• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijalle custom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pilatus78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei!
nolottaa TAAS aloittaa uusi ketju tästä aiheesta,jota on jo niin paljon täällä jauhettu,mutta asia ei ole oikein auennut muissa keskusteluissa samallatavalla.
Eli polttava kuume on taas iskenyt näin kevään koittaessa aloittaa kauan haaveilemani moottoripyöräily,mutta:
Olen mieltynyt customeihin enemmän kuin katu-yms. pyöriin,kaverilla olen kokeillut Yamahan dragstar 650 pyörää.ajoin vaan pienen pätkän kyseisellä kamppeella,johtuen siitä että korttia ole vielä ei,mutta ensi vaikutelma oli ihan kiva,mutta mites jaksaako tämän kokoinen pyörä kuljettaa meikäläistä,pituutta 200 cm ja painoa 110 kg,ja kenties kyytiläistä,n.65 kg?Entä olisiko tämä liian "pieni" aloituspyöräksi minun kokoiselle,kokemusta on katuendurosta(125 cm3),ja paljon kelkkailusta,joten sellainen perus näppituntuma kuitenkin on.
Paljon kysymyksiä,muta Ah´niin vähän vastauksia...
biggrin.gif

Ite suosittelisin vähintään 800cc intruderin ostoa ja siitä voi sitten helposti vaihtaa 1400cc kun vanha käy pieneks.
Pituutta kun sulle on siunaantunut niin voi noi pienemmät customit olla mututuntumal jopa pieniä ajaa
nixweiss.gif
Ja varmaa kannattaa ostaa suoraan semmonen missä siirtosarja tai asentaa itse
smile_org.gif

Lisätään tähän nyt vielä että ite en customeilla ole ajanut, mutta mitä olen lukenut ja nähnyt niin ei noi 650cc ainakaan mitään tykkejä ole että jos semmosen ostaa niin varmaan kannattaa ajella ihan rauhallisesti jonossa sen suurempia ohituksia tekemättä, kun taas nuo isommat customit tuntuu pöristävä tuossa 100kmh vauhdissa ihan mukavasti pienillä kierroksilla ja näyttää niillä ohikin pääsevän suht nopiaa.

Kokoisellesi tuo mainitsemasi pyörä tuntuu kyllä ehdottomasti liian pieneltä pienen rungon ja sitä myöten ahtaan ajoasennon takia.

Käy kokeilemassa Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN 800/900 ja Triumph Speedmaster tai America. Vähän erilaisia ajettavia, mutta ei mitään isoja eroja. Erot löytyy sitten enemmän fiilispuolelta. Osta heti 800 kuutioinen, niin voit rauhassa ajella pidempäänkin. Vääntöpuolelta tulee se matka-ajon mukavuus.

Suoraan vaan vähintään kasisata - tonniluokkaan jos kerran ajatuksissa on myös kyytiläinen, ei isommatkaan ole huonoja vaihtoehtoja.
Ei niissäkään tehoa "liikaa" ole, ovat letkeitä ajettavia ja alhaalta vääntävillä koneilla ja matala istuinkorkeus tuo hallintaan helppoutta.
Ja taitaisi tosiaan noin pitkälle hepulle olla "etuhallintalaitteet" eli siirtosarja olla aika must niin ei tarvitse ajella jalat koukussa.

Vilkaisin viime kesänä ilmestyneestä Motopörssin testispesiaalista tuota Grazziuksen mainitsemaa Intruder 800:sta. Tässä suora lainaus: "Ajoasento tuntuu luontevimmalta alle 180-senttiselle kaverille, sitä pidemmät kärsivät turhan vähäisestä jalkatappien ja satulan välistä. Matkustaja ei takapuolen alustaan kiittele."

Samaisessa lehdessä mainitaan Kawasakin VN 800:sta näin: "Ajoasentoa voi kehua riittävän tilavaksi isommalekin miehelle. Jo puolivälissä matkaa kyytiläinen ehtii varsin selkein sanankääntein ilmoittaa ettei viitsisi takapuoltaan enempää puuduttaa."

Itsellä ei kustomeista ole kokemusta, mutta lähtisin tosiaan hakemaan 650:stä isompaa vehjettä, missä riittää potkua ja tilaa sunkin kokoiselle kuskille. Kokeilemalla nuo varmasti selviävät, kun lähdet pikku kierrokselle mopoliikkeisiin.

Vanhempi 1400cc Intruder voisi olla myös hyvä valinta. Saa samaan hintaan kun noita 35hv kuusisatasia customeita.

Vanhempi 1400cc Intruder voisi olla myös hyvä valinta. Saa samaan hintaan kun noita 35hv kuusisatasia customeita.
Itsellä 1100 VT Honda.. pituutta mulla ei ole kuin 185cm mutta tohon hondaan saan paaaljon paremman ajoasennon kuin isoon intruuderiin. Intrussa riittää tehoja ja vääntö mutta rungoltaan se ei mikään erityisen iso ole. -Klik- Esim. tollainen on isolle kuskille intrua parempi (ok oma mielipiteeni taitaa olla puoleellinen..
tounge.gif
) ja myyjäkin on kuulema hyvä tyyppi ja käteiskaupassa tinkii hinnasta..
062802moto_prv.gif

Ei kannata sivuuttaa myöskään Harrikka Sportsteria. Vaikka hommaisit ensin 883:n ja kun puhtia haluat pyörään lisää hommaat siihen 1200 konversio-satsin. Palikkaa löytyy pyörään muutenkin tolkuttomat määrät joilla voit muokata pyörän ulkonäköä, ajettavuutta, suorituskykyä, ajoasentoa, ym. Lompakko taitaa tielainsäädännön lisäksi olla ainoat jotka sanelevat rajat... Lisäks pyörän jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin kuin japseissa. Luotettavuudesta varmaan joku älähtää täällä, mutta yhtä lailla se kestää kuin muutkin.

edit. En taas lukenu aloittajan viestiä kokonaan...
withstupid.gif
VOI olla että toi Sportti on fyysiseltä kooltaan tuon kokoselle äijälle ja matkustajalle pieni. Dyna Glide sopivampi?

Noissa customeissa ei tosiaan kannata säikähtää kuutioita.

Sun mittas asettaa aika paljon ehtoja pyörävalinnalle..600-kokoset ovattot näk liian pieniä sulle, etenkin kunkyytiläinenkin ois kuvioissa..

tuo tonnisatku shadow olisi ehkä mitotukseltaan sopivimmasta päästä.

062802moto_prv.gif

Tuon kokoiselle äijälle vähintään Intruder 1500 LC, tai iso Wild Star.
Kuutioita ei kannata säikkyä, tuommoisia alla 70 heppaisia kaikki.

Samoissa mitoissa ollaan, ja jonkin verran on tullut ajettua Moto Guzzin Californialla.

Ihan hyvin tuossakin riitti tila.
Sekä soolona että kyytiläisen kera.

Eikä polvet osuneet venakoppiin, ainakaan niin häiritsevästi että sitä olisi huomannut.

Ei kannata sivuuttaa myöskään Harrikka Sportsteria.
VOI olla että toi Sportti on fyysiseltä kooltaan tuon kokoselle äijälle ja matkustajalle pieni.
sivuuttaisin ja livakasti. itellä vartta jotain 190cm ja alta 60km oli paikat niin jumissa ja selkä tulessa että kieltäydyin pyhästi ajamasta sporrella enää metriäkään
1400 intikka siirtosarjoilla ja hd e-glide oli taas varsin passelin kokoisia

Spora on hieman pieni jos meinaa satularuusuakin kyyditä, samaa luokka noiden keskikokoisten japanilais-customien kanssa.
Ei kannata ohittaa H-D:n Dynaa ja Softailia, onhan niissä enemmän hintaa mutta toisaalta myös pitävät hintansa ja on niissä se oma tyylinsä.
Toinen olisi Suzukin VL1500LC:t; aika leppoisia pelejä myöskin.
Ei muuta kuin ruusu mukaan ja kokeilemaan, jos itse saa leppoisan asennon ja tyttökin tykkää niin siitähän se on hyvä jatkaa kaupantekijäisiin.

Vähän paha tietysti sanoa kun itse olen tällainen pienemmän sorttinen eli 192cm /0,1 tonnia. Ajokkina mainitsemasi DragStar 650A. Takana noin 30 000 km/3 kautta.
Joitakin ajatuksia kuitenkin. Huomattava ero asettamillasi tiedoilla tietysti on DS Classic ja DS Custom mallien välillä. Ensimmäisen kantavuus 201kg ja toisen vain 180 kg. Isommissa malleissa parempi kantavuus?
Itse olen sopinut ko. pyörään istumaan, mutta jotkut ovat hankkineet esim. etujalkatappien siirtosarjat, joilla enemmän tilaa jaloille. Itse pidän ko. pyörää siinä mielessä kevyen kivana ajaa, että siirtäisin mieluummin tappeja taaksepäin -olisi aktiivisessa ajossa kivemmat, mutta tyyli kieltämättä kärsisi.
Takapenkillä poika 14v/194cm/76kg ei ole valitellut ahtautta, mutta takapenkki on rakennettu uudestaan mukavuuden lisäämiseksi. Samoin jalkatapeille jatkoja niin, että ovat alempana. Ja kuten huomaat niin ajovarusteissa, kantavuuden kanssa mennään rajoilla
confused_orig.gif

Trumpan raketti olisi moottoriltaan suurempi ja yksinajossa esim Yamahan Viagarat kuulemma kevyempiä, mutta DS:n moottori on ollut tosi mukava yllätys alaväännöltään. Yli kuudenkympin nopeudessa ei vaihteita tarvitse kuormallakaan plarata vaan voi käyttää rauhassa vitosta mäistä huolimatta.
Kannattaa kyllä huomata, että kyseessä -sinunkin kokoisella miehellä, ei ole moottoripyörämaailmassa raketti, vaan yksi yksi pienitehoisimmista keskikokoisista pyöristä. Toisaalta nykyiset nopeusrajoitukset huomioiden nopeus riittää.
Matkapyörä kahdelle? Ajettu kyytiläisen kanssa vain alle 500km/vrk päiviä. Yksin pidempiäkin, mutta kahden, en varmaan edes suunnittele lähiaikoina.
Customien idea, hankin kaunis pyörä ja tee/teetä siitä mieleisesi ajan kanssa, soveltuu mielestäni hyvin myös tähän pyörään.

Kyllä mä annan äänen, tosi yllättäen
wink.gif
, 1100 Shadow:lle. Siinä riittää pyörää pitkäksi aikaa eikä tule heti tarvetta vaihtaa isompaan, hyvin käteensopiva ja varmatoiminen menopeli. Kardaanivetoisena jää se ketjujen kanssa puljaaminen pois heti kättelyssä.

Trumpan Americassa on kyllä tilaa ja matkustajallekin mukava palli (sanoo vaimo
inlove.gif
). Ei kun kiertelemään ja kokeilemaan!
smile_org.gif

Noista keskikoon kustomeista suosittelisin sinulle Kawasaki VN800,(VN900)tuntui tämän kokoluokan pyöristä mielestäni parhaiten kiihtyvältä(verrattuna myöskin täyskokoisiin) ja vääntöäkin löytyi riittävästi.
Hieno pyörä,josta jäljellä enää vain "nickname"'.
bawling.gif

Back