sarjoina tuotetuissa pyörissä on väistämättä joissain yksilöissä jotain vikaa, ja ne saa sit foorumeilla todellisuutta suuremman huomion

toki foorumeilla kysely ja muu selvitys on hyvästä, mutta tärkein on oma koeistuminen ja -ajo ja siltä pohjalta saatavat fiilikset.
toki kustomin pieni teho rajoittaa kiihtyvyyttä. mutta jos puhuttaan jo esim 800 cc laitteista niin en usko että ajo-ominaisuuksiin ja katteettomuuteen nähden riittävän matkavauhdin pitäminen muodostuu ongelmaksi. vaikka päällä olis kaksi läskiä goottia.

Jos olis pakko customilla ajella, niin Trumpetin Speedmaster tai America...
Turha noista tehoista on huolestua; lähes kaikki kulkevat 150, eikä juuri mikään yli 200:aa, oli porukkaa kyydissä paljon tai vähän.

Trumpan Americassa on kyllä tilaa ja matkustajallekin mukava palli (sanoo vaimo  
inlove.gif
). Ei kun kiertelemään ja kokeilemaan!
smile_org.gif
Kyllä! Americaa tai Speedyä kannattaa käydä ehdottomasti kokeilemassa. Tosin jos käytettynä ajattelit hankkia, niin taisi vasta viime kevään Americoissa olla edes suhtkoht mukava palli matkustajalle; oma pyöräni on -04, ja sen pillerillä ei kyllä pitkiä matkoja istu kilteinkään matkakumppani
crazy.gif
. Speedyn orkkissatulaa taas ei ole edes tarkoitettu kumppanikyydeille... Mutta touring-satulalla vika korjaantuu helposti
smile_org.gif

Tilaa näissä pyörissä on mainiosti kahdellekin, jopa kahdelle isohkollekin
wink.gif

sanoi:
Maalis. 27 2008,11:38]Se uhkailu....
On kyl tosiaan persiist.
Itsellä on Kawan VN 1500 Classic, muokattu tosin.

Uhkailuissa osittain perää, koskee tosin vanhempia väinöjä.

Kawa on hyvä jos se on mainittu VN 1500 Classic, mutta ne vanhemmat
VN 15 SE yms. mallimerkinnöillä olevat?
Mulla oli tommonen VN 15 SE ja siinä ainakin oli semmonen ongelma, että öljyä kulu niin paljon ettei oikein mukana pystynyt pitään. Käytännössä joka tankkauksella tarkistettava ja jokatoisella lisättävä. Ja turha väittää että olis yksittäinen poikkeus. Tää ei siis koske enää VN 1500 Classicia.

Muuten noi molemmat Kawat on vanhoista japseista ainoot, jotka kokonsa puolesta kelpaa sun kokoiselle. No joo Yamaha Wild Star ja Suzuki VL1500 kanssa, mutta hinnat noisssa vanhoissa ihan käsittämättömiä.

Esim. Tää mainostettu 20 vuotta vanha Shadow 5999 !!!

Suosittelen uudempia malleja. Jos japanialaista, VTX, VZR, Midnight Star tms.
Jos eiu japanialainen, sitten tietenkin kolmos raketti, mikä kyllä myös pyörii hintaluokassa kauhee.

Juu, en nyt muista mistä hintaluokasta puhuttiin, mutta 20 vuotta vanhasta 6 donaa on liikaa.
HD puolelsta Soft Tail olis hieno ja kohtalaisen kokoinen (vaikka tosi tehoton), mutta ne maksaa vielä 20 vanhanakin uuden japsin verran  
omg.gif

Enivei ei missään tapauksessa mitään pikkucustomia vaan heti kunnolla kuutioita ja ennen kaikkea riittävän iso runko, mitä ei ihan joka pyörästä yllättäen löydykään.

Sitä on tullut nähtyä kun ihmistä alkaa vituttaan kahden kuukauden sisään pikkucustomin ostosta, kun ei pääse ohi, ei kulje ja on vittumaista...nyyh nyyh nyyh. Osta ISO.

Itte pädyin Suzukiin kun se on kunnolisen kokoinen ja kohtalaisen tehoinen ja paljon halvempi kuin Rocket III. Itseasiassa hinta oli lähes täsmälleen sama kuin mitä olis joutunut maksamaan vuoden 1987 H-D Soft Tailista  
crazy.gif

Jaa niin vielä semmonen, että ota kardaani- tai remmiveto.
Ketjut alkaa itkettään yhtälailla kuin pieni runko tai tehoton kone.

Kenobiitin kanssa olen samaa mieltä Hurlikoitten hinnasta käytettynäkin, mutta sen "tehottomuudesta" olen kyllä eri mieltä. Samassa sarjassa ainakin nämä TC-koneiset painii, kuin suurin osa isoista japsicustomeista. Paperilla saattaa tehoissa hävitäkin, mutta suorituskyvyssä ovat tasoissa.
wink.gif

Kenobiitin kanssa olen samaa mieltä Hurlikoitten hinnasta käytettynäkin, mutta sen "tehottomuudesta" olen kyllä eri mieltä. Samassa sarjassa ainakin nämä TC-koneiset painii, kuin suurin osa isoista japsicustomeista. Paperilla saattaa tehoissa hävitäkin, mutta suorituskyvyssä ovat tasoissa.
wink.gif
Juu, ja mää olen sitä mieltä että customia halajavan ei kannata ensimmäisenä huolestua tehoista, käytännössä joka vehkeellä pysyy normiliikenteen tahdissa mukana ja ripeämminkin. Kovempaa kyytiä jos hakee niin katseltava muita pyöriä... Oleellisinta että löytyy ns "käteen sopiva" ja itseä miellyttävä ratsu, matkantekohan se on pääasia eikä matkaan kulutettu aika
sport05.gif

Eiköhän esim H-D:n Big-Twineissä ole löylyä ihan riittävästi ja lisää saa pikku satsauksilla... ja ihan oikeesti lujaa ajaminen pystyasennossa on sanalla sanoen tuskaa (ainakin katteellisen kyykkytouringin jälkeen).
Isojen Customien kohdalla aika turhaa vääntää kättä huipputehoista, kyllä ne kaikki kulkee sen mitä kuski kestää/viitsii
sport05.gif

Kenobiitin kanssa olen samaa mieltä Hurlikoitten hinnasta käytettynäkin, mutta sen "tehottomuudesta" ...click..., mutta suorituskyvyssä ovat tasoissa.
wink.gif
No joo, ehkä se oli pientä liioittelua. Onhan näissä nykyisissä kaiketi samat tehot kuin monissa japanilaisissa kilpailijoissa.
Tää tuntuma tuli siitä -87 mallista.
Ei ollu tarkoitus aloittaa mitää hevossotaa koska ei niitä ihan älyttömästi kustomissa tarvita.

Kunhan vääntöä on riittävästi.

Juu, ja mää olen sitä mieltä että customia halajavan ei kannata ensimmäisenä huolestua tehoista, käytännössä joka vehkeellä pysyy normiliikenteen tahdissa mukana ja ripeämminkin. Kovempaa kyytiä jos hakee niin katseltava muita pyöriä... Oleellisinta että löytyy ns "käteen sopiva" ja itseä miellyttävä ratsu, matkantekohan se on pääasia eikä matkaan kulutettu aika
sport05.gif
Samaa mieltä. Osta sellainen pyörä mikä tuntuu itsestä oikealta ja olet siitä lyhennyksiä valmis maksamaan.

Täällä on taas niin monta asiantuntijaa tiennyt parhaiten, mutta..

Dragstar 650:ssä on ensinnäkin käytännössä sama rakenne kuin 1100 kuutioisessa, eli ei se nyt ihan pikkuinen mitoiltaan ole.
Toiseksi, kyllä se ainakin minua ja vaimoa on hyvin kuljettanut, eikä ole moottoritielläkään tarvinnut tukkona olla. En ole ihan kärpänen minäkään, joskaan en kyllä kaksimetrinenkään.
smile_org.gif

Eli se ihan sama totuus kuin aina näissä asioissa; jos sinulla on Yamahan 650, olet todennäköisesti tyytyväinen, siihen asti, kunnes kokeilet jotakin 1300-1600-kuutioista isoa customia. Jolla taas ajat tyytyväisenä kunnes kokeilet Triumphin vähän isompaa vehjettä..

Juu ei. Ei ollut tarkoitustakaan aloittaa samaa vääntöä kuin mitä tuolla HD-topicissa jo oli/on.
tounge.gif
tounge.gif
Suorituskyky on sivuseikka customeissa, mutta kyllä silti kiihtyvyydestä, "tehosta" ja väännöstä jaksetaan näissäkin piireissä vääntää juttua ja huttua...

Stagalle: Kokeiles vaihtaa tanko siihen sun Super Glideen. Vähän matalampi ja kapea(ei liian) tekee pyörästä ihan kelpoisen vaikka ihan rivakkaankin matkantekoon. Ainakin omani muuttui kivasta mahlottoman hauskaksi ajopyöräksi!

Mites sulla SenioRR noi tapit on?
Mulla ne meinaan on kaukana edessä, en tiedä millainen ajoasento tulis... ja ei mulla oikeestaan ole kiire mihinkään, kyllä mä kerkeen hieman hitaammillakin nopeuksilla
smile_org.gif

Back